Met ssh alleen de server signature ophalen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi

Ik heb een template die ik regelmatig deploy met daarop bijvoorbeeld een ssh host key. Deze moet geregenereerd worden na een instantiation van die template.

Dat wordt soms vergeten.

Daarom wil ik een nagios scriptje maken dat alle hosts hiervoor checkt. Alleen zie ik niet hoe ik met ssh puur voor een host key signature kan querien.

Weet iemand hoe dat handig aan te pakken? Ik hoef niet te authenticeren ofzo, ik wil alleen de fingerprint opvissen en vegelijken met de default.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Is 't niet simpeler om gewoon de host key uit je template te knikkeren en die te laten genereren bij de 1e boot, zoals volgens mij alle OS'en dat standaard doen tegenwoordig?

Verder: ssh-keyscan

Edit: bij nader inzien doet in ieder geval Debian dat niet op die manier-- maar dat is allicht simpel te implementeren en ik heb 't ook echt wel 's ergens gezien.

[ Voor 35% gewijzigd door CyBeR op 22-04-2011 00:09 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Mja ik kan het idd ook in de template inbakken maar dan moet ik nog een aantal hosts af die nu mogelijk (!) dezelfde key hebben. Wat ook best wel een leuk security gat is :X.

Ik bedenk me net dat ik nrpe draai, en dan gewoon een md5sum van de public key kan vergelijken....

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 22-04-2011 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Zo, ik heb mijn nagios checkje werkend.

Iemand interesse in het zeer simpele ding? Enig wat hij doet is checken of de ssh host key van mijn machines anders is dan die van mijn template. Omdat ook klanten die template hebben (met root xs) is dat wel iets wat voorkomen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikst
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-12-2021
aha, altijd interessant, nagios kan niet uitgebreid genoeg zijn :)