• mveijden
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09-2025
Hallo,

Ik heb even een vraag m.b.t. de Q6600 (G0)
Als ik hier prime95 op los laat en de processor wordt voor 100% belast dan kruipt de warmtemeter met een paar minuten naar de 80 graden (gemeten door coretemp)

Is dit normaal of niet?
Ik kan een hoop vinden over temperaturen maar dan zijn mijn waarden toch wel erg hoog maar dit is met een stresstest

Op dit moment zijn de waarden 46/47 graden
(Buiten is het 25 graden)

De processor wordt gekoeld door een stock koeler, deze heb ik na de eerste test verwijderd, schoongemaakt en opnieuw geplaatst.
Case wordt gekoeld met 2 x 12 cm fans
Stock koeler komt uit een andere pc maar een intel 775 stockkoeler maakt dan geen verschil toch?

(Mijn E5200 blijft gewoon 40 minuten rond de 60 graden...
Zelfde case, zelfde koelers)

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-01 15:51
Mijn persoonlijke manier van dat op te lossen zou zijn:

- Meten van temp. met verschillende tools (sommige lezen op een andere manier uit)
- opnieuw plaatsen van de cooler (verse koelpasta)

Als dat niet helpt, je hand eens in je case steken en kijken of er plaatsen zijn die echt warm/heet worden, die helpen bij de totaaltemp van je case.
Een oudere, versleten voeding kan ook al eens wat meer hitte afgeven of slechter afvoeren.

Hoe blazen je 12cm fans? Allebei naar binnen, buiten, anders? :)

• mveijden
Ik heb eens even lopen voelen qua airflow.
De frontfan blaast de kast in (over 2 raptors in raid0 heen en die zijn wel warm) en de achterste blaast uit.
Voeding is wel wat ouder, deze zuigt verse lucht aan en blaast de warme lucht de kast in (lees over de processor koeler heen)

Ik zal nog eens een andere tool laten meten.

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

• Beatboxx
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Voel eens of de koelvinnen ook echt warm voelen. Als je je vingers een beetje brand zijn die inderdaad 80 graden. En hoeveel van welke koelpasta heb je erop gedaan?

• mveijden
Met het zijpaneel van de kast af duurt het 4 minuten om de 75 graden te halen, met zijpaneel erop 2 minuten
(Ik breek nu af bij 75 graden om de processor niet te koken.)
Superwarm voelt de koeler niet echt aan moet ik zeggen.
Speedfan 4.43 verschilt trouwens exact 10 graden! van mening met core temp, deze geeft 65 graden aan in plaats van 75

De koelpast is Nexus TMP-1000
Van de beloofde 10 cpu`s heb ik er een stuk of 6 gemonteerd, hoeveelheid pasta zal 1 a 2 rijstkorrels zijn.

Edit:
Speccy ernaast gedraaid als 3de temperatuurmonitor en deze gaat gelijk op met coretemp, alleen speedfan wijkt dus af qua temperatuur.

[ Voor 12% gewijzigd door mveijden op 21-04-2011 16:59 ]

• mveijden
Even een update, ik heb de stockkoeler vervangen door een arctic freezer 7LP
in plaats van 4 minuten duurt het nu 6 minuten.

Ik heb in de bios een en ander aangepast en ineens valt me op dat de bios mij vertelt dat de processor 32 graden is, en als ik dan opstart geeft coretemp bijna 60 graden aan?
Als coretemp er 20 a 30 graden naastzit dan is er weinig aan de hand, iemand hier ervaringen mee?

Kan ik anders de test eens door laten gaan en kijken wanneer de pc stabiliseert of uitvalt?
(Zoals gezegd, ik draai een raid 0)

Edit:

2 keer opnieuw opgestart, tussen de bios en core temp zit bijna 30 graden verschil. Nu zal je met booten vast de processor wat opwarmen maar 30 graden?

ICH staat in de bios op 80+ graden, verstoort dit dan misschien coretemp aangezien het koelblok naast de cpu-koeler zit?

Edit 2:

Na een paar uur uit gestaan te heben heb ik de computer opgestart en ben meteen de bios ingedoken. Hier heb ik de volgende waarden genoteerd met intervallen van 1 minuut.
Processor thermal margin 54-44-42-40-38-37-36-36
Motherboard temperature 30-38-42-45-47-48-49-50
Motherboard temperature 27-31-33-34-36-37-39-40
ICH temperature 57-61-65-69-71-73-74-76
MCN temperature 57-57-57-57-57-47-49-50

Daaronder gegevevens over de koeling, ik denk toerental
CPU cooling fan 1200
Chassis inlet 0400
chassis outlet 0000
auxiliary fan 0770

Dit blijft gemiddeld zo ongeveer, de auxiliary zal dan de outlet zijn, inlet draait maar op halve kracht?

De southbridgecooler is op dit moment al goed heet!

Als ik doorboot geeft coretemp 50 graden aan.

Iemand suggesties of opmerkingen?

[ Voor 71% gewijzigd door mveijden op 22-04-2011 17:01 ]

• mveijden
Ik vergeet de instelling in de bios nog te melden.
processor zone response <slow>
processor zone damping <high>

• mveijden
Wouter06 sloeg eigenlijk al meteen de spijker op de kop.
Ik heb de oude 350 watt enlight (Die ook nog wel stoffig was eigenlijk) vervangen door een veel nieuwere en zwaardere 500 watt cooler master silent pro.

Het duurt nu ruim 20 minuten voordat ik de 75 graden aantik, waarbij coretemp nog steeds 10 graden meer aangeeft dan speedfan. Als de boel is afgekoeld naar 50 graden en ik reboot geeft de bios een keurige 38 graden aan, doorstarten en coretemp geeft weer 50 graden aan. Ik denk dan ook dat coretemp op de een of andere manier de temperatuur niet goed afleest.

Ik heb meteen 2 dingen geleerd.
A: startpost moet beter. Ik heb niks over de voeding vermeld en misschien leuk om te weten dat het chassis een coolermaster sileo 500 is. Deze is (geluids) isolerend. Het moederbord is een intel DG965WH en van deze is de southbridge eigenlijk altijd wel heet. Beetje googelen leert dat waart richting de 80 graden wel vaker voorkomen.

B: Volgende keer zelf wat beter nadenken over de componenten. De voeding is hiervoor gebruikt met een celeron 3.00 ghz en een 7200 toeren disk. Nu mag ie een quad aanzwengelen en 2 raptors in raid0 in een geissoleerde behuizing en een heethoofd van een ICH

Nu met speedfan aan stabiliseert de temperatuur in coretemp op ongeveer 70 graden, volgens speedfan ligt de temperatuur zelfs onder de 60 graden.

Ik hoop dat een ander ook nog wat aan de lessen in dit topic heeft, ik heb in elk geval weer wat geleerd.

Pagina: 1