Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:05
Vandaag te horen gekregen dat mijn tijdelijk contract (12 maanden) niet verlengd gaat worden. Ik werk er sinds 1 februari 2011. 3 Maanden dus pas... Contract zou dus moeten aflopen op 31 januari 2012.

Ik werk bij een school welke weer valt onder een 'alliantie' van meerdere scholen. Het personeel van al die scholen valt dus ook onder die alliantie.
Wat wil het geval. Op 1 van de andere scholen heeft men geen goede vooruitzichten voor een persoon die een soortgelijke functie heeft die ik nu heb. Echter die persoon heeft een vaste aanstelling. Ik dus een tijdelijk contract. Nu gaan ze hem/haar op mijn plek zetten en ik mag wieberen. Schijnt normaal te zijn... En ik kan daar weinig aan doen.

Echter heb ik dus nog 9 maanden binnen mijn contract te gaan. Morgen heb ik een gesprek met de directrice en iemand van P&O. Wat ze te melden hebben is mij dus al verteld. Ik heb dus het vermoeden dat ze mij eerder willen lozen dan pas over 9 maanden.

In mijn 'Akte van aanstelling' (welke ik nota bene gister heb gekregen...) staat niets over tussentijds opzeggen. Hier is verder tijdens aanvangsgesprekken niet over gesproken. Ook niet over een proeftijd. Echter heb ik natuurlijk wel getekend voor de CAO etc.
Nu staat er in de CAO het volgende:
Het tussentijds beëindigen van een (verlengd) dienstverband voor bepaalde tijd dan wel het beëindigen
van een verlengd dienstverband voor bepaalde tijd, niet zijnde een verlengd dienstverband
voor bepaalde tijd in verband met vervanging, dan wel het beëindigen van een dienstverband voor
onbepaalde tijd, geschiedt:
a. door opzegging,
b. door onverwijlde opzegging wegens een voor de werkgever of de werknemer
dringende reden als bedoeld in art. 7:678, c.q. art. 7:679 van het Burgerlijk wetboek,
c. door ontbinding van het dienstverband wegens gewichtige reden op grond van art.7:685 dan
wel wegens wanprestatie als bedoeld in art. 7:686 van het Burgerlijk Wetboek,
d. met wederzijds goedvinden op het door de werkgever en werknemer overeengekomen tijdstip,
e. op verzoek van de werknemer voor het geheel of een gedeelte van de voor hem geldende
betrekkingsomvang met het oog op een uitkering als bedoeld in het Pensioenreglement van de
Stichting ABP of een FPU-uitkering, zoals geregeld in het FPU-reglement van het VUT-fonds.
b,c,d,e zijn niet van toepassing.
Echter zit ik met punt a. Heb ik door het ondertekenen ingestemd met de CAO en zodoende ook getekend dat men tussentijds kan opzeggen (met al dan niet geldige reden?) Of is dit een grijs gebied? Komt bij mij over als zijnde 'in principe kunnen we je tijdelijke dienstbetrekking ten alle tijden opzeggen, daar heb je voor getekend'. Okay kun je zeggen had je maar niet moeten tekenen... Ja euhm...

Juist ja...
9.a.4 Opzeggingstermijn
1. In geval van opzegging van een verlengd dienstverband voor bepaalde tijd, van een dienstverband
voor onbepaalde tijd en in geval van tussentijdse opzegging van een (verlengd) dienstverband
voor bepaalde tijd nemen zowel de werkgever als de werknemer, tenzij er sprake is van opzegging
op grond van artikel 9.a.1 lid 2 onder b, de volgende opzeggingstermijn in acht:
a. tenminste één maand indien het dienstverband zes maanden of minder heeft geduurd,
b. tenminste twee maanden indien het dienstverband meer dan zes maanden, doch minder dan
twaalf maanden heeft geduurd,
c. tenminste drie maanden indien het dienstverband twaalf maanden of meer heeft geduurd.

2. Indien de opzeggingstermijn die bij wijze van overgangsbepaling is voorgeschreven op grond van
art. XXI van de Wet van 14 mei 1998 (Stb. 300, 1998) langer is dan de opzeggingstermijn, genoemd
in dit artikel, geldt voor de werkgever de termijn volgens voornoemde Wet.
3. Met wederzijds goedvinden kan van de in lid 1 en 2 genoemde termijnen worden afgeweken.
Als ik dit bovenstaande lees heeft men dus ook maar 1 maand opzegtermijn en lijkt het er op dat men dus gewoon kan opzeggen. Van beide kanten.

