Vraag over systemen van Ik Ben Stil

Pagina: 1
Acties:

• Auroram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-11-2024
Ok, mijn vraag is voor de meesten hier misschien snel beantwoord, maar ik breek er mijn hoofd op het moment over. Wat feedback zou erg welkom zijn.

Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een pc die onder alle omstandigheden extreem stil blijft, en uitstekend presteren kan. Ik gebruik mijn pc om de laatste games to spelen, en niet bepaald op de laagste settings. Af en toe zal er ook wat videobewerking op worden gedaan, maar niet in de mate dat het een echte monsterbak hoeft te zijn. Ik ben geen 2e Pixar studio hier of zo... ;)

De vraag is, is een pc van Ik Ben Stil, wanneer het op de verhouding tussen prijs en onderdelen aankomt, de moeite waard? Zelf kan ik aardig een pc in elkaar zetten, maar ervaring met het vervangen en optimaliseren van het systeem zoals zij het doen heb ik (nog) niet.

Mijn budget stopt zo rond de 1700 euro voor de pc en het OS alleen, beeldscherm e.d. heb ik al. Deze is 22", dus een echt monsterlijke hoeveelheid grafische kracht heb ik niet nodig. De resolutie zal namelijk niet boven de 1680x1050 uitkomen op deze 2233 Syncmaster van Samsung, waar ik nog altijd tevreden mee ben. De stofzuiger die het beeld op het scherm krijgt daarentegen, kan wat mij betreft zo spoedig mogelijk uit elkaar gehaald worden.

Dus in het kort: mijn ervaring met het bouwen van pc's is beperkt, en ik wil een erg stil en snel systeem hebben. Is het de moeite waard om bij een winkel als Ik Ben Stil te kopen, of is het goed te doen om hier toch zelf aan de slag te gaan?

Als er meer info nodig is kan ik dit uiteraard ook posten. Het topic word natuurlijk in de gaten gehouden. Alvast bedankt aan ieder die de moeite neemt om wat te posten. _/-\o_

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zelf gewoon op zoek gaan naar reviews van diverse videokaarten en koelers, om te kijken welke nu het stilste is en die kopen. Daar hoef je imho niet per se naar een aparte winkel toe, tenzij je natuurlijk geen zin hebt om je er flink in te verdiepen.

Verwijderd

met ^

Ik Ben Stil is leuk, maar ze zijn echt duur... je kan net zo goed de componenten zelf uitzoeken en in elkaar zetten om hetzelfde effect te krijgen. Dat scheelt al snel een paar honderd euro.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat "Ik Ben Stil" verkoopt is voor zover ik weet gewoon een samenstelling van bestaande spullen die jij en ik gewoon uit de winkel kunnen halen.

Ik zou gewoon even uitpluizen welke CPU de beste performance tegen laag energie verbruik geeft (minder energie er in is minder warmte er uit). Zelfde doe je voor de videokaart.

Dan bestel je nog even bijpassende koeling, liefst zo onbenullig groot als mogelijk (meer materiaal kan meer warmte verzetten). Paar ventilatortjes van b.v. Papst of Noctua erbij en een kast die voldoende airflow toestaat.

Setje dempingsmatten in de kast plakken, HDD's in rubber ophangen, en je bent klaar :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Auroram
De wil is er wel, maar de tijd om me er eens echt in te verdiepen is nogal beperkt de laatste tijd. Vandaar mijn vraag of het de moeite wel waard is om het zelf te doen. (vergeleken met de extra kosten die er door hun in rekening gebracht worden om het voor je te doen)

Het punt is dat het opzoeken van stille componenten niet een groot struikelblok is, maar ik zie dat zij, en anderen, hier nog verder in gaan en de standaard componenten aan gaan passen. Zij geven garantie op het geleverde product, maar als ik zelf een fout maak door te gaan sleutelen aan zelf gekochte componenten... tja, dan kun je het geld wel gedag zeggen.

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:13
Heb even snel gekeken, en als je standaard alleen de componenten bij een webwinkel haalt, dan zou je echt de helft minder kwijt zijn. Een PC daar van 1000 kunnen de meeste tweakers hier denk ik wel voor 500/600 euro bouwen. Aan jou de vraag of je dus 50/40 % meer wilt betalen om het echt helemaal stil te krijgen. Of even de tijd te nemen om wat reviews te lezen van videokaarten en CPU koelers.

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
volgensmij is het nog niet duidelijk. Ik Ben Stil = veelste duur!!!!!!

op elk los component zit ook garantie. Dus dat hoeft geen reden te wezen.

