• RolfvdHorst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05-2025
Hee allemaal,

Ik ben op zoek naar een goede mediaspeler.
Nu zie ik door de bomen het bos niet meer.

De media speler moet aan de volgende eisen voldoen:
Ondersteuning van alle gangbare audio en video formaten. Output van 1080p en het liefst 100 hz. Output van audio via optical. Mogelijkheid tot makkelijk inbouwen van een harde schijf. Een bittorrent client om te downloaden. Hiervoor moet hij ook een goede netwerkaansluiting hebben en het liefst draadloos.

Ik zat eigenlijk te denken aan de Popcorn Hour a-200 of a-210 (ik weet niet precies wat het verschil is) en de AC Ryan playon HD2.

Kan iemand mij vertellen of deze goed zijn en of er betere spelers zijn.
Mijn budget gaat tot ongeveer € 300,-.

Groetjes,

Rolf

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-02 18:30
100 Hz wordt door de TV geregeld niet door een speler. Dit zal dus ook niet ondersteunt worden.

Ac-Ryan zou ik vergeten gezien het budget en de kwaliteit van de prijsklasse waarin AC-Ryan valt.

Aanraders:
Dune speler (H1 of D1)
Popcornhour A-200 of A-210. Hier zit weinig verschil in.
Boxee Box (D-Link)

Van de drie ben ik zelf het meest gecharmeerd van de Dune. De firmware van de Popcorn schijnt wat meer bugs te bevatten dan de Dune.
De Dune heeft standaard een torrent client aan boord en is een pure mediaspeler

De Boxee Box is een goede mediaspeler maar is wat meer gefocust op online content. De hele Gui is hier op ingesteld.

• RolfvdHorst
Ok, maar die AC Ryan is qua prijs/kwaliteit niet goed genoeg? Want volgens mij valt hij verder wel in mijn budget?

Maar die Dune speler ziet er ook wel goed uit. Is deze beduidend beter dan de Popcorn Hour? Ik hoor namelijk dat Popcorn Hour heel goed is met het updaten van hun firmware?

Verder wil ik eigenlijk voornamelijk films kijken en downloaden met de mediaspeler. Eventueel nog eens een filmpje kijken op Youtube maar dat is het? Is de Dune dan aan te raden?

• WBT
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-04-2024

WBT

Eigenlijk zijn de Dune en Popcorn Hour mediaspelers nagenoeg identiek. Alle moderne Dune mediaspelers beschikken over een Blu-Ray licensie (lees bij digitale Blu-Ray kopieën krijg je dus het menu te zien), daar waar de Popcorn Hour dat enkel kan bij het C-200 model.

Dat gezegd heeft de Popcorn Hour een ingebouwde torrent en nieuwsgroepen client, dit laatste is vooralsnog niet beschikbaar bij de Dune mediaspelers.

Persoonlijk zou ik een Popcorn Hour aanraden, dit omdat hier een enorme hoeveelheid door gebruikers geschreven applicaties voor beschikbaar zijn.

• Robin Chung
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-01 19:04
Ik zou zelf de xtreamer prodigy aanschaffen en zelf een 2-3tb hdd inbouwen. Totaal komt dan op ong 220, maar je bent wel meteen klaar!

• RolfvdHorst
Klopt het dat de xtreamer prodigy nog niet op de markt is?
Ik zit nu eigenlijk te twijfelen tussen de Dune en Popcorn Hour.

Wat voor applicaties zijn er zoal geschreven voor de Popcorn Hour? Geven deze een meerwaarde boven de Dune?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-02 15:52

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je budget echt E300 is zou je ook nog kunnen overwegen om gewoon een HTPC aan te schaffen. Voor E200 heb je al een Atom ION2 met genoeg geheugen. Daar hoef je alleen nog maar een HD in te zetten en software op te installeren. Een Atom ION2 is krachtig genoeg om 1080p af te spelen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• WBT
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-04-2024

WBT

RolfvdHorst schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 14:45:

Wat voor applicaties zijn er zoal geschreven voor de Popcorn Hour? Geven deze een meerwaarde boven de Dune?
De Xtreamer Prodigy is nog niet in productie, dus wat hij wel/niet kan is nog puur speculatief. Zoals ik in mijn vorige post al aangaf zijn de Dune en de Popcorn Hour nagenoeg identiek. Beide spelen ze dezelfde bestanden af.

• Robin Chung
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-01 19:04
RolfvdHorst schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 14:45:

Klopt maar dit zal niet lang meer duren.

De speler zelf is niet heel duur en een eigen hdd is fijn want die kan je later ook in een andere speler doen. De markt van multimedia gaat snel (3d, hdmi 1.4 etc) dus het is een beetje zonde om nu heel veel uit te geven aan een speler die al 1 jaar op de markt is.

Mede door de prijs en gericht op de toekomst is wat mij betreft: realtek > Popcornhour

• Athome
Xtreamer alsjebieft :? Hoe durf je? Lees het topic van de Ultra maar eens door. Dan raad je niemand meer een Xttreamer aan.