[ Voor 18% gewijzigd door ManiacsHouse op 21-04-2011 00:21 ]

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-11 20:30
Het 'door opzegging' staat er wat vaag, maar het lijkt me dat ze hier opzegging door de werknemer bedoelen. De exacte artikelen kunnen de juristen je wel geven, maar in principend is het bindend recht dat ze je niet zomaar kunnen dumpen, daarvoor zullen ze toch echt een ontslagvergunning moeten aanvragen.

• ManiacsHouse
(sorry dat ik hier nu artikelen neerplemp)
A. Geen preventieve ontslagtoets

In het onderwijs geldt niet het vereiste dat werkgever toestemming moet hebben verkregen van het UWV Werkbedrijf om het dienstverband met een leerkracht te kunnen beëindigen. Het BBA is niet van toepassing op onderwijzend personeel en ook niet op het op de scholen werkzame niet-onderwijzend personeel. De werkgever kan het dienstverband gewoon opzeggen, met inachtneming van de bepalingen in de CAO/rechtspositieregeling.

Wel is, nadat de werkgever het dienstverband heeft opgezegd, een toetsing achteraf door een Commissie van Beroep mogelijk. Daarnaast bestaat de mogelijkheid als leerkracht een kennelijk onredelijk ontslagprocedure of een voorlopige voorziening bij de kantonrechter op te starten.

B. Opzeggingsgronden

In de betreffende CAO’s van de diverse onderwijssectoren staan de opzeggingsgronden vermeld. In beginsel dient de werkgever één van de daar genoemde opzeggingsgronden te hanteren.

Opzegging van een dienstverband voor onbepaalde tijd of tussentijdse opzegging van een dienstverband voor bepaalde tijd kan onder meer plaatsvinden op grond van:

9.a.5 Gronden voor opzegging
Opzegging van een dienstverband voor onbepaalde tijd of tussentijdse opzegging van een dienstverband
voor bepaalde tijd kan plaatsvinden op grond van:
a. plichtsverzuim als bedoeld in artikel 9.a.7 lid 2,
b. onbekwaamheid of ongeschiktheid van de werknemer voor de door hem uitgeoefende functie,
uit andere hoofde dan genoemd onder e,
c. opheffing van de instelling of de dienst van de instelling of de functie, of zodanige verandering
van de inrichting van het onderwijs, dat het dienstverband van de werknemer zal worden
opgeheven,

d. het feit dat na afloop van lang buitengewoon verlof de werknemer bij gebrek aan een vacature
niet in actieve dienst bij de werkgever kan worden herplaatst,
e. het geraken in een toestand van blijvende ongeschiktheid op grond van ziekten of gebreken,
zulks met inachtneming van de bepalingen van het Zavo,
f. een onherroepelijk geworden vonnis waarbij de werknemer is veroordeeld tot vrijheidsstraf
wegens een misdrijf,
48
Beëindiging van het dienstverband en disciplinaire maatregelen bijzonder onderwijs
g. het feit dat de werknemer in verband met de benoeming opzettelijk onjuiste of onvolledige
inlichtingen heeft verstrekt, zonder welke handelwijze niet tot benoeming zou zijn overgegaan,
h. het feit dat met betrekking tot de uren boven de normbetrekking van de werknemer is komen
vast te staan dat in redelijkheid de uren aan een andere werknemer binnen een normbetrekking
kunnen worden opgedragen,

i. andere met name genoemde gewichtige omstandigheden die redelijkerwijs geacht moeten worden
met het oog op de belangen van de instelling en van het onderwijs de mogelijkheid van het
dienstverband uit te sluiten.
Is er iemand die artikel 'h' snapt en/of kan verklaren? Gaat dit over extra uren bovenop de vastgestelde uren in de betrekking?
Artikel i zou ook van toepassing kunnen zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door ManiacsHouse op 21-04-2011 00:44 ]

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

9.a.5.c lijkt van toepassing.

Het is kut, maar dan heb je ook niets.

Hoe dan ook zou ik eerst juridisch advies zoeken, en ook alvast een nieuwe baan.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Verwijderd

ManiacsHouse schreef op donderdag 21 april 2011 @ 00:12:
Vandaag te horen gekregen dat mijn tijdelijk contract (12 maanden) niet verlengd gaat worden. Ik werk er sinds 1 februari 2011. 3 Maanden dus pas... Contract zou dus moeten aflopen op 31 januari 2012.

