Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:35

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Topicstarter
Ik zit met een heel complex van problemen, die ik zo beknopt mogelijk zal proberen weer te geven.

[list]
• Het begon allemaal met 2 geassembleerde "serversystemen" (P5P55D-E LX + Core i5-760 + 4GB DDR3 / P7P55D + Core i7-870 + 8GB DDR3) waarop we een vanilla 2008 Standard R2 hebben gezet en die onverklaarbare bluescreens gaven.
• De bluescreens bleken op beiden reproduceerbaar met Notepad++
• De P5P55D-E LX had als bijkomend probleem dat er af en toe fouten in programma's optraden, zoals "internet explorer encountered a validation error". Het ging vaak om een fout in urlmon.dll, die ik soms wel, soms niet kon negeren.
• Het lukte me om Ruby te installeren op dit systeem, en sommige gems, maar bij "gem install rails" kreeg ik consequent fouten op msvcrt.dll, waardoor de gem niet geïnstalleerd raakte. Als ik dit langs de vorige fout zet, lijkt het probleem te maken te hebben met netwerkgebruik. Maar dat is slechts een gevoel.
• Ten einde raad probeerde ik IE8 te upgraden naar IE9. Dat lukte niet via het systeem zelf, omdat IE8 te instabiel was, dus met wat geduw en getrek een download vanaf een andere PC gedaan en die geïnstalleerd.
• Nadat IE9 klaar was (?) en een restart nodig (?) was, startte de PC helemaal niet meer op. Of beter: hij start nu wel nog op, lijkt alle (?) drivers te laden, maar blijft op een gegeven moment een minuutje op een zwart scherm met een verder responsieve muiscursor hangen, om dan in recovery modus te rebooten. Booten in veilige modus lever niets op.

De slotsom is dat ik met een aantal problemen zit:
[list]
• Ik heb deze server vóór de IE9 update nog domeincontroller gemaakt. Liefst zou ik dat ding dus demoten voordat ik enige herinstall doe.
• Windows 2008 Standard R2 wordt officieel niet ondersteund (mijn support ticket bij MS is hierdoor ook afgeketst), maar is er iemand die weet heeft van een gelijkaardige machine die dit wel succesvol draait?
• Recovery install is voor zover ik zie niet meer mogelijk in W2K8 :(
• Alle andere tips die me op 1 of andere manier kunnen verder helpen, zijn ook welkom. Laten we zeggen dat ik W2K3 geen optie beschouw, en mijn laatste alternatief een nieuwe server is, dus die suggesties hoeven alvast niet meer ;)

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 21:04

ThomVis

Detected rambling:

Al een memtest gedaan?

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hardware.

[quote]GrimaceODespair schreef op donderdag 21 april 2011 @ 15:55:
De slotsom is dat ik met een aantal problemen zit:
• Windows 2008 Standard R2 wordt officieel niet ondersteund

¿que?
http://www.microsoft.com/...er2008/en/us/pricing.aspx

Produkt aanwezig = support, tenzij je een OEM licentie hebt.
Dan is je hardwareboer je support optie, in dit geval (eigenbouw) ben je dat inderdaad zelf.
Meer correct zou dus zijn dat jouw R2 setup niet rechtstreeks door MS in support is vanwege je licensing.
• Recovery install is voor zover ik zie niet meer mogelijk in W2K8 :(
Jawel. Alleen niet als het een DC is - maar dat spreekt ook voor zich natuurlijk. Prutsers die LKG selecteren dodelijk zijn voor een DC*

*ik heb ze meegemaakt hoor, Last Known Good als bootoptie selecteren waardoor de hele AD weg'gerestored' is. Leuk als het je enige DC is - bye bye domain.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 21 april 2011 @ 19:33:
Produkt aanwezig = support, tenzij je een OEM licentie hebt.
Dan is je hardwareboer je support optie, in dit geval (eigenbouw) ben je dat inderdaad zelf.
Meer correct zou dus zijn dat jouw R2 setup niet rechtstreeks door MS in support is vanwege je licensing.
OS komt van een MSDN Volume Licensing, inclusief 2 support tickets. Ticket is nu niet opgebruikt omdat er geen effectieve support is geweest, hoewel dat traject wel geïnitieerd is geweest.

Overigens, assemblage is gedaan door MyCom, dus geen "native" zelfbouw. Heb hen ook al gecontacteerd, en men zou de zaak daar intern bekijken. En daar kwam ook de suggestie vandaan om het hier op tafel te komen, wat ik sowieso wel van plan was.

