t_captain schreef op donderdag 21 april 2011 @ 14:30:
[...]
Vergoedingen voor storingsdiensten etc. zijn collectieve arbeidsvoorwaarden. Die worden doorgaans opgenomen in een CAO, of als er geen CAO is in een bedrijfs-eigen document ('personeelsgids', 'regelement' ofzo).
Wijzigingen zijn mogelijk, maar moeten wel door de vakbond or OR worden goedgejkeurd
Even los van de gang van zaken: storingsdienst voor 30 euro per week?? Bij mijn ex-baas hadden we een regeling waarin we per uur (telefonische+remote desktop) standby een vergoeding kregen van 0.15% van het bruto maandsalaris. Bij een salaris van 3000 euro (om maar een bedrag te noemen) levert die regeling 4,50 per uur op, waarbij een week voor 113 uur telt (7*24=168 - de tijd dat de collega's in de dagdienst de calls aannemen).
Dat is niet waar, dat wijzigingen door de vakbond of OR moeten worden goedgekeurd. Binnen veel branches is men namelijk geen lid van de vakbond en bij ondernemingen onder de 50 is het hebben van een OR niet verplicht. Daarnaast houdt een vakbond zich bezig met een CAO en niet persé met de individuele arbeidsvoorwaardelijke bepalingen van een organisatie.
Men kan wel een PVT (Personeelsvertegenwoordiging) oprichten, maar die hebben niet dezelfde rechten als een OR.
@urk_forever:Allereerst zou ik (als ik jou was) nagaan in je contract of je een eenzijdig wijzigingsbeding hebt.
En uit hoeveel medewerkers bestaat je organisatie, is het groot genoeg voor een OR? Zo te horen is er nu geen OR.
Ik wil je adviseren om juridisch advies in te schakelen, omdat organisaties vaak rare bokkensprongen denken te kunnen maken op het moment dat er nog een recessie aan de gang is die er voor zorgt dat er bijvoorbeeld bezuinigd mag worden.
EDIT: in je laatste post bevestig je mijn vermoeden dat jullie klein zijn en geen OR hebben. Probeer je collegae te mobiliseren, een PVT op te richten en juridisch advies in te schakelen. Online kun je goed vinden hoe je een PVT moet oprichten (hier een linkje om mee te beginnen, maar er is genoeg te vinden:
OR/PVT geleuter )
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 21-04-2011 14:49
]