Onjuiste garantietermijn nieuwe HP-laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Een paar weken geleden heb ik bij een webshop een mooie HP-laptop gekocht (factuurdatum 13-04-2011). Bij een andere webshop heb ik een bijbehorende carepack aangeschaft.

Tijdens de registratie van de carepack viel het me op dat de standaardgarantie is gaan lopen rond oktober 2010. Dit zou te maken kunnen hebben met het feit dat het een relatief oud model laptop betrof.

Ik heb dit kenbaar gemaakt aan de winkel waar ik de carepack heb aangeschaft en zij verwijzen me naar de fabrikant. Niet het antwoord waar ik op zat te wachten maar ook niet zo onredelijk omdat het niet de winkel is waar ik de laptop heb aangeschaft.

Daarom heb ik ook contact gehad met de winkel die me de laptop heeft verkocht maar ook zij verwijzen me doodleuk naar de fabrikant, terwijl zij degene zijn die me een laptop hebben verkocht die blijkbaar daar al enige tijd op de plank lag en daardoor heb ik weinig zin om actie te ondernemen. Het lijkt me toch dat ik garantie heb vanaf de factuurdatum. Nu heb ik die natuurlijk wel, die factuur, maar ik heb eigenlijk geen zin in gezeur achteraf mocht ik toch van de garantie/carepack gebruik willen maken.

Ik ben van mening dat zij degene moeten zijn die dat moeten aanpassen, of zie ik dit verkeerd? 'HP bellen' is ook zo'n algemeen antwoord, want welke afdeling moet je daar nou voor lastigvallen?

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 21-04-2011 11:59 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:03
Je moet maar gaan aankloppen bij de winker die je het care pack heeft verkocht.

Stel daarin duidelijk dat je ofwel:
- garantie wilt laten lopen vanaf factuurdatum (wat logisch is)
- je anders je geld terug wilt krijgen
(je kan je perfect beroepen op dwaling - wet koop op afstand mss ook nog van tel)

Let wel op: als in de omschrijving van het artikel staat dat de garantie begint te lopen vanaf oktober 2010 heb je weinig te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
chime schreef op donderdag 21 april 2011 @ 12:11:
Je moet maar gaan aankloppen bij de winker die je het care pack heeft verkocht.
Waarom? Ook als ik geen carepack had gehad heb ik dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-07 20:31

Robtimus

me Robtimus no like you

Dan had je nog altijd de garantie bij de webshop vanaf de factuurdatum (of misschien zelfs de afleverdatum). Dat de fabrieksgarantie misschien eerder in ging boeit dan niet; jij hebt in principe niks te maken met de fabrikant.

Wat ik me alleen afvraag is waarom je niet het carepack bij de eerste webshop hebt gekocht? Dan was het allemaal hun probleem geweest.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Met HP heb je geen contractuele band, tenzij zo'n carepack wordt verkocht door een winkel als vertegenwoordiger van HP en er eigenlijk sprake is van een overeenkomst tussen jou en HP, maar daar ga ik niet vanuit. Dat betekent dat winkel A tegenover jou verplicht is om een laptop te leveren die conform de koopovereenkomst functioneert etc. en winkel B tegenover jou verplicht is een carepack te leveren dat aan de koopovereenkomst beantwoordt.

Ik weet niet hoe die carepack precies aan jou verkocht is, maar als die verkocht is onder de noemer 'een jaar garantie' dan mag je er volgens mij redelijkerwijs vanuit gaan dat die garantie gaat lopen op het moment dat je die carepack aanschaft.

Dat HP kennelijk moeilijk doet en de carepack al laat 'ingaan' op het moment dat hij door HP aan de winkel wordt geleverd, komt voor risico van de winkel, daar heb je als consument niets mee te maken.

Laat je ook in geen geval doorverwijzen naar HP. Je zou eventueel 'achter de schermen' met HP kunnen bellen en eens informeren wat zij voor je kunnen betekenen, maar laat dat nooit aan de winkel merken. Tegenover de winkel waar je de carepack hebt gekocht, is je argument gewoon: 'ik heb met u een koopovereenkomst voor een carepack met x jaar garantie en deze carepack beantwoordt daar niet aan, lost u dat maar eens op en anders ga ik gebruik maken van de middelen die de wet mij toekent bij niet-conforme producten'.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:09
Hij moet naar de winkel waar hij de laptop heeft gekocht, als ik met die redenatie mee moet gaan: Hij heeft immers een laptop gekocht met een jaar garantie. Die heeft hij niet, omdat de garantie blijkbaar is ingegaan in oktober, niet in april. Hij heeft dus nog maar een half jaar garantie. Dat probleem moet (en kan, trouwens) door de winkelier die de laptop heeft verkocht direct worden opgelost bij HP.

