Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naveci
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2022
Beste lezer,

Al enige tijd ben ik op zoek naar een goede HDTV voor mijn woonkamer. De vorige is overleden en ik heb er nu een tv-monitor staan, maar dit werkt absoluut niet voor mij. Mede omdat er geen HDMI op zit en mijn PS3 dus op een lage resolutie zit. Voor filmkijken e.d. is het nog te doen, maar shooters e.d. zijn horrible, want je ziet gewoon geen vijanden meer lopen (ook niet op 10 cm afstand.. i've tried).

Samen met mijn vriendin heb ik een lijst van eisen samengesteld en die is als volgt:
Vriendin wil >40 inch, maar ik vind 42 inch juist eigenlijk de max.
- dus 40-42".
- Full HD (doh).
- Weinig weerspiegeling.
- 3-4 HDMI aansluitingen
- Component Video (1x)
- SCART voor de zekerheid
- Lage responstijden zodat ik ook mijn Gaming PC aan kan sluiten.
- zelf zoek ik rond de 700 E, maar mijn vriendin wil 800 E max..
Of als het echt iets speciaals is mag het daar nog overheen, maar alleen met een hele goede reden.

Ik zit al een tijdje hier op T.net reviews e.d. te lezen en IPS-schermen (maar ook plasma) zijn erg snel, naar het schijnt. Plasma kan echter weer inbranden, dus zou het niet aan te raden zijn als gamescherm.
Overigens vind ik LED wel erg mooi, maar dat schijnt wel eens backlight bleeding te geven.
Ik vind het lastig omdat in de winkels het meestal alleen SDbeeld is en ik daar gewoon niet op kan beoordelen.

Grootste probleem is dat bijv in de review van de Samsung UE40C6000 ( pricewatch: Samsung UE40C6000 ) wordt gezegd dat deze toch te langzaam is. Bijv. op www.hdtvtest.co.uk waar ze de oorzaak wijten aan de beeldprocessor.
Dat is allemaal leuk en aardig en dat maakt voor mijn ps3 nog niet ZOVEEL uit, maar ik zou dergelijke vertraging in PC FPS niet echt kunnen waarderen. In de speccs wordt gesproken over 1 ms reactietijd en 100 Hz tv, maar dat schijnt volgens reviews dan toch niet helemaal te kloppen.
Zo heb ik al meer modellen gezien.

Heeft iemand enkele tips over waarop te letten of wat goede modellen zijn? Ik zit met name met die reactietijden e.d. in mijn maag, want die andere eisen zijn nou niet echt schrikbarend =P

EDIT1: Ik zie net over het bovenaangehaalde model het volgende op de site van Plasma-discounter:
Freq: 100 hz. Vernieuwingsfreq: 400 hz. Wat is het verschil? Dat heeft wikipedia mij nog altijd niet uit kunnen leggen?
http://www.plasma-discoun...15975.htm#anSpecificaties

EDIT2: Deze is vraag is meer orienterend van aard. Huidige LED-tvs zijn erg smal en hebben daardoor kwalitatief mindere boxen. Daarom overweeg ik wellicht ook later nog een keer een versterker aan te schaffen. Nu zag ik bij wat orienterend onderzoek een versterker met bijv. 3-4 HDMI-ingangen. Als ik mijn ps3 daarop aansluit loopt het geluid via de versterker en dan het beeld via HDMI-out naar de TV. Althans dat neem ik dan aan... en hoeveel invloed heeft dat op de weergave v/h beeld?
Betreffende versterker: http://www.eu.onkyo.com/products/TX-NR579.html

[ Voor 16% gewijzigd door naveci op 22-04-2011 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naveci
Okay, ik heb helaas nog maar weinig (lees: nul-komma-nul) reacties gehad.

Ik rephrase mijn vraag dus even, want ik heb ondertussen veel geleerd:

Plasma vs. LED is een eeuwige discussie, maar voor mij is het nog steeds niet duidelijk hoe gevoelig Plasma is qua inbranden. Dat je niet je windows taakbalk er eeuwig op laat staan is duidelijk en surfen zal ik ook niet snel op de tv doen.
Je moet eerder denken aan een racegame of een ander soort spel.
Is er qua plasma een advies wat betreft max. aantal uren dat je een bepaalde UI kan hebben op je tv?
Want dit speelt natuurlijk ook bij consoles, langdurig zelfde kanaal kijken en pc aansluiten.

Vraag 2: die reactietijd is vrij belangrijk voor mij, aangezien ik waarschijnlijk afentoe ook een shooter op zal spelen. In de speccs v/d fabrikant staat vaak iets van 2ms, maar bijv. verschillende reviews lees ik dat bepaalde tvs toch niet zo goed zijn (zie hierboven aangehaalde Samsung). Wat zijn goede aanraders op dit vlak?
En is overigens Plasma al snel genoeg hiervoor of moet je alsnog naar Hz en ms kijken bij plasmatvs?

Alle andere vragen heb ik al (grotendeels) beantwoord gekregen.

Alvast bedankt!

[ Voor 14% gewijzigd door naveci op 02-05-2011 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:27

mr.paaJ

generatie cmd+z

100hz is de beeldverwerking, maar Samsung heeft nog wat truckjes met LED (zoals knipperen) die dat 'verbeteren' tot een '400hz clear motion rate'. Meestal is 200hz of meer vooral marketingpraat, en met gamen zet je het toch uit ;)

Opgegeven reactie tijd is de snelheid van de pixels, niet de input vertraging! Ik weet dat in ieder geval hdtvtest.co.uk vaak metingen naar inputlag doet.