Ga je niet streamen? Dan kan een AC-Ryan (liever de Mede8er overigens) ook voldoende zijn. Echter de Realtek chip heeft zo hier en daar nog wel moeite met 1080P materiaal. Voornamelijk Blu-Ray rips en andere hoge-bitrate materiaal.

Ik heb zelf een AC-Ryan Mini en een Dune. De AC-Ryan is leuk maar de Dune is beduidend beter in bediening en afspelen. Ik wil zelf eigenlijk mijn mini er uit doen en nog een Dune er voor terug zetten. Maarja ik wil nog zo veel.

Popcorn Hour en Dune zijn inderdaad technisch vrijwel identiek. De Dune heeft inderdaad alleen een Torrent en geen Usenet client. Er moet wel gezegd worden dat Usenet vrij heftig is voor een mediaspeler (voornamelijk parren en unrarren), dus niet echt aan te raden.

Popcorn Hour brengt inderdaad vaker updates uit dan Dune maar dat wil niet zeggen dat de Firmware van de Popcorn Hour ook echt beter is.

Dat er voor een Popcorn Hour meerdere apps verkrijgbaar zijn en voor Dune niet. Leuk, maar ga je ze gebruiken? Ikzelf niet. Ik gebruik de Dune om media te streamen vanaf mijn server en meer niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Athome op 23-04-2011 09:10 . Reden: typo's ]

• RolfvdHorst
Bedankt voor de reacties!
Maar Athome, wat zou jij dan aanraden? Popcorn Hour of Dune?

Usenet ga ik toch niet gebruiken denk ik en voor mij is het belangrijk dat de firmware netjes, stabiel en mooi is en dat er 1080p ondersteunt wordt.
Waarschijnlijk zal ik de apps dan ook niet veel gebruiken of ze moeten echt veel waarde toevoegen.

[ Voor 17% gewijzigd door RolfvdHorst op 26-04-2011 14:23 . Reden: Extra info ]

• r.brands
  • Laatst online: 01-02 18:05
Ik volg je topic met belangstelling.

Heb nu zelf een eva9100 en wil een mediaspeler zonder veel poespas die alles leest en speelt. Zonder het bufferen wat zo frequent voorkomt bij de eva.

Zelf ook zitten inlezen en het lijkt bij kwaliteit inderdaad tussen de popcorn en de dune te gaan.

Benieuwd waar jij voor kiest en waarom precies.

Gr.

• RolfvdHorst
Ik heb nu ook de eva9100 maar ik vind het maar een onding. Ik kan niet communiceren met mijn laptop en hij ondersteunt sommige mkv's niet.

Nog even afwachten wat Athom zegt en dan ga ik voor een van de twee merken.

• Athome
Ik heb in Mei vorig jaar gekozen voor de Dune. Dit had een aantal redenen.

- De behuizing (Dune Base 3.0) van de Dune (Base 3.0) vind ik mooier dan de C-200. Een echte CE-Look
- Ik vind het menu overzichtelijker. Welke iconen er in het hoofdscherm staan kan zelf bepalen. Je kunt dus ook rechtstreekse koppelingen naar netwerkshares in het hoofdscherm zetten
- Standaard heeft de C-200 afstandsbediening met radiosignalen. Dit lijkt leuk maar in praktijk valt de werking tegen. Ik zou waarschijnlijk een extra IR afstandsbediening moeten kopen
- Maar de belangrijkste reden was toch de firmware. Popcorn Hour had al vanaf de introductie (najaar 2009) problemen met doorgifte van audio, voornamelijk HD-Audio (DTS-MA en Dolby True-HD). Vorig jaar mei waren deze problemen nog steeds niet opgelost en HD-audio is belangrijk voor mij. Hoe het nu staat met deze audio problemen weet ik niet. HD-Audio en de Dune zijn overigens goede vrienden van elkaar.

Nu een jaar verder. Ik ben zeer te spreken over de Dune. Het is een robuuste, stabiele speler met een goede beeld en geluidskwaliteit. Streaming problemen zijn er niet. Ik heb een paar keer problemen gehad met streamen en de beide keren bleek dat de server aan het defragmenteren was geslagen. Dan blijft er niet veel over.

1 Ding mis ik eigenlijk nog.
Het kunnen instellen wat de standaard sub en audio taal moet zijn. Nu wordt gewoon de eerste audiotaal en de eerste subtitle gepakt. Door hier mee te gaan spelen kun je het toch sturen. Overigens zou deze instelling er in de komende Beta (wanneer deze komt, weet ik niet) er wel in zitten
Ik volg het topic van de popcorn hour heel mondjesmaat. De informatie die ik daarvan krijg, geven mij de indruk dat de firmware van de Dune toch wat stabieler is.
Afgelopen jaar is de Dune toch in een aantal multi testen, van mediaspelers uit alle prijssegmenten, als beste speler overall naar voren gekomen. Dat zegt volgens mij ook iets.

