Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-05 09:37

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Hallo,

Ik ben 10 dagen geleden om technische redenen overgestapt van Vodafone naar Hi. Daar heb ik een nieuw abonnement afgesloten, met nummerbehoud, en daarbij mijn contract met Vodafone afgekocht. Dat zou anders nog tot juli dit jaar doorlopen.

Nu kreeg ik vandaag, op de dag dat mijn nummer geporteerd zou worden, bericht dat die datum op 16 mei is gezet. Vanzelfsprekend wil ik zo snel mogelijk gebruik van mijn nieuwe abonnement maken, anders had ik het niet afgesloten. Tien dagen vond ik al lang, maar dat zou uiterlijk zijn.

Na navraag bij Hi en Vodafone blijkt dat die datum door Vodafone is vastgesteld omdat ik een maand opzegtermijn zou hebben. Aangezien ik het contract afkoop, en daarbij de kosten in feite door blijf betalen, vind ik dat onzin. Dat waren de medewerkers in principe met mij eens, alleen nu komt het; ze zeggen dat ze dat moeten doen omdat ze anders een boete van de OPTA riskeren.

Ik ging hierover in discussie met de medewerker (over de telefoon) maar die bleef volhouden dat ze niks voor me konden doen omdat ze dan dus (of zelfs Hi) een boete riskeren van de OPTA, omdat die maand opzegtermijn wettelijk / landelijk vastgesteld is. Een andere medewerker zei hetzelfde en ontkende dat ik nog met iemand kon spreken die daar iets anders mee kon doen. Mijn vraag is dus, is dit waar, en zo ja, waarom dan?

Ik heb intussen gebeld naar de OPTA maar dat was ironisch genoeg de meest hopeloze service die je kan bedenken en heb dan ook nog geen antwoord. Eerst 20 minuten aan de telefoon gewacht met 2 wachtenden voor me, lijkt me dus dat er maar 1 medewerker zat, en toen ik eenmaal iemand aan de lijn kreeg kon ze niks voor me betekenen want ze wist zelf niets en wou me alleen doorverbinden, maar er was niemand om me mee door te verbinden. Ik word dinsdag teruggebeld. Tot die tijd blijf ik ontevreden maar ten einde raad.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 10:58

BiLo

PSN: toiletcleaner

staat er niks over afkopen in de algemene voorwaarden van Vodafone?

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 15:35
Staat gewoon op hun site hoor:
http://help.vodafone.nl/c...d_adp.php?p_faqid=59&f=pd.
Wil je je abonnement opzeggen en is je contract nog niet afgelopen? Dan betaal je het abonnementsgeld voor de maanden dat het contract nog loopt. Je vindt de einddatum van je contract bij 'Persoonlijke gegevens' in My Vodafone.
De opzegtermijn voor particuliere abonnementen is 1 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Het staat er inderdaad ja. Dan nog kunnen ze dat toch opschuiven als ze willen, zonder dat ze daarmee in de problemen komen? Ze hebben er geen baat bij om mij een maand te laten wachten terwijl ik ze anders ook gewoon betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
Je had je beter moeten verdiepen TS, Vodafone heeft gewoon gelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
Jeroen schreef op donderdag 21 april 2011 @ 14:32:
Het staat er inderdaad ja. Dan nog kunnen ze dat toch opschuiven als ze willen, zonder dat ze daarmee in de problemen komen? Ze hebben er geen baat bij om mij een maand te laten wachten terwijl ik ze anders ook gewoon betaal.
De Opta heeft wettelijk vastgesteld dat de opzegtermijn 1 maand is, de Vodafone medewerkers hadden dus gelijk. Vodafone dient gewoon de wet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
alwaysleft schreef op donderdag 21 april 2011 @ 14:34:
[...]

De Opta heeft wettelijk vastgesteld dat de opzegtermijn 1 maand is, de Vodafone medewerkers hadden dus gelijk. Vodafone dient gewoon de wet uit.
Waar staat dat dan? Er staat alleen in de Algemene Voorwaarden dat de opzegtermijn 1 maand is, maar ook dan begrijp ik niet waar die voor dient. De taak van de OPTA is erop toezien dat de bedrijven zich niet misdragen, maar als we beiden kunnen overeenkomen dat ik het contract wil ontbinden per direct in plaats van over een maand dan is dat toch niet verboden? Ik heb wel recht op een maand opzegtermijn, maar daarvan doe ik graag afstand. Vodafone zegt dat ook te willen doen, maar dat niet te mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-05 09:58

iLikeNoobies

With Big Boobies

Uit eigen ervaring (werkzaam bij telecomprovider) weet ik dat deze maand opzegtermijn alleen van toepassing is als je contractvrij bent, of bijna aan het einde van je contract zit (minder als een maand).

