Ibook G4 wil niet booten/starten

Pagina: 1
Acties:

• Joey_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 18:34

Joey_k

Rammstein Rulez - Crx ook!

Topicstarter
Ik heb een Ibook G4 gekregen, maar loop tegen het volgende probleem aan:
De harde schijf (40gb) die erin zat was kapot. Deze heb ik vervangen door een soortgelijk exemplaar (40gb).
Als ik de Ibook nu aanzet hoor ik de gong, het scherm wordt grijs en verder niets. Dat lijkt mij niet zo raar, aangezien er geen os op de nieuwe hdd staat.

Als ik vervolgens een osx 10.4 dvd in de speler doe en opstart met de "c" toets ingedrukt krijg ik het volgende:
Je hoort de gong, scherm wordt grijs, de dvd speler hoor je draaien, de dvd wordt uitgeworpen en een icoontje verschijnt die afwisselend een vraagteken en finder logo toont.

Oké, misschien moet ik toch een officiële osx dvd kopen. (Die ik heb is een kopie).

Wellicht dat ubuntu voor ppc wil booten om zo in het systeem te komen? Kleine moeite, image downloaden, branden en gaan..... NOT! Hetzelfde resultaat als met het kopie van osx 10.4.

Vram en pram zijn ook al ge-reset, en via een programma dat op WindowsXP werkt heb ik de hdd Hfs+ geformatteerd. (Door de ibook middels een firewire te koppelen aan mijn xp pc).

Het aanwezige geheugenbankje (256 mb, pc2700) is ook al vervangen door een reepje met dezelfde specs.

Wat zie ik over het hoofd, of wat doe ik fout? Ik heb helaas geen andere mac tot mijn beschikking op dit moment :(

Nokia verzamelaar....

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Is dat niet gewoon het probleem met het moederbord? Weet niet of dat geldt voor de G4's, maar bij de G3's was het alvast schering en inslag. Soldering van grafische kaart begaf het en toestel wilde niet, soms, half,... booten. Scherm bleef grijs of liep vast met allerlei artefacts enzo...

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het kan best zijn dat je optische drive gewoon niet lekker meer is. De manier van starten lijkt gewoon normaal te zijn en duidt voor zover ik weet niet op een defect logic board.

Je kunt dan:
- installeren via een andere Mac, met Target Mode
- een FireWire dvd-drive er aan hangen (pin me er niet op vast, maar PowerPC Macs booten volgens mij niet van usb-apparaten)
- interne super-/combodrive vervangen

[ Voor 40% gewijzigd door Frietsaus op 22-04-2011 15:26 ]

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 15:39

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Probeer het eend met een OSX CD i.p.v. DVD.

Wat je ook kan doen (als je de beschikking over nog een appel PPC computer hebt) is de iBook via een firewire kabel aan te sluiten, dan opstarten in Target mode (T ingedrukt houden). Deze dan koppelen aan een andere Apple computer en vanaf daar de installatie starten. Dan wel aangeven dat die op de firewire schijf moet installeren. Laatste zin over het hoofd gezien. :D

[ Voor 5% gewijzigd door Roman op 22-04-2011 15:45 ]

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Ik ken deze machientjes. Eén van de bekende problemen met het logic board; disk aansluiting, voedingsschakeling, videocontroller. Allemaal het gevolg van falende soldeerverbindingen. 90% Kans dat ik hem voor je kan repareren. Laat me s.v.p. even 't serienr. weten (onder toetsenbord) als je wilt.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2011 20:58 ]

• Joey_k

Joey_k

Topicstarter
Hmmzz..

2 optie's dus tot zover:
1 - de optical drive is kapot
2 - Logicboard/aansluitingen/soldeersel is defect.

Er is geen manier om middels een test cd of usb stick te booten? Of nog mooier: de installatie bestanden naar een usb stick kopiëren en daarvanaf booten?

Nokia verzamelaar....

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als het goed is, maar ik weet het nog steeds niet zeker, moet je wel kunnen booten vanaf usb, alleen ben ik wel bang dat je dan een andere Mac nodig hebt om de installatiebestanden van Tiger uit te pakken naar een usb schijf.

Verwijderd

Ik wil niet vervelend doen, maar dit machientje is gewoon kapot. Ik herken de symptomen. Je kunt je vermaken met USB-sticks en -drives, Firewire-spelletjes, Tiger- of Leopard CD's, andere optical drives en nog veel meer maar je kapotte machientje geneest niet vanzelf. Sometimes, if it looks like a cigar, smells like a cigar and burns like a cigar, it just might be a cigar...

Overigens, iBooks kunnen niet van USB booten, wel van een firewire schijf, dus ook van een als firewire schijjf geconfigureerde andere Mac. Het is overigens veel veiliger voor (de inhoud van) de andere Mac, eerst eens te proberen je eigen Mac als firewire schijf voor die Mac te gebruiken. Lukt waarschijnlijk ook niet want je machientje is kapot...

*knip*

[ Voor 32% gewijzigd door Hoedje op 24-04-2011 23:19 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Kun je hem opstarten met ALT/Option ingedrukt? Dan krijg je in theorie het bootkeuze menu. Opstarten met een T ingedrukt en je krijgt Target Mode. Als je hem tot zover krijgt dan kun je misschien nog wel wat bereiken met die machine. Heb je toevallig nog een Mac of iemand met een G4/G5 Mac in je buurt?

