(My)SQL query vanuit excel mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 14:25
Hallo,

Ik heb een mysql DB waarop ik een heleboel analyses wil loslaten. Ik doe dat dus door het runnen van queries in phpmyadmin en de resultaten daarvan in een excelsheet te zetten. Het probleem is nu dat dit heel erg veel tijd kost. Heel veel van de queries zijn bovendien nagenoeg hetzelfde, met alleen kleine table of cijfer-variaties erin.

Ik vroeg mij dus af of het mogelijk is om queries vanuit excel op een mysql DB te laten runnen, en de resultaten vervolgens weer in excel laten zien?

Ik vond dit stukje software. Alhoewel ik het nog niet geprobeerd heb (werk normaal op een mac) vroeg ik mij af of er mensen zijn die hier misschien meer van weten? Heeft er iemand ervaring mee of wel eens gehoord hoe en waar je dat het beste mee kan doen? Is er misschien gratis (liefst open source) software voor?

Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:27

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik denk dat wanneer je het vanuit excel wilt doen je zal moeten verdiepen in VisualBasic.o.i.d.
Het is iig niet moeilijk om bijvoorbeeld in java een programmatje te schrijven die het voor je doet. Daar zijn genoeg tutorials voor te vinden.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kunt toch gewoon vanuit Excel een verbinding met je MySQL database maken? Hoe dat precies moet ligt aan de versie van Excel die je gebruikt.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Standeman schreef op donderdag 21 april 2011 @ 13:17:
Het is iig niet moeilijk om bijvoorbeeld in java een programmatje te schrijven die het voor je doet.
Ik kan helaas geen Java, en ik betwijfel of java leren puur en alleen om een connectie te maken de tijd waard is. Ik hoopte eigenlijk dat er een programmaatje voor was.. :$
P_de_B schreef op donderdag 21 april 2011 @ 13:17:
Je kunt toch gewoon vanuit Excel een verbinding met je MySQL database maken? Hoe dat precies moet ligt aan de versie van Excel die je gebruikt.
Daar heb ik inderdaad ook wel dingen over gevonden. Echter, naar ik begrijp kan je dan alleen de gegevens uit de DB importeren in excel. Dat wil ik echter niet, omdat ik wel gebruik wil blijven maken van sql om queries op de gegevens te doen. Wat ik dus wil is een connectie maken met mijn databank, om vervolgens de queries in excel te schrijven en de resultaten van die queries ook direct in excel te krijgen.
Of weet jij hoe dat wel kan met zo'n connectie? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-08 23:43
Ik benader Access of XLS databases met VBA, gaat als een tierelier. Kan per cel of een hele query.
Kan me niet voorstellen of dat moet eenvoudig kunnen voor (my)sql. Ik zou dus in de VBA hoek zoeken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Private Function DAOCopyFromRecordSet(DBFullName As String, Tablename As String, _
    ByRef TargetRange As Range) As Long

Dim ADO_cn As String
Dim ADO_rs As Object
Dim lngKolom As Long
Dim rscount As Long

On Error GoTo Error_DAOCopyFromRecordSet

' Open database + query
 ADO_cn = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & DBFullName & ";"
 ' Als geen mdb maar xls dan aanvullen connection-string
 If LCase(Right(DBFullName, 3)) = "xls" Then
    ADO_cn = ADO_cn & "Extended Properties=""Excel 8.0;HDR=Yes;IMEX=1"""
 End If
 ' Open query in database
 Set ADO_rs = CreateObject("adodb.recordset")
 ADO_rs.Open Tablename, ADO_cn, adOpenStatic, adLockReadOnly, 1

' Error
 If ADO_rs Is Nothing Then
    MsgBox "Error: " & DBFullName
    GoTo Stop_DAOCopyFromRecordSet
 End If

etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
ok, ik heb nog druk door zitten zoeken, en gezien deze vraag en dit artikel moet het toch kunnen mbv een ODBC connectie (zoals P_de_B al suggereerde).

Ik probeer nu echter een connectie te maken, maar ik begrijp werkelijk helemaal niets van de ODBC Manager. Zoals bijvoorbeeld hier wordt voorgedaan, kan ik nergens een gebruikersnaam, wachtwoord, of (local)host invullen. Zie mijn screenshot: Afbeeldingslocatie: http://hkramer.nl/opslag/Schermafbeelding2011-04-21.png

Ik denk dat ik de gebruikersnaam en het wachtwoord zelf met die Keyword en Value moet instellen, maar ik zou niet weten watvoor keyword je daarvoor zou moeten gebruiken. Ik heb nu ook eindeloos zitten zoeken naar tutorials, examples, en screenshots van die ODBC Manager, maar ik kan het nergens vinden.

Iemand enig idee hoe ik dit zou moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

Misschien eens kijken bij http://dev.mysql.com/downloads/connector/odbc/ voor de ODBC driver van MySQL

-niks-

Pagina: 1