[XP/Vista] Konica Minolta bizhub printer installeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In ons netwerk hebben wij een Konica Minolta bizhub 283 printer staan. Deze werkt prima en kan vanuit de meeste pc's wel worden gebruikt!! Er zijn echter 3 computers waarvan niet kan worden geprint.

Printer gegevens:
Konica Minolta
bizhub 283
IP: 192.168.1.200

Computer1 gegevens:
Windows Vista Business 32 bits SP2

Computer2 gegevens
Windows XP Home Edition 32 bits SP3

Probleem omschrijving:
Wanneer ik een afdruk naar de printer stuur komt deze print opdracht normaal gesproken in de lijst van printopdrachten te staan en geeft de printer een beep dat er een opdracht is ontvangen. Vanaf Computer1 gebeurd dit niet. Geen beep en de opdracht staat niet in de lijst.
- Verder maken wij gebruik van PIN codes om te kunnen printen. De gebruiker ID en PIN moeten bij de printer driver ingesteld worden. En bij het printen moet de gebruiker zijn ID en PIN invoeren.
- Vanaf een andere gebruiker op dezelfde Computer1 kan er wel geprint worden op dezelfde printer met dezelfde ID en PIN combinatie!!

Het volgende heb ik geprobeerd:
1. In het printer configuratie scherm heb ik de printer verwijdert. Daarna heb ik via de wizard "nieuwe printer toevoegen" de printer opnieuw toegevoegd. Ik heb gekozen voor lokale printer toevoegen, nieuwe poort via tcp/ip aanmaken en het opgegeven IP adres ingevoerd. Daarna heb ik het ID en PIN ingesteld, want het toevoegen liep zonder problemen. Daarna opnieuw een document afdrukken, maar ook dit keer verschijnt de printopdracht niet in de lijst en geeft de printer geen beep.

2. Verder heb ik contact opgenomen met de helpdesk. Het probleem uitgelgd en zij lossen in princiepe alleen problemen op wanneer het echt aan de printer ligt. In dit geval kreeg de helpdesk medewerker de indruk dat het aan de computer lag, dat denk ik zelf ook.
Hij kon mij wel wat tips geven:
- Download de printer driver vanaf www.konicaminolta.eu en klik links onder op support.
Deze Vista driver heb ik gedownload, maar de .inf kon gek genoeg niet worden geinstalleerd. Er werd een melding gemaakt dat de .inf geen installatie ondersteund.
- Controleer of het ID en PIN combinatie is ingesteld op de computer.
- Controleer of de gebruikersauthenticatie aan staat in de driver instellingen. (beiden gecheckt en stond goed)
- Verder vertelde hij dat er een verschil is tussen de printer centraal op de server installeren en de printer op elke client apart installeren. Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dat hier geregeld is. En wat de voor en nadelen zijn van bijde methoden.

Kan iemand mij verder opweg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 13:32
Ik denk dat je hier wel op hebt gelet, maar heb je de printer als standaardprinter ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat had ik niet over het hoofd gezien.

En tot nu toe weinig reacties. Is het een te moeilijke vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:15
Je kan proberen de driver in zijn totaal even te verwijderen en dan de nieuwste driver installeren.

Printerstuurprogramma's handmatig verwijderen en opnieuw installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2011 @ 12:54:
- Vanaf een andere gebruiker op dezelfde Computer1 kan er wel geprint worden op dezelfde printer met dezelfde ID en PIN combinatie!!
- profiel opnieuw aanmaken?
- oorspronkelijk gebruiker kan wel printen via een andere computer?
- of pingen / printer benaderen via http?
- user policies ingesteld die hiermee te maken kunnen hebben?

Als je de printer centraal installeert en daar deelt dan gaan opdrachten ook via die spooler. Als je het overal apart installeert dan gaat het enkel via de lokale printer spooler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor jullie reacties!

Helaas in het probleem nog niet opgelost. Zowel bij de vista computer als bij een windows xp machine lukt het niet om te printen. Terwijl bij 6 andere machines (zowel xp als vista) het printen wel goed gaat.

Het pingen vanaf de xp machine naar het printer adres 192.168.1.200 gaat goed, alle 4 de pings komen in minder dan 1 ms terug. Ook via http kan de printer worden benaderd. Voor de zekerheid heb ik op de Konica Minolta printer nogmaals het IP adres gecheckt. En het was nog steeds 192.168.1.200.

Verder heb ik de printer verwijdert en de printer driver gedeïnstalleerd via deze methode: Printerstuurprogramma's handmatig verwijderen en opnieuw installeren
Ook heb ik alle printer poorten verwijdert (behalve dan de standaard poorten zoals LPT en COM poorten) en heb ik de printer installatie bestanden verwijdert uit de map C:\WINDOWS\system32\spool\drivers. Daarna heb ik de computer opnieuw opgestart.

