Geen DNS op lokaal netwerk (soms...)

Pagina: 1
Acties:

• jsmets
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-01 16:43
Ik zit met een probleem waar ik niet uitkom.

Mijn netwerk thuis heeft centraal een router (linksys wrt610n). Sommige PC's bedraad aangesloten, andere draadloos. Alles is in ieder geval windows 7.
Nu zie ik op mijn bedraad aangesloten PC in 'Network' netjes alle PC's die aanstaan, plus mijn router en mijn NAS (QNAP).
Verder 2 laptops, vooral draadloos, laten alleen de windows apparaten zien. Niet de router of de NAS.
In beide gevallen lukt. De laptops bedraad aansluiten helpt ook niet.
Op alles PC's kan ik in een dos window kan ik pingen naar windows apparaten (op naam) en verder naar alles met direct IP adres.

Het enige verschil met ipconfig/all in dos wat ik kan ontdekken is dat mijn desktop als knooppunttype 'hybryde' is en de laptops 'peer-to-peer'.

Mijn bescheiden conclusie is dat ergens iets misgaat met DNS. Maar of ik moet zoeken in de laptops, in de router of de windows firewalls. Ik zie het niet meer.

Wie heeft een hint?

[ Voor 8% gewijzigd door jsmets op 20-04-2011 19:50 ]

Verwijderd

Peer-to-Peer houd in dat de pc's/laptops met elkaar verbonden zijn zonder tussen komst van een Router, dus om de een of andere reden, hebben je laptops dus niet door dat er een router tussen zit. ik betwijfel of het aan de DNS ligt, deze zet namen om in ip-adressen (voorbeeldje van www.website.nl maakt hij 34.56.78.90), dus als jij een pc naam kan pingen, dan zit het met de DNS volgens mij ook wel goed.

Ik vermoed dat je een foutje hebt gemaakt bij het instellen van je Wireless, ik denk dat je een Ad-Hock hebt gecreëerd i.p.v. een infrastructuur.

Dus mijn hint, loop in je router de wireless instellingen even goed na, eventueel begin je helemaal opnieuw met alles instellen, dan kom je langs elke instelling.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:19

lier

MikroTik nerd

Post eens een IPCONFIG /ALL van zowel een pc als van een laptop.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:17

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jsmets schreef op woensdag 20 april 2011 @ 19:41:
Het enige verschil met ipconfig/all in dos wat ik kan ontdekken is dat mijn desktop als knooppunttype 'hybryde' is en de laptops 'peer-to-peer'.
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2011 @ 20:39:
Peer-to-Peer houd in dat de pc's/laptops met elkaar verbonden zijn zonder tussen komst van een Router, dus om de een of andere reden, hebben je laptops dus niet door dat er een router tussen zit.
Je nodetype (knooppunttype) in je ip-instelling heeft niets te maken met je netwerklayout, maar met de gebruikt naamresolutietechniek:
  • Hybrid, probeert name-resolving eerst via dns-server en daarna via broadcasttechnieken
  • Point-to-point (peer-to-peer), probeert eerst name-resolving via een winsserver uit te voeren.
Netbios Node Types

Idealiter zou deze in een omgeving met dns-servers dus op alle hosts op "hybrid" moeten staan. Via je dhcp-server of via een aanpassing in de registry van je hosts is "hybrid" af te dwingen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B