Btw, was het maar mijn enige domeincontroller, dan zat ik niet met de rotzooi van een wegvallende DC. Heb jaren geleden al eens met wat minder kennis een DC uitgeschakeld en van het residue was ik eigenlijk pas recent helemaal verlost.

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Topicstarter
Memtest 3.4 crasht.

4.0 heeft net met vlag en wimpel 4 CPU's ingezet voor een succesvolle pass. Zal hem voor de zekerheid nog wat laten pruttelen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik blijf erbij: hardware. Als je al zoveel gedonder hebt ga je dat echt niet verhelpen met het installeren van IE9 in plaats van IE8 trouwens ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Topicstarter
alt-92 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 13:07:
Ik blijf erbij: hardware. Als je al zoveel gedonder hebt ga je dat echt niet verhelpen met het installeren van IE9 in plaats van IE8 trouwens ;)
Die IE9-actie was een verkeerd afgelopen wanhoopsdaad ;)

Ik heb zelf sterk het gevoel dat het te maken heeft met W2k8 icm ongeschikte (lees: hoofdzakelijk onbeschikbare) drivers. Ook vanuit die gedachte heb ik die IE9 erdoor proberen te duwen ("wie weet zijn er minder legacycode-problemen met nieuwe hardware"). Maw: noch W2k8, noch hardware zouden afzonderlijk problematisch zijn.

Voor zover ik zie is er ook maar 1 manier om erachter te komen dat er een effectief hardwareprobleem is, en dat is een ander OS te installeren, toch? :/

• -Dr.Z
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 12:08
Probeer een linux live boot of bartPE met een burn-in test van 24/48 uur. Mooi foutje van mycom als blijkt dat het aan de hardware ligt.

Basically all electronics are powered by magical smoke. I know this because I've seen the smoke escape, and then things don't work anymore.

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Topicstarter
ZalmanFr34K schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 13:54:
Probeer een linux live boot of bartPE met een burn-in test van 24/48 uur. Mooi foutje van mycom als blijkt dat het aan de hardware ligt.
Ik zal de machines even benoemen om de discussie wat te vergemakkelijken:
[list=1]
• Vesta: de probleemmachine waar ik mee begon (validation errors etc)
• Castor: hardwarematig redelijk gelijkende machine

Het begint er meer en meer op te lijken dat ook Castor eenzelfde soort structurele problemen heeft: VisualSVN Server crasht wanneer ik iets uitcheck, internet explorer geeft gelijkaardige fouten als op Vesta, ...

Maar Castor is dus wél terug geweest bij MyCom vanwege de bewuste bluescreens. Daar heeft men de hardware volledig doorgelicht met stresstests allerhande, maar nooit het bluescreen kunnen reproduceren, noch andere fouten gevonden. Ten einde raad heeft men toen het geheugen vervangen. Merk op dat er op dat moment ook al W2k8 op draaide.

Achteraf blijkt dus waarom MyCom nooit een bluescreen heeft gehad: dat was alleen reproduceerbaar via Find-and-replace in Notepad++.

Ik denk dat ik maar eens een burn-in test ga doen dan. De uitkomst daarvan kan 2 dingen betekenen:
[list=1]
• Er zijn wel degelijk hardwarefouten, dus dan kan ik hem bij MyCom binnenbrengen
• Er zijn geen hardwarefouten. Dan wordt het óf nieuwe hardware aanschaffen -O- , óf afscheid nemen van W2k8 -O-

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
GrimaceODespair schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:45:
[...]

Memtest 3.4 crasht. 4.0 heeft net met vlag en wimpel 4 CPU's ingezet voor een succesvolle pass.
Volgens mij heb je iig niet de juiste memtest. Geef verder eens aan wat voor een geheugen er exact inzit.
Ik heb zelf sterk het gevoel dat het te maken heeft met W2k8 icm ongeschikte (lees: hoofdzakelijk onbeschikbare) drivers.
Lijkt me sterk, 2008 R2 heeft praktisch dezelfde codebase als Win7 en die drivers zijn gewoon beschikbaar (zover ze al niet in 7/R2 ingebouwd zitten).