[knip]

Morgen heb ik een gesprek met de directrice en iemand van P&O. Wat ze te melden hebben is mij dus al verteld. Ik heb dus het vermoeden dat ze mij eerder willen lozen dan pas over 9 maanden.
Een tijdelijk contract niet verlengen is niet hetzelfde als een tijdelijk contract tussentijds beëindigen. Weet je eigenlijk wel waarover het nu precies gaat? Als ze het hebben over 'niet verlengen' houdt dat simpelweg in dat ze je contract over 9 maanden niet zullen verlengen.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:23

Onbekend

...

ManiacsHouse schreef op donderdag 21 april 2011 @ 00:12:
9.a.4 Opzeggingstermijn
1. In geval van opzegging van een verlengd dienstverband voor bepaalde tijd, van een dienstverband
voor onbepaalde tijd en in geval van tussentijdse opzegging van een (verlengd) dienstverband
voor bepaalde tijd nemen zowel de werkgever als de werknemer, tenzij er sprake is van opzegging
op grond van artikel 9.a.1 lid 2 onder b, de volgende opzeggingstermijn in acht:
a. tenminste één maand indien het dienstverband zes maanden of minder heeft geduurd,
b. tenminste twee maanden indien het dienstverband meer dan zes maanden, doch minder dan
twaalf maanden heeft geduurd,
c. tenminste drie maanden indien het dienstverband twaalf maanden of meer heeft geduurd.

2. Indien de opzeggingstermijn die bij wijze van overgangsbepaling is voorgeschreven op grond van
art. XXI van de Wet van 14 mei 1998 (Stb. 300, 1998) langer is dan de opzeggingstermijn, genoemd
in dit artikel, geldt voor de werkgever de termijn volgens voornoemde Wet.
3. Met wederzijds goedvinden kan van de in lid 1 en 2 genoemde termijnen worden afgeweken.
Ja, ze mogen jouw contract beëindigen, maar dienen wel aan de 1 maand opzegtermijn te houden.
Dus op zijn vroegst is jouw laatste werkdag daar op 21-05-2011.

Natuurlijk kan je "met wederzijds goedvinden" een andere datum afspreken, om bijvoorbeeld door te werken tot het einde van de maand.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

qadn schreef op donderdag 21 april 2011 @ 07:34:
9.a.5.c lijkt van toepassing.

Het is kut, maar dan heb je ook niets.

Hoe dan ook zou ik eerst juridisch advies zoeken, en ook alvast een nieuwe baan.
Nee, daar is geen sprake van, als ik het verhaal van de TS lees. De instelling, dienst of functie van de TS wordt niet opgeheven. De instelling, dienst of functie van een ander personeelslid staat ter discussie (of die persoon presteert niet naar wens op zijn huidige plek) en men wil die persoon op de plaats van de TS zetten.

Maar een tripje naar het juridisch loket / rechtswinkel lijkt me de beste tip. (Of heeft de TS toevallig een rechtsbijstandsverzekering met dekking voor werk en inkomen?)

• ManiacsHouse
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2011 @ 08:17:
[...]

Nee, daar is geen sprake van, als ik het verhaal van de TS lees. De instelling, dienst of functie van de TS wordt niet opgeheven. De instelling, dienst of functie van een ander personeelslid staat ter discussie (of die persoon presteert niet naar wens op zijn huidige plek) en men wil die persoon op de plaats van de TS zetten.

Maar een tripje naar het juridisch loket / rechtswinkel lijkt me de beste tip. (Of heeft de TS toevallig een rechtsbijstandsverzekering met dekking voor werk en inkomen?)
Rechtsbijstandsverzekering voor werk en inkomen heb ik. :)
c. opheffing van de instelling of de dienst van de instelling of de functie, of zodanige verandering
van de inrichting van het onderwijs, dat het dienstverband van de werknemer zal worden
opgeheven
Opheffing van de functie is niet aan de orde. Verandering van inrichting van onderwijs ook niet.

Het last-in-first-out principe passen ze niet of niet veel meer toe wat ik zo lees. Daarnaast mag er geen onderscheid worden gemaakt tussen iemand met een vaste aanstelling of tijdelijk dienstverband. Met betrekking tot dat heb ik wel ergens een wazig iets gelezen dat dit onderscheid wel mag worden gemaakt als de instelling een bepaald doel nastreeft (o.i.d.). Maar dat moet ik nog ff verder uitzoeken.

