• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11 22:24
Hallo, wij hebben een 'huishoudelijk reglement' hierin staan een aantal afspraken over de werkzaamheden (oa over verlof/vergoedingen voor reiskosten/pensioenregeling/ziekte/opleidingen/laptop & telefoon). In de titel van het document staat Bedrijfsreglement.

Nu heeft de werkgever een aantal aanpassingen doorgevoerd mbt overwerk en storingsdiensten. Kan hij dit zomaar eenzijdig doen of moet dit met iedere werknemer officieel bevestigd worden?

Hail to the king baby!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 00:49
Staat daar niets over in je contract of in het oorspronkelijke huishoudelijk reglement waar je mee akkoord bent gegaan?

Meestal is er wel een paragraaf waarin staat dat de werkgever regels mag veranderen.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:18

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Volgens mij zijn overwerk en storingsdienste onderdelen van je arbeidsvoorwaarden, en kun je dat niet zomaar veranderen, en zul je een nieuw contract moeten krijgen wat je ondertekent. Het klinkt overigens meer als een CAO dan een huishoudelijk regelement.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• urk_forever
@McVirusS: In het contract staat dat de meest recente versie van het huishoudelijk reglement van toepassing is. Alleen wordt in het document zelf gesproken over een bedrijfsreglement.

@Kees: Inderdaad. Wat ik zo tegenkom betreft het huishoudelijk reglement meer algemene regels en een bedrijfsreglement regels die gelden als arbeidsvoorwaarden. Zo zijn bijvoorbeeld de regels mbt storingsdienst gewijzigd in deze versie van het 'huishoudelijk reglement'. (We krijgen een vergoeding van 60 euro voor elke twee weken die we storingsdienst hebben :X ).

[ Voor 52% gewijzigd door urk_forever op 21-04-2011 14:22 ]

Hail to the king baby!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
urk_forever schreef op donderdag 21 april 2011 @ 14:19:
Zo zijn bijvoorbeeld de regels mbt storingsdienst gewijzigd in deze versie van het 'huishoudelijk reglement'. (We krijgen een vergoeding van 60 euro voor elke twee weken die we storingsdienst hebben :X ).
Vergoedingen voor storingsdiensten etc. zijn collectieve arbeidsvoorwaarden. Die worden doorgaans opgenomen in een CAO, of als er geen CAO is in een bedrijfs-eigen document ('personeelsgids', 'regelement' ofzo).

Wijzigingen zijn mogelijk, maar moeten wel door de vakbond or OR worden goedgejkeurd

Even los van de gang van zaken: storingsdienst voor 30 euro per week?? Bij mijn ex-baas hadden we een regeling waarin we per uur (telefonische+remote desktop) standby een vergoeding kregen van 0.15% van het bruto maandsalaris. Bij een salaris van 3000 euro (om maar een bedrag te noemen) levert die regeling 4,50 per uur op, waarbij een week voor 113 uur telt (7*24=168 - de tijd dat de collega's in de dagdienst de calls aannemen).

Verwijderd

t_captain schreef op donderdag 21 april 2011 @ 14:30:
[...]

Vergoedingen voor storingsdiensten etc. zijn collectieve arbeidsvoorwaarden. Die worden doorgaans opgenomen in een CAO, of als er geen CAO is in een bedrijfs-eigen document ('personeelsgids', 'regelement' ofzo).

Wijzigingen zijn mogelijk, maar moeten wel door de vakbond or OR worden goedgejkeurd

Even los van de gang van zaken: storingsdienst voor 30 euro per week?? Bij mijn ex-baas hadden we een regeling waarin we per uur (telefonische+remote desktop) standby een vergoeding kregen van 0.15% van het bruto maandsalaris. Bij een salaris van 3000 euro (om maar een bedrag te noemen) levert die regeling 4,50 per uur op, waarbij een week voor 113 uur telt (7*24=168 - de tijd dat de collega's in de dagdienst de calls aannemen).
Dat is niet waar, dat wijzigingen door de vakbond of OR moeten worden goedgekeurd. Binnen veel branches is men namelijk geen lid van de vakbond en bij ondernemingen onder de 50 is het hebben van een OR niet verplicht. Daarnaast houdt een vakbond zich bezig met een CAO en niet persé met de individuele arbeidsvoorwaardelijke bepalingen van een organisatie.
Men kan wel een PVT (Personeelsvertegenwoordiging) oprichten, maar die hebben niet dezelfde rechten als een OR.

@urk_forever:Allereerst zou ik (als ik jou was) nagaan in je contract of je een eenzijdig wijzigingsbeding hebt.
En uit hoeveel medewerkers bestaat je organisatie, is het groot genoeg voor een OR? Zo te horen is er nu geen OR.