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 15:02:
Volgens mij heb je iig niet de juiste memtest. Geef verder eens aan wat voor een geheugen er exact inzit.
Zo ziet Vesta er momenteel uit:
Afbeeldingslocatie: http://kalders.be/GoT/memtest.jpg

in Vesta zit nu Corsair XMS3 DDR3,1600-4GB KIT, Lat 9-9-9-24, 2x2GB
In Castor zit nu Kingston HyperX Gen DDR3, 1333-8GB-KIT, CL7, 4x2GB (daar zat eerst in: OCZ Gold DDR3, 1333-8GB KIT, Lat 9-9-9-24, 2x4GB)
Lijkt me sterk, 2008 R2 heeft praktisch dezelfde codebase als Win7 en die drivers zijn gewoon beschikbaar (zover ze al niet in 7/R2 ingebouwd zitten).
Met andere woorden: stel dat het aan de drivers ligt, dan zou Win7 gelijkaardige problemen moeten geven?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
GrimaceODespair schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 15:21:
in Vesta zit nu Corsair XMS3 DDR3,1600-4GB KIT, Lat 9-9-9-24, 2x2GB
In Castor zit nu Kingston HyperX Gen DDR3, 1333-8GB-KIT, CL7, 4x2GB (daar zat eerst in: OCZ Gold DDR3, 1333-8GB KIT, Lat 9-9-9-24, 2x4GB)
Heb je in de bios de geheugenspanning ook goed gezet, aangezien ze (zover ik kan nagaan zonder typenummers) graag op 1.65V werken ipv 1.5V?
Met andere woorden: stel dat het aan de drivers ligt, dan zou Win7 gelijkaardige problemen moeten geven?
Zolang je de inbox drivers gebruikt zou 't in principe gewoon stabiel moeten draaien.

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 15:32:
Heb je in de bios de geheugenspanning ook goed gezet, aangezien ze (zover ik kan nagaan zonder typenummers) graag op 1.65V werken ipv 1.5V?
Nu gedaan op Vesta, maar om zeker te zijn dat dat iets oplost, zou ik in principe die volledige bak moeten herinstalleren met dat nieuwe voltage.

Het is verder ook niet zo dat die machines zwaar instabiel zijn. Het zijn gewoon bepaalde applicaties die redelijk consequent crashen bij bepaalde acties, iets wat ik niet meteen associeer met brak geheugen. Of is dat dan weer te kort door de bocht?
Zolang je de inbox drivers gebruikt zou 't in principe gewoon stabiel moeten draaien.
Vesta draait in zijn huidige situatie een vanilla w2k8.

Verwijderd

Ik herken dit probleem met mijn eigen desktop server:

Proc: Intel Core2Duo E8400
Mobo: Gigabyte GA-P35-DS3R Rev 1.0
MeM: 4x2GB Kingston ValueRam 800Mhz

Wanneer ik het volgende configureer in de BIOS:
CPU / NB / SB / etc voltages op Auto heb.
C1E en EIST aan heb staan.

Krijg ik BSOD's en rare meldingen van allerei programma's.

BSOD's zijn o.a:

memory management
irql not less or equal
000000x7b - komt door mijn RAID opstelling.

Verder starten applicaties beroerd of lopen binnen 5 minuten vast.

Kennelijk zorgen de onregelmatige voltages en energie besparing voor een server OS grote problemen.
Met Windows XP of 7 totaal geen probleem. Helaas was mijn installatie inmiddels zo ver heen dat hij opnieuw geinstalleerd moest worden. Na de herinstallatie reageerde het systeem ook veel sneller.

To do:

- Voltages van je onderdelen op Normal zetten. Indien deze optie niet aanwezig is staat misschien rechts bovenin de beschrijving wat de "default voltage" is. Stel alles hier vervolgens op in.
- Zet C1E, C3 en EIST uit. (Kan zijn dat Asus bord alleen C1E en C3 heeft)

Herinstallatie draaien en weer proberen!

Suc6

Edit:
Wat Nielson zegt is ook erg belangrijk om te controleren!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2011 22:13 ]

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Topicstarter
Tnx... volgende week weer wat te doen :|

Maar wat mijns inziens niet in het plaatje past, is dat het *enige* BSOD dat ik krijg, consistent reproduceerbaar is, en dat er voor de rest *helemaal geen* BSOD's optreden. En dat ook alle andere fouten die optreden niet volledig random zijn, maar echt alleen bij bepaalde programma's, bij bepaalde acties - zij het niet altijd even consistent.

Ik weet wel dat aannames gevaarlijk zijn, maar ik associeer kaduke hardware eerder met random crashes.

Verwijderd

Bij het schakelen tussen applicaties kan het zijn dat de processor in 1x harder gaat werken en meer stroom pakt. Door de grote spontane wisseling en eigenlijk niet compatible hardware (echte server gaat anders met z'n stroom om) kan het zijn dat je OS het verkeerd doet en eruit knalt.

Bij mij waren alle (ook echt de meest wazige meldingen kreeg ik zoals bijv een foutmelding in een foutmelding) problemen verholpen door de energiebesparing uit te schakelen en de voltages op Normal te zetten.
Pagina: 1