Ik heb zelf met gamen op een plasma (42g15 en 42v20) geen last van inbranden of retentie. Slechts 1keer opgemerkt met ondertitels. Dat is ook met langere GT5 sessies.

In je budget is er weinig beter dan de panasonic p42g20, maar kijk ook naar de sharp 40le810. Wat je mooier vind (zowel beeld als vormgeving is op plaatjes lastig te beoordelen) is uiteindelijk persoonlijk dus ga zeker zelf even kijken.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Segura schreef op maandag 02 mei 2011 @ 18:08:
Okay, ik heb helaas nog maar weinig (lees: nul-komma-nul) reacties gehad.

Ik rephrase mijn vraag dus even, want ik heb ondertussen veel geleerd:

Plasma vs. LED is een eeuwige discussie, maar voor mij is het nog steeds niet duidelijk hoe gevoelig Plasma is qua inbranden. Dat je niet je windows taakbalk er eeuwig op laat staan is duidelijk en surfen zal ik ook niet snel op de tv doen.
Je moet eerder denken aan een racegame of een ander soort spel.
Is er qua plasma een advies wat betreft max. aantal uren dat je een bepaalde UI kan hebben op je tv?
Want dit speelt natuurlijk ook bij consoles, langdurig zelfde kanaal kijken en pc aansluiten.
Je moet er sowieso de eerste paar honderd uur mee oppassen. Bij racegames heb je een dashboard in beeld, of minstens iets van een km-teller. Bij shooters heb je een ammo-teller, health, enzovoorts. Bij strategiespellen heb je vaak een kaartje in een console weggewerkt, die console brandt ook in na verloop van tijd. Allemaal statische zaken die gedurende het hele spel in beeld staan, dus dat brandt in.

Een uurtje zo'n spel spelen is geen enkel probleem, dat is net zo erg als een logo een uur in beeld houden. Welliswaar groter, maar net zo lastig. Na verloop van tijd wordt de gevoeligheid voor inbranden minder. Ik kan bijvoorbeeld met mijn half jaar oude Panasonic TX-P42G20 plasma gerust uren naar de NOS kijken, zonder dat dat logo inbrandt. In het begin loopt de helderheid van pixels snel terug, later minder. Zodra je in dat "minder snel teruglopende helderheid" gebiedje zit, kun je redelijk veilig langdurig statische beelden weergeven.

Waar mensen vaak van schrikken is een ander verschijnsel: retentie. Dat houdt in dat pixels nog even nagloeien, soms een minuut, soms een kwartier, maar nooit wekenlang. Als je dan langdurig het dashboard van een racegame in beeld hebt gehad, zie je dat mogelijk tijdens een film die je daarna kijkt. Volgens mij wordt ook de gevoeligheid voor retentie minder naar verloop van tijd, maar het effect gaat nooit helemaal weg (het nagloeiende beeld wel).
Vraag 2: die reactietijd is vrij belangrijk voor mij, aangezien ik waarschijnlijk afentoe ook een shooter op zal spelen. In de speccs v/d fabrikant staat vaak iets van 2ms, maar bijv. verschillende reviews lees ik dat bepaalde tvs toch niet zo goed zijn (zie hierboven aangehaalde Samsung). Wat zijn goede aanraders op dit vlak?
En is overigens Plasma al snel genoeg hiervoor of moet je alsnog naar Hz en ms kijken bij plasmatvs?
Plasma is meestal sneller dan LCD, maar ik denk dat een goede LCD met alle beeldverbetering uitgeschakeld (ook wel game-mode genoemd) ook wel snel zat is hoor. Gamers gamen ook op een LCD-monitor, al zijn er weinig tot geen TV's met een TN-display dat bij gamers juist zo geliefd is. Maar ook op een VA/IPS-monitor is prima te gamen (vind ik). Maar goed, de input lag van een plasma is gemiddeld genomen korter dan die van een LCD, dat klopt.

En zoals hierboven al gezegd is: die 2ms is de schakeltijd van de pixels, niet de input lag.

Overigens wel grappig en atypisch dat jouw vriendin een grotere tv wil en jij juist 42" de max vindt :D Dat zie je meestal andersom :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naveci
Hey,

Heel erg bedankt voor de reacties en hier kan ik zeker wat mee. Ik ben inderdaad al bij Grauss in Maastricht wezen kijken en hier zag ik inderdaad wel verschil tussen sommige LCDs en Plasma's. Wegens die input lag neig ik toch iets meer richting plasma en ook de kleuren zijn soms veel helderder. Ik zal zeker de tips ten harte nemen wat betreft inbranden! =)

En die panasonics zien er heel interessant uit. Wellicht dat ik even wacht op de V20 als die nog omlaag gaat in prijs aangezien de VT30 e.d. ook binnenkort weer gaat komen (panasonic preview @ frontpage).
Grrrrrene schreef op maandag 02 mei 2011 @ 22:04:
[...]
Overigens wel grappig en atypisch dat jouw vriendin een grotere tv wil en jij juist 42" de max vindt :D Dat zie je meestal andersom :)
Ik denk dat zij zich erop verkijkt qua formaat en >42 inch is gewoon te groot voor de afstand en tv-meubel.
Maar haar redenatie is: size does matter :+

[ Voor 21% gewijzigd door naveci op 05-05-2011 15:19 ]