Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:39

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Beste mede Tweakers,

Al een tijdje loop ik rond met een idee, maar geen idee of het haalbaar en/of uitvoerbaar is. Ik wil namelijk een korte film maken over soldaatje spelen. En dan wel met kinderen in de hoofdrol (groep 7/8). Nu zal dat opzich geen probleem vormen. Het probleem ligt in de overlay van special effects. Dus muzzle flashes, explosies en 'pink mist'. Dus zeg maar wat kinderen normaal doen met soldaatje spelen (2 teams tegen elkaar) maar dan nogal grafisch weergegeven. Uiteraard zul je geen zware bloed-effecten zien, of afgerukte ledematen, aangezien dat nogal wat te ver gaat voor kinderen.

Nu heb ik 2 vragen aan jullie voordat ik contact op ga nemen met 3 scholen hier in de buurt:
1 - Denken jullie dat het uberhaubt mogelijk is een grote groep kinderen (man of 10 tot 20) bereid te krijgen om hieraan mee te werken? Uiteraard worden ook ouders ingelicht, en daar gaat vraag 2 dan weer over.
2 - Kinderen die soldaatje spelen filmen is één ding, er een overlay van diverse effecten eroverheen gooien is een 2e. Hoe denken jullie dat ouders hier tegen aan kijken? We hebben het hier dus over kinderen van +/- 11 t/m 12 jaar oud, dus die hebben hun fair share aan actie-films gezien en waarschijnlijk vaak genoeg schietspellen en dergelijke gespeeld.

Het is een gewaagd idee, en persoonlijk lijkt het me heel erg gaaf om dit uit te voeren. Het is (voor zover ik weet) nog nooit eerder gedaan en zéker niet met kinderen. Ook het contrast tussen kinderen die soldaatje spelen met speelgoedwapens (van Intertoys revolertjes en kleine mitraileurs tot NERF geweren) en de special effects zal waarschijnlijk best aparte beelden opleveren.

Maar goed, wat vinden jullie van dit idee? Is het haalbaar? Is het niet te 'grof'? Alvast bedankt voor de input! :)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:49
Aangezien er nog geen resultaat is en het gaat over voorbereidingen even een schopje naar FVW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
PowerUp schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:14:
Aangezien er nog geen resultaat is en het gaat over voorbereidingen even een schopje naar FVW
Thnx, was al bang dat ik in het verkeerde topic zat O-) Maar goed, back ontopic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-10 13:49
Sorry dat ik het zeg, maar ik denk dat je (met de recente gebeurtenissen in het achterhoofd) beter even kunt wachten om scholen te benaderen voor dit soort dingen.

Op zich vind ik het idee wel leuk, misschien kun je een ander onderwerp nemen dan "Soldaatje spelen" Misschien iets met racen op fietsen/skelters ofzo ? ik neem aan dat het je om pielen met de overlay effecten etc gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je mensen hiervoor kan prikkeleln ja tuurlijk... maar je moet ze wel goed voorbereiden op wat komen gaat. Toen ik via scouting gecast werd voor de film Amsterdamned (1987) kwamen ze langs met een fles nep bloed op ond clubhuis om te laten zien dat het "gewoon uit een fles komt" ik herinner mij nog dat er van de 25 families ong 5 ouders geen toestemming gaven. Als je dus iets groots opzet moet je ook zorgen voor bv catering want je bent zo een dag bezig en een mens heeft af en toe vocht en eten nodig.
Het werken met overlays is een kunst waarin je je zeker voor die tijd moet verdiepen. Je kan bv een bestaande film aanpassen om zo bv explosies meer / ander effect te geven maar hier kan ik je niet mee helpen
Over de inhoud van de film, je kan het natuurlijk zo gek maken als je wil. er bestaan genoeg flms met kinderen erin dan wel niet als soldaat maar als slachtoffer en zeker buiten Europa is dit "heel normaal". Wil je een spalstick maken een docu of een actiefilm of info movie of iets als "The son of Rambo"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
MEN-O schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:20:
Sorry dat ik het zeg, maar ik denk dat je (met de recente gebeurtenissen in het achterhoofd) beter even kunt wachten om scholen te benaderen voor dit soort dingen.

