Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vreemde PC crash

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een aantal weken zit ik met een heel raar probleem.

Mijn pc crasht namelijk bij het spelen van games , maar heel ongewoon.

Op een dag speelde ik het spel World Of Tanks en dit gebeurde :

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z248/warghost20/IMG-20110416-00280.jpg

Spel gecrashed dus , verder deden al mijn programma's in de achtergrond er nog , maar ik kwam niet meer uit het spel , pc opnieuw gestart , en het spel bleef maar crashen. Daarna meteen al mijn andere games geprobeerd en die werkte gewoon goed , dus heb ik het spel World Of Tanks opnieuw geïnstalleerd , en het spel deed het weer , alleen na 2 weken begon alle ellende opnieuw. Maar deze keer crashed all mijn spellen , dus niet alleen World Of Tanks maar ook Call Of Duty 4 bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z248/warghost20/IMG-20110417-00284.jpg

Alleen als het eerste spel eenmaal gecrashed was en ik mijn pc opnieuw op had gestart en me bios ge-reset had toen liep alles weer , totdat ik mijn pc 's avonds uitschakelde , en 's middags toen ik mijn pc weer aan deed begon alles weer overnieuw.

Inmiddels was ik het wel zat en heb ik mijn pc weer stofvrij gemaakt , en mijn videokaart in een andere slot gedaan. En ja hoor alles werkte weer in orde , voor een week dan van daarna ging het weer verder. Toen heb ik besloten om Windows 7 opnieuw te installeren. Ook deze keer deed alles het weer prima , alle spellen opnieuw geïnstalleerd , deze keer ook op een andere hardeschijf , maar na anderhalve week begon hetzelfde probleem weer.

Toen dacht ik dat het wel aan de hardware moest liggen. Dus als eerste moederbord vervangen. En ja hoor alles werkte prima , ook weer maar anderhalve week. Verder had ik ook het probleem dat met een koude start mijn systeem maar 4 GB of soms zelfs wel maar 2 GB aangaf , terwijl ik in totaal 6 GB in mijn systeem heb? , bij mijn oude moederbord had ik dit probleem al een paar maanden en was op te lossen door in de bios van 3-way naar 6-way te veranderen , en dat dus elke morgen opnieuw , dus dan were van 6-way naar 3-way. Nu met mijn nieuw moederbord leek dat probleem ook voorbij want telkens bij koude start gaf mijn systeem netjes 6 GB aan. Maar ook hier kwam een einde aan , ineens gaf mijn systeem bij koude start weer maar 4 GB aan en dit was dan te verhelpen door de Mhz te veranderen , van 1600mhz(standaard) naar auto(1024) , en dat dus elke ochtend weer. En ook het crashen van pc games begon.

Dus game crashde , pc opnieuw opgestart , in de bios de Mhz veranderd en ik kon weer de hele dag spelen zonder problemen , maar elke ochtend dus weer hetzelde.

Gisteren toen ik mijn pc starte stond er dus weer 4 GB , maar ik dacht laat ik maar alvast een game openen omdat ie toch zo gaat crashen en anders moet ik 2 keer opnieuw opstarten , alleen met 4 GB is mijn pc geen 1 keer gecrashed die dag :? , dus ik dacht het probleem moet het werkgeheugen zijn. Dus werkgeheugen terug gestuurd naar fabrikant en eve tijdelijk een goedkope 2 GB A-Data DDR3 erin gedaan, in de hoop het probleem nu echt gevonden te hebben , maar nee hoor crashed nog steeds.

Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen , is dit een hardware of een software probleem? , en heeft iemand hier ook ervaring mee?

Alvast heel erg bedankt , ik kom er zelf echt niet meer uit.

Mijn Specs

Coolermaster Haf 932
Asus Rampage III Extreme
Intel Core i7-920 (3.2Ghz)
Corsair Dominator GT 6GB 1600mhz 7-7-7-20 DDR3 ----->>> Nu zit er AData Supreme 6GB 1333mhz DDR3
XFX Nvidia GTX280
Corsair 750AX Proffesional
Coolermaster Hyper N520

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit ziet eruit als artefacts van je videokaart. Ik zou eerst eens beginnen met het testen van een andere kaart, het is het waarschijnlijkst dat daar het probleem zit.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:17

SkyStreaker

Move on up!

Al eens een andere voeding geprobeerd? Hoe lang heb je hem al? Al eens schoongemaakt? Koeler van je CPU goed geplaatst?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Verwijderd

Ik heb dit ook gezien toen ik een 3x2GB OCZ 1600C7 setje in mijn X58 mobo deet, het vervangen van het setje voor een set die WEL compatible is met mijn mobo heeft het probleem opgelost. Echter heb ik nooit een enkele artifact gehad ofzo. Kijk is in de DDR/ mem compatibility chart van je systeem hij zal gewoon de hoge snelheid niet aankunnen. De nieuwe Asus "mem ok" function loste dit probleem ook niet op zorgde er alleen maar voor dat het systeem normaal doorstarte (3 latjes gedetecteerd maar 2 werkend in OS). Maar heb je met 3x2GB 1333Mhz en een BIOS reset ook nog het gehuegen probleem? vreemd...Los dus eerst het geheugen probleem op en heb je dan nog artifacts zal je GPU kaduk zijn!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-11 17:34
Ik kom trouwens in je verhaal niet de temperaturen van de GPU tegen. Zou je die na kunnen kijken?