Als jij tussentijds je abonnement afkoopt, dan betaal je de abonnementskosten vanaf NU tot aan het einde van je contract. Je koopt het dus af, dan kunnen ze je niet aan je abonnement houden.

Een boete van OPTA riskeren ze niet aangezien zowel jij als Vodafone akkoord gaan met het ontbinden van het contract tegen afkoopkosten. Ik ben bang dat je een incompetente callcentermedewerker aan de lijn hebt gekregen die hier geen verstand van heeft.

Dit proces ligt meestal bij de Backoffice van een telecomprovider dus ik adviseer je om je klacht daar neer te leggen.

Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
iLikeNoobies schreef op donderdag 21 april 2011 @ 14:51:
Uit eigen ervaring (werkzaam bij telecomprovider) weet ik dat deze maand opzegtermijn alleen van toepassing is als je contractvrij bent, of bijna aan het einde van je contract zit (minder als een maand).

Als jij tussentijds je abonnement afkoopt, dan betaal je de abonnementskosten vanaf NU tot aan het einde van je contract. Je koopt het dus af, dan kunnen ze je niet aan je abonnement houden.

Een boete van OPTA riskeren ze niet aangezien zowel jij als Vodafone akkoord gaan met het ontbinden van het contract tegen afkoopkosten. Ik ben bang dat je een incompetente callcentermedewerker aan de lijn hebt gekregen die hier geen verstand van heeft.

Dit proces ligt meestal bij de Backoffice van een telecomprovider dus ik adviseer je om je klacht daar neer te leggen.
Ik heb twee medewerkers aan de lijn gehad en het leek erop dat ik niemand meer kon spreken die meer verstand danwel autoriteit had, hoe kom ik daar wel terecht? Een brief schrijven o.i.d. daar gaat nu wel veel tijd in zitten, en dan heeft het geen nut meer (niet dat ik niet bereid ben door te drammen tot die tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Ik heb nog een keer gebeld (ik ben altijd vriendelijk aan de telefoon natuurlijk), aangezien in de voorwaarden alleen specifiek staat dat bij het verstrijken van de minimum contractduur er een opzegtermijn geldt (voor zover ik heb kunnen zien).

De medewerker die ik uiteindelijk aan de lijn kreeg (in de eerste instantie kreeg ik een dame die redelijk bot deed, en toen die mij niet verder wilde helpen heb ik gevraagd om iemand met meer autoriteit, waarop ze beledigd werd en me in de wacht zette) hield vol dat het afkopen van het contract alleen inhoudt dat de minimum looptijd wordt verkort, en dat daarvoor nog steeds een opzegtermijn geldt. Ik heb hem ervan proberen te overtuigen dat het geenszins wettelijk verboden is om overeen te komen het contract per direct te ontbinden. Hij vergeleek dat toen met een politieagent die een snelheidsboete niet geeft uit medelijden. Daarnaast heb ik aangedragen dat ik niet in de voorwaarden kon vinden dat er een dergelijke opzegtermijn was, maar hij bleef aanhouden dat die wettelijk verplicht was maar was uiteraard niet in staat me te vertellen waar ik dat dan kon vinden.

Aangezien ik hem niet zelf kon overtuigen en ik er niet van overtuigd ben dat hij wel wilde helpen, vroeg ik of hij wel bereid zou zijn het nummer eerder te porteren als de OPTA zou stellen dat dat legaal is, en daar reageerde hij positief op. Het lijkt er dus op dat ze echt denken door de wet beperkt te zijn, dus als ik op de een of andere manier binnen deze drie weken het voor elkaar krijg om van de OPTA gelijk te krijgen en dat ook op een officiële manier aan Vodafone kenbaar kan (laten) maken dat mijn probleem dan gewoon opgelost kan worden.

Die kans acht ik niet groot maar ik ben best bereid een poging te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies

iLikeNoobies

With Big Boobies

Ik zal bij god niet weten hoe je de Vodafone Backoffice te pakken krijgt. Daar is over het algemeen geen bekend nummer van. Doorverbinden met meerdere is uiteraard nooit mogelijk op callcenters.

