LED polariteit verkeerdom schadelijk bij langdurig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Ik heb een LED-strip en ik gebruik daarbij een voedingsadapter waar ook een polariteitsschakelaar op zit. Effectief kan ik die polariteitsschakelaar gebruiken als aan/uit-schakelaar aangezien LED's diodes zijn en bij verkeerde polariteit niet werken.

Nu vroeg ik me af of dat op lange termijn schadelijk is voor LED's dan wel de voeding, en of dit ook meer energie kost t.o.v. de LED's loskoppelen. Sluipverbruik houd je toch zolang de adapter het stopcontact zit, maar ik vraag me af of er iets van verschil in zit.

Ik heb wel een energiemeter, maar ik kan dat kreng echt nergens vinden 8)7 dus vraag ik het maar zo.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Voor zover ik weet kan het geen kwaad, het is gewoon een diode in sper, moet wel kunnen volgens mij :). Wat betreft energie verbruik; geen idee eerlijk gezegd, er zal ongetwijfeld in elk geval iets stroom gaan lopen !

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Kan je het gewoon een keer meten? Ampère metertje er tussen, en kijken hoeveel er blijft lopen als je de polariteit omkeert.

//edit
energiemeter is kwijt, ben je je multimeter ook kwijt?

[ Voor 21% gewijzigd door boazkl0p op 21-04-2011 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Zolang je de maximale sperspanning van de leds niet overschrijdt kan dit prima.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bobo1on1 schreef op donderdag 21 april 2011 @ 01:32:
Zolang je de maximale sperspanning van de leds niet overschrijdt kan dit prima.
Inderdaad, en bij wel overschrijden is het in 1x einde oefening.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:04
Een led is dan wel een diode, maar wel eentje met een lage sperspanning.
Kijk ik bij bijvoorbeeld de Cree leds zie ik een reverse voltage van max 5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
5V lijkt vaker voor te komen als maximale reverse spanning.
De reverse current zal bij led's rond de 10uA liggen.

Verder wil het ook wel een gebeuren dat voedingen een beetje opslingering hebben. Zeker wanneer de belasting aan of af wordt geschakeld. Dus ik zou, zelfs al is je voeding 5V, het niet doen en gewoon een extra schakelaartje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 09:33

DaWaN

'r you wicked ??

3xhaas schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:00:
5V lijkt vaker voor te komen als maximale reverse spanning.
De reverse current zal bij led's rond de 10uA liggen.

Verder wil het ook wel een gebeuren dat voedingen een beetje opslingering hebben. Zeker wanneer de belasting aan of af wordt geschakeld. Dus ik zou, zelfs al is je voeding 5V, het niet doen en gewoon een extra schakelaartje gebruiken.
De spanning van een voeding kan inderdaad opslingeren bij een sterke verandering van de stroom, maar dit is hooguit in de orde van 20% van de totale spanning bij een flyback converter. Een standaard transformator met brugcel erachter is een stuk erger, daar kan de spanning gerust met 50% opslingeren.
De reverse spanning van 5V lijkt mij ruim hoger dan de spanning die over de LED staat in geleiding ? Als er in geleiding 2,5V over die LED staat dan kan je voeding prima 75% opslingeren zonder probleem..

Wat wel een belangrijk punt is hoe de LED strip intern is opgebouwd. Als de strip uit LED's en misschien ook weerstanden bestaat dan is het ompolen van de spanning zolang de reverse spanning van de LED's niet overschreden wordt geen enkel probleem. Als er extra electronica in de strip zit kan het problemen opleveren. Als je de strip al voor enkele uren hebt omgepoolt kun je er wel vanuit gaan dat het goed gaat :)

[ Voor 5% gewijzigd door DaWaN op 22-04-2011 11:28 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Boudewijn schreef op donderdag 21 april 2011 @ 03:03:
[...]

Inderdaad, en bij wel overschrijden is het in 1x einde oefening.
Ik had wel een keer een aantal hi-power leds in serie, 4x 3watt led's op 13,8volt, met een stroombron printje.
( Dat was net te laag, nu zit er een 19v voeding voor). Maargoed, als ik 1 van de 4 led's andersom er in stak, dan deden de andere 3 het wel gewoon, alleen die 4e niet. Daarna weer op de juiste manier aangesloten, en dan deden ze het alle 4 wel. Dat zou betekenen dat hij het wel blijft doen ondanks de omgekeerde stroom die er doorheen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
DaWaN schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:27:
De spanning van een voeding kan inderdaad opslingeren bij een sterke verandering van de stroom, maar dit is hooguit in de orde van 20% van de totale spanning bij een flyback converter. Een standaard transformator met brugcel erachter is een stuk erger, daar kan de spanning gerust met 50% opslingeren.
De reverse spanning van 5V lijkt mij ruim hoger dan de spanning die over de LED staat in geleiding ? Als er in geleiding 2,5V over die LED staat dan kan je voeding prima 75% opslingeren zonder probleem..
Meestal zit er ook nog ergens een weerstand voor de led. Als er eerst zeg 20mA door de led(s) + weerstand loopt en de draait de polariteit om dit slechts 10uA wordt zal vrijwel alle spanning over de led(s) komen te staan.

Volgens jouw redenering zal zelfs met 4 leds (met ieder 2,5V forward voltage) en een weerstand serie op 12V geen probleem moeten zijn. Ik vind dat een boute veronderstelling. Het zou zomaar kunnen dat er dan (bijna) 12V over een van de leds komt te staan en deze defect gaat. Afhankelijk van hoe deze dan stuk gaat gaan er misschien nog meer in die schakeling stuk.

Kortom ik zou compenenten niet standaard buiten specificaties gebruiken, zeker niet als je wilt dat ze over een jaar nog doen.
Sterker nog ik zou zelf een veilige marge onder de absolute maximum rating gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

_ferry_ schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 13:15:
[...]

Ik had wel een keer een aantal hi-power leds in serie, 4x 3watt led's op 13,8volt, met een stroombron printje.
( Dat was net te laag, nu zit er een 19v voeding voor). Maargoed, als ik 1 van de 4 led's andersom er in stak, dan deden de andere 3 het wel gewoon, alleen die 4e niet. Daarna weer op de juiste manier aangesloten, en dan deden ze het alle 4 wel. Dat zou betekenen dat hij het wel blijft doen ondanks de omgekeerde stroom die er doorheen loopt.
Nice. Ik heb er wel eens cheap ass 5mm rode LEDs mee weggestookt (de 3ct/stuk LEDjes ;)) . Vraag me niet waarom, maar goedkopies konden er in dat geval niet tegen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Pagina: 1