Er zijn eigenlijk een aantal opties:
1. Uitzitten contract. Maar waarom wil men dan nu nog een gesprek?
2. Ontslag met gegronde reden met in acht name van opzegtermijn. Ben benieuwd waar ze mee komen
3. Uitzitten van dit schooljaar en dan per begin nieuw schooljaar ontslag. Maar met welke reden...

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Als er geen UWV toetsing is, is er dan sprake van wachtgeld?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:00

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
ManiacsHouse schreef op donderdag 21 april 2011 @ 08:37:
[...]

Rechtsbijstandsverzekering voor werk en inkomen heb ik. :)

[...]

Opheffing van de functie is niet aan de orde. Verandering van inrichting van onderwijs ook niet.
Dat lijkt mij hier juist wel aan de orde. Omdat ze gaan reorganiseren; aka, ze halen die andere man naar jouw vesting, om daar zijn functie uit te oefenen, daardoor vervalt jouw functie.

Mar het kan ook zijn dat ze een schikking proberen voor te stellen, wat je ook doet, zeg nergens ja tegen tijdens dat gesprek, en onderteken al helemaal niets. Gewoon zeggen dat je er eerst rustig over wil nadenken en met je rechtsbijstand erover wil praten.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als ze je eerder kwijt willen, dan moeten ze daar ook maar voor betalen, toch?

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Meestal zal een schadevergoeding moeten worden betaald door de werkgever die jou ontslaat inderdaad. Je hebt immers een contract voor 12 maanden en nog 9 maanden te gaan.

Zie ook: http://www.rechtsvorderin...nkomst-voor-bepaalde-tijd

• ManiacsHouse
Gesprek gehad. Heel verhaal over overtallige personeelsleden etc. blabla. Maarrr ze laten met het contract wel uitdienen.

Normaal worden contracten per 1 augustus afgesloten (begin schooljaar) dan kan men bij einde schooljaar bekijken wie er wel of niet kan blijven. Bij mij is er een uitzondering op de regel. Mijn contract is op 1 februari pas ingegaan.
Mijn 'vervanger' :-( is dus per 1 augustus overtallig maar blijft tot 1 februari op zijn oude plek zitten en komt dan gezellig mijn baan overnemen. Mag hem dan mogelijk ook nog gaan inwerken... Juistum...
Hij zou in een soortgelijke functie als mij zitten. Doet op dit moment ICT-werkzaamheden. Frappante was toen ze mij aannamen dat ze niet echt een ICT-er zochten maar wel met affiniteit daarmee. Heel enthousiast vertelden ze mij dat hij heel goed matched. Maar dat neem ik met een korreltje zou. Ze gaan mij natuurlijk nooit vertellen als ze er bedenkingen bij hebben.

Maar voorlopig dus nog 9 maanden werk en goed in de gaten houden dat ze zicht verder netjes aan de procedures houden m.b.t. de uiteindelijke opzegging.

Net voor mijn gesprek werd de vorige waar ze gesprek mee hadden met zijn persoonlijke naar buiten begeleid... Dus het kan altijd nog fucked-upper.

Godver en het liefst zou ik nu naar huis gaan. Het is hier op dit moment laatste schooldag voor de examenklanten.

[ Voor 4% gewijzigd door ManiacsHouse op 21-04-2011 11:15 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:42

Standeman

Prutser 1e klasse

Misschien willen ze je contract wel afkopen? Met wederzijds goedvinden stop je dan per 1 augustus, en je krijgt dan een afkoopsom van, zeg, drie maanden. Op die manier besparen zij 3 maanden loon (november-januari), heb jij wat geld op zak en voldoende tijd om een nieuwe baan te vinden. Je behoud dan ook nog je recht op ww.

Misschien voelen ze er wel wat voor? Het scheelt hun immers geld.

[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 21-04-2011 11:46 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• ManiacsHouse
Standeman schreef op donderdag 21 april 2011 @ 11:45:
Misschien willen ze je contract wel afkopen? Met wederzijds goedvinden stop je dan per 1 augustus, en je krijgt dan een afkoopsom van, zeg, drie maanden. Op die manier besparen zij 3 maanden loon (november-januari), heb jij wat geld op zak en voldoende tijd om een nieuwe baan te vinden. Je behoud dan ook nog je recht op ww.