Ik kan alleen praten uit eigen ervaring, maar bij mij kunnen de klanten na 5 werkdagen weg. Deze 5 dagen zijn nodig voor het nummerbehoudproces, niet om je langer als klant te houden.

Helaas is de webcare afdeling van Vodafone niet zo actief als andere providers, maar je kan het eventueel proberen via Twitter of het Radarforum. Providers hebben het zelf niet zo op negatieve publiciteit. Vandaar dat ze op deze kanalen "puin ruimen".

Succes.

-Edit- N.a.v. je topic was ik toch best wel benieuwd hoe deze provider dit proces afwikkelt. Ik heb via de klantenservice een mail gestuurd met het verzoek om mij uit te leggen waarom er een maand opzegtermijn wordt aangehouden als je afkoopt. Tevens heb ik ze verzocht duidelijk te maken hoe zij er bij komen dat dit door de OPTA is opgelegd.

[ Voor 21% gewijzigd door iLikeNoobies op 21-04-2011 16:42 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
iLikeNoobies schreef op donderdag 21 april 2011 @ 16:05:
Ik zal bij god niet weten hoe je de Vodafone Backoffice te pakken krijgt. Daar is over het algemeen geen bekend nummer van. Doorverbinden met meerdere is uiteraard nooit mogelijk op callcenters.

Ik kan alleen praten uit eigen ervaring, maar bij mij kunnen de klanten na 5 werkdagen weg. Deze 5 dagen zijn nodig voor het nummerbehoudproces, niet om je langer als klant te houden.

Helaas is de webcare afdeling van Vodafone niet zo actief als andere providers, maar je kan het eventueel proberen via Twitter of het Radarforum. Providers hebben het zelf niet zo op negatieve publiciteit. Vandaar dat ze op deze kanalen "puin ruimen".

Succes.

-Edit- N.a.v. je topic was ik toch best wel benieuwd hoe deze provider dit proces afwikkelt. Ik heb via de klantenservice een mail gestuurd met het verzoek om mij uit te leggen waarom er een maand opzegtermijn wordt aangehouden als je afkoopt. Tevens heb ik ze verzocht duidelijk te maken hoe zij er bij komen dat dit door de OPTA is opgelegd.
Bedankt. Ik zal dit topic in de gaten houden en up-to-date houden (ik ben wel tot dinsdag weg), ik zie uit naar de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Kan vodafone je niet een nieuw nummer geven, en zo dat Hi jouw oude nummer krijgt???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies

iLikeNoobies

With Big Boobies

Nee, dat zal niet mogelijk zijn. Als een nummer uitporteert, dan komt daarbij automatisch het abonnement te vervallen.

Vodafone is in deze kwestie verkeerd aan het handelen. Ik wacht nog steeds op antwoord van Vodafone. Ik heb wel zin in een stevige discussie over dit onderwerp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Beatboxx schreef op donderdag 21 april 2011 @ 17:25:
Kan vodafone je niet een nieuw nummer geven, en zo dat Hi jouw oude nummer krijgt???
Dat zou eigenlijk nog beter zijn dan afkopen, dus dat heb ik in eerste instantie juist voorgesteld maar dat kan dus inderdaad niet. Ook bij Hi doen ze het omgekeerde niet, ik heb nu wel een tijdelijk telefoonnummer van Hi maar mijn abonnement is nog niet ingegaan, dat kan pas als ze mijn oude nummer hebben van Vodafone. Internetten met een 0-euro-abonnement is niet echt aan te raden :+

Als het goed is word ik tussen 11 en 12 (dus binnen 10 minuten) gebeld door de OPTA, als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:20

ManiacsHouse

Scheisse!

Het probleem zit hem in de portering denk ik. De mafkezen van Hi wisten mij te vertellen dat als ik nummerportering laat doen van Hi naar een andere provider volgens hen de opzegtermijn van 1 maand pas ingaat als het nummerporteringsverzoek bij Hi binnenkomt. M.a.w. het kwam er kort op neer dat als mijn nummer bij Hi weggaat ze mij doodleuk nog 1 maand extra in kosten zouden brengen terwijl ik in het voren al mijn abo heb opgezegd...
Mogelijk dat dit regeltje nu hier ook wordt toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
ManiacsHouse schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 12:24:
Het probleem zit hem in de portering denk ik. De mafkezen van Hi wisten mij te vertellen dat als ik nummerportering laat doen van Hi naar een andere provider volgens hen de opzegtermijn van 1 maand pas ingaat als het nummerporteringsverzoek bij Hi binnenkomt. M.a.w. het kwam er kort op neer dat als mijn nummer bij Hi weggaat ze mij doodleuk nog 1 maand extra in kosten zouden brengen terwijl ik in het voren al mijn abo heb opgezegd...
Mogelijk dat dit regeltje nu hier ook wordt toegepast?
Dat is inderdaad gebeurd, maar bij mij zeiden ze wel nadrukkelijk dat ik niet mijn abo moest opzeggen bij Vodafone, want dan zou het nummer verloren gaan. De enige manier om het te doen is door als opmerking bij het porteringsverzoek te laten zetten dat het met afkoop is.

