Speaker in IBM M keyboard

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland83
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 13:14
Ik heb een IBM M keyboard uit december 1994. Een zogenaamd "clicky keyboard". Mijn exemplaar heeft modelnummer 51G8572, en bevat een luidspreker. Ik heb op diverse plaatsen al gelezen dat die luidspreker bedoeld is om de klikgeluiden van de toetsen na te bootsen. Op mijn toetsenbord doet de luidspreker niets. Ook heb ik al gelezen dat de speaker aan de printplaat in het keyboard zit vastgesoldeerd, en dat je er dus niet zomaar bij kunt. Vervolgseries hebben nog wel de grille voor de luidspreker, maar niet de speaker zelf.

Heeft iemand enige ervaring hiermee, of weet iemand hoe je vanuit Windows of Linux toch signalen naar die speaker kunt sturen? Het lijkt me ook wel erg gaaf om de systeemspeaker door te lussen naar het keyboard :+ Dat is pas geeky! :D

Als je op Wikipedia in de tabel zoekt naar nummer 51G8572, dan zie je meer eigenschappen van het keyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:14
Weet je zeker dat er geluiden vanaf de pc naar de speaker gestuurd kunnen worden? Is het niet gewoon een speaker dat op een batterijtje werkt en intern registreert wanneer er een knop ingedrukt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland83
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 13:14
Ik zal even twee afbeeldingen bijvoegen:

IBM M keyboard Speaker in keyboard

Helaas kan ik het toetsenbord niet openschroeven, omdat je daarvoor nogal speciaal (Engels) gereedschap nodig hebt.

De speaker krijgt zijn stroom via de PS/2-poort van de computer. Ik heb geen idee of je over PS/2 ook geluid kunt sturen (als in: dat lijkt me niet, maar via een omweg misschien?) Er zit in elk geval geen batterij in het toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 22:12

mvh

State Governor

Ik dacht dat er nooit een speaker in zat, bij mij in ieder geval niet (twee exemplaren)

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou eens op Geekhack kunnen/zoeken vragen, als er iemand is die het weet dan zit die vast en zeker op geekhack :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:06
Speaker was ooit bedoeld voor werking met rs6k terminals. Puur voor beepjes. Geen audio. Het is onbekend hoe die aangestuurd moet worden.
Pagina: 1