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:22
Draai eens FurMark (stresst de videokaart maximaal), en houdt ondertussen meteen je temps in de gaten. Het is inderdaad een raar probleem, ook dat er maar 4GB van de 6GB "gezien" wordt (als ik het goed heb begrepen)

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Verwijderd

Topicstarter
@Terw_Dan

Zal morgen is een andere kaart proberen , maar als de videokaart niet goed zou zijn zouden mijn games dan niet altijd moeten crashen?

@SkyStreaker

Voeding is ook net nieuw , zowel met mijn oude Corsair als met deze zelfde probleem

@Larsiano

Mijn Rampage III Extreme is compatibel met zowel mijn Corsair Dominator GT als de ADATA Supreme , dus daar kan het denk ik ook niet aan liggen

Bij het resetten van de bios is zowel het geheugen probleem als het crashen van games opgelost , alleen moet ik dat elke ochtend weer doen.

Alleen het probleem is precies hetzelfde met 2 verschillende compatibel geheugen modules , dus daarom denk ik niet dat het in die hoek zit.

Wat ik zoiezo nog ga doen is andere videokaart proberen en binnenkort komt er Corsair 12 GB DDR3-1866 Hex-Kit in.

Verder dacht ik misschien nog om Windows 7 weer opnieuw te installeren maar deze keer ook de hele schijf te formatteren , zou dit kunnen helpen?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Ziet er heel erg uit als een videokaart (die bijvoorbeeld oververhit raakt). Heb het ook wel een paar keer gehad, sindsdien maak ik mijn videokaartkoeler regelmatig schoon. Of als verrot geheugen - maar dan zou je eerder een bluescreen verwachten dan artifacts.

Dus test je geheugen, test je videokaart (temp sensors) en probeer dingen (tijdelijk) te vervangen.

En nee, dit ziet er uit als een hardware probleem, niet een software issue.

[ Voor 27% gewijzigd door Kees op 21-04-2011 15:24 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Er is voor je moederbord een bios update uitgekomen op 17 maart die betere DRAM compatibiliteit zou moeten verzorgen.
En als ik het zo zie in de BIOS update historie zijn er 4 updates uitgebracht die de systeemstabiliteit zou hebben moeten verbeteren.
Dus ik ben wel benieuwd op welke BIOS versie je nog zit.
De meest recente is in ieder geval v1208 van 8 april/2011.

Verder ben ik ook benieuwd naar de temperaturen van je GPU en CPU als je zo'n crash meemaakt. Log dit eens? (speedfan ofzo)

Aan je foto's te zien is ofwel de memory issue de veroorzaker, ofwel te hoge temperaturen.

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:44
Hoofdverdachte is denk ik ook de GPU. Check je temps en of je GPU-fan wel goed draait.

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:35
Misschien moet je je i7 920 eens proberen op de stock speed, ipv overclocked.
(Ik zie nergens dat je die al netjes terug op defaults hebt gezet).

Als je timings/voltages niet goed staan, kan je zulke rare issues krijgen. Laat eens weten of hij het op stock speed wel normaal doet...

Verwijderd

Topicstarter
Temperaturen komen er zo snel mogelijk aan (Speedfan loopt steeds vast en Asus PC Probe II ook -.-)

Ik heb nog niks aan de bios gedaan dus daar zit denk ik gewoon de 1e versie op.

Verder lijkt het me wel raar dat het door te hoge temperaturen zou komen want de case die ik heb zorg voor hele goede koeling , verder zit op me geheugen een Dominator GT fan op , CPU koeler is dik in orde en de koeler op me GPU heb ik pas schoon gemaakt en ook daar staat een 240mm fan op.

Verwijderd

Topicstarter
Ook met de i7 920 op default settings nog steeds hetzelfde probleem

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:22
Dan zou ik zeggen: probeer een losse videokaart of je IGP... (onboard video) en haal je losse kaart er even uit...

[ Voor 20% gewijzigd door MineTurtle op 21-04-2011 15:44 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

• I Am Weasel
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2011 @ 15:32:
Temperaturen komen er zo snel mogelijk aan (Speedfan loopt steeds vast en Asus PC Probe II ook -.-)
Hmm, anders eens Everest of Sisoft Sandra proberen?
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2011 @ 15:32:
Ik heb nog niks aan de bios gedaan dus daar zit denk ik gewoon de 1e versie op.
Kijk eens naar je BIOS versie dan? Met CPU-Z of de twee eerder genoemde progs.
Ben benieuwd...

Verwijderd

Topicstarter
Bios versie is : 1102

Hier zijn de idle temperaturen :

GPU : 54C
System : 30C
CPU : 36C

Update de bios nu naar de nieuwste versie , 1208

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2011 19:43 ]

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:14
Er is niks mis met die temperaturen.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Titel even ontschreeuwd...