Misschien voelen ze er wel wat voor? Het scheelt hun immers geld.
Zit ik ook aan te denken. Kan ik (als ik iets vind natuurlijk) per 1 augustus ergens anders beginnen en nog extra geld. Tijdens het gesprek net hebben ze overigens geen enkele indicatie gegeven dat ze die kant uit willen. Nu is dat natuurlijk deels zichzelf indekken. Als ze namelijk aangeven dat ze eerder van me af willen zijn zij natuurlijk de 'boosdoener' en word ik de 'eiser'. Als ik zelf met een voorstel kom hebben ze een argument van kijk hij wil zelf weg.
Dus wel tricky...

Verwijderd

Bel je rechtsbijstandsverzekering. Overleg dit face to face met iemand zodat je de hele context duidelijk kunt aangeven.
Wij weten hier te weinig details om je goed te kunnen adviseren. Vooralsnog ben je aan het speculeren over wat je beste handelstactiek gaat zijn, dus eerst goed overleg met een deskundige (face to face).
Bij arbeidsrecht zijn er te veel details die inzichtelijk moeten worden gemaakt voor dat je een gepast advies kunt geven.

• ManiacsHouse
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2011 @ 12:49:
Bel je rechtsbijstandsverzekering. Overleg dit face to face met iemand zodat je de hele context duidelijk kunt aangeven.
Wij weten hier te weinig details om je goed te kunnen adviseren. Vooralsnog ben je aan het speculeren over wat je beste handelstactiek gaat zijn, dus eerst goed overleg met een deskundige (face to face).
Bij arbeidsrecht zijn er te veel details die inzichtelijk moeten worden gemaakt voor dat je een gepast advies kunt geven.
Heb ik al contact mee gehad. Ik verwacht ook geen klip klare oplossing hier natuurlijk. Maar je probeert natuurlijk van te voren e.e.a. te checken om te bezien hoe te handelen. Vandaar mijn post.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

ManiacsHouse schreef op donderdag 21 april 2011 @ 12:21:
[...]

Zit ik ook aan te denken. Kan ik (als ik iets vind natuurlijk) per 1 augustus ergens anders beginnen en nog extra geld. Tijdens het gesprek net hebben ze overigens geen enkele indicatie gegeven dat ze die kant uit willen. Nu is dat natuurlijk deels zichzelf indekken. Als ze namelijk aangeven dat ze eerder van me af willen zijn zij natuurlijk de 'boosdoener' en word ik de 'eiser'. Als ik zelf met een voorstel kom hebben ze een argument van kijk hij wil zelf weg.
Dus wel tricky...
Ik zie het eerder dat je probeert mee denken met de school en hoe alles zo goed mogelijk opgelost kan worden voor beide partijen.

• ManiacsHouse
Standeman schreef op donderdag 21 april 2011 @ 13:20:
[...]

Ik zie het eerder dat je probeert mee denken met de school en hoe alles zo goed mogelijk opgelost kan worden voor beide partijen.
Je hebt gelijk. Moet ook de gedachten goed op een rij zetten en geen overhaaste beslissingen nemen. Maar ja das effe niet zo makkelijk nu.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Een nachtje over slapen is altijd wel een goed idee wanneer je met dit soort dingen te maken hebt.

Verwijderd

ManiacsHouse schreef op donderdag 21 april 2011 @ 13:15:
[...]

Heb ik al contact mee gehad. Ik verwacht ook geen klip klare oplossing hier natuurlijk. Maar je probeert natuurlijk van te voren e.e.a. te checken om te bezien hoe te handelen. Vandaar mijn post.
Daar heb je een rechtsbijstandsverzekering voor. Echt niet l*llig bedoelt en tuurlijk is het fijn als mensen hier je tips & tricks geven, maar ik heb een arbeidsrechtachtergrond en advies geven via mail/ fora zonder de exacte details te weten is echt niet slim.

Je rechtsbijstandsverzekering is er bij gebaat als eventuele juridische procedures op voorhand in de kiem gesmoord zullen worden (in dit geval) dus geven zij gratis op maat advies.

Je berichtgeving is namelijk te wazig hier, je haalt terminologie door elkaar etc. Zij kunnen je bijvoorbeeld goed adviseren voor wat betreft het wel of niet bespreekbaar stellen van afkopen.

