Synchroniseren tussen Linux-computers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik ben op zoek naar een oplossing om bestanden te synchroniseren tussen mijn desktop D (Ubuntu) en laptop L (Ubuntu). Eventueel ook deels mijn werklaptop (Windows 7), maar dat is bijzaak. Tot nog toe doe ik dit handmatig, met als resultaat dat ik slechts een fractie van mijn data up-to-date heb op beide computers.

Voor Windows ben ik bekend met SyncBack, voor Linux lijkt rsync de standaard te zijn. Maar deze oplossingen hebben 1 probleem: als ik op D een file delete, wil ik dat-ie na synchroniseren ook van L verdwijnt. Maar als ik op L een file maak, wil ik dat deze na synchroniseren naar D gekopieerd wordt. Dit vereist dat ergens delete-acties worden bijgehouden.

Met telefoons (email en contactgegevens) en tabbladen (Firefox Sync) heb ik dit regelmatig fout zien gaan: of er verdwijnen gegevens, of verwijderde gegevens komen weer terug. Met de data op mijn computers wil ik dat risico niet lopen.

Qua mogelijkheden biedt Dropbox alles wat ik wil! Maar hier kleven nadelen aan:
  • ik vertrouw mijn data niet toe aan een externe partij ( nieuws: Dropbox gaat kwetsbaarheid dichten toont aan dat mijn verwachting klopte)
  • ik wil niet betalen voor het gebruik van ongeveer 50-100 GB
  • ik wil mijn data lokaal kopieren, en niet via een externe (en dus trage) server.
Ubuntu One heeft vrijwel dezelfde nadelen.

De vele Dropbox-look-a-likes (zie bijvoorbeeld Top 10 Dropbox Alternatives to Securely Sync and Share Files Online), waarvan SparkleShare mij de meest veelbelovende optie lijkt. Alleen is dit opensource project nog in beta-testing, en dat doe ik liever niet met al mijn data.

Mijn vraag: bestaat er een synchronisatieprogramma wat kan doen wat ik wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp je problemen met rsync niet helemaal?
De naam van het programma geeft eigenlijk alleen aan dat het bedoeld is om te synchroniseren.

Je hebt toch opties zoals --delete?

Ok, inderdaad geen goed idee, zie onder :X

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2011 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:15

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:54:
De naam van het programma geeft eigenlijk alleen aan dat het bedoeld is om te synchroniseren.

Ja, en als je dan dit doet:
op B maak je een file 'foo'
Vervolgens ga je syncen met A, en voila, die delete file 'foo'.

Ik denk dat Unison hier wel wat beter mee omgaat.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:54:

Ja maar als je dan op L een file plaatst en vervolgens op D de synchronisatie start dan wordt je nieuwe file van L verwijderd. Kortom je moet weten of de file op de remote site een nieuwe file is die je daar hebt gemaakt of een oude file die je van je desktop hebt verwijderd. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn als je consequent synct na het werken op een bepaalde machine, maar goed dan kun je natuurlijk aan zien komen dat het een keer fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
ik222 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 18:00:
[...]
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn als je consequent synct na het werken op een bepaalde machine maar goed dan kun je natuurlijk aan zien komen dat het een keer fout gaat.
Dan moet je inderdaad zeer consequent zijn, en direct bij het synchroniseren kiezen of delete nodig is. Dat zie ik inderdaad fout gaan...
Kees schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 18:00:
[...]
Ik denk dat Unison hier wel wat beter mee omgaat.
Unison ziet er goed uit. Het houdt dus delete-acties bij, en heeft de mogelijkheid om backups te maken i.p.v. echt te deleten, wat fail-safe klinkt.
Deze ga ik proberen :)

• RemcoDelft
Door bezigheden en garantie-kwestie van laptop duurde het even, maar tijd om verder te gaan.
Unison valt direct af: het blijft hangen op "Contacting Server", en blijkbaar is dat alleen op te lossen met ssh key authentication, waar ik niet aan begin. Deze bug is ondertussen een jaar oud, Arch heeft hem gefixt, Ubuntu niet.
Flyback ziet er ook bruikbaar uit, al is het een iets andere aanpak.
Pagina: 1