Overigens ben ik gewoon niet teruggebeld door de OPTA, terwijl ik een terugbelafspraak had :( nogal teleurstellend. Morgen nog een keer proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jeroen op 26-04-2011 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Ik heb zelf nog een keer gebeld met de OPTA en vervolgens met Vodafone. Hier volgt mijn verslag:

Eerst de OPTA. Ik werd doorgeschakeld naar iemand die op de hoogte was, en die verzekerde mij dat ik gelijk heb en er helemaal niets in de wet geregeld is over een maand opzegtermijn, sowieso niet bij ontbinden van het contract. Jeroen 1 - Vodafone 0. Ik vroeg hoe ik Vodafone hiervan kon overtuigen en ze kon weinig voor me betekenen. Ik kan een email naar de OPTA sturen met een verzoek om mijn stellingen te bevestigen, en die dan uitprinten en laten zien aan Vodafone. Een brief sturen dat kunnen ze niet of die mogelijkheid was in ieder geval niet direct voorhanden.

Met die informatie belde ik Vodafone nogmaals. Het verhaal een paar keer kort herhaald, en toen ging de medewerker even overleggen. Dat duurde erg lang, dus dat is een goed teken lijkt me. Ze heeft me toen gelijk gegeven, maar was niet in staat om de porteringsdatum aan te passen of iets dergelijks vanwege beperkingen van het systeem.

Wat wel mogelijk is is een nieuw verzoek indienen (Hi dus) en dat dat dan wel word ingewilligd. Ik vroeg of de kans niet bestond dat ze dan bij nummerbehoud gewoon weer automatisch een maand erop doen, en die kans leek ons beide redelijk aanwezig, dus ik vroeg of ik niet doorverbonden kon worden met iemand van nummerbehoud die in het systeem misschien meer kan of me meer kan vertellen over de exacte procedure bij hun. Dat was ze wel bereid maar toen kwam ik weer terug in het inbelmenu.

Ik heb daarna nog iemand gesproken, die kon me niet doorverbinden met nummerbehoud maar ging zelf wel even bellen. Dat duurde ook lang, maar de eerste reactie was dat het staat in Artikel 4 lid 2 van de AV en er dus gewoon wel een opzegtermijn van een maand is. Hieronder even dat artikel:
Artikel 4 Abonnementen
1 Elk Abonnement wordt door Contractant aangegaan voor een bij het desbetreffende type Abonnement
behorende minimumduur. De minimumduur bedraagt tenminste twaalf maanden. Na de initiële duur van het
Abonnement wordt dit Abonnement voortgezet voor onbepaalde tijd.
2 Na het einde van de minimumduur kan de Overeenkomst wederzijds worden opgezegd met inachtneming
van een opzegtermijn van tenminste een maand.

3 De opzegging van een Overeenkomst door Contractant kan alleen door middel van een (aangetekende) brief
aan Vodafone, afdeling Klantenservice, Postbus 1500, 6201 BM Maastricht.
4 Partijen kunnen een Overeenkomst te allen tijde ontbinden met behoud van recht op schadevergoeding,
indien de andere partij in de nakoming van één of meer van de overeengekomen verplichtingen tekort schiet en
in verzuim verkeert.
5 Iedere partij kan de Overeenkomst met onmiddellijke ingang opzeggen in geval van faillissement,
(voorlopige) surseance van betaling of een verzoek tot schuldsanering aan de zijde van de andere partij, tenzij
de curator of bewindvoerder kiest voor voortzetting van de Overeenkomst en daarbij onverwijld voldoende
zekerheid wordt gesteld overeenkomstig artikel 12. Bij opzegging van een Overeenkomst op grond van dit
artikel voorafgaande aan het verstrijken van de minimumduur zijn alle vaste kosten van de resterende periode
van die minimumduur onverkort en direct verschuldigd door Contractant.
Zoals je kan lezen gaat dat in dit geval niet op, vanwege de eerste zes woorden. Met die overtuiging ging mijn contactpersoon wederom bellen met nummerbehoud, en dat duurde nog langer, maar het was geen succes. Ze wisten me toch te vertellen dat ze niet om de procedure heen kunnen, maar ook zeiden ze nu dat ik toch geen gelijk had maar dan om een nieuwe reden, te weten:

Het afkopen van het contract houdt in dat de minimumduur van het abonnement wordt verkort met de resterende tijd, en daarmee is artikel 4 lid 2 nog steeds van kracht en geldt een maand opzegtermijn.

Sowieso is dit tegenstrijdig met de definitie van 'minimum' en bovendien pertinent onjuist, en zoiets staat nergens in de AV wat wel het geval zou moeten zijn als ze dat zo definiëren.

Het voorstel wat al eerder was gedaan door de medewerkers van Vodafone was om een brief naar hun klachtendienst te schrijven. Ik geloof er echter geen bal van dat ze dat op tijd correct afhandelen, dus ik weet niet hoe ik nu het beste kan handelen zodanig dat ik ook zelf nog baat heb bij de uitkomst. De OPTA zei wel dat, als ik achteraf gelijk krijg, ik ze aansprakelijk kan stellen, maar ik maak in feite geen kosten hiermee (tenminste, ik denk dat 1200 een gratis nummer is) en ik betaal geen dubbele abonnementskosten, het enige wat ik verlies is tijd en voor mij is dat wat waard maar moeilijk uit te drukken in een geldbedrag (en het is hier geen Amerika dus ik kan geen 10 miljoen claimen).

Het enige wat ik kan bedenken is mailen met de OPTA, en met de reactie naar de winkel gaan of faxen naar Vodafone en alsnog proberen of ze het voor me regelen, maar het begint er helaas sterk op te lijken dat ik er niet op tijd onderuit kom en per 16 mei pas mijn nieuwe telefoon kan gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Jeroen op 27-04-2011 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Ik heb nogmaals contact gehad met Vodafone, ditmaal via een openbare klachtenwebsite. In reactie op hun reactie stuurde ik het volgende:
Beste R,

Bedankt voor je reactie, ik stel het erg op prijs dat er persoonlijk om wordt gegaan met de klachten. Ik heb intussen vaker contact gehad met de klantenservice over dit probleem, zoals je zou kunnen zien in mijn dossier (nummer 0630003453). Ik ben het namelijk niet met je eens dat in de algemene voorwaarden staat dat er een opzegtermijn geldt. Ik heb ze gelezen, en het enige relevante punt is artikel 4 lid 2:

"Na het einde van de minimumduur kan de Overeenkomst wederzijds worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste een maand."

Echter, de minimumduur van de overeenkomst is in mijn geval 12 maanden, en die is nog niet verstreken. Derhalve gaat dat lid helemaal niet op. Wat ik denk dat daarmee bedoeld wordt, is dat als, na 1 of 2 jaar afhankelijk van het contract, wanneer het abonnement maandelijks automatisch verlengd wordt, iemand het dan op zou willen zeggen dat kan met een opzegtermijn van een maand. Echter zegt het niks over wat er gebeurt bij het vroegtijdig afkopen.

Het opzeggen van het abonnement voordat de minimumduur is verstreken is in feite het ontbinden van een contract zonder aan mijn kant van de verplichtingen te voldoen (namelijk dat het abonnement geldt voor minimaal een jaar, als in artikel 4 lid 1). Daarvoor kunnen jullie een schadevergoeding eisen, in dit geval de afkoopsom van de resterende maandelijkse kosten. Op dat moment vervalt het contract volledig en is er sowieso geen sprake van een opzegtermijn of iets dergelijks.

Een veel gehoord argument is daarnaast dat het wettelijk vastgesteld zou zijn dat er een maand opzegtermijn is. Het schrappen daarvan van jullie kant zou dan kunnen leiden tot een fikse boete opgelegd door de OPTA. Dit leek mij vreemd, dus heb ik telefonisch geïnformeerd bij de OPTA. Die verzekerden mij dat er ten eerste niks in de wet is geregeld over een dergelijke opzegtermijn, en ten tweede dat als dat wel zo zou zijn dat sowieso niet opgaat bij het vroegtijdig ontbinden van het contract. Sterker nog, op dit moment riskeren jullie een boete (in theorie) voor het onwetmatig lang vasthouden van mijn nummer en contract.