Op zich vind ik het idee wel leuk, misschien kun je een ander onderwerp nemen dan "Soldaatje spelen" Misschien iets met racen op fietsen/skelters ofzo ? ik neem aan dat het je om pielen met de overlay effecten etc gaat ?
Wat er gebeurd op het gebied van moorden en mensen die doordraaien is natuurlijk heel erg spijtig, maar dat zou in mijn ogen geen invloed moeten hebben op wat ik bijvoorbeeld wil doen. En het gaat mij echt om het contrast tussen het soldaatje spelen en de grafische overlay, dus een race of iets dergelijks gaat niet lukken ben ik bang. Mij spreekt juist het experimentele aan, iets controversieels.

Wat ik wil is een bestaand iets (soldaatje spelen dus) omtoveren tot een filmisch gebeuren, compleet met de effecten die je daar vaak bij ziet. En ik zie hier dagelijks kinderen soldaatje spelen, dus daar ligt (denk ik) het probleem niet. Dus bedankt voor de input, maar ik blijf (ondanks recente gebeurtenissen) bij mijn idee. Ik laat me niet tegenhouden door wat 1 doorgedraaid persoon heeft gedaan, want als we overal rekening mee moeten houden als filmmaker dan kun je net zo goed stoppen met het maken van films.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:35:
Of je mensen hiervoor kan prikkeleln ja tuurlijk... maar je moet ze wel goed voorbereiden op wat komen gaat. Toen ik via scouting gecast werd voor de film Amsterdamned (1987) kwamen ze langs met een fles nep bloed op ond clubhuis om te laten zien dat het "gewoon uit een fles komt" ik herinner mij nog dat er van de 25 families ong 5 ouders geen toestemming gaven. Als je dus iets groots opzet moet je ook zorgen voor bv catering want je bent zo een dag bezig en een mens heeft af en toe vocht en eten nodig.
Het werken met overlays is een kunst waarin je je zeker voor die tijd moet verdiepen. Je kan bv een bestaande film aanpassen om zo bv explosies meer / ander effect te geven maar hier kan ik je niet mee helpen
Over de inhoud van de film, je kan het natuurlijk zo gek maken als je wil. er bestaan genoeg flms met kinderen erin dan wel niet als soldaat maar als slachtoffer en zeker buiten Europa is dit "heel normaal". Wil je een spalstick maken een docu of een actiefilm of info movie of iets als "The son of Rambo"
Nepbloed ga ik niet gebruiken. Dat van de catering is wel een goed idee inderdaad. Overigens zullen de opnames van dit project een middag in beslag gaan nemen, mocht het doorgaan. Dus kinderen hebben dan thuis al gegeten. En tijdens opnames is er op vooraf bepaalde tijden tijd voor een drankje en evaluatie. Ook kan ik genoeg mankracht regelen om dit alles te bewerkstelligen dus dat is ook niet zo'n punt.

Qua effecten heb ik me al flink verdiept in de loop der tijd. Zoiezo werk ik momenteel al een kleine 2 á 3 jaar met After Effects, 3D Studio Max en SynthEyes (voor eventuele camera matchmoving).

Het genre wordt overigens een kortfilm (circa 10 minuten) en dan met actie als theme.