Want feitelijk gezien is er volgens mij niets aan de hand: je hebt een jaar contract, deze wordt niet verlengd, je mag je functie tot die tijd blijven uitoefen (wat inhoudt dat je gewoon maandelijks centjes krijgt) en ze moeten je verplicht de tijd en ruimte geven om te solliciteren.
Ze hadden ook gewoon hun mond kunnen houden en twee maanden voor het aflopen van je tijdelijk contract je deze medeling kunnen doen.

Verder kun jij je wel gaan afvragen of het nu wel juist is om die ander de vaste aanstelling te geven en niet jou...maar helaas, het is niet aan jou om hier een besluit in te maken.

Vraag advies in bij je rechtsbijstandsverzekering, lik je wonden (wellicht een deuk in je ego gekregen omdat je niet de erkenning krijgt die mensen van nature graag willen) en gebruik de riante tijd die je nog hebt om een nieuwe functie te vinden. Eis een mooie aanbevelingsbrief!

En je wilt in de gaten houden of ze zich netjes aan de procedures houden voor wat betreft de uiteindelijke opzegging? Heb je de besluiten die in het laatste gesprek zijn genomen (je contract afmaken, recht op vrije tijd voor sollicitaties etc) niet zwart op wit laten zetten? Direct doen.
Blijf goed werk afleveren, zodat zij geen andere opening krijgen om rare sprongen te maken en nogmaals: gebruik de luxe positie die je hebt en dat is het feit dat je nog vrij lang de tijd hebt om lekker te solliciteren terwijl je nog een baan hebt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2011 @ 13:43:
[...]

Want feitelijk gezien is er volgens mij niets aan de hand: je hebt een jaar contract, deze wordt niet verlengd, je mag je functie tot die tijd blijven uitoefenen.

[...]
Lijkt mij een goede samenvatting.

• ManiacsHouse
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2011 @ 13:43:
[...]

Daar heb je een rechtsbijstandsverzekering voor. Echt niet l*llig bedoelt en tuurlijk is het fijn als mensen hier je tips & tricks geven, maar ik heb een arbeidsrechtachtergrond en advies geven via mail/ fora zonder de exacte details te weten is echt niet slim.

Je rechtsbijstandsverzekering is er bij gebaat als eventuele juridische procedures op voorhand in de kiem gesmoord zullen worden (in dit geval) dus geven zij gratis op maat advies.

Je berichtgeving is namelijk te wazig hier, je haalt terminologie door elkaar etc. Zij kunnen je bijvoorbeeld goed adviseren voor wat betreft het wel of niet bespreekbaar stellen van afkopen.

Want feitelijk gezien is er volgens mij niets aan de hand: je hebt een jaar contract, deze wordt niet verlengd, je mag je functie tot die tijd blijven uitoefen (wat inhoudt dat je gewoon maandelijks centjes krijgt) en ze moeten je verplicht de tijd en ruimte geven om te solliciteren.
Ze hadden ook gewoon hun mond kunnen houden en twee maanden voor het aflopen van je tijdelijk contract je deze medeling kunnen doen.

Verder kun jij je wel gaan afvragen of het nu wel juist is om die ander de vaste aanstelling te geven en niet jou...maar helaas, het is niet aan jou om hier een besluit in te maken.

Vraag advies in bij je rechtsbijstandsverzekering, lik je wonden (wellicht een deuk in je ego gekregen omdat je niet de erkenning krijgt die mensen van nature graag willen) en gebruik de riante tijd die je nog hebt om een nieuwe functie te vinden. Eis een mooie aanbevelingsbrief!

En je wilt in de gaten houden of ze zich netjes aan de procedures houden voor wat betreft de uiteindelijke opzegging? Heb je de besluiten die in het laatste gesprek zijn genomen (je contract afmaken, recht op vrije tijd voor sollicitaties etc) niet zwart op wit laten zetten? Direct doen.
Blijf goed werk afleveren, zodat zij geen andere opening krijgen om rare sprongen te maken en nogmaals: gebruik de luxe positie die je hebt en dat is het feit dat je nog vrij lang de tijd hebt om lekker te solliciteren terwijl je nog een baan hebt.
M.b.t. dat recht op tijd om te solliciteren. Dit moet volgens mijn rechtsbijstand wel in mijn eigen tijd gebeuren. Dus vrije uren/dagen voor opnemen. Kreeg natuurlijk de waarschuwing mee dat ik absoluut zelf niet moet opstappen en netjes mijn werk blijven doen. Wel op mijn functie-niveau. Niet dat hij/zij die mijn baan komt innemen eerder komt en ze mij bij wijze van spreke de plees gaan laten schoonmaken.

