HD Diskettes formarteren als DD Diskettes: Advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElektroNeko
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Ik ga mijn HD Diskettes formatteren als DD diskettes zodat m'n synthesizers ze kunnen lezen en beschrijven. Nu heb ik al wat onderzoek gedaan op het internet, en het internet kan het niet eens worden wat je allemaal moet gebeuren: De een zegt dat gaatje afplakken en herformatteren genoeg is, de andere adviseert een bulk eraser te kopen, terwijl anderen zeggen dat het alleen lukt bij ongeformatteerde diskettes.

Ik vermijd liever het kopen van gewone DD diskettes omdat die aardig wat duurder zijn dan HD, plus het feit dat er nog genoeg ongebruikte HD'tjes heb liggen. Ikzelf had gedacht om hem af te plakken en dan gewoon een stuk of drie keer te formatteren om er zeker van te zijn dat de (volgens Wiki) sterkere HD magnetisme er vanaf is.

Hoe denken jullie erover? Heeft er iemand ook ervaring mee toevallig?

EDIT: Het gaat over 3,5" diskettes ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ElektroNeko op 22-04-2011 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Heb je het dan over 3,5" of 5.1/4 ? Afplakken en format zou genoeg moeten zijn zover ik mij herriner.. is al 20 jaar geleden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik weet nog toen we een Atari 1040ST hadden staan, dat we daar die dingen ook van afplakten en dan formatteerden als 720k dingen. Dat werkte op dat ding altijd goed. Nu heb ik dat toen nooit zelf gedaan (waarschijnlijk omdat ik toen net 2 turven hoog was :+), maar ik kwam laatst nog een stapel disks tegen die allemaal dat gaatje dicht hadden geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vaak genoeg gedaan, gaatje afplakken is voldoende :) Hell, ik heb ze nog steeds en ze zijn nog steeds leesbaar :)
En dat geldt zowel voor floppy's die ik op 720kb als 820kb (FDFORMAT FTW :P ) formatteerde. Sterker nog, ik heb het redelijk recentelijk nog gedaan voor floppies voor mijn MSX2. En ook dat werkt prima :)

Procedure: gaatje afplakken en normaal formatteren (dus geen quick format).

Zelfs als je het gaatje niet afplakt kan het: command line command format heeft een optie /f waarmee je de grootte kunt bepalen. /f:720 is voor DD's. Dan achteraf wel het gaatje afplakken, want anders snapt je PC diskdrive er niks meer van ;)

Omgekeerd is een klein beetje lastiger, maar kan ook btw: In een DD floppy een gaatje boren op de plek waar ie bij een HD hoort te zitten. Floppydrive foppen heet dat ;)

Tot slot: Ik weet dat je bij de Makro zo een doos Sony HD disks haalt voor iets van een tientje ofzo.

[ Voor 31% gewijzigd door The Eagle op 22-04-2011 16:59 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-05 08:36
Kijk anders eens in de pricewatch;
http://tweakers.net/pricewatch/cat/446/floppy-disks.html

Ik heb zelf slechte ervaringen met diskette's die wat ouder zijn. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe belangrijk de gegevens die erop staan zijn en hoeveel diskettes je nodig hebt. Het driemaal opnieuw formatteren lijkt me ook een nogal tijdrovende klus mocht het om aantallen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElektroNeko
necessaryevil schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 23:50:
Het driemaal opnieuw formatteren lijkt me ook een nogal tijdrovende klus mocht het om aantallen gaan.
Meh, ik heb de tijd. :+

Voor de rest, iedereen nog bedankt voor hun adviezen en ervaringen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Kun je ze niet in die synthesizer formatteren? Er staat mij bij dat een DD drive bredere koppen heeft dan een HD drive. Daardoor is een door een HD geformatteerde DD floppy wel gewoon bruikbaar in een HD drive, maar een DD drive leest de data naast het HD spoor ook. Als dat ruis is geeft het niet, maar een oud dataspoor kan problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Mooie tijden. Ik had destijds een Tulip PC Compact 2 met een 3,5" 1.44MB diskettedrive. Deze kon natuurlijk gewoon omgaan met HD en DD diskettes, maar: Een HD diskette geformatteerd in een DD diskdrive (ander systeem) met DD format was, ondanks afgeplakt gaatje, niet leesbaar in de HD diskdrive. Nooit kunnen uitvogelen waarom. Maar wellicht werkt het in jouw geval wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElektroNeko
Mijzelf schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 10:03:
Kun je ze niet in die synthesizer formatteren? Er staat mij bij dat een DD drive bredere koppen heeft dan een HD drive. Daardoor is een door een HD geformatteerde DD floppy wel gewoon bruikbaar in een HD drive, maar een DD drive leest de data naast het HD spoor ook. Als dat ruis is geeft het niet, maar een oud dataspoor kan problemen geven.
Ik formatteer sowieso in de synthesizer zelf. ;) En dat ruis/oude gegevens is ook de rede waarom ik zoiets heb van dat ik de diskette voor de zekerheid maar drie keer formatteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09
Ik heb het geprobeerd voor mijn EMAX II, maar om een of andere reden wilde dit toch niet werken.
Uiteindelijk heb ik dan toch maar DDs besteld.

Ik weet niet wat voor synth het is, maar misschien heb je iets aan EMXP of OmniFlop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElektroNeko
Sleepie schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 13:23:
Ik heb het geprobeerd voor mijn EMAX II, maar om een of andere reden wilde dit toch niet werken.
Uiteindelijk heb ik dan toch maar DDs besteld.

Ik weet niet wat voor synth het is, maar misschien heb je iets aan EMXP of OmniFlop
Bedankt voor de links! Hier heb ik zeker wat aan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-05 16:56
Ik heb dit ook altijd met de afplak-truuk gedaan. Afplakken en formatteren in het betreffende apparaat.

Dat werkte eigenlijk altijd. Ik formatteerde ze op mn MSX dan op 360kb of 720kb (mn MSX1 met losse drive las alleen 360Kb, mn MSX2 las ook 720Kb).

In de PC formatteren ging niet altijd goed op een of andere manier, msx las ze niet altijd lekker. Andersom ging wel goed, PC las prima de MSX diskettes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ook Wikipedia: Floppy disk: 3½-inch floppy disk is het met de afplaktruuk eens, en noemt ook nog eens specifiek als reden het gebruik in synthesizers.
Pagina: 1