Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zontar
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 14:26
Tweakers ik zit met het volgende probleem/ongemak,

Tijdens het gebruik van mijn computer wil mijn CPU cooler nog wel eens zo hard draaien dat het lijkt alsof er een vliegtuig opstart vanuit mijn bureau. Dit gebeurt tijdens een spelletje maar ook soms in bijna idle mode. Om dit geluid te verminderen ben ik op onderzoek gegaan. Mijn vraag aan jullie is of ik iets over het hoofd heb gezien in mijn 'stappenplan' hieronder en of er suggesties zijn voor een goede AM3 socket cooler.

Stap 1: CPU-fan van koelblok afgehaald en koelvinnen schoongemaakt - Weinig effect

Stap 2: Airflow in de pc-kast en bureau verbeterd door middel van bundelen kabels in pc-kast en het weg zagen deel van bureau waardoor warme lucht beter afgevoerd kan worden - Klein effect

Stap 3: Googelen op steekwoorden zoals: 1055T/stock cooler/Asrock 870 extreme 3 etc - geen echte problemen gevonden op het internet

Stap 4: In BIOS settings de max. temperatuur van CPU iets omhoog gezet - Aardig wat effect maar hogere temperaturen is in de regel minder lang leven voor CPU en het lijkt alsof cooler meer zijn best moet doen als deze wel aanslaat. Ik wil deze dus weer zo snel mogelijk naar beneden zetten

Stap 5: Prime95/Speedfan laten draaien. Everest Stability test - Achter gekomen dat stockcooler op 1055T lawaaiig is en dit vooralsnog niet veel gemerkt hebt omdat CPU weinig tot niet gestresst werd

Conclusie: Geluid wordt veroorzaakt door middelmatige stockcooler. Door een andere cooler gecombineerd met goede koelingpasta (arctic) zou het geluid naar beneden kunnen worden gehaald.

Voor de volledigheid hieronder kleine specificatie vd computer:

Asrock 870 extreme 3
Amd Phenom II X6 1055T
ATI Radeon 5850
Corsair 520W voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Zontar schreef op woensdag 20 april 2011 @ 17:13:
Conclusie: Geluid wordt veroorzaakt door middelmatige stockcooler. Door een andere cooler gecombineerd met goede koelingpasta (arctic) zou het geluid naar beneden kunnen worden gehaald.
Dat is inderdaad een correcte conclusie. Het "nadeel" van stockkoelers is dat deze vaak vrij klein zijn.
Maw, ze hebben weinig koper en/of aluminium om de warmte aan af te geven. Dit vaak in combinatie met een kleine fan. Hoe kleiner de fan, des te lager de luchtverplaatsing. De fan moet dus sneller draaien om evenveel warme lucht af te voeren als een grotere variant.
Voor 2 a 3 tientjes heb je een zeer goed alternatief voor de stockkoeler.
Voordelen van zo'n aftermarket koeler zijn:
Lagere temperaturen / minder lawaai.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombtrack
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-08 23:50

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Hey mede-tweaker,
Ik heb zelf de 1075t. In princiepe dezelfde proc maar dan net een tikje sneller. Ze komen in ieder geval met dezelfde stock koeler en dat vond ik ook een vreselijke contraptie. Ik heb deze dan ook zo snel mogelijk vervangen door de volgende koeler:
pricewatch: Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2

Deze is een stuk stiller, een stuk koeler, en makkelijk te monteren.
Enige waar je op moet letten is dat als je de stock koeler er af wil halen dat deze muur en muur vast kan zitten aan de proc. Als het geheel niet van elkaar los wil, haal dan de proc + koeler in zijn geheel uit de socket en draai deze dan langzaam van elkaar af. Bij mij schoot de koeler inclusief proc uit de socket zonder de bracket omhoog te doen wat resulteerde in een krom pinnetje. Het nodige (voorzichtige) geduw heeft deze weer perfect recht kunnen zetten, maar enige voorzichtigheid is wel noodzakelijk!

Casual Critic op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zontar
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 14:26
kleine extra vraag: genereert een northbridge van zichzelf ook warmte? die zit onder mijn processor en dat ding is gloeiend heet. Nu weet ik niet of ie wordt "opgewarmd" door de processor die in de buurt ligt te bakken, of dat ie zelf ook warmte afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
die genereert zeker zelf ook warmte. maar als er meer koele lucht overheen gaat (wat gebeurt met een betere cpu koeler, de restant airflow koelt componenten in de beurt van de cpu) dan zou hij meestal koel genoeg moeten blijven.

je kan met bepaalde programmas ook uitlezen hoe warm de northbridge is, en als hij onder de 60 grade zit is er geen enkele reden om je zorgen te maken. niet fijn om aan te raken, maar niet gevaarlijk voor de chip.

[ Voor 11% gewijzigd door Countess op 20-04-2011 18:03 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelfde de 1055 gehad , die stock koeler moet je gewoon gelijk in de vuilnisbak gooien!is een leuk koelertje voor nood maar meer niet.Heb zelf toen gelijk een samurai ZZ ( die koelt ook de NB mee) voor 2 tientjes.Is niet de stilstje koeler van de wereld , maar qua prijs/kwaliteit is hij perfect!Mijn geklokte 1090T die ik nu heb (4 ghz) word bij normale stress niet warmer van zo'n 45 graden , bij prima95 gaat ie wel naar de 60/62 graden maar dat is nogsteeds binnen de normen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
CPU even goed warm laten draaien (stressen) dan gaat de koeler er makkelijker af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

€ 200? ;)

Sommige stock koelers zuigen lucht weg bij de CPU, terwijl lucht blazen doorgaans beter koelt. Indien dit bij jou het geval is, kun je misschien de fan omdraaien zodat er lucht op de CPU geblazen wordt, dan hoeft de fan minder hard te draaien. Anders is inderdaad een andere koeler de oplossing.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

real[B]art schreef op donderdag 21 april 2011 @ 01:14:
[...]

€ 200? ;)

Sommige stock koelers zuigen lucht weg bij de CPU, terwijl lucht blazen doorgaans beter koelt. Indien dit bij jou het geval is, kun je misschien de fan omdraaien zodat er lucht op de CPU geblazen wordt, dan hoeft de fan minder hard te draaien. Anders is inderdaad een andere koeler de oplossing.
Omfg , dikke typo!!!ff aanpassen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-06 22:37
Ik heb zelf ook de 1055 in mijn pc zitten en vond ook dat deze wel een aardig geluid gaf. Ik heb de stock koeler vervangen voor de Scythe mugen 2. Deze kost ongeveer 40 euro en ik vind het wel een hoop schelen. Misschien een optie.

[ Voor 14% gewijzigd door Robinus op 21-04-2011 17:34 ]

Pagina: 1