Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Wanderer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo Allemaal,

Ik heb hier een Intel server staan met een Intel S5000VSA moederbord.
Op de onboard controller (Intel Embedded RAID2) zijn 6 S-ata harde schijven van 160 Gb aangesloten, en deze hebben altijd in Raid 10 gedraaid.

Toen ik op een gegeven moment een keer een BSOD op ntoskrnl.dll heb gehad, krijg ik de server niet meer fatsoenlijk aan de praat.

Na de BSOD is de server automatisch opnieuw gestart. Hierna gaven de Leds naast de harde schijven een probleem weer. 3 van de 6 leds knipperden rood, alsof die schijven kapot waren. Ik heb toen de server nogmaals opnieuw gestart, toen kreeg ik een melding dat er geen boot disk was.

Weer een reboot, en naar de bios raid manager gegaan. Dit meldde opeens dat alle schijven gewoon online waren, maar dat er geen logical disks (raid sets) waren ingesteld. Ik heb toen alle 6 schijven opnieuw aan een Raid10 toegewezen, een consistency check gedaan, en toen de server weer opgestart. Dit werkte goed, tot ik na een uurtje of 6 weer dezelfde BSOD kreeg.

Dit keer bleef de server hangen in het booten, met alweer de melding "no system disk", iig, geen OS gevonden. Weer naar de RAID manager gegaan, raid set weer weg.

Probleem:
- Na het rebooten van Windows (normaal, of door een BSOD), kent de onboard controller geen raid sets meer. Alle schijven worden wel weergegeven als "ready".
- Als Windows is gestart, krijg je na enige tijd een BSOD op ntoskrnl.dll.
- Als je Windows in safe mode start, krijg je de BSOD zover ik weet niet (iig niet binnen 24 uur), als je dan opnieuw start is RAID config wel weg.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Tijdje van de stroom gehad.
- Drivers updaten van de controller
- Alle schijven 1 voor 1 door Maxtor Powermax, geven allen geen errors op SMART.
- Updaten van de raidcontroller. Als ik dit echter probeer via de EFI, en het script voor de S5000vsa wil starten, krijg ik een error dat de goede controller niet is gevonden.
- Bios updates kan ik nergens vinden. Ik vind op de site van Intel wel een tool om te updaten, maar niet de firmware update zelf.
- Consistency check draaien.

Graag jullie hulp. OS is Windows 2008R2.

hand·te·ke·ning (de ~ (v.))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 16:55
Zo moeilijk is het toch niet?
http://downloadcenter.int...=37&DownloadType=Firmware

Zoek en gij zult vinden. Persoonlijk denk ik dat je moederbord kapot is... Die NTOSKRNL.dll error kan best eens komen omdat je moederbord de fout in gaat. Weet je zeker dat er *niets* veranderd is waardoor het probleem softwarematig zou kunnen zijn?

Bedenk dat de RAID controller op jou bord een softwarematige controller is, hierdoor krijgt die ook een *tik* alls je OS crasht... Een hardware controller zou hier veel beter me om kunnen gaan.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Wanderer
Ik kom dan bij deze download terecht:
http://downloadcenter.int...&DownloadType=Firmwareeng

Als je dan naar de readme kijkt, zou ik dit "script" moeten hebben:
S5000VSASAS.nsh motherboard: S5000VSASAS

En dan moet je deze stappen doorlopen:
1. Unzip all of the files from the zip package onto USB key, maintaining the directory structure. Please make sure that the USB key is fully compatible with the EFI version on your motherboard. Some incompatible versions may prevent USB key working normally.

2. Boot to the EFI shell
- Press 'F2' during POSt to enter BIOS Setup
- Select Boot Manager -> EFI Shell

3. Change drive and directory location to where you unzipped the package by typing the following commands:
fs0: <press Enter>
cd <SAS FW directory name>

4. Type in the name of the batch file that matches your board model and press <Enter>:

5. Reboot and confirm the OpROM/FW versions (depending on mode) and drives listed.

Maar goed, als ik bovengenoemd script start, gaat de server even bezig met het proberen te updaten van allerlei firmware, maar krijg iedere keer van controller not found en zo, alsof ik de verkeerde firmware heb....

Iemand enig idee wat ik fout doe? Ik kan voor de rest geen firmware vinden die te maken heeft met het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 16:55
Heb je de controller wel aan staan in het BIOS? Probeer eens de defaults te laden van je BIOS.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Wanderer
FireDrunk schreef op donderdag 21 april 2011 @ 09:27:
Heb je de controller wel aan staan in het BIOS? Probeer eens de defaults te laden van je BIOS.
Yep, controller staat aan. BIOS heb ik al naar default gezet, en zelfs de batterij eruit gehad en gereset.
Denk dat wel wel de conclusie kunnen trekken dat de controller nogal dood is :)