Vervolgens heb ik de wizard printer toevoegen gebruikt en gekozen voor lokale printer toevoegen. Handmatig de printer toegevoegd en gekozen om een nieuwe tcp/ip poort aan te maken. IP adres 192.168.1.200 ingevoerd. De poort instellingen heb ik gezet op LPR poort nummer 515 met wachtrijnaam print en SNMP status ingeschakelt op public apparaatindex 1. Deze instellingen heb ik gecontroleerd vanaf verschillende computers waar het printen wel werkt. Allen waren zo ingesteld.
Vervolgens gekozen voor Fabrikant Konica en op bladeren geklikt en de printer drivers die ik gedownload had vanaf www.konicaminolta.eu opgezocht en het .inf bestand gekozen. De driver werd geinstalleerd.

Vervolgens de voorkeursinstellingen voor afdrukken gecontroleerd en het juiste gebruikers ID en wachtwoord opgegeven om te kunnen printen.

Daarna heb ik een Word document geopend en op print gedrukt. De printer gaf geen reactie en ook na aanmelden op de printen bleken er geen documenten klaar te staan op de printer. Hij leek niets te hebben ontvangen. Dit heb ik verschillende keren geprobeerd vanuit Excel en met andere documenten. Elke keer leek het document naar de printer gestuurd te worden, het document verscheen kort in de wachtrij van de Konica printer en verdween daarna alsware het zou worden uitgeprint. Maar dat gebeurde niet. De compouter heb ik nog eens opnieuw opgestart maar ook dat hielp niet. Vanaf een andere computer printen ging wel goed.

In de document historie van de printer was niets te vinden van mijn verzonden document. Ik kon er ook geen foutmeldingen over vinden. Er stonden er volgens de printer ook geen meer in de wachtrij.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken / debuggen? Welke testen kan ik uitvoeren om te kijken waar het probleem ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Nu online
Je gebruikt de lokale spooler, dus kan je naar het scherm voor printers en faxapparaten gaan en daar "Bestand->Eigenschappen voor voor server" kiezen. Op het geopende scherm kan je loggebeurtenissen aan/uit zetten. Wellicht komt er dan wat bruikbare informatie in je Windows log.

(eventueel arp gebruiken om na te kijken of dat ip adres wel naar het juist MAC adres verwijst. Wellicht heb je een IP conflict, al zou ik verwachten dat een willekeurige xp machine dit wel oppikt en iets in het log noteert, dus dat zal het wel niet zijn).

[ Voor 32% gewijzigd door _H_G_ op 09-05-2011 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_H_G_ schreef op maandag 09 mei 2011 @ 14:47:
Je gebruikt de lokale spooler, dus kan je naar het scherm voor printers en faxapparaten gaan en daar "Bestand->Eigenschappen voor voor server" kiezen. Op het geopende scherm kan je loggebeurtenissen aan/uit zetten. Wellicht komt er dan wat bruikbare informatie in je Windows log.
Dank je voor de tip, ik heb alle opties aangevinkt en opnieuw een printopdracht verstuurd. In het systeem logboek verschijnt nu het volgende:

Document 4, Uren administratie.xls, (eigenaar TechNout) is afgedrukt op KONICA MINOLTA 423SeriesPCL via poort IP_192.168.1.200. Omvang (in bytes): 27737; pagina's afgedrukt: 3

Helaas nog geen printje uit de printer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Nu online
Klinkt goed.

Dan weet ik het ook niet. Het helpt ook niet dat je eerdere vragen gewoon overslaat.

Wellicht staan er ergens gewoon rechten verkeerd. De computer lijkt toch niks mis mee? Alle andere gebruikers kunnen wel via die computers printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op de XP machine ben ik ingelogd met administrator rechten, andere gebruikers kunnen vanaf deze pc ook niet printen. De computer zelf loopt verder prima. Ik kan de rechten nog eens controleren maar omdat het hier om een XP Home Edition gaat kan dat geloof ik alleen via een omweg (administrator account dacht ik).

Verder zou ik nog eens een nieuw profiel kunnen aanmaken om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 13:42

Struis

Tis wat he.....

Komen de prints wel aan als je de pin-authenticatie uit zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AAD84
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:55
Staat de 2 way communication optie in de driver aan.

Volgens mij moet je bij bizhub printers goed op de versie van de driver letten. Zit er bijvoorbeeld een fiery controller in, probeer dan eens de fiery driver.

[ Voor 15% gewijzigd door AAD84 op 18-05-2011 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is inmiddels een tijdje opgelost. Het kwam door de PIN authenticatie van de printer. In een ander tabblad moest deze authenticatie ook(!) worden ingevuld, deze stond standaard op "openbare gebruiker" daardoor werd de print niet geaccepteerd en direct weggegooid door de printer.
Pagina: 1