Het lijkt er dus op dat jullie procedure wat betreft het vroegtijdig opzeggen in strijd is met jullie eigen algemene voorwaarden en de wet. Dat is natuurlijk een kwalijke zaak, die opgelost dient te worden. Dat is in feite mijn klacht. Echter vrees ik dat het lang kan duren voordat zo'n wijziging in jullie procedure is doorgevoerd, waardoor ik zelf daar geen baat meer bij heb. Over enkele weken is immers die onterechte opzegtermijn verstreken.

Denk echter niet dat daarmee de kous af is. De medewerker van de OPTA heeft mij verteld dat ik, mocht ik achteraf alsnog gelijk krijgen, wat ik zeer waarschijnlijk acht, jullie alsnog aansprakelijk kan stellen voor eventueel geleden schade. Ik ben dan nu ook bezig met uitzoeken waar ik recht op heb en welke stappen ik zou kunnen ondernemen.

Echter, er is nog hoop. De opzegtermijn is op dit moment nog niet verstreken, dus van jullie kant is er nog de mogelijkheid om mijn probleem op te lossen en een nieuw porteringsverzoek, wat Hi namens mij zou moeten sturen, direct in te willigen (in acht nemende eventueel de vijf dagen die om technische redenen nodig zijn om het porteren voor te bereiden). Dat is dan ook de enige bevredigende oplossing voor mijn probleem, en ik zou je willen vragen dat voor mij op tijd voor elkaar te krijgen.

Met vriendelijke groet,
Jeroen
De reactie daarop was nu:
Beste Jeroen,

Bij wijze van service biedt Vodafone de mogelijkheid om als klant voortijdig het contract op te zeggen. Vanaf opzegging geldt de één maand opzegtermijn gevolgd door een afkoopsom (zoals bij jou dus ook gehanteerd is).

OPTA geeft aan dat de opzegtermijn van één maand niet wettelijk verplicht is. Echter geldt hier de overeenkomst tussen klant met Vodafone die deze 'regel' mag opleggen.

Met vriendelijke groet,

R
Vodafone Webcare Nederland
Edit: Hierna nog een mailwisseling:
Beste R,

Ik ben het op twee punten niet met je eens, namelijk ten eerste dat het legaal is om in deze situatie een opzegtermijn te hanteren, maar ik zal alleen ingaan op het tweede punt, namelijk dat het in de geldende overeenkomst staat. Zoals ik in mijn vorige bericht al aangaf is er in de overeenkomst niks vastgesteld over een opzegtermijn bij het voortijdig opzeggen, alleen specifiek bij het opzeggen na de minimumduur. Ik zou je dan ook willen vragen mijn verzoek opnieuw in behandeling te nemen.

Met vriendelijke groet,
Jeroen
En laatste reactie:
Beste Jeroen,

Ik heb nogmaals contact opgenomen met de juridische afdeling van Vodafone. Helaas mag ik de opzegtermijn niet verkorten en zal je nummer op 16 mei vrij gegeven worden. Dit met de redenen die ik in onderstaande mail aangaf.

Gezien ik dit op advies van de juridische afdeling van Vodafone communiceer is dit mijn laatste reactie hierover. Indien je nog andere vragen hebt dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

R
Vodafone Webcare Nederland
Het lijkt er dus op dat ze het bij vodafone bij geen enkele afdeling ooit met mij eens zullen zijn, zelfs de juridische afdeling beweert dat ze in hun recht zijn. Ik zie dan nu ook geen nut om nog een klacht op papier te schrijven, aangezien email ook schriftelijk is (voor zover ik weet) en zelfs de juridische afdeling zich er al mee heeft bemoeid.

Ik denk dat mijn opties nu alleen bestaan uit dit voorleggen aan de geschillencommissie. Het nadeel daarvan is dat ik het risico loop geen gelijk te krijgen en dan de kosten van 25 tot maximaal 125 euro te moeten betalen. Het voordeel daarvan is niets, aangezien die procedure veel langer duurt dan de twee weken die nog over zijn van de opzegtermijn. Tenzij iemand mij kan overhalen om dat toch te doen zal ik het dan ook laten. Eventuele alternatieve stappen die ik kan nemen zal ik ook overwegen, maar ik ken er geen.

