Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Terminal Services 2003 vs RDS 2008

Pagina: 1
Acties:

• Noeandee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-05 17:57
Goedemorgen,

Ik heb de volgende vraag, waar ik niet echt een antwoord op kan vinden. En ik zoek eigenlijk mensen die een transitie van terminal services 2003 naar remote desktop services 2008 hebben ondergaan. Ik wil weten wat het ons als bedrijf kan opleveren om de terminal services omgeving naar een RDS 2008R2 omgeving over te gaan. Zitten daar voor de gebruikers veel extra functionaliteiten bij, of valt dat wel tegen? Ik denk hierbij aan verbeterde ondersteuning voor thin clients voornamelijk. Maar ook het toepassen van Microsoft App-v. Daarbij ook gedacht aan de 2003 CAL/DAL licenties, zitten daar misschien kostenbesparende voordelen aan om naar het 2008 CAL systeem over te gaan.

Ik kan weinig aanwijzingen vinden, dat 2008 R2 een grote stap voorwaarts gaat opleveren voor onze organisatie. Maar ik heb het gevoel dat het allemaal wat handiger kan. Misschien als secundaire oplossing een loadbalancing oplossing ipv een upgrade.

Huidige omgeving: compleet gevirtualiseerde omgeving, met 10 TS 2003 servers. Aantal gebruikers is zo rond de 70-80 gebruikers. Er wordt voornamelijk office 2003, navision 5.0 en wat kleine apps op gebruikt (PDF/FAX applicatie). 1 wat zwaardere machine voor specifiek HR gerichte applicatie.

Ik heb geen performance problemen. Monitor alles met netjes met Nagios. Enige nadeel van de huidige situatie, is dat het wat lastig is om gebruikers te beheren, updates uit te voeren (apart van WSUS).

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Een groot voordeel zou kunnen zijn is de overstap naar 64 bits. In plaats van 10 gevirtualiseerde terminal servers, kun je nu dezelfde userload op twee systemen kwijt (mits je cpu's deze load aankunnen).

Verder krijg je bij een RDS license de mogelijkheid om app-v "gratis" te gebruiken waardoor je applicatie-onderhoud en toewijzing eenvoudiger wordt.

Of het voor je gebruikersorganistie voordelen oplevert valt met de geleverde info eigenlijk niet in te schatten. Daarvoor ontbreken de requirements, eisen/wensen en tekortkomingen van de huidige omgeving in je topicstart.

edit: 70/80 users op 10 terminal servers? Waarom zoveel servers?

[ Voor 6% gewijzigd door Question Mark op 21-04-2011 14:08 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Noeandee
Intel Xeon E5506 @ 2.13Ghz ESX servers, TS servers met 4 gyg werkgeheugen, ik heb in totaal 4 ESX servers draaien momenteel.

De 10 TS server zijn er eigenlijk 8, maar ik heb er nog 2 draaien die niet meer gebruikt worden. Maar die mogelijk in de toekomst weer aanmoeten, als we een nieuwe bedrijf erbij krijgen met 50 werknemers, die al in de holding zit.

Ik moet zeggen dat het gebruik van navision finsql erg veel performance vreet en ik daarom niet al te veel gebruikers erop wil hebben per terminal server. Bovendien, bestaat onze holding uit 4 bedrijven momenteel, die ik het liefst gescheiden op de terminal servers wil hebben, zodat het wat overzichtelijker is wie waar zit. Vandaar dat ik wat meer servers in gebruik heb, dan strikt noodzakkelijk. En eentje met een belgische navision client, dus die moet zowiezo al apart omdat navision clients elkaar gaan bijten.

Eisen/Wensen: Niet heel veel. Men is op zich tevreden op gebruikersniveau.

Tekortkomingen: Ik zou graag overgaan naar 2008R2 in de toekomst, vanwege de 64bit en ik vind het ook erg lastig om steeds met een loginscript te werken binnen 5 bedrijven. Dit wil ik eigenlijk netjes op OU niveau met GPO's gaan afhandelen, waar 2008R2 toch een stuk mooier mee omgaat dan 2003. Daarnaast zie ik in App-v ook wel wat voordelen. Wij gaan voorlopig nog niet over op citrix namelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Noeandee op 21-04-2011 14:46 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Noeandee schreef op donderdag 21 april 2011 @ 14:40:
En eentje met een belgische navision client, dus die moet zowiezo al apart omdat navision clients elkaar gaan bijten.
En daar is je business case voor App-V al ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Noeandee
Question Mark schreef op donderdag 21 april 2011 @ 14:42:
[...]
En daar is je businees case voor App-V al ;)
Hehe, ja ik zie ook wel de voordelen voor App-V. Maar dat is nog niet zo overtuigend, omdat onze TS omgeving aardig statisch is. Er komen niet heel veel nieuwe applicaties e.d. bij. Maar mocht dat wel gebeuren, dan wordt het inderdaad meer dringend.

Ik ben gewoon beetje op zoek, naar de pro's vs de tegen's. En ervaringen van mensen :)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Noeandee schreef op donderdag 21 april 2011 @ 14:53:
[...]
Ik ben gewoon beetje op zoek, naar de pro's vs de tegen's. En ervaringen van mensen :)
Snap ik, en als je de nieuw af te tikken licentiekosten doorrekend ben je als snel geneigd om de huidige omgeving te laten staan. Zeker als je er geen problemen mee hebt zoals je meld.

Ik zou gewoon proberen om en staatje op te stellen met pro's en con's van de huidige en nieuwe omgeving. Denk dan aan zaken als:
  • Support (2003 is of wordt End of Life)
  • Aantel benodigde systemen (nieuwe situatie is 64 bits dus wellicht minder systemen)
  • Flexibiliteit / uitbreidbaardheid (denk aan App-v)
  • Featureset (bv. remotefx)
  • Printersupport
  • etc.

• gumkop
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-08 15:25
Hmm, niet te veel naar de voordelen kijken, maar kijk naar de beperkingen. Vaak ga je software installeren op de TS server zelf en die kan misschien niet met 2008 (x64) over weg, maar vaker zijn het printerdrivers die niet meer werken onder Windows 2008 (x64). Daarom zien veel bedrijven voorlopig nog af van een upgrade omdat ze dan vaak meer dan de helft van hun applicatielandschap mogen vernieuwen.

A8N-SLI / 7800GT / 3500+ / 7800GT

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Elke fatsoenlijke printerfabrikant heeft tegenwoordig wel 64 bits drivers, zeker aangezien 2008 R2 niet eens meer in een 32 bits variant wordt uitgebracht. De enige restrictie mbt het kunnen draaien van applicaties is dat 16 bits apps niet meer supported zijn. Voor die enkele app kan ook een silo ingericht worden (of de app wordt uitgefaseerd).

Ik ken weinig bedrijven waarvan de helft van de apps nog 16 bits is.

Pagina: 1