Wat betreft die procedures moeten ze mij voor einde contract uiterlijk 2 maanden van te voren melden (schriftelijk!!) dat het contract niet omgezet word in onbepaalde tijd. Ik krijg nog e.e.a. op papier dus daar zal dat vast wel instaan.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ManiacsHouse schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 12:31:
[...]
Wat betreft die procedures moeten ze mij voor einde contract uiterlijk 2 maanden van te voren melden (schriftelijk!!) dat het contract niet omgezet word in onbepaalde tijd.
Bij mijn weten hoeft dit toch niet? Er is immers een contract voor bepaalde tijd afgesproken waarin toch afgesproken is tot hoelang het dienstverband loopt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Question Mark schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 15:35:
[...]
Bij mijn weten hoeft dit toch niet? Er is immers een contract voor bepaalde tijd afgesproken waarin toch afgesproken is tot hoelang het dienstverband loopt.
Dew CAO wijkt daar blijkbaar in af.

Werkgevers die niet aan een CAO gebonden zijn kunnen inderdaad op maandagochtend zeggen "Wat kom je doen? Je werkt hier niet meer!" als het contract is afgelopen.

• ManiacsHouse
Question Mark schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 15:35:
[...]
Er staat heel duidelijk in de akte van benoeming dat er bij positieve beoordeling en ruimte het overgaat in een vaste aanstelling. Als dit niet zo is moeten ze dit 2 maanden van te voren aangeven staat er in de CAO.
3. Tenminste twee maanden voor de einddatum van het dienstverband voor bepaalde tijd, als
bedoeld in lid 2, welk dienstverband een tijdsduur had van tenminste twaalf maanden en waarbij
door de werkgever schriftelijk uitzicht is gegeven op een dienstverband voor onbepaalde tijd,
beslist de werkgever of hij de werknemer met ingang van bedoelde einddatum:
a. een dienstverband voor onbepaalde tijd zal geven,
b. dan wel nog eenmaal een nieuw (verlengd) dienstverband voor bepaalde tijd zal geven,
c. dan wel geen nieuw dienstverband zal geven, en stelt de werknemer hiervan onmiddellijk schriftelijk
in kennis.

4. Indien de werkgever nalaat de in lid 3 bedoelde beslissing tijdig te nemen, wordt de werknemer
met ingang van bedoelde einddatum geacht te zijn benoemd in een verlengd dienstverband voor
bepaalde tijd onder dezelfde voorwaarden als het voorgaande dienstverband.
Ga er van uit dat men dit allemaal netjes regelt, maar het zal niet de eerste keer zijn dat men het vergeet. :P

• ManiacsHouse
Heb eens wat geïnformeerd (broer zit in OR van grote onderwijsinstelling). Na het tijdelijke contract is de school WW-plichtig en dienen ze (ook bij tijdelijk contracten) mee te werken met re-integratie etc. Ik krijg, mocht ik bij einde contract geen nieuwe baan hebben gevonden, gewoon recht op WW met een aanvulling vanuit mijn werkgever.
Hij zou gaan uitzoeken in hoeverre de werkgever in het kader van bovenstaande mij in geval van sollicitatie betaald vrij moet geven. Hij vond het ook erg raar dat ze dit niet verteld hebben tijdens het gesprek dat ik had. Lijkt op geen slapende honden wakker maken.

mmm ik was de laatste die gepost had... oeps... }:O

[ Voor 5% gewijzigd door ManiacsHouse op 09-05-2011 14:11 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ManiacsHouse schreef op donderdag 21 april 2011 @ 11:14:
Maarrr ze laten met het contract wel uitdienen.
Mooi dus ... Wellicht nog de notules van het gesprekje op papier zien te krijgen (e-mail?). Mocht men zich op 1 augustus nog bedenken sta je weer wat sterker.

Verder gewoon gaan solliciteren. Je hebt dus maar 1 maand opzegtermijn (vanaf 1 augusuts 2 maanden ), en de vervanger staat vanaf 1 augusted e.v.t klaar. Solliciteren vanuit een baan gaat altijd beter dan solliciteren vanuit geen baan.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• ManiacsHouse
leuk_he schreef op maandag 09 mei 2011 @ 14:21:
[...]

