• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:03
Ik heb sinds onbekende tijd een "apart" probleem met mijn computer.

Het probleem is dat er een scherp geluid uit 1 van mijn pc onderdelen komt. maar om de 1 of andere reden kan ik vrij slecht horen waar het nou precies vandaan komt. Ik heb het het idee en dit hoor ik dan nog wel dat het 1 van de volgende dingen is

1. Outtake fan naast I/O Shield
2. CPU fan
3. Fan van GPU (Ati Radeon 4870)

Het kan ook heel iets anders zijn, maar er staat me iets vaags dat iemand dit in een review had geschreven.

De Case: CoolerMaster CM690

Heeft 1 van jullie misschien suggesties wat dit kan zijn? en hoe ik dit oplos.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
eeeuhm.. hier kunnen we toch niets mee? mijn glazen bol staat in de garage..

als je het zelf al niet kunt vinden, hoe moet ik het dan doen zonder dat die kast hier staat....

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Scherp geluid kunnen enkele dingen zijn:

HDD die fysieke fouten aan het maken is (Gesnerp)

Een spoel op je moederbord of videokaart, deze wil bij volle belasting nog wel eens hoge tonen gaan afgeven.

In je windows logbestanden kan je mogelijk terugvinden of je HDD daadwerkelijk ook fouten maakt. Voor je moederbord of videokaart kan je prima een stukje Furmark draaien, zo kom je meteen te weten of er spoelen zijn die geluiden maken.

Voor de rest moet je gewoon met je oor nalopen wat het eventueel kan zijn.

• mveijden
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09-2025
outtake fan gewoon even lostrekken, en als het kan de videokaart ook een keer.

Kun je die in elk geval uitsluiten.

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08-2025
je hoort wel dat er een 'scherp geluid' is. Maar weet niet waar het vandaan komt.

hmmm. anders moet je eens terwijl de computer aan staat met je vinger de ventilators stil houden.

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:03
Het is ook meestal een geluid wat zich 2-5 min voordoet
Dit komt niet weer zolang de computer aan blijft

Als de pc opnieuw wordt opgestart dan is het weer 2-5 min (willekeurige tijdstip)

@jb... Dat lijkt me niet heel goed voor de ventilator?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:20
Voor de fan maakt het niets uit, maar bij weinig spanning moet je de fan misschien een zetje geven voor hij weer gaat draaien. Je moet opletten dat je de fan maar 10 - 20 seconden max. vast houdt, temperaturen kunnen snel oplopen.

• Sebas1974
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-10-2025
Heb je alle mogelijkheden al één voor één uitgeschakeld totdat het geluid weg is?
Dus stekkertje van de fans even loshalen of zoals eerder voorgesteld de fans blokkeren? (Behalve de cpu fan overigens).

Toen ik je vraag de eerste keer las dacht ik direct aan een hdd die aan z'n stervensweg was begonnen. Maar dan blijft echter vreemd dat het na 2 - 5 min. niet meer hoorbaar is (correct?).
Ik heb eens een pc van een kennis gefixt en die had een videokaart waarvan het dus de fan was die bij het opstarten een minuut of wat ook een snerpend geluid maakte. De fan was de fix niet en met het geluid hadden ze geen probleem dus daar heb ik verder niet naar gekeken. Ik gaf natuurlijk aan dat dat geluid ongebruikelijk was.

Als je mobo ook onboard video heeft kun je wellicht de videokaart even loshalen en dan kijken (horen ;)) wat er gebeurt.

Om een echt idee te kunnen krijgen zou je het geluid even kunnen opnemen en daarna hier via een link delen. Denk Mediafire o.i.d. 8)

Terugkomend op de hdd: je zou de hdd kunnen ontkoppelen en even opstarten met een bootdisk (Hirens bijvoorbeeld) en nog eens horen of er iets anders klinkt.

Succes!

The Truth Is Our There ✨🛸✨

Pagina: 1