2 netwerken over lan kabel via powerline

Pagina: 1
Acties:

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Thuis zit ik met 2 verschillende netwerken, 1 voor het thuisnetwerk (met enkel interne adressen) en 1 netwerk voor de telenet digibox, die een publiek adres moet krijgen. De digibox is via powerline aangesloten, dus alle netwerkdata gaat over het stroomnet, schematisch is de situatie als volgt:

modem -> switch -> router (192.168...)
______________ -> powerline -> digibox

Nu wil ik echter ons interne netwerk ook beschikbaar maken via die powerline adapter, zodat ik in de woonkamer 2 aansluitingen krijg: 1 voor de digibox, en 1 voor mediacenter.

Na wat zoeken op internet en opgemerkt te hebben in de FAQ zag ik dat het mogelijk is 2 verbindingen via 1 lan kabel te laten lopen.

In de winkel heb ik al splitters aangetroffen, met dezelfde benaming als op deze webshop.

Volgens mij moet dan het volgende mogelijk zijn:

router ->________________________->mediacenter
_______splitter -> powerline -> splitter
switch->________________________ -> digibox

Iemand een idee of dit gaat werken, vooral in combinatie met powerline?

[ Voor 6% gewijzigd door ieperlingetje op 21-04-2011 15:03 ]

Tijdmachine | Nieuws trends

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, die splitters werken alleen op 8-aderige UTP-kabels.

Wat jij nodig hebt is ofwel gewoon fatsoenlijke bekabeling (je beste optie) of powerline adapters die meerdere netwerken ondersteunen op dezelfde groep. Veel van die adapters kunnen dat, om te zorgen dat als jij en je buren allebei die adapters gebruiken, je niet bij elkaar in het netwerk zit. De vraag is alleen wel in hoeverre dat elkaar stoort als je 't expres op die manier gebruikt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Dat gaat niet werken met die splitters.

Zoals CyBeR al opmerkt zijn die splitters gemaakt om de 4 aders die je normaal voor ethernet gebruikt (tot 100 Mbit/s), zo om te zetten dat je er twee over de 8 aders van een UTP kabel kunt gooien.

De powerline adapters zijn vergelijkbaar met een normale switch, en kunnen daarom niet twee netwerken tegelijk oppikken. Je zult dus of aan beide kanten een switch met VLAN ondersteuning moeten hangen, of twee extra powerline adapters moeten kopen welke onafhankelijk van de andere twee kunnen werken.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput