[Ethernet vs. hdmi] hdmi slechter beeld dan ethernet op tv!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
De dure grap welke volgde na kaduuk gaan van oude glasbak tv is wederom wat duurder geworden.
Mijn 32 inch philips ambilight moet zo nu en dan een film of serie vanaf de pc afspelen.
Wifi was 3 x niks, en voor die usb wifi stick kreeg ik ook geld terug reeds.

Ethernet kabel had ik nog liggen, dat werkt met net-tv, en 'projecteren' via philips wifi mediaconnect over 1 ethernet kabel cat5e, uit router, in tv.

Tevens begon mijn 'oude' radeon 4850 koeler weer geluiden te maken, dus ik dacht, dit is het moment, een nieuwe grafische kaart, met HDMI. Dit is de passief gekoelde gigabyte 5770 geworden. (coresnelheid van 850 MHz en een geheugensnelheid van 4800 MHz ddr5)
En dan natuurlijk ook een HDMI kabel, die moet langs 2 muren en 3 obstakels dus 10 meter is net te kort, derhalve 15 meter gekocht, HDMI 1.4 High Speed Kabel, Verguld. Hoewel de factuur over ethernet spreekt, is het echt maar 1 dikke ronde kabel met alleen een hdmi connector aan elke kant. In de factuur staat: "HDMI 1.4 High Speed Kabel, Verguld, 15m, Ethernet"

Wat blijkt nu? video vanaf pc kijken op de tv is scherper / beter met / over de ethernet kabel en 'philips mediaconnect software projectie' dan via HDMI !!
Nadeel t.o.v. hdmi is dat via de ethernet methode pc = tv beeld moet zijn, dus ik kan niet een serie opzetten op tv en met de pc en diens eigen scherm/bureaublad verder werken.

In ati's CCC heb ik van alles (soorten pixels instellingen 4 stuks, en diverse andere video-verbeter / smooth opties') geprobeerd m.b.t. kwaliteit verbetering, toch blijkt de graka minder goed een 1,4 GB divx van 40 minuten 'bij te kunnen stellen, verscherpen' via een hdmi kabel, dan de pc, en dat over een ethernet kabel, zelf.
De HDMI kabel zit op de 2e hdmi poort op de tv, dat kwam ik tegen bij zoeken met diverse merken in combi met video vanaf pc over hdmi sturen.

Gevoelsmatig kan ik dit niet geloven, dat pc --> naar tv beeld over ethernet beter is dan hdmi, dus iemand nog ideeën of tips?

[ Voor 13% gewijzigd door notsonewbie op 21-04-2011 00:15 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Logische verklaring: Op het moment dat je de beelden streamed via ethernet, doet de software het coderen en de tv decoderen en afspelen. De tv en/of bijbehorende software bepaald dan hoe de video wordt weggestuurd en zal automatisch goed ingesteld zijn op de tv. Grote kans dat bij gebruik van hdmi, waarbij de gebruikte mediaspeler op de pc de afspeelkwaliteit etc bepaald, de kleurruimtes e.d. niet overeenkomen met je tv. Je zal dus bij gebruik van hdmi even met de instellingen moeten gaan spelen, sommige mediaspelers kunnen dat zelf al doen, anders even in de instellingen van je videokaart duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
Vergeet ook niet dat je per kanaal verschillende instellingen kan hebben. Via HDMI staat er waarschijnlijk een deel van de beeldbewerking uit (of juist aan), waardoor het er anders uitziet dan via de netwerkfunctie.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:59
notsonewbie schreef op donderdag 21 april 2011 @ 00:05:
En dan natuurlijk ook een HDMI kabel, die moet langs 2 muren en 3 obstakels dus 10 meter is net te kort, derhalve 15 meter gekocht, HDMI 1.4 High Speed Kabel, Verguld. Hoewel de factuur over ethernet spreekt, is het echt maar 1 dikke ronde kabel met alleen een hdmi connector aan elke kant. In de factuur staat: "HDMI 1.4 High Speed Kabel, Verguld, 15m, Ethernet"
Dat kan ik wel verklaren, HDMI 1.4 heeft namelijk o.a. de mogelijkheid om 100Mbit ethernet via de HDMI kabel te gebruiken.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:46
Als je een filmbestand direct kan streamen en door de tv kan laten decoderen heb je waarschijnlijk het best mogelijke beeld.

Wat mij opviel toen we de tv direct op de pc aansloten was dat ati een of ander uitzoom (overscan?) iets had aanstaan, waardoor het beeld totaal niet meer scherp was, zeker als je dan weer ging inzoomen op de tv. Je kan het in ccc uitzetten als het aanstaat.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
haarbal schreef op donderdag 21 april 2011 @ 11:05:
Als je een filmbestand direct kan streamen en door de tv kan laten decoderen heb je waarschijnlijk het best mogelijke beeld.

Wat mij opviel toen we de tv direct op de pc aansloten was dat ati een of ander uitzoom (overscan?) iets had aanstaan, waardoor het beeld totaal niet meer scherp was, zeker als je dan weer ging inzoomen op de tv. Je kan het in ccc uitzetten als het aanstaat.
Inmiddels is na wat veranderingen 'avivo' uit de opties en software lijst in ccc verdwenen en wil MS windows mediaplayer niet meer starten (en geeft ook geen error)

Z O nder onder/boven scan hebben we lelijke randen rondom. En ook dan zijn er "'vierkant gepixelde kleurvlakken" in bijv. een gezicht close-up.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 07:18
Je kan de zwarte balken weg krijgen door overscan uit te schakelen in ATI CCC.
Verder zou je is kunnen proberen om op de tv zelf in te stellen dat er een PC aan die HDMi poort hangt, dit klibkt simpel/onnodig maar dit had bij mijn Samsung TV een groot effect op de beeldkwaliteit met HDMI.
Pagina: 1