Edit: Hier heb ik nog wat relevante links gevonden:

http://www.degeschillenco...-bij-beeindiging-contract

[ Voor 20% gewijzigd door Jeroen op 04-05-2011 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies

iLikeNoobies

With Big Boobies

Beste Jeroen,

N.a.v. je eerste post heb ik op 21 april een klacht ingediend mbt dit probleem. Tot op heden heb ik nog niks vernomen van Vodafone. Vandaag heb ik even met de klantenservice gebeld en die zeiden dat ze een antwoord voor me klaar hebben, maar de persoon die het onderzoek heeft uitgevoerd vandaag niet aanwezig is. Morgen is de dame wel aanwezig en zal zij mij rond 12 uur terugbellen. Ik verheug me al op de pittige discussie (of misschien geven ze me gelijk).

Tijdens het aanmaken van de klacht heb ik specifiek vermeld dat ik zelf bij een Telco werk en redelijk verstand heb wat wel en wat niet mag, ook juridisch gezien. De medewerker die ik toen aan de lijn kreeg ging werd er ook op alle punten "uitgeluld". Jou bovenstaande posts zijn in mijn ogen dan ook zeker correct. Vodafone is in deze kwestie fout.

Zoals je zelf al aangaf is een geschillenprocedure opstarten tijdrovend en het kost geld. Waarschijnlijk is ook zinloos omdat het enige wat je waarschijnlijk zal krijgen (als je wint) is de maand abonnementskosten/opzegtermijn die ze jou ten onrechte hebben opgelegd, en de kosten voor de klantenservice. Mocht je een zakelijke aansluiting hebben maak je meer kans om er wat uit te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-05 16:20
Neem gewoon contact op met je rechtsbijstandsverzekering. Laat hun het anders maar uitvechten als je echt in je gelijk staat.

Lijkt mij alleen niet meer dan normaal dat er een maand opzegtermijn is. Als je contract verlopen is heb je ook 1 maand opzegtermijn, als je je contract afkoopt zit je eigenlijk in dezelfde situatie als een verlopen contract. Het lijkt mij ook niet meer dan redelijk voor een telefoonmaatschappij.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies

iLikeNoobies

With Big Boobies

ph4ge schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 15:34:
Lijkt mij alleen niet meer dan normaal dat er een maand opzegtermijn is. Als je contract verlopen is heb je ook 1 maand opzegtermijn, als je je contract afkoopt zit je eigenlijk in dezelfde situatie als een verlopen contract. Het lijkt mij ook niet meer dan redelijk voor een telefoonmaatschappij.
Dat is niet waar. Bij het afkopen van je contract betaal je namelijk vanaf nu tot aan het einde van je contract de abonnementskosten. Als ik nu (06-05-2011) de kosten tot aan het einde van mijn contract betaal, dan zijn de kosten voldaan en mag ik per direct weg.
Jeroen schreef op woensdag 27 april 2011 @ 13:35:
Eerst de OPTA. Ik werd doorgeschakeld naar iemand die op de hoogte was, en die verzekerde mij dat ik gelijk heb en er helemaal niets in de wet geregeld is over een maand opzegtermijn, sowieso niet bij ontbinden van het contract.
Verder ken ik geen enkele provider die deze wijze van afkopen hanteert. En zoals de OPTA al aangeeft is het kolder wat Vodafone zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Bedankt voor alle moeite, ik ben benieuwd wat eruit komt. Waarom ze een opzegtermijn willen hanteren is mij totaal niet duidelijk, maar het lijkt er wel op dat ze dat mogen. Zolang Vodafone gewoon haar deel van de overeenkomst nakomt, heb ik geen recht om te ontbinden. Het afkopen van het contract is dan een soort coulance die ze me aanbieden om, op hun voorwaarden, ermee akkoord te gaan de overeenkomst wederzijds te vernietigen. Die voorwaarden zijn onder andere de afkoopsom en dus de opzegtermijn, en als ik me daar niet aan wil houden dan blijft de overeenkomst bestaan.

Als dat allemaal waar is is er alleen nog te behalen dat ze er in de toekomst vanaf zien om zo'n opzegtermijn te hanteren, aangezien dat gewoon een product is van hun eigen procedure. Ik denk ook dat die procedure ontstaan is uit een misverstand over hun eigen algemene voorwaarden en/of de wet, dus het aanpassen zouden ze op zich misschien wel willen doen. Echter, aangezien ze het recht zouden hebben die te hanteren, kan ik niet met terugwerkende kracht iets verkrijgen als ze dat in de toekomst aanpassen.

