Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 16:23
Goedemorgen allen,

Een paar jaar terug heb ik een oude brommer uit 1972 op de kop getikt (voor de geïnteresseerden een DKW RT139/4), helaas ook met de roest van 1972... Nu ben ik hier een maandje mee bezig om deze helemaal terug in oude staat te brengen.

Nu is mijn vraag als volgt:
Ik ben niet zo'n elektro technicus en heb een handleiding van de brommer waarin staat dat het voorlicht 6V en 15 W krijgt, achterlicht 6V 2 W en remlicht 6V en 5 W. Ik zou graag hier een oplader van mijn telefoon op willen aansluiten, zodat ik een flinke tocht kan rijden met de navigatie van mn HTC Desire. En aangezien ik nu al toch bezig ben met het opknappen zou ik een oplader ergens netjes weg kunnen stoppen.

Zou een van jullie mij kunnen helpen met dit probleem. Ik heb wel autoladers gevonden op DX zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_48925_1.jpg

Enkel is bovenstaande bedoelt voor 12 V en niet 6 V, lijkt me niet dat deze zou werken op 6V :o .

Ik heb al verder gezocht op het grotebozegoogle, maar helaas niet kunnen vinden hoe je een telefoon oplaadt met 6volt.

Naast het feit dat de stroom wordt opgewekt door de ontsteking en daar direct de stroom naar de lampen loopt met een zekering ertussen, lijkt het me misschien verstandig om er een 6V accu tussen te zetten zodat ik de lader/telefoon niet opblaas.

Iemand suggesties, oplossingen of ideen?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:24
Vaak wordt er een circuitje met een 7805 spanningsregelaar gebruikt om van de 12V een stabiele 5V te maken. Om goed te werken heeft deze minimaal een aantal V hogere ingangsspanning (7-8V) wat je met 6V dus niet redt. Er zijn ook speciale 'low drop' versie die een minder groot verschil nodig hebben, echter test eerst eens met een multimeter of je echt altijd 6V hebt, of dat dit oploopt met het toerental.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:42
Volgens mij kan je dit het best niet doen. Je brommer geeft geen stabiele spanning af; je zal deze enorm moeten stabiliseren om je telefoon niet op te blazen.

Als je het toch wil proberen, zal je de spanning mooi vlak moeten maken met veel condensators. Eerst een gelijkrichter om naar gelijkspanning te gaan, daarna een 7805'je. Maar je loopt dus nog steeds een groot risico om het laadcircuit van je telefoon op te blazen.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-11 16:09

BiLo

PSN: toiletcleaner

Mr.Qips schreef op donderdag 21 april 2011 @ 09:39:
Volgens mij kan je dit het best niet doen. Je brommer geeft geen stabiele spanning af; je zal deze enorm moeten stabiliseren om je telefoon niet op te blazen.

Als je het toch wil proberen, zal je de spanning mooi vlak moeten maken met veel condensators. Eerst een gelijkrichter om naar gelijkspanning te gaan, daarna een 7805'je. Maar je loopt dus nog steeds een groot risico om het laadcircuit van je telefoon op te blazen.
als je bij jou oplossing nog een accu er tussen plaatst lijkt me dat het wel kan werken

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 16:23
Dank voor jullie reacties,
Het toerental loopt dacht ik wel op, helaas kan ik dat nu niet checken omdat hij helemaal uit elkaar ligt (eerst alles schoonmaken en dan terug in elkaar :) ). Maar ik ben er wel zeker van dat de spanning oploopt als het toerental oploopt.

Bij een andere oude brommer die ik had (Yamaha FS1) was dit ook het geval en kon er inderdaad met een gelijkrichter en een accu de spanning stabiel worden gekregen. Nu moet ik alleen nog een lader aansluiten op de 6V