[ Voor 39% gewijzigd door SomerenV op 22-04-2011 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:52
Waarom het geheel niet kindvriendelijk maken? Dus ipv explosies confetti ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En het gaat mij echt om het contrast tussen het soldaatje spelen
Wrom begin je niet bij de lacale paintball club voor wat "insides"? Die zijn wekelijks atief en zorgen voor hun eigen catering :)

Ik hoop dat je uit ervaring in time mgnt spreekt als je zecht dat je 10minuten film in 4uur wil openen van verschillende hoeken etc? Oke FFF (FirstFloorFeutures) is zeer profesioneel maar voor 3 minuten film waren wij 8 uur bezig!! en vergeet niet dat je eerst nog iedereen in "uniform moet heissen" etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-10 13:49
Mmm. dan begrijp ik denk ik niet wat je met " te grof " bedoeld, zelf vind ik het wel kunnen hoor, geen enkel probleem mee, ben alleen een beetje bang voor de mening van de mensen/ouders eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik vind het maar een vreemd iets om te filmen eerlijk gezegd. Wat is het doel van deze film? Voor welke doelgroep is het? Ergens snap ik wel dat het contrastverschil tussen speelgoedwapens en de zo realistisch mogelijke effecten (als ik het goed begrijp wil je dit doen) iets leuks kan opleveren, maar toch vind ik het maar vreemd ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Nordlys op 22-04-2011 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
MEN-O schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:46:
Mmm. dan begrijp ik denk ik niet wat je met " te grof " bedoeld, zelf vind ik het wel kunnen hoor, geen enkel probleem mee, ben alleen een beetje bang voor de mening van de mensen/ouders eromheen.
Voor ons zijn dat soort effecten natuurlijk niet te grof. Ik denk dat menig persoon hier dan ook regelmatig loopt de smullen van filmpjes gemaakt door personen als FreddieW, CorridorDigital en Pwnisher. Maar ik weet niet hoe kinderen en inderdaad vooral de ouders hier tegenaan kijken. Zelf denk ik dat de kinders het idee helemaal geweldig zullen vinden, maar ik ben bang dat ouders er anders tegenaan kijken. Het zijn dan misschien gewoon onschuldige kinderen die soldaatje spelen, maar als je vervolgens in de film je kind neer ziet gaan na een goed gemikt schot in het hoofd (of ander lichaamsdeel) compleet met de bekende pink mist... tja... :P
jvdgeest schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:47:
Ik vind het maar een vreemd iets om te filmen eerlijk gezegd. Wat is het doel van deze film? Voor welke doelgroep is het? Ergens snap ik wel dat het contrastverschil tussen speelgoedwapens en de zo realistisch mogelijke effecten (als ik het goed begrijp wil je dit doen) iets leuks kan opleveren, maar toch vind ik het maar vreemd ;)
Het is puur experimenteel. De doelgroep is iedereen die dit soort dingen gaaf vindt, een verhaal is er niet. Gewoon 2 groepen kinderen die tegen elkaar soldaatje spelen. Maar gewoon iets nieuws, that's all. Ik kan wel iets doen wat al honderd keer gedaan is (zij het met een kleine verandering hier en daar) maar dat is voor mij niet uitdagend genoeg. Dat is dus een beetje het achterliggende idee voor dit.

En wat betreft de korte tijd om te filmen: Als dit doorgaat dan gaan we het doen met 2 camera's, 1 regisseur, en kinderen moeten aantrekken wat ze normaal aantrekken als ze soldaatje spelen. Hoe en wat precies weet ik nog niet helemaal. Voordat ik alles tot in de puntjes ga uitwerken wil ik eerst van meerdere personen weten of het uberhaubt te doen is. Momenteel is er dus alleen het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb je titel even ont-tagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 17:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik vind het helemaal geen vreemd idee, ik zie niet waarom dit niet doenbaar zou zijn, het enige obstakel zit in je eigen hoofd. Als je anderen (leerkrachten/ouders/kinderen) wil overtuigen hieraan mee te werken dan moet je eerst jezelf overtuigen dat dit een normaal iets is. Als jij er instapt met het gevoel dat je iets heel raars en vreemds doet dan zullen andere mensen dat oppikken en dat ook zo zien.