Ik kan jou niet vertellen welke speler je moet kopen. Ik kan je alleen mijn argumenten geven waarom ik voor een bepaalde speler gekozen heb.
Ik hoop dat je genoeg info hebt om een keuze te maken. Ik zou zegen ga voor de Dune maar volgens mij heb je met de C-200 ook geen verkeerde speler huis.
De A-200 ligt iets anders. Deze heeft een kunststof behuizing en wanneer je een HDD plaatst in deze speler, komt er volgens verschillende mensen toch warmte problemen om de hoek heen kijken. De A-210 heeft volgens mij een ALU behuizing waardoor deze problemen er niet of nauwelijks zijn.

B.T.W
ik gebruik de torrent client niet. Ik kan je dus niet vertellen hoe goed/slecht deze werkt.
Ik vind zelf dat een mediaspeler dit werk ook niet hoort te doen. Laat dit een NAS doen. Die is er beter in.

• r.brands
Jouw base 3.0 is niet meer te koop.

Ik neem aan dat de H1 en/of D1 hetzelfde, zo niet beter zijn dan de base 3.0?

gr

btw, goede bijdrage.

• wbtje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik ga nu ook voor de dune heb de playonhd2 4dagen gehad en gelijk retour gestuurd. vond het 3x niks apperaat zelf wel maar de firmware was niks.

• r.brands
hmz, bij onedayfly de popcorn hour 210 voor 170e.

Nu twijfel ik dan toch.

http://www.1dayfly.com/nl/#oid=1009_4

• Ganymedus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
tja R.Brands het is zeker niet duur voor een popcorn hour, besef je alleen wel dat er nog gebruik wordt gemaakt van een oude processor. Dus het is de vraag in hoeverre je 'veilig' bent voor de toekomst. De Xtreamer prodigy heeft inderdaad een hogere processor snelheid, maar zoals al vernoemd is men hier relatief negatief over de voorganger.
Het nadeel van de sigma processor is de manier waarop hij omgaat met de kleur (vind ik).
Het nadeel van Realtek schijnt te liggen in bitstreaming, mij onbekend overigens.

Ik denk dat ht belangrijk is te bepalen welke chipset je wilt hebben, dus met welke nadelen je kunt leven. Vervolgens kun je kijken naar wie er goed zijn firmware bijhoud etc. etc. :)

Díreach don la ínníu ná bíodh buaírt ort!

• r.brands
Bedankt voor je reactie (het lijkt nu trouwens alsof ik het topic kaap, excuus daarvoor. Wilde geen nieuw topic aanmaken).

Het enige waar de speler aan moet voldoen is zonder problemen alles afspelen. Dus ook br van 25gig en 40 Mbps etc.
Qua muziek afspelen, zijn beide daarin ongeveer gelijk?

Al met al lijkt het erop dat de dune daarin een veiligere keus is. Het scheelt dan ook ' maar' 50e. Voor iets wat je vaak gebruikt zijn dat de kosten niet m.i.

Kortom, ik ben er nog steeds niet uit haha.

• r.brands
ik heb toch via onedayfly de popcorn gekocht. incl 2 tb is ie even duur als de dune.

• Athome
Ganymedus schreef op woensdag 27 april 2011 @ 13:52:
tja R.Brands het is zeker niet duur voor een popcorn hour, besef je alleen wel dat er nog gebruik wordt gemaakt van een oude processor. Dus het is de vraag in hoeverre je 'veilig' bent voor de toekomst. De Xtreamer prodigy heeft inderdaad een hogere processor snelheid, maar zoals al vernoemd is men hier relatief negatief over de voorganger.
Het nadeel van de sigma processor is de manier waarop hij omgaat met de kleur (vind ik).
Het nadeel van Realtek schijnt te liggen in bitstreaming, mij onbekend overigens.

Ik denk dat ht belangrijk is te bepalen welke chipset je wilt hebben, dus met welke nadelen je kunt leven. Vervolgens kun je kijken naar wie er goed zijn firmware bijhoud etc. etc. :)
De mediaprocessor is inderdaad al een tijdje op de markt. De opvolger brengt, zoals het nu lijkt, behalve een hogere snelheid vrij weinig vernieuwingen. Full Frame 3D lijkt er dus niet in te zitten.
De chip is van de prodigy is overigens ook gewoon een doorontwikkeling van de vorige chip. Het is dezelfde als in de nieuwe PlayonHD. De max van de nieuwe Realtek blijkt ongeveer 40 mbit/s te zijn.

Ik heb zelf het idee dat het een beetje komkommertijd is bij Sigma en Realtek. Als je het op deze manier bekijkt, is de chip minder oud dan het lijkt. De Sigma 8642/43 kan gewoon nog heel goed mee komen in de markt. Je hoeft dus bang te zijn dat je een bejaarde speler koopt. Je koopt eerder een volwassen speler.

De smart series (B1, D1 en H1) zijn eigenlijk gewoon een andere uitvoering van de oudere Base en Prime.
Het display is leuk, heeft maar 1 regel en geeft niet enorm veel info. Verwacht er dus niet te veel van. Het is vergelijkbaar met wat op een normale CD/DVD/Blu-ray speler zit.

• RolfvdHorst
Bedankt voor alle reacties! Ik heb ook de popcorn hour a-210 gekocht! Hopen dat hij bevalt ;)
Pagina: 1