Vandaag te horen gekregen dat mijn tijdelijk contract (12 maanden) niet verlengd gaat worden. Ik werk er sinds 1 februari 2011. 3 Maanden dus pas... Contract zou dus moeten aflopen op 31 januari 2012.
Ik werk bij een school welke weer valt onder een 'alliantie' van meerdere scholen. Het personeel van al die scholen valt dus ook onder die alliantie.
Wat wil het geval. Op 1 van de andere scholen heeft men geen goede vooruitzichten voor een persoon die een soortgelijke functie heeft die ik nu heb. Echter die persoon heeft een vaste aanstelling. Ik dus een tijdelijk contract. Nu gaan ze hem/haar op mijn plek zetten en ik mag wieberen. Schijnt normaal te zijn... En ik kan daar weinig aan doen.
Echter heb ik dus nog 9 maanden binnen mijn contract te gaan. Morgen heb ik een gesprek met de directrice en iemand van P&O. Wat ze te melden hebben is mij dus al verteld. Ik heb dus het vermoeden dat ze mij eerder willen lozen dan pas over 9 maanden.
In mijn 'Akte van aanstelling' (welke ik nota bene gister heb gekregen...) staat niets over tussentijds opzeggen. Hier is verder tijdens aanvangsgesprekken niet over gesproken. Ook niet over een proeftijd. Echter heb ik natuurlijk wel getekend voor de CAO etc.
Nu staat er in de CAO het volgende:
Echter zit ik met punt a. Heb ik door het ondertekenen ingestemd met de CAO en zodoende ook getekend dat men tussentijds kan opzeggen (met al dan niet geldige reden?) Of is dit een grijs gebied? Komt bij mij over als zijnde 'in principe kunnen we je tijdelijke dienstbetrekking ten alle tijden opzeggen, daar heb je voor getekend'. Okay kun je zeggen had je maar niet moeten tekenen... Ja euhm...
Juist ja...
Ik werk bij een school welke weer valt onder een 'alliantie' van meerdere scholen. Het personeel van al die scholen valt dus ook onder die alliantie.
Wat wil het geval. Op 1 van de andere scholen heeft men geen goede vooruitzichten voor een persoon die een soortgelijke functie heeft die ik nu heb. Echter die persoon heeft een vaste aanstelling. Ik dus een tijdelijk contract. Nu gaan ze hem/haar op mijn plek zetten en ik mag wieberen. Schijnt normaal te zijn... En ik kan daar weinig aan doen.
Echter heb ik dus nog 9 maanden binnen mijn contract te gaan. Morgen heb ik een gesprek met de directrice en iemand van P&O. Wat ze te melden hebben is mij dus al verteld. Ik heb dus het vermoeden dat ze mij eerder willen lozen dan pas over 9 maanden.
In mijn 'Akte van aanstelling' (welke ik nota bene gister heb gekregen...) staat niets over tussentijds opzeggen. Hier is verder tijdens aanvangsgesprekken niet over gesproken. Ook niet over een proeftijd. Echter heb ik natuurlijk wel getekend voor de CAO etc.
Nu staat er in de CAO het volgende:
b,c,d,e zijn niet van toepassing.Het tussentijds beëindigen van een (verlengd) dienstverband voor bepaalde tijd dan wel het beëindigen
van een verlengd dienstverband voor bepaalde tijd, niet zijnde een verlengd dienstverband
voor bepaalde tijd in verband met vervanging, dan wel het beëindigen van een dienstverband voor
onbepaalde tijd, geschiedt:
a. door opzegging,
b. door onverwijlde opzegging wegens een voor de werkgever of de werknemer
dringende reden als bedoeld in art. 7:678, c.q. art. 7:679 van het Burgerlijk wetboek,
c. door ontbinding van het dienstverband wegens gewichtige reden op grond van art.7:685 dan
wel wegens wanprestatie als bedoeld in art. 7:686 van het Burgerlijk Wetboek,
d. met wederzijds goedvinden op het door de werkgever en werknemer overeengekomen tijdstip,
e. op verzoek van de werknemer voor het geheel of een gedeelte van de voor hem geldende
betrekkingsomvang met het oog op een uitkering als bedoeld in het Pensioenreglement van de
Stichting ABP of een FPU-uitkering, zoals geregeld in het FPU-reglement van het VUT-fonds.
Echter zit ik met punt a. Heb ik door het ondertekenen ingestemd met de CAO en zodoende ook getekend dat men tussentijds kan opzeggen (met al dan niet geldige reden?) Of is dit een grijs gebied? Komt bij mij over als zijnde 'in principe kunnen we je tijdelijke dienstbetrekking ten alle tijden opzeggen, daar heb je voor getekend'. Okay kun je zeggen had je maar niet moeten tekenen... Ja euhm...
Juist ja...
Als ik dit bovenstaande lees heeft men dus ook maar 1 maand opzegtermijn en lijkt het er op dat men dus gewoon kan opzeggen. Van beide kanten.9.a.4 Opzeggingstermijn
1. In geval van opzegging van een verlengd dienstverband voor bepaalde tijd, van een dienstverband
voor onbepaalde tijd en in geval van tussentijdse opzegging van een (verlengd) dienstverband
voor bepaalde tijd nemen zowel de werkgever als de werknemer, tenzij er sprake is van opzegging
op grond van artikel 9.a.1 lid 2 onder b, de volgende opzeggingstermijn in acht:
a. tenminste één maand indien het dienstverband zes maanden of minder heeft geduurd,
b. tenminste twee maanden indien het dienstverband meer dan zes maanden, doch minder dan
twaalf maanden heeft geduurd,
c. tenminste drie maanden indien het dienstverband twaalf maanden of meer heeft geduurd.
2. Indien de opzeggingstermijn die bij wijze van overgangsbepaling is voorgeschreven op grond van
art. XXI van de Wet van 14 mei 1998 (Stb. 300, 1998) langer is dan de opzeggingstermijn, genoemd
in dit artikel, geldt voor de werkgever de termijn volgens voornoemde Wet.
3. Met wederzijds goedvinden kan van de in lid 1 en 2 genoemde termijnen worden afgeweken.
[ Voor 18% gewijzigd door ManiacsHouse op 21-04-2011 00:21 ]