HP is (voor carepacks) gewoon te bellen op 0900-1150000.Als je HP belt, vragen zij om een kopie van de factuur, en passen dan de garantie aan. Dat doen ze trouwens ook als je claimt nog garantie te hebben, maar in hun systeem staat van niet. HP is wat dat betreft redelijk soepel. En daarom zou de winkelier dit zelf ook makkelijk moeten kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
nare man schreef op donderdag 21 april 2011 @ 12:28:
Ik weet niet hoe die carepack precies aan jou verkocht is, maar als die verkocht is onder de noemer 'een jaar garantie' dan mag je er volgens mij redelijkerwijs vanuit gaan dat die garantie gaat lopen op het moment dat je die carepack aanschaft.
De carepack gaat officieel lopen op de eerste dag na aanschaf en geeft feitelijk 2 jaar extra garantie (wordt verkocht alszijnde 3yr carepack), welke je op elk moment gedurende het eerste jaar (tijdens de fabrieksgarantie) kan aanschaffen. Ik zou hem zelfs op 12-04-2012 nog kunnen aanschaffen, een dag voordat de fabrieksgarantie afloopt.
Dat HP kennelijk moeilijk doet en de carepack al laat 'ingaan' op het moment dat hij door HP aan de winkel wordt geleverd, komt voor risico van de winkel, daar heb je als consument niets mee te maken.
Misschien was het onduidelijk, maar in principe heeft de carepack hier niets mee te maken. De standard basewarranty is gaan lopen in oktober 2010.
Tegenover de winkel waar je de carepack hebt gekocht, is je argument gewoon: 'ik heb met u een koopovereenkomst voor een carepack met x jaar garantie en deze carepack beantwoordt daar niet aan, lost u dat maar eens op en anders ga ik gebruik maken van de middelen die de wet mij toekent bij niet-conforme producten'.
In zoverre heeft de partij waar ik de carepack gekocht er wat mee te maken, omdat ik nu feitelijk ruim een half jaar garantie mis. Verder niets, omdat zoals ik hierboven zeg dat de datum bij de fabrieksgarantie al fout gaat.
nare man schreef op donderdag 21 april 2011 @ 12:28:
Je zou eventueel 'achter de schermen' met HP kunnen bellen en eens informeren wat zij voor je kunnen betekenen, maar laat dat nooit aan de winkel merken
Toevallig heb ik het mail adres van de Nederlandse carepack-support omdat ik enkele weken geleden een carepack heb omgezet van een andere laptop. Ik heb hen inmiddels benaderd, maar omdat het in principe al fout gaat bij het ingaan van de fabrieksgarantie heb ik ook bij de verkoper aangeklopt.
IceManX schreef op donderdag 21 april 2011 @ 12:16:
Wat ik me alleen afvraag is waarom je niet het carepack bij de eerste webshop hebt gekocht? Dan was het allemaal hun probleem geweest.
Die reden is heel simpel. Die winkel verkoopt alleen hun eigen verzekering/garantie. En dat is een stuk duurder dan de carepack van HP.

Ik heb alsnog de leverancier van de laptop een (voor mijn doen) vriendelijk doch dringende email verstuurd waarin ik ze wijs op hun verantwoordelijkheid als verkoper en hen gevraagd voor een passende oplossing te zorgen.

edit 1422: Inmiddels ook al reaktie van een andere medewerker. Deze zegt dat mijn bericht verkeerd begrepen is en ik gewoon garantie heb vanaf april 2011 en dat zij dit wel bij HP kunnen aanpassen maar alvorens ik dit ga doorzetten wacht ik even de reaktie van de carepack-support af.

[ Voor 33% gewijzigd door Gunner op 21-04-2011 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is deze laptop wellicht al een keer eerder geregistreerd bij HP? Met andere woorden geretourneerd en opnieuw verkocht?
Pagina: 1