Voor 1700 heb je het zelfde systeem met de dikke WC set erop zodat je systeem geruisloos is.

welke pc gaat het bij ik ben duur. post even een link

[ Voor 34% gewijzigd door jbkappirossi op 21-04-2011 00:41 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Auroram schreef op donderdag 21 april 2011 @ 00:31:
De wil is er wel, maar de tijd om me er eens echt in te verdiepen is nogal beperkt de laatste tijd. Vandaar mijn vraag of het de moeite wel waard is om het zelf te doen. (vergeleken met de extra kosten die er door hun in rekening gebracht worden om het voor je te doen)

Het punt is dat het opzoeken van stille componenten niet een groot struikelblok is, maar ik zie dat zij, en anderen, hier nog verder in gaan en de standaard componenten aan gaan passen. Zij geven garantie op het geleverde product, maar als ik zelf een fout maak door te gaan sleutelen aan zelf gekochte componenten... tja, dan kun je het geld wel gedag zeggen.
Waarom zou je sleutelen?
Makkelijkste stelregel is dat je een CPU kiest met een lage TDP waarde. B.v. een Core i5 met een TDP van (ik meen) 72watt.
Daar zet je een zo lomp mogelijke koeler op (Scythe Ninja 3 bijvoorbeeld), en desnoods laat je dat pre-assembleren door de winkel.

Wat videokaart betreft, doe je er goed aan om eentje te kiezen die fabriek-af al pasief of bijna passief gekoeld is, maar met een zo snel mogelijke GPU er op.
ATI kaarten zijn daar in de regel wel goed in trouwens, maar scroll eens door de lijst van je favo winkel.

Verder is een kast van binnen beplakken met matten niet zo moeilijk. En er zijn ook pre-fab HDD carriers met rubber ophanging.

Edit:
Even een opzetje voor een stil systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Three Hundred€ 47,77€ 47,77
1be quiet! Universal Big€ 20,72€ 20,72
1Scythe Ninja 3€ 33,85€ 33,85
1Noctua NF-P14 FLX, 140mm€ 19,50€ 19,50
3Noctua NF-S12B ULN, 120mm€ 17,85€ 53,55
1Intel Core i5 2400S€ 162,07€ 162,07
1be quiet! S6-SYS-UA-550W€ 60,-€ 60,-
1GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC€ 59,90€ 59,90
1Gigabyte GV-R577SL-1GD€ 118,04€ 118,04
1Intel Desktop Board DH67CL€ 82,11€ 82,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 657,51

Voeg daar nog ff een DVD/Blueray drive en een HDD en/of SSD aan toe, en je bent klaar :)

Alle componenten zijn verder gekozen op stilte en een relatief laag energieverbruik. Minder energie er in, minder energie (warmte) er weer uit.
Hoogstwaarschijnlijk kan de CPU zelfs semi-passief gekoeld worden door de flow in de kast.
Heb zelf een soortgelijke setup (kast, koeling en demping, met een ouder systeem), en dat werkt prima :)

[ Voor 58% gewijzigd door McKaamos op 21-04-2011 00:52 ]

• jbkappirossi
Hier Super Snel en stiller dan stil.
Hier kan ik ben stil nog een puntje aan zuigen en dit kun je zelf inelkaar zetten.
Je hebt alleen 2 handen en een kruiskop schroeven draaier nodig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 62,-€ 62,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 17,-€ 17,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced (Window Edition)€ 93,-€ 93,-
1Thermalright Venomous X Retail Incl. Fan and Fan holder€ 46,59€ 46,59
1Phobya Nano G-14 Silent waterproof 79031, 140mm€ 0,-€ 0,-
1Scythe Quiet Drive 2.5 inch - Internal HDD Silencer€ 25,75€ 25,75
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 169,22€ 169,22
1Seasonic X-400 Fanless€ 120,90€ 120,90
1OCZ Vertex 3 120GB€ 222,01€ 222,01
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 36,-€ 36,-
1Asus EAH6950 DCII/2DI4S/2GD5€ 231,-€ 231,-
1MSI P67A-C45 (B3)€ 105,49€ 105,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.128,96

Nu ligt het wat voor user je bent maar dit kan nog veel goed koper.
Want ik heb als main doel qualiteit componenten bij elkaar gezocht.

Verwijderd

Ik weet dat jullie heel graag mensen helpen met het samenstellen van een systeem, maar doe dat alsjeblieft in de BBG topics ;)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

@hier boven: Die Scythe Quiet Drive gaat niet werken ;) Die is 2.5inch, en je EcoGreen HDD is een 3,5inch ;)

• Auroram
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2011 @ 00:53:
Ik weet dat jullie heel graag mensen helpen met het samenstellen van een systeem, maar doe dat alsjeblieft in de BBG topics ;)
Dat was ook niet bepaald de bedoeling hier. Maar het wordt even goed op prijs gesteld... :X

• jbkappirossi
McKaamos schreef op donderdag 21 april 2011 @ 00:54:
@hier boven: Die Scythe Quiet Drive gaat niet werken ;) Die is 2.5inch, en je EcoGreen HDD is een 3,5inch ;)
klopt, maar De Price watch wordt erg slecht bijgehouden. De 3,5inch bestaat namelijk wel maar niet in de PW.
Evenals de Phobya 12cm fans dus heb ik de 14cm maar aan geklikt.
Pagina: 1