Een van de moeilijkste dingen als beginnend filmmaker is om over je eigen schaamte heen te komen. Je moet mensen niet smeken of ze alsjeblieft in jouw film mogen, jij geeft ze de kans om in jouw film te verschijnen, en dat is iets om tros op te zijn. Met zo'n instelling maak je het veel aantrekkelijker om mensen te betrekken.

Het is geen big deal, een professionele regisseur zou hier zijn hand niet voor omdraaien, dat betekent niet dat je arrogant moet zijn, maar het gewoon doen en er niet teveel gewicht aan hangen, het is echt niet zo schokkend als je denkt, er zijn veel schokkendere dingen gedaan. Je maakt een korte actiefilm van 10 minuten, gewoon omdat jij dat wil, en de kinderen vinden het waarschijnlijk ook leuk.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Op die manier kun je het natuurlijk ook zien. Succes met het project iig ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Nordlys op 22-04-2011 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik moet zeggen dat het tegenovergestelde idee leuker vind. Maar ik ben zelf sowieso niet echt van de FreddieW/Video Copilot 'schiet elkaar maar lekker overhoop of blaas elkaar op'-video's.
En (om mezelf maar even meteen tegen te spreken) aan de andere kant loop ik zelf al een tijd rond om een hypergestileerde, minimalistische wild-west-esque shootout te schieten (pun intended) hier in Eindhoven, maar zonder props, dus met 'wijsvingerpistolen'. En zonder kinderen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Johnny schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 22:47:
Ik vind het helemaal geen vreemd idee, ik zie niet waarom dit niet doenbaar zou zijn, het enige obstakel zit in je eigen hoofd. Als je anderen (leerkrachten/ouders/kinderen) wil overtuigen hieraan mee te werken dan moet je eerst jezelf overtuigen dat dit een normaal iets is. Als jij er instapt met het gevoel dat je iets heel raars en vreemds doet dan zullen andere mensen dat oppikken en dat ook zo zien.

Een van de moeilijkste dingen als beginnend filmmaker is om over je eigen schaamte heen te komen. Je moet mensen niet smeken of ze alsjeblieft in jouw film mogen, jij geeft ze de kans om in jouw film te verschijnen, en dat is iets om tros op te zijn. Met zo'n instelling maak je het veel aantrekkelijker om mensen te betrekken.

Het is geen big deal, een professionele regisseur zou hier zijn hand niet voor omdraaien, dat betekent niet dat je arrogant moet zijn, maar het gewoon doen en er niet teveel gewicht aan hangen, het is echt niet zo schokkend als je denkt, er zijn veel schokkendere dingen gedaan. Je maakt een korte actiefilm van 10 minuten, gewoon omdat jij dat wil, en de kinderen vinden het waarschijnlijk ook leuk.
De schaamte is niet echt het punt. Het ging er mij meer om dat ik eerst wat feedback van anderen kreeg voordat ik 2/3 scholen hier in de buurt een mail stuur met daarin de informatie. Een idee kan nóg zo vet zijn, maar als de overgrote meerderheid in een poll ofzo zegt dat het een absurd en volslagen idioot plan is dan zullen scholen waarschijnlijk niet veel anders denken. En juist omdat het hier om jonge kinderen gaat is die publieke opinie belangrijk aangezien het toch, ja, kinderen zijn.

