"De rel" omtrent het opslaan van locatiegegevens door Apple.

Pagina: 1
Acties:

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-02 08:08
Momenteel heeft het opslaan van locatie-gegevens door Apple een grote nieuwswaarde.

Ik ben echter van mening dat de onderzoekers die dit gepubliceerd hebben, helemaal geen schokkende ontdekking hebben gedaan, maar gewoon maanden achter de fanfare aan komen lopen.

Dit "Nieuws" is al maanden bekend, het stamt zelfs al uit het iOS3 tijdperk en is toen uitgebreid onderzocht en gedocumenteerd.

Zelf zit ik er niet zo vreselijk mee dat deze locatiegegevens op mijn eigen iPhone en mijn eigen iMac staan opgeslagen, zolang inderdaad anderen geen toegang hiertoe hebben. En nergens is ook maar een bitje van bewijs te vinden dat deze gegevens doorgegeven zouden worden aan derden.

Waar ik meer een probleem mee heb is het feit dat deze twee heren doen alsof ze het wiel hebben uitgevonden, terwijl ze dat absoluut niet hebben gedaan. Alasdair Allan en Pete Warden lopen te pronken met de veren die eigenlijk toebehoren aan Alex Levinson.

Ter verduidelijking heb ik voor de redactie hier een link naar het blog van Alex Levinson, zodat zij kunnen concluderen dat niet deze twee zelfbenoemde experts iets nieuws naar voren hebben gebracht, maar dat dit oud nieuws is dat reeds langere tijd bekend is en veel minder "erg" is dan deze heren doen voorkomen.

In het kader van "ere wie ere toekomt" zou het de redactie sieren om de informatie toe te voegen aan de artikelen waar nu de loftrompet wordt gestoken over de "ontdekking van Alasdair Allan en Pete Warden".

[ Voor 0% gewijzigd door DivxLover op 22-04-2011 16:34 . Reden: typo ]

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Het nieuws was juist dat je zelf je eigen gegevens naar boven kon halen en op een kaart kan zetten. Dat deze 'ontdekking' al veel eerder was gedaan, staat gewoon in het artikel. Het allereerste artikel, van woensdagavond dus.

En ja, je gegevens worden doorgestuurd naar Apple. Dat is ook het nieuws niet en hebben we vorige zomer uitgebreid over bericht, toen Apple daarover een brief publiceerde. Dat is ten gunste van adverteerders die beter afgestemde advertenties kunnen maken. Bovendien is zo'n database met geanonimiseerde data waardevol voor partijen als Apple en Google.

Ik hoop dat ik je opmerkingen hiermee voldoende heb toegelicht :)

• DivxLover
arnoudwokke schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 15:39:
En ja, je gegevens worden doorgestuurd naar Apple.
We hebben het hier puur over de locatiegegevens, waar of niet?

Dan wijs ik je toch nog eens naar het eerste stuk tekst van de originele "ontdekker":
Apple is not harvesting this data from your device. This is data on the device that you as the customer purchased and unless they can show concrete evidence supporting this claim – network traffic analysis of connections to Apple servers – I rebut this claim in full. Through my research in this field and all traffic analysis I have performed, not once have I seen this data traverse a network. As rich of data as this might be, it’s actually illegal under California state law:

(a) No person or entity in this state shall use an electronic tracking device to determine the location or movement of a person.
Deze onderzoeker claimt dus met zekerheid dat er GEEN locatie-data uit DIT bestand, waar het in deze artikelen om gaat, verstuurd wordt. Hij heeft hier duidelijk onderzoek naar gedaan, zowel via verkeersanalyse als het controleren op communicatie met servers van Apple.

Waar is jouw bron dat deze data-locatie wel verstuurd wordt?

Nogmaals, ik spreek hier puur over het versturen van de gegevens uit het consolidated.db-bestand; In het artikel wekken jullie de indruk dat die data verstuurd wordt, terwijl ik daar geen bewijs voor heb gezien.

Aanvulling:

Quote van T.net redacteur:
Alleen van iPhones en iPads die over 3g en minimaal iOS-versie 4.0 beschikken, wordt de locatie bijgehouden.
Ook dit is volgens mijn bron aantoonbaar incorrect. In iOS3 was deze database ook aanwezig, maar enkel te bereiken met systeemrechten en heette toentertijd h-cells.plist.

[ Voor 10% gewijzigd door DivxLover op 22-04-2011 16:39 . Reden: Aanvulling ]

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Ik ben het met DivxLover eens. Deze specifieke gegevens worden niet naar Apple gestuurd en het werd al sinds OS3 opgeslagen.

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 14:56
Er wordt wel degelijk locatiedata verstuurd vanaf je iOS-apparaat. Als die man die je quote zegt dat het niet zo is, heeft hij het simpelweg fout.

nieuws: Apple gaat locatiegegevens iPhone en iPad verzamelen

Ik ben helemaal geen stagiair

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Ja, dat wist ik, ik vroeg mij alleen af of Apple ook alles kon zien uit deze database, wellicht een subtiel verschil. Of gaat het in dat vorige artikel over lokatie-data wat alleen af en toe voor een reclame wordt opgevraagd (live dus en niet uit een database met oude data). En dan blijft nog staan dat het al sinds 3.0 wordt gedaan,.

[ Voor 16% gewijzigd door punishedbrains op 22-04-2011 23:33 ]

• DivxLover
Ik sluit me weer aan bij de reactie van vgroenewold, het gaat hier om een subtiel verschil.

Niemand ontkent dat er locatiedata verstuurd wordt.

Ik zet alleen, en dat op basis van kennis en kunde van anderen, mijn vraagtekens bij het feit of dat wel dezelfde data is als hier door jullie besproken wordt.
Zoals het door T.net gesteld wordt, komt het op zijn minst over dat de inhoud van het consolidated.db-bestand verstuurd wordt.

En dat is dus niet het geval.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Ten tijde van de rel rond het opslaan van locatiedata door Apple wisten we nog niets van Consolidated.db; het is dus onduidelijk of het om dezelfde data gaat, maar het gaat om locatiedata. Een iPhone kan maar op een plek tegelijk zijn, dus hij kan niet een andere locatie doorgeven dan hij opslaat in Consolidated.db. Mijn gok is dat eerst data naar Apple wordt gestuurd en daarna wordt toegevoegd aan Consolidated.db; in dat geval gebeurt er dus niets meer met de database - maar dit is een aanname mijnerzijds.
Zoals het door T.net gesteld wordt, komt het op zijn minst over dat de inhoud van het consolidated.db-bestand verstuurd wordt.
Waar haal je dat uit? In geen van de twee artikelen zie ik dat staan - en zelfs een verwijzing zie ik niet. We hebben er niets over bericht dat Apple de gegevens verzamelt, juist omdat het al bekend was. Niets nieuws onder de zon dus :)
Pagina: 1