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:56
Raymond heeft gelijk, dit is een soldeer issue. Google eens op reflow iBook G4 en volg de instructies op, dan doet 'ie het wel weer! :)

• Joey_k

Joey_k

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:10:
Ik ken deze machientjes. Eén van de bekende problemen met het logic board; disk aansluiting, voedingsschakeling, videocontroller. Allemaal het gevolg van falende soldeerverbindingen. 90% Kans dat ik hem voor je kan repareren. Laat me s.v.p. even 't serienr. weten (onder toetsenbord) als je wilt.
Serienummer: 4H5512AMSE7

@ Sebastius:

Woei, doe ik jouw tip dan zie ik idd een pictogram met het tiger installatie logo _/-\o_ Net aangeklikt, kijken wat het doet....

[ Voor 14% gewijzigd door Joey_k op 24-04-2011 12:40 ]

Nokia verzamelaar....

Verwijderd

@Joey_k:

Leuk machientje; de snelste 12 inch iBook die Apple gemaakt heeft; 1,33GHz, zeker de moeite waard te repareren! WiFi en Bluetooth, als enige een scrolling trackpad. Nieuwe accu's zijn makkelijk te krijgen en goed voor 3 à 4 uur internetten op de bank. Ik wens je er succes mee!

• Joey_k

Joey_k

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2011 @ 14:27:
@Joey_k:

Leuk machientje; de snelste 12 inch iBook die Apple gemaakt heeft; 1,33GHz, zeker de moeite waard te repareren! WiFi en Bluetooth, als enige een scrolling trackpad. Nieuwe accu's zijn makkelijk te krijgen en goed voor 3 à 4 uur internetten op de bank. Ik wens je er succes mee!
En wat vraag je eventueel voor een reparatie? Of kun je tips geven waar ik zelf naar kan kijken?

Btw, Op dit moment ben ik bezig Ubuntu te installeren en dit lijkt goed te gaan....

Nokia verzamelaar....

Verwijderd

@Joey_k:
Ubuntu maakt (bij installatie) gebruik van een ander deel van het geheugen in de videocontroller dan Mac OS X. Ik heb het wel eens met een Windows laptop meegemaakt, waarop Win niet te installeren was maar Ubuntu wel. Dezelfde machine werkte wel als Win eenmaal geïnstalleerd was maar crashte zodra je iets anders dan de (standaard) VGA resolutie wilde.
Mijn verwachting: Kwestie van tijd, dan houdt Ubuntu er ook mee op, als het al goed installeert.
Een geslaagde Ubuntu-installatie zou overigens niet helemaal bij je eerste post passen, waarin je zegt dat je met een Mac installatieschijf alleen een grijs scherm krijgt en de CD wordt uitgeworpen. Ik geloof je natuurlijk wel, het is niet ondenkbaar maar de combinatie is wat vreemd.

Je zou één van de vele reflow-verhalen op internet kunnen volgen als je handig bent en geduld hebt. De enige goede manier is, het logic board en alle koelmateriaal helemaal te verwijderen en dan aan het werk te gaan en de temperatuur bij het reflowen goed te beheersen/in de gaten te houden. Anders gaat 't op (zeer) korte of langere termijn niet goed. "Gewoon even met de föhn", zoals je op Internet vaak ziet, lijkt soms wel (even) goed te gaan maar is natuurlijk niet de juiste manier. Geduld en zorgvuldigheid is ook nodig voor het verwijderen en weer terugplaatsen van ca. 25 schroefjes...

*knip*

[ Voor 5% gewijzigd door Hoedje op 24-04-2011 23:19 ]

• Joey_k

Joey_k

Topicstarter
*knip*

Ubuntu is trouwens geinstalleert op dit moment :/

[ Voor 36% gewijzigd door Hoedje op 24-04-2011 23:20 ]

Nokia verzamelaar....

Verwijderd

@Joey_k: Leuk dat Ubuntu het doet. Brengt wat kleur op je scherm! Je kunt afwachten en gewoon lekker verder gaan met Ubuntu maar het gedrag met installatiedisks zoals je in je eerste post beschrijft duidt echt op een hardwareprobleem. Je schrijft in je eerste post trouwens dat je Ubuntu-installatie daar niet ging. Andere CD of alleen andere poging?
Er zijn in deze machientjes verschillende plekken waar solderingen stuk kunnen zijn, dus niet alleen de videocontroller, al is deze laatste serie anders en veel beter dan de eerdere. Dat kan het inconsistent lijkende gedrag verklaren. Alle bekende plekken nalopen is de juiste oplossing. Kijken op internet of laten doen...

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:56
TR voldoet :)

Ontopic: Je moet dit inderdaad reflowen. Zoek een goede disassembly guide, en pak een paar vel A4. Leg de schroefjes dan op de A4 vellen zoals je ze demonteert en doe er dan plakband overheen en schrijf er op waar het vandaan komt. Zo vergeet je geen enkele schroef. Reflowen is wel iets wat je inderdaad niet met een fohn moet doen, maar met een hetelucht bout. Aoyue heeft hier leuke types van voor weinig geld, in ieder geval minder dan je kwijt zal zijn aan een reparatie.

[ Voor 13% gewijzigd door Hoedje op 24-04-2011 23:21 ]

Pagina: 1