Overigens heb ik bij de lokale omroep waar ik werk ook regelmatig een gezonde dosis arrogantie nodig om toegang te krijgen tot bepaalde plekken, dus ook daar zit het wel goed waarschijnlijk. Zoiezo bedankt voor het advies, en ik zal het zeker in m'n achterhoofd houden! :)
hfos schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 10:43:
Ik moet zeggen dat het tegenovergestelde idee leuker vind. Maar ik ben zelf sowieso niet echt van de FreddieW/Video Copilot 'schiet elkaar maar lekker overhoop of blaas elkaar op'-video's.
En (om mezelf maar even meteen tegen te spreken) aan de andere kant loop ik zelf al een tijd rond om een hypergestileerde, minimalistische wild-west-esque shootout te schieten (pun intended) hier in Eindhoven, maar zonder props, dus met 'wijsvingerpistolen'. En zonder kinderen. ;)
9/10 Filmpjes op Videocopilot van mensen die elkaar neerschieten just for the sake of elkaar neerschieten en het maken van een filmpje met muzzle flashes vind ik ook niks hoor, en de filmpjes van FreddieW zijn enkel intressant vanwege de vaak hoge kwaliteit effecten en de soms leuke humor die erin zit. Overigens is het idee van een wild west film met handgeweertjes ook wel cool. Heb zelf een tijdje rondgelopen met een zelfde soort idee, maar dan met waterbalonnen. Misschien iets voor in de toekomst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 21:56
Wat zijn je ervaringen met het produceren van film / kennis van camera, licht & geluid.

Als ik je hoor zeggen 'ah, catering dat is een goed idee', krijg ik de indruk dat je wat kennis mist betreffende het produceren van een film. Daarom mijn tip:

Films Maken door Roemer Lievaart (bol.com, kan niet missen)

[ Voor 3% gewijzigd door Maarten L op 24-04-2011 02:35 ]

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Maarten L schreef op zondag 24 april 2011 @ 02:34:
Wat zijn je ervaringen met het produceren van film / kennis van camera, licht & geluid.

Als ik je hoor zeggen 'ah, catering dat is een goed idee', krijg ik de indruk dat je wat kennis mist betreffende het produceren van een film. Daarom mijn tip:

Films Maken door Roemer Lievaart (bol.com, kan niet missen)
Ik heb meermalig aan een productie meegewerkt. Weliswaar gebaseerd op schoolopdrachten, maar desalnietemin een volwaardige productie compleet met setdressers, visagie, camera mensen en assistenten, licht, geluid, cranes, rails, etc. Het punt daarbij was echter meestal dat er geen budget was en we zelf voor eten en drinken moesten zorgen. Het enige wat we vergoed konden krijgen was vaak de benzine/diesel aangezien we vaak op locatie filmden. Dat van het 'ah, catering is een goed idee' komt meer op het feit neer dat ik bij een film draaien met kids niet direct denk aan catering, vandaar. En toen ik die post las dacht ik bij mezelf 'ranja, en achteraf een mars/snickers/twix kan inderdaad geen kwaad, strak plan'.

Overigens heb ik dat boek hier thuis ergens liggen. Hebben we ooit aan moeten schaffen voor school :)

Wat betreft ervaring met producen, camera, licht en geluid: Wat versta je onder producen? Ik heb zelf nog nooit de leiding gehad over een productie, als dat is waar je op doelt. Mijn kennis over camerawerk is uitstekend (mag ook wel als je in je examenjaar zit van een audiovisuele opleiding), mijn kennis over licht is wat minder. Licht wordt overigens niet gebruikt hierbij. Hooguit een reflectie scherm om wat nasty schaduwen op gezichten weg te werken, maar daar zijn weer andere mannetjes voor ;) En voor geluid ook een extern iemand aangezien ik daar bar weinig kennis over heb (nooit echt les in gehad). Ik ben in ieder geval niet het standaard persoontje dat je op Videocopilot ziet dat muzzle flare testjes gaat maken of iets dergelijks of tutorials 1 op 1 namaakt en er vervolgens trots op is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SomerenV schreef op zondag 24 april 2011 @ 02:04:
Het ging er mij meer om dat ik eerst wat feedback van anderen kreeg voordat ik 2/3 scholen hier in de buurt een mail stuur met daarin de informatie.
Ale je je zorgen maakt over de reactie van scholen dan moet je zeker geen mail sturen, maar persoonlijk langs gaan met een uitgebreid verhaal met duidelijke voorbereiding. Een mail is veel te onpersoonlijk.
Pagina: 1