Mooi dus ... Wellicht nog de notules van het gesprekje op papier zien te krijgen (e-mail?). Mocht men zich op 1 augustus nog bedenken sta je weer wat sterker.

Verder gewoon gaan solliciteren. Je hebt dus maar 1 maand opzegtermijn (vanaf 1 augusuts 2 maanden ), en de vervanger staat vanaf 1 augusted e.v.t klaar. Solliciteren vanuit een baan gaat altijd beter dan solliciteren vanuit geen baan.
Effe beetje updaten...

Notules tot nu toe niet gekregen hoewel dit wel was toegezegd. Ik hou er verder ook mijn mond over dicht. Zolang men mij niet schriftelijk op de hoogte stelt (wat volgens de CAO verplicht is) van het niet omzetten naar onbepaalde tijd is er niks officieel. Mijn Akte van Benoeming spreekt heel duidelijk over dat het vast is na 1 jaar 'tenzij'. Die tenzij slaat op bij slecht functioneren etc. en op het feit dat er eventueel geen plaats is binnen de formatie. Echter dient dit heel duidelijk schriftelijk uiterlijk 2 maanden voor einde tijdelijke aanstelling gemeld te worden. Doen ze dat niet dan is er simpelweg sprake van een vaste aanstelling.

Wel een akkefietje met mijn directe leidinggevende. Er is een brochure rondgemaild met cursussen en opleidingen voor het personeel. Daarbij staat heel nadrukkelijk dat dit is voor "alle medewerkers van de xxxxxxxx". Verzoek gedaan voor een cursus (gaat over loopbaanpad en ontwikkeling binnen je werk) maar dat is meteen afgeketst omdat men verwacht dat het bestuur niet akkoord gaat aangezien ik in januari 2012 vertrek... Chef gezegd dat ik dezelfde rechten heb als het overige onderwijspersoneel en dat ze geen onderscheid mogen maken en dat ik hier nog steeds werk. Zuur gezicht... Snap het wel, hij krijgt het ook maar van bovenaf te horen... Maar ik had wel ff een FFFFFFFUUUUUU moment in me kop. ;(

• ManiacsHouse
Juist ja. Ik sta ingeschreven op een regionale vacature-site voor onderwijspersoneel. Om de zoveel tijd krijg je een mail dat er een match is. Zo ook vorige week. Vacature Onderwijsassistent op de school waar ik werk. Weliswaar op de andere locatie en tijdelijk (0,3 fte) voor 1 jaar per 22 augustus. Er is dus wel degelijk ruimte binnen de Alliantie. Ga in ieder geval solliciteren, hoewel ik me afvraag in hoeverre ze mijn niet niet moet vragen of informeren gezien de re-integratiepricht welke de school heeft. Kan ook niemand bereiken (tsja vakantie) en mails word niet op gereageerd.

• ManiacsHouse
Inmiddels een paar weken (na de vakantie) aan het werk. Gesolliciteerd op de vacature Onderwijsassistent en kreeg meteen dezelfde dag een belletje of ik langs wilde komen. Daarbij ook excuses dat men niet binnen de organisatie had gezocht voor invulling van deze vacature.
Sinds 2 weken daar voor anderhalve dag aan het werk gegaan, de rest op mijn 'oude' werkplek. Vanaf januari als het goed is dus in ieder geval nog voor anderhalve dag werk... Altijd beter dan niets... Maar toch...

Deze week is mijn vervanger blijkbaar als geïntroduceerd dat hij mij komt vervangen voor de dagen dat ik op de andere locatie zit. Heel leuk dat je dan van collega's reacties krijgt 'hey ik heb je vervanger al ontmoet, lijkt me een aardige gozer'. :/ FFFFFFFUUUUUUU denk ik dan (nee ik zeg het niet, ben wel wijzer).
Afijn ben wel blij dat ik in ieder geval nog iets over hou per januari. Echter niet genoeg en ik vermoed ook geen vaste aanstelling. Dus ons huurhuis kopen kunnen we voorlopig ook wel op onze buik schrijven. Damn. :(

Maar okay niet bij de pakken neerzitten en vol op zoek naar meer uren voor straks. :)
En het is bijna Vrijdag !!!! Bijna Weekend !!!! Teil Drei _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1