[Firefox 4] Bestand downloaden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je in mijn Firefox (4.0) een bestand aanklikt om te downloaden dan opent zich een venster waarin je kunt aangeven wat je met dat bestand wilt doen (openen of opslaan).
Je kunt dat beheren voor verschillende bestandstypen: http://support.mozilla.com/nl/kb/Bestandstypen%20beheren
Echter bij het bestandstype 'gdb' (Garmin files) komt er bij mij geen venster tevoorschijn waarin ik kan aangeven wat ik met dat bestand wil. Firefox laat mij zonder iets te vragen de kale code zien van die Garmin file zien.
Je zou zeggen dat ik dan een bestandstype moet toevoegen: http://support.mozilla.co..._downloadacties-toevoegen
Maar ik krijg dat venter (openen / opslaan) helemaal niet.
iemand een idee?

ps. downloaden kan natuurlijk via <rechter muisknop> - <koppeling opslaan als>

Dit is op een vers geïnstalleerde PC met Win7 Ultimate + Firefox 4.

Eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gokje: de server geeft de verkeerde Content-type door. Zorg dat de server de juiste meegeeft.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet best wel veel van computers, normaliter begrijp ik dingen vrij vlot maar dit gaat effe langs mij heen.

Kun je me aub de bovenstaande reactie nader toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Je browser gaat niet alleen uit van de extentie van een bestand (bladiebla.txt) maar ook de beschrijving van het type dat de webserver doorgeeft (zie bijv. Wikipedia: List of HTTP header fields)

Als de webserver beweert dat een bepaald bestand text/html in plaats van een te downloaden gdb, dan kan je browser "netjes" het als webpagina openen. Als de server dus de verkeerde beschrijving meegeeft is de enige nette oplossing dat de server beter wordt ingericht...

Anders is de enige optie -die ik ken- inderdaad rechtermuisknop -> opslaan, of een of andere downloadmanager maar dan nog rechternmuisknop gebruiken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan het dan dat in MS-Explorer (op dezelfde pc) wel een download-schermpje tevoorschijn komt.
En in FF 4.0 niet.
Dan moet ik dus (please correct me if i'm wrong) de oorzaak zoeken in FF 4.0 en niet in de server.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2011 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 20:02:
Dan moet ik dus (please correct me if i'm wrong) de oorzaak zoeken in FF 4.0 en niet in de server.
Ik heb het mis....
Als ik op mijn eigen pc de html-file start waarbinnen die gdb te downloaden is, dan krijg ik WEL het download-schermpje (openen / opslaan).
Als ik op de server (elders gehost) die html-file start dan krijg ik het download-schermpje NIET.
Zou het dan toch aan een instelling op de server liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Niet iedere browser houdt zich netjes aan de standaarden - en als Ff dat in dit geval wel doet dan heb je daar 'last' van. Daarvoor wil je dus even in de broncode van de pagina kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De oplossing (met dank aan de hoster):

Op de server is de extensie "gdb" toegevoegd als "mime-type".
Als applicatie daarvoor is "MapSource" ingevuld.
Pagina: 1