Verder heb ik geen kosten gemaakt dus valt er voor mij niks te halen, en hoef ik hiervoor geen rechtsbijstandsverzekering aan te roepen. Het gaat me te ver als ik kosten ga maken voor het gelijk krijgen in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies

iLikeNoobies

With Big Boobies

Zojuist weer contact gehad met Vodafone en uiteraard kreeg ik weer te horen dat dit door de OPTA en de wet is bepaald. De beste man kon mij helaas niet doorverwijzen naar een artikel van de OPTA of het artikel in het wetboek. Hij adviseerde me om een brief te sturen naar Vodafone Legal Office om inhoudelijk antwoord te krijgen op mijn vragen. Uiteraard heb ik dat even snel gedaan.

Ik ben helaas bang dat het me niet meer gaat lukken om je op tijd antwoord te geven, maar ik zal het antwoord hier zeker posten. Ik ben nog steeds 100% van mening dat Vodafone hier gigantisch de plank mis slaat.

Ik vraag me toch af wat hun definitie van afkopen is als ze je nog aan een maand opzegtermijn houden...

Ik kom er op terug!

[ Voor 3% gewijzigd door iLikeNoobies op 17-05-2011 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies

iLikeNoobies

With Big Boobies

Zojuist ben ik gebeld door een medewerker van Vodafone met een antwoord op mijn brief. Eindelijk een antwoord waar ik wat mee kan.

Vodafone staat in zijn recht om een maand opzegtermijn te hanteren bij het afkopen van het contract. Het is echter niet verplicht door een wetsartikel of door de OPTA. Het callcenter was zoals gewoonlijk onzin aan het vertellen.

Het afkopen van je abonnement is namelijk een extra dienst/service die Vodafone niet verplicht hoeft te leveren. Aan aanvullende diensten mogen providers ook aanvullende voorwaarden binden. In dit geval het opzegtermijn.

Ze waren verder wel blij met mijn input over deze procedure en gaven mij aan dat zij hier intern mee verder gaan.

@Jeroen

Ik heb je een DM verstuurd met een telefoonnummer en de naam van een medewerker van Vodafone. Zij vertelde mij dat ik jou daar naar mocht doorverwijzen om zo nog het e.e.a. in orde te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Bedankt, ik heb de DM ontvangen. Ik zal er volgende week eens naar bellen en zien wat er nog te doen valt, als een zelfde situatie in de toekomst in ieder geval maar wordt voorkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlasHie_FlaSh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06-2021
Ik kan je vertellen dat een opzegtermijn van 1 maand puur geldklopperij is. Er is geen enkele andere reden om dit te hanteren. Ik heb bij twee telecom bedrijven gewerkt en dan niet in een callcenter ofzo.

Providers hebben echter het recht om 1 maand opzegtermijn te hanteren.

Ik kan je vertellen dat nummerbehoud verzoeken dat deze handmatig (menselijk) worden verwerkt/geaccepteerd. Als Vodafone dat wil kunnen ze bijwijze van spreken morgen al laten porteren naar HI als HI dit verzoek zou indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies

iLikeNoobies

With Big Boobies

Pure geldklopperij valt ook nog wel mee, ik noem het meer irritant. Als ik nu namelijk tot het einde van mijn contract de abonnementskosten betaal, zijn dat dezelfde kosten dan dat ik over een maand zal moeten betalen. Vodafone houd je gewoon nog een maandje op hun netwerk met waarschijnlijk de hoop dat je nog even buiten je bundel belt.

In principe mogen de providers in dit geval ook 4 maanden opzegtermijn hanteren. Het afkopen van je contract is namelijk een aanvullende dienst/service. Daar mogen ook aanvullende voorwaarden aan worden gesteld. Dat is natuurlijk niet reëel (1 maand ook niet), maar het mag wel.

Verder weet ik uit eigen ervaring dat het nummerbehoudproces voornamelijk geautomatiseerd is. Echter, kan er in dit soort situaties in de aanvraag een bepaalde notitie worden gemaakt waardoor deze handmatig wordt behandeld. In theorie zal 1 dag mogelijk zijn, maar dat vergt wel wat extra werk (verificatie checks e.d.). Vandaar dat meestal 5 dagen wordt aangehouden zodat het proces minder gehaast kan worden afgerond en daarmee de kans op fouten kleiner wordt.

Pagina: 1