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:44
Is die temperatuur onder load of in idle?

• I Am Weasel
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2011 @ 19:38:
Bios versie is : 1102
Update de bios nu naar de nieuwste versie , 1208
Hm, is minder oud en minder erg dan ik verwacht had.
Maar ben benieuwd of de geheugencompatibiliteit vanaf 1207 beter is!

[ Voor 12% gewijzigd door I Am Weasel op 21-04-2011 22:40 ]

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Dit ziet er heel erg uit als een videokaart die oververhit raakt, probeer eens softwarematig de fan van je videokaart op 100% te zetten voordat je gaat gamen, of tie-wrap er een losse fan tegen aan. Ik durf te wedden dat dan de problemen zich niet voordoen.

Verwijderd

Topicstarter
Temps zijn idle , hoe kan ik de fan op 100 zetten?

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Daarom, we hebben geen idee hoe hoog de temps zijn tijdens het gamen, maar ik gok te hoog.
Fan instellen kan bijvoorbeeld met het programma rivatuner, maar er zijn er vast nog veel meer. Maar dit was eigenlijk een vraagje voor mr google.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een spel draaien en de temp is

GPU : 65C
System : 33C
CPU : 35C

Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit het probleem is want als ik mijn pc net opstart en een spel start crashed die all na 1 min , en als ik dus daarna reset heb gedaan en in de bios ben geweest kan ik weer de hele dag spelen zonder problemen uren achter elkaar

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:11

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 01:56:
Ik heb nu een spel draaien en de temp is

GPU : 65C
System : 33C
CPU : 35C

Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit het probleem is want als ik mijn pc net opstart en een spel start crashed die all na 1 min , en als ik dus daarna reset heb gedaan en in de bios ben geweest kan ik weer de hele dag spelen zonder problemen uren achter elkaar
Stress je kaart eens met furmark: Klik

Als je PC niet crashed binnen 15 mins, wat zijn je temps dan? Deze mogen niet veel hoger als 85c liggen, hoogstens 90c als je kaart niet OC'd is.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 22-04-2011 02:07 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 02:06:
[...]

Stress je kaart eens met furmark: Klik

Als je PC niet crashed binnen 15 mins, wat zijn je temps dan? Deze mogen niet veel hoger als 85c liggen, hoogstens 90c als je kaart niet OC'd is.
Hier is de uitslag van Furmark , alleen duurde de test geen 15 min , eerder 5 min. Ook begon mijn fan op mijn videokaart niet eens op 100% te draaien.

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z248/warghost20/furmark.jpg

Verwijderd

Je hebt helemaal geen stress test nodig als het toch al niet werkt.... Is je BIOS ondertussen al geupgrade? En zo ja wat doet het geheugen nu? Heb je de artifacts nog ingame gezien? Test dan een andere videokaart...Of haal de koeler eraf en breng nieuwe pasta aan misschien heb je geluk..

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:11

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 15:20:
[...]

Hier is de uitslag van Furmark , alleen duurde de test geen 15 min , eerder 5 min. Ook begon mijn fan op mijn videokaart niet eens op 100% te draaien.

[afbeelding]
Niet benchmarken, stability test.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag een paar uur gespeeld en nu met de nieuwe bios versie is mijn pc nog niet gecrashed!

Hopen dat het zo blijft , heb gewoon nog dezelfde videokaart erin , heb er gister een oude nVidia 7300SE in gedaan , maar daarmee werkte mijn pc niet meer.

Hopen dat het zo blijft

Verwijderd

Topicstarter
PC crasht toch weer , morgen andere videokaart proberen

Verwijderd

Topicstarter
Weer een update zojuist is mijn pc al direct na het opstarten van Windows gecrashed , dus zonder het spelen van een game. Ook stond er rechts onderin dat het beeldscherm niet meer werkte en was herstelt.

Verwijderd

Topicstarter
Update :

Daarnet me pc opgestart en i kreeg deze beelden

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z248/warghost20/IMG-20110427-00346.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z248/warghost20/IMG-20110427-00349.jpg

Geven deze beelden wat meer duidelijkheid over het probleem?

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Kapot is je videokaart.

[ Voor 58% gewijzigd door madmaxnl op 27-04-2011 23:33 ]

• I Am Weasel
Tsja, pretty bad... is dit nog met dezelfde videokaart of was die al vervangen?
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 19:49:
PC crasht toch weer , morgen andere videokaart proberen

Verwijderd

Topicstarter
Nu andere videokaart erin en nog geen crash gehad , vind dit wel heel erg klote was een hele goede videokaart.

XFX GTX280 , speelde Crysis 2 op very high heeft me 2 jaar geleden 250 euro gekost :(

• 123wim
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-05-2018
Hallo,
Ik heb dezelfde problemen ervaren, zelfs zover gegaan dat ik mijn XFX-280 heb opengehaald
om te kijken of er een verstopping in zat of zo.
Uiteindelijk maar de origineel bijgeleverde ForceWare 177.42 drivers geinstaleerd, en het
probleem was verholpen !
Dus dit is het proberen waard.
Veel sucses. ;)
Pagina: 1