Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jensjens
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-08 22:46
Enkele dagen geleden hield mijn PC er zomaar ineens mee op. Na wat testen en proberen, bleek dat mijn 8800GT kapot was. Helaas, maar het is niet anders. Ik heb nu al een nieuwe graka besteld, en ondertussen heb ik tijdelijk een 6600GT erin gezet.

Voordat ik erachter was dat mijn graka kapot was, heb ik mijn bios gereset en meerdere keren mijn PC opgestart en weer uitgezet (via de aan/uit knop omdat ik geen beeld had).

Toen ik met de 6600GT opstartte werd er geen boot-device met een OS herkend. Ik heb in totaal 4 HDD's, maar ook met alleen mijn Windows-HDD lukte het niet om windows te laden. Blijkbaar herkende mijn PC windows niet oid. (Ik heb natuurlijk mijn Boot-order wel goed staan.)

Ik heb eerst een Linux Live CD gestart, om te controleren om mijn HDD het nog deed. Voor zover ik kan zien is daar niets mee aan de hand. Ook de benchmark programmaatjes in linux werken gewoon. Ik denk dus dat er niets mis is met mijn HDD.

Daarna heb ik Windows 7 64bit Installatie CD opgestart en Herstel geselecteerd. Daar herkende de CD de geïnstalleerde windows niet, dus ik kon niet een systeemherstel uitvoeren. Ook het opstartherstel mocht niet baten.

Vervolgens heb ik nog chkdsk geprobeerd, maar ook dit had geen zin.

Op Google kan ik ook weinig vinden over dit probleem. Met wat voor zoektermen dan ook.

Ik vind dit een beetje een raar probleem, omdat zelfs de Windows installatie CD mijn Windows niet herkend.
Heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen? Mist er een bestand op mijn HDD, nadat ik meerdere keren mijn PC heb gerestart omdat mijn graka kapot was?

Mijn specs:
Asus P5K-E
Intel E8400
8800GT (Nu 6600GT dus)
2GB OCZ Platinum
1GB Kingston ValueRAM
Boot-schijf: Samsung 103SJ (1TB)
Andere schijven:
  • Samsung 103SJ (1TB)
  • Samsung 103UJ (1TB)
  • WD 5000AAKS (500GB)
Er was Windows 7 64bit Engels geïnstalleerd (Origineel). Ik zou natuurlijk mijn schijf kunnen formatteren en alles opnieuw installeren, maar ik heb liever dat windows het gewoon weer doet.
Iemand een idee?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

als dit een ubuntu distibutie is, kijk dan even onder administration > disk utility bij SMART status. Als er hier iets in het rood of geel staat, post het dan even.

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Volgens mij heeft Samsung ook een tool om je HDD te testen, dat zou je ook nog even kunnen proberen. Je zegt dat je chkdsk hebt geprobeerd maar 'dit had geen zin'. Wat versta je precies onder 'had geen zin'? Wilde deze niet draaien of werd dit zonder problemen doorlopen?

Probeer in ieder geval zoveel mogelijk hardware even los te halen. Je hebt de andere 3 HDD's helemaal losgekoppeld tijdens het booten nu? Dan kan het daarmee ook niet verkeerd gaan met de bootvolgorde. Geen USB apparaten (stick of hdd) aangesloten zitten?

Alle kabeltjes zitten nog wel goed vast verder? Zal haast wel (anders zou je ook geen HDD zien in Linux lijkt mij) maar het kan nooit kwaad om het even te checken ;)

Gezien de dingen die je zelf al geprobeerd hebt zou ik het in eerste instantie toch zoeken in je BIOS eigenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Rupie op 21-04-2011 08:03 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je je CMOS gereset hebt dan kan het goed zijn dat je de SATAmodus van AHCI of RAID weer naar IDE hebt gezet, en dan zul je niet fatsoenlijk kunnen booten. Zorg ervoor dat deze goed staat ingesteld en kijk of het dan wel werkt, stel ook je HDD bootorder goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapti
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-08 18:42
Terw_Dan schreef op donderdag 21 april 2011 @ 08:20:
Als je je CMOS gereset hebt dan kan het goed zijn dat je de SATAmodus van AHCI of RAID weer naar IDE hebt gezet, en dan zul je niet fatsoenlijk kunnen booten. Zorg ervoor dat deze goed staat ingesteld en kijk of het dan wel werkt, stel ook je HDD bootorder goed in.
En dan is het volgens mij ook nog zo dat het terugzetten hiervan (AHCI naar IDE of andersom, dat weet ik even niet) geen zin heeft en je alsnog opnieuw moet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jensjens
dragon4ce schreef op donderdag 21 april 2011 @ 01:23:
als dit een ubuntu distibutie is, kijk dan even onder administration > disk utility bij SMART status. Als er hier iets in het rood of geel staat, post het dan even.
Er staat niets in het rood of geel. De schijf zou dus goed moeten zijn.
Rupie schreef op donderdag 21 april 2011 @ 07:59:
Volgens mij heeft Samsung ook een tool om je HDD te testen, dat zou je ook nog even kunnen proberen. Je zegt dat je chkdsk hebt geprobeerd maar 'dit had geen zin'. Wat versta je precies onder 'had geen zin'? Wilde deze niet draaien of werd dit zonder problemen doorlopen?
Met 'had geen zin' bedoelde ik eigenlijk dat het er niet voor zorgde dat windows het weer deed. Dit werd dus inderdaad zonder problemen doorlopen.
Terw_Dan schreef op donderdag 21 april 2011 @ 08:20:
Mijn schijven staan nu inderdaad op IDE, maar dat stonden ze volgens mij al. Kan dat? Ik heb namelijk nooit een RAID opstelling ingesteld en voor zover ik weet ook geen AHCI. Of moeten SATA schijven standaard op AHCI?

Is het niet waarschijnlijker dat windows een corrupt bestand heeft, waardoor de BIOS windows niet meer herkend oid?

[ Voor 3% gewijzigd door jensjens op 21-04-2011 13:08 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je nou de AHCI modus gebruikt of de IDE, je OS zou gewoon gevonden moeten worden, het enige wat er kan gebeuren is dat je een BSOD zou krijgen tijdens het opstarten.

In mijn BIOS kan ik de bootvolgorde van mijn schijven kiezen, misschien dat je daar wat kan vinden, bijvoorbeeld dat de Windows schijf word uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jensjens
Ik heb ondertussen toch voor de zekerheid de schijven in de bios op AHCI en RAID getest, maar dit had geen zin. Windows zou inderdaad gewoon herkend moeten worden.

Wat de boot order betreft, weet ik zeker dat die goed staat. Als ik alle schijven en drives los koppel, op mijn boot-disk na, doet ie nog steeds niets. Ik heb al duizend keer in de bios gekeken naar de boot-order, en deze staat gewoon goed. Als ik de Windows installatie CD erin steek, kan ik met cmd gewoon mijn schijf zien, en ook als ik klik op 'load drivers' staat mijn C:/ schijf erbij.

Ik denk zelf dat tijdens het herhaaldelijk resetten van mijn PC tijdens het troubleshooten na de crash, Windows misschien corrupt is geworden. Is er niet op elke Windows installatie een bestand waaraan zowel de BIOS als de Windows-installatie-disk de geïnstalleerde Windows herkennen? Misschien dat dit bestand door de crash niet meer bestaat of corrupt is? Ik heb alleen geen idee welk bestand dit is en hoe ik dat moet testen. Op Google kan ik er in ieder geval weinig over vinden.

iRacing Profiel

Pagina: 1