• CristianSchriev
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09-2025
oke, ik heb al enkele malen hier op tweakers laten weten dat mijn pc zo nu en dan blue screens geeft en uitvalt.

Nu is dit dus weer het geval. ik dacht vroeger dat dit kwam door het RAM geheugen want ik had 4GB OCZ en 4GB corsair, nu is dit altijd afgeraden en heb ik 4GB corsair erbij gekocht. wat dus uit komt op 8GB corsair geheugen,

maar nu krijg ik dus nog steeds bluescreens, dit zijn sinds kort altijd de zelfde namelijk: "memory management" Deze krijg ik altijd als ik mijn pc zo min mogelijk belast.. tijdens het gamen heb ik nergens ooit last van. (meestal erna, bij het surfen) en vaak zelfs tijdens het uitschakelen van mijn pc.

mobo: Asus p7p55d le
ram: Corsair xms3 4x 2GB

Ik weet echt niet meer wat er mis is..

Ik weet niet of het hier mee te maken kan hebben: ik zie sinds kort dat mijn pc een harde schrijf niet goed meer herkent, deze staat dan ook af en toe niet meer tussen de lijst van harde schrijven, en vaak de volgende x als ik mijn pc opstart weer wel.

geen idee of dat er mee te maken heeft.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

En wat heb je zelf al geprobeerd?

- Memtest
- HD (merk) test
- Per Module/set getest?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• CristianSchriev
memtest heb ik al gedaan, dit gaf mij geen enkele fout.
elke module heb ik er een keer ingehad, ook geen fout.

-hd test niet gedaan, maar crystaldiskinfo geeft een waarschuwing aan: reallocated sectors count.

Ik heb ook op internet dingen gelezen dat het moederbord gewoon slecht met 8GB overweg kan, dus misschien dat dat het is?

wat wel erg vervelend is, omdat dit niet hoort vind ik als er duidelijk staat dat hij 8gb ondersteunt

• Maxus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-03-2025
"Deze krijg ik altijd als ik mijn pc zo min mogelijk belast"

Mischien dat het te maken heeft met powersave acties, het zou kunnen zijn dat er bij het inschakelen van powersave zaken (mhz van cpu naar beneden etc) de spanning van je cpu verlaagd wordt waar je cpu niet goed over kan.
Je zou eens kunnen proberen om alle powersave zaken in het bios uit te zetten (en in windows).

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04:16
wat maxus zegt zou wel eens heel goed kunnen.
toevallig net zelf een systeem gehad hier die ook ongelooflijk instabiel was
bleek dat freebsd power gedoe deed dus het verhogen van cpu clock en verlagen en de bios zelf ook
na het uitschakelen daarvan ( alleen in bios in mijn geval ) werkte het weer prima

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-02 10:34
Kun je die harde schijf, die soms niet goed meer wordt herkend, ook even fysiek loskoppelen?
Dit om te testen of het dan beter is, heb je dat tenminste uitgesloten.

Daarnaast kun je even proberen om met bijv. 4 GB te gaan werken, kijken hoe dat is.
Heb je die vraag ook uitgesloten :)

Succes!

• CristianSchriev
@ Maxus

Dankje voor je reactie, dit lijkt mij ook mogelijk.
Mijn pc in windows zelf staat al op max. dus niks power saving ;p
Waar moet ik allemaal aan denken, ik heb een ei5 750 dus deze verhoogt en verlaagt de snelheid de hele tijd, dit kan inderdaad goed zo nu en dan fout gaan,

Maar is dit dan: memory management? Dat lijkt me niet, of wel?

@ jasiccama

Oke, harde schrijf ga ik los koppelen kijken wat dit dan doet.
Op 4GB heb ik hem wel eens laten lopen (3dagen ofzo) Dit gaf me geen fouten,

Maar ik heb eigenlijk 2weken geen enkele fout gehad, en nu sinds deze week is het weer goed raak!
Dan hoor ik na het her opstarten bij de bios, dan duurt het erg lang (soms gaat hij niet eens verder) maar dan hoor ik vaak na 1minuut pas een van mijn schrijven opstarten, en dan gaat die ook meteen verder

dus dat lijkt mij HDD related zeg maar.

Ook zit er een knopje op mijn mobo die de timing van mijn ram op een goed werkende timing zet. als ik deze inhoud dan werkt hij ook beter lijkt.

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-02 10:34
Dat knopje op je Mobo is de Mem-OK, geloof ik.
Deze kun je gebruiken als je geheugen bijv. niet in de QVL lijst van Asus staat.
Het Mobo gaat dan zelf proberen om het geheugen stabiel te krijgen.
Beetje simpel uitgelegd maar hier komt het op neer :)

Koppel die HDD los en houd het even in de gaten.
Lijkt mij eerst de beste oplossing.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Als je alle slots bezet met DIMM's zul je in de meeste gevallen ook je voltage moeten verhogen.
Dikke kans dat ie op auto undervolt met 4 slots bezet en dan wordt de boel instabiel.
Probeer het voltage eens te verhogen, maximaal 1.65V, anders heb je kans op schade op de langere termijn.

Zijn de timings van de twee kits wel gelijk? Zo niet zet ze dan gelijk op de instellingen van degene met de hoogste latency.

[ Voor 22% gewijzigd door DaLoona op 22-04-2011 12:20 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• CristianSchriev
Ja klopt de mem-ok. Dit helpt volgens mij zowizo wel een beetje. HDD ligt los :)

@ Daloona,

Dit heb ik vroeger al eens geprobeert, van 1.5V naar 1.6 of 1.7, Maar dit was met de OCZ nog aan boord, dus dit kan ik ook nog proberen ja. Helaas bestaat er geen .05 verhoging bij mij wat redelijk dom is omdat veel ddr3 daar juist gebruik van maakt.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Geen 0.05V verhoging is inderdaad een beetje wazig.
Heb je ook al eens gekeken of er een BIOS update is die dit soort problemen aanpakt? Vaak wil de fabrikant dit soort dingen nog wel eens aanpassen in BIOS updates, "improved memory compatibility" ofzo staat er dan vaak bij.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 20:13

Praetextatus

the dutch_paki

Als bovenstaande niet lukt:

Je moet je HD ff testen :) Dikke kans dat die aan t kaduk aan t gaan is. En als dit t niet is t je voeding die niet goed functioneert.
Test je HD dus en als dat niet kan leen een andere HD voor een paar dagen .

[ Voor 6% gewijzigd door Praetextatus op 22-04-2011 12:28 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• CristianSchriev
ik heb gelukkig meerdere HDD's en mijn windows staat op 2 ssd's in raid.

en qua updates, deze heb ik al geflasht dit leek te helpen voor een lange tijd, maar hij loopt nu weer vaak vast.
Wat is een goede manier om mijn hdd te testen?

En hoe kom je er bij dat mijn voeding niet goed werkt? Lijkt mij niet kunnen?

• Maxus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-03-2025
Qua cpu powersaving opties kun je proberen of het uitzetten van de 'Intel SpeedStep Tech' helpt, deze kun je vinden in de 'AI Tweaker' sectie van je bios (gewoon op 'Disabled' zetten). Deze speedstep tech is in ieder geval hetgeen je cpu langzamer en sneller laat lopen afhankelijk van de belasting (en bv ook het voltage dat aan je cpu geleverd wordt aanpast).

Opm: de problemen hoeven niet rechtstreeks te maken hebben met "memory management", deze error classificatie kan door een heel aantal zaken veroorzaakt worden (cpu, moederbord en geheugen zelf)
Pagina: 1