Ik wil je adviseren om juridisch advies in te schakelen, omdat organisaties vaak rare bokkensprongen denken te kunnen maken op het moment dat er nog een recessie aan de gang is die er voor zorgt dat er bijvoorbeeld bezuinigd mag worden.

EDIT: in je laatste post bevestig je mijn vermoeden dat jullie klein zijn en geen OR hebben. Probeer je collegae te mobiliseren, een PVT op te richten en juridisch advies in te schakelen. Online kun je goed vinden hoe je een PVT moet oprichten (hier een linkje om mee te beginnen, maar er is genoeg te vinden: OR/PVT geleuter )

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2011 14:49 ]

• urk_forever
t_captain schreef op donderdag 21 april 2011 @ 14:30:
[...]

We hebben geen CAO, we zijn maar een klein bedrijf (<20 werknemers) dus ook geen OR. Het lijkt me een wijziging van de arbeidvoorwaarden dus de vraag is of dit zomaar mag.
Inderdaad 30 euro per week waarin je dus 125,5 uur beschikbaar moet zijn voor eventuele storingen. Dat is dus 24 eurocent per uur dat je beschikbaar bent. Niet echt veel dus 8)7

@WendyVBass: In mijn contract staat letterlijk het volgende mbt het huishoudelijk reglement:
ARTIKEL 14 HUISHOUDELIJK REGLEMENT

14.1
Op deze overeenkomst is de meest recente uitgave van het huishoudelijk reglement van toepassing.
Het document wat als huishoudelijk reglement doorgaat heeft als titel bedrijfsreglement en de term huishoudelijk reglement komt ook nergens terug in het document.

Dus het lijkt me daarnaast dat dit bedrijfsreglement niet het huishoudelijk reglement is waarover in het contract wordt gesproken.

Ik ga in ieder geval eens contact opnemen met de vakbond waar ik lid van ben. Mijn collega's zijn er ook niet erg over te spreken.

[ Voor 22% gewijzigd door urk_forever op 21-04-2011 14:58 ]

Hail to the king baby!

Verwijderd

Zoals ik eerder aangaf: check of je eenzijdig wijzigingsbeding in je contract hebt staan. Of laat iemand dat voor je checken. Dat artikel 14.1 is leuk vermeld hoor, maar een huishoudelijk reglement en de arbeidsvoorwaarden worden overduidelijk "handig" met elkaar vermengd.

En je hebt een vakbond? Direct contact mee opnemen. Maar je zult hoogstwaarschijnlijk meer moeite moeten doen dan alleen maar dat, veel medewerkers haken daarom af als het gaat om opkomen voor de eigen belangen. Vinden het vaak te veel tijd en werk en laten zich daarom zaken gebeuren die eigenlijk wettelijk misschien niet kunnen.

• urk_forever
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2011 @ 15:02:
Zoals ik eerder aangaf: check of je eenzijdig wijzigingsbeding in je contract hebt staan. Of laat iemand dat voor je checken. Dat artikel 14.1 is leuk vermeld hoor, maar een huishoudelijk reglement en de arbeidsvoorwaarden worden overduidelijk "handig" met elkaar vermengd.

En je hebt een vakbond? Direct contact mee opnemen. Maar je zult hoogstwaarschijnlijk meer moeite moeten doen dan alleen maar dat, veel medewerkers haken daarom af als het gaat om opkomen voor de eigen belangen. Vinden het vaak te veel tijd en werk en laten zich daarom zaken gebeuren die eigenlijk wettelijk misschien niet kunnen.
Het enige wat in het contract staat mbt wijzigen is dit:
ARTIKEL 1 FUNCTIE

1.1
Werknemer treedt bij werkgever in dienst op [datum] als [omschrijving functie]. Werkgever behoudt zich het recht voor, zowel de functie als de plaats waar deze wordt uitgeoefend te wijzigen, doch zal van deze bevoegdheid geen gebruik maken zonder voorafgaand overleg met werknemer.
Ik ga in ieder geval contact opnemen met mijn vakbond.

Hail to the king baby!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Geen met de vakbond gesoten CAO en ook geen OR vanwege de bedrijfsgrootte, daar kom je als werknemer alleen goed vanaf als er aan twee voorwaarden is voldaan:

(1) het bedrijf maakt goede winsten i.v.m. de personeelskosten
(2) het bedrijf heeft te lijden onder schaarste aan goed personeel

Als een van die factoren ontbreekt, kun je weinig goeds verwachten qua arbeidsvoorwaarden.

Ik zou niet gauw voor minder dan 1 euro netto een avond in de buurt van een telefoon en laptop blijven. of een nacht gaan slapen waarbij je wakker gebeld kan worden. het geld staat niet in verhouding tot de inbreuk op je priveleven. een zaterdag in de maand bij de AH achter de kassa zitten levert ongeveer net zoveel op als 2 weken standby, en gaat waarschijnlijk veel minder ten koste van je priveleven.
Pagina: 1