Ik ben op zoek naar een oplossing om bestanden te synchroniseren tussen mijn desktop D (Ubuntu) en laptop L (Ubuntu). Eventueel ook deels mijn werklaptop (Windows 7), maar dat is bijzaak. Tot nog toe doe ik dit handmatig, met als resultaat dat ik slechts een fractie van mijn data up-to-date heb op beide computers.
Voor Windows ben ik bekend met SyncBack, voor Linux lijkt rsync de standaard te zijn. Maar deze oplossingen hebben 1 probleem: als ik op D een file delete, wil ik dat-ie na synchroniseren ook van L verdwijnt. Maar als ik op L een file maak, wil ik dat deze na synchroniseren naar D gekopieerd wordt. Dit vereist dat ergens delete-acties worden bijgehouden.
Met telefoons (email en contactgegevens) en tabbladen (Firefox Sync) heb ik dit regelmatig fout zien gaan: of er verdwijnen gegevens, of verwijderde gegevens komen weer terug. Met de data op mijn computers wil ik dat risico niet lopen.
Qua mogelijkheden biedt Dropbox alles wat ik wil! Maar hier kleven nadelen aan:
De vele Dropbox-look-a-likes (zie bijvoorbeeld Top 10 Dropbox Alternatives to Securely Sync and Share Files Online), waarvan SparkleShare mij de meest veelbelovende optie lijkt. Alleen is dit opensource project nog in beta-testing, en dat doe ik liever niet met al mijn data.
Mijn vraag: bestaat er een synchronisatieprogramma wat kan doen wat ik wil?
Voor Windows ben ik bekend met SyncBack, voor Linux lijkt rsync de standaard te zijn. Maar deze oplossingen hebben 1 probleem: als ik op D een file delete, wil ik dat-ie na synchroniseren ook van L verdwijnt. Maar als ik op L een file maak, wil ik dat deze na synchroniseren naar D gekopieerd wordt. Dit vereist dat ergens delete-acties worden bijgehouden.
Met telefoons (email en contactgegevens) en tabbladen (Firefox Sync) heb ik dit regelmatig fout zien gaan: of er verdwijnen gegevens, of verwijderde gegevens komen weer terug. Met de data op mijn computers wil ik dat risico niet lopen.
Qua mogelijkheden biedt Dropbox alles wat ik wil! Maar hier kleven nadelen aan:
- ik vertrouw mijn data niet toe aan een externe partij ( nieuws: Dropbox gaat kwetsbaarheid dichten toont aan dat mijn verwachting klopte)
- ik wil niet betalen voor het gebruik van ongeveer 50-100 GB
- ik wil mijn data lokaal kopieren, en niet via een externe (en dus trage) server.
De vele Dropbox-look-a-likes (zie bijvoorbeeld Top 10 Dropbox Alternatives to Securely Sync and Share Files Online), waarvan SparkleShare mij de meest veelbelovende optie lijkt. Alleen is dit opensource project nog in beta-testing, en dat doe ik liever niet met al mijn data.
Mijn vraag: bestaat er een synchronisatieprogramma wat kan doen wat ik wil?