Actieve crossover op zelfde brom als versteker = ruis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ha Allemaal,

Ik heb een versterker en een crossover. De bedoeling is dat het gebeuren op 1 accu gaat werken. Als ik de crossover en amp beide een losse accu geef werkt het allemaal super maar zodra ik ze beide op dezelfde accu aansluit krijg ik enorm veel ruis en vrij zachte muziek. Heeft iemand een idee wat hier fout gaat?

schets:
Afbeeldingslocatie: http://aartrost.nl/webdesign/upload/uploads/6e5fb76356fe4dc14bb4a3d8f5d3283e.png

audio gaat de crossover in -> van de uitgang van de crossover gebruik ik 1 kanaal van de subwoofer uitgang en gewoon links en rechts -> De subwoofer gaat parallel op 2 ingangen van de versterker en links en rechts hebben ook beide een eigen kanaal en op de uitgang van de versterker zit de (dual voice coil) sub aan 2 kanalen en links en rechts ook aan ieder een eigen kanaal.

[ Voor 31% gewijzigd door A.Kebab op 20-04-2011 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Dat is waarschijnlijk een aardlus, de versterker wordt nu ook gevoed via de audiokabels die naar de crossover gaan.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
bobo1on1 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 20:31:
Dat is waarschijnlijk een aardlus, de versterker wordt nu ook gevoed via de audiokabels die naar de crossover gaan.
Ah oke, met aardlus + crossover heb ik wel wat kunnen vinden! Ik zag op circuitsonline het volgende
In audio moet je afgeschermde kabel altijd maar op één plaats met de GND verbinden.
Ik heb het nu zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://aartrost.nl/webdesign/upload/uploads/684711d464637b031d52b4c2495b95ef.png

Moet ik dan alle grond aan elkaar knopen? Het lijkt me sterk maar misschien is dat de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-10 13:50
bobo1on1 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 20:31:
Bij een aardlus hoor je de 50 Hz van het net...juist ja, het spanningsnet. Een accu is een gelijkspanningsbron, dus de spanning is geen sinus en heeft dus ook geen frequentie. Een aardlus is dus uitgesloten.

Het lijkt me meer dat er een kabel kapot is, of een ingang/uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Niet, het probleem is dat er een variërende stroom door de audiokabels loopt, en zo'n variërende stroom kan door alles veroorzaakt worden, in dit geval waarschijnlijk door het schakelen van de klasse D versterker.

Een steraarde kan een oplossing bieden in het geval van een aardlus, maar dan moet je in dit geval de crossover en versterker gaan verbouwen zodat ze het aardpunt als referentie zien voor de audiosignalen.
Een makkelijkere oplossing is een aardlus isolator gebruiken: http://www.allekabels.nl/...322/Aardlus-Isolator.html
Wat ook kan is een versterker gebruiken met een differentiële ingang, of deze versterker dat heeft kan ik zo niet zien.

De ruis zou ook nog kunnen komen door terugkoppeling via de voeding al lijkt me dat in dit geval onwaarschijnlijk, of door niet goed afgeschermde audiokabels.

[ Voor 65% gewijzigd door bobo1on1 op 20-04-2011 22:50 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
probeer anders een de ground van de audiokabels (tussen versterker en CO) aan een kant niet te bevestigen (dat is wat ze bij CO.net bedoelde.

die groundreferentie is er al vanuit de voeding namelijk.

een audiotrafo'tje is een andere optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
timberleek schreef op woensdag 20 april 2011 @ 22:47:
probeer anders een de ground van de audiokabels (tussen versterker en CO) aan een kant niet te bevestigen (dat is wat ze bij CO.net bedoelde.

die groundreferentie is er al vanuit de voeding namelijk.

een audiotrafo'tje is een andere optie
Zal de grond even proberen. Een trafo lijkt me onhandig op dc :)
bobo1on1 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 22:38:
Niet, het probleem is dat er een variërende stroom door de audiokabels loopt, en zo'n variërende stroom kan door alles veroorzaakt worden, in dit geval waarschijnlijk door het schakelen van de klasse D versterker.

Een steraarde kan een oplossing bieden in het geval van een aardlus, maar dan moet je in dit geval de crossover en versterker gaan verbouwen zodat ze het aardpunt als referentie zien voor de audiosignalen.
Een makkelijkere oplossing is een aardlus isolator gebruiken: http://www.allekabels.nl/...322/Aardlus-Isolator.html
Wat ook kan is een versterker gebruiken met een differentiële ingang, of deze versterker dat heeft kan ik zo niet zien.

De ruis zou ook nog kunnen komen door terugkoppeling via de voeding al lijkt me dat in dit geval onwaarschijnlijk, of door niet goed afgeschermde audiokabels.
Hmm, wat een gezeik allemaal! Moet ik weer shit bestellen. 'T wordt een complex boeltje zo! Nog even die andere oplossingen bekijken en anders dus maar aan de isolators. Moet die tussen de crossover en de audiobron of tussen de crossover en de versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-10 13:50
bobo1on1 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 22:38:
Het is geen aardlus. Je hebt helemaal niks met aarde te maken, laat staan met meerder aardpunten en dus ook geen lus. De brom of ratel die je evt. hoort van het schakelen van de klasse D versterker ligt op een veel hogere frequentie dan de netfrequentie.

Je zegt ook dat het volume lager wordt? Bij een aardlus o.i.d. wordt het volume vaak niet lager.
Heb je alle in en uitgangen nagekeken? Probeer eens een bron rechtstreeks op de versterker aan te sluiten en daarna pas de crossover. Probeer dingen uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
de trafo zou niet in de voedingslijn komen maar in de signaallijn. dat is wisselspanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
peterkuli schreef op donderdag 21 april 2011 @ 13:28:
[...]

Het is geen aardlus. Je hebt helemaal niks met aarde te maken, laat staan met meerder aardpunten en dus ook geen lus.
Er zitten een crossover en versterker op dezelfde accu, en die zijn met elkaar doorverbonden via audiokabels, hoezo geen lus?
De brom of ratel die je evt. hoort van het schakelen van de klasse D versterker ligt op een veel hogere frequentie dan de netfrequentie.
Als iets in de crossover als AM detector zit te werken gaat het als nog mis.

[ Voor 24% gewijzigd door bobo1on1 op 22-04-2011 03:40 ]

Pagina: 1