Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik ben helemaal geen SQL mens, maar omdat de mensen die dat wél zijn allemaal op vakantie blijken en zelfs de gewoonlijke consultants met verlof zijn moet ik me even zien te redden. Ik heb een applicatie die een DB moet gebruiken op een SQL maar nogal kieskeurig is over security.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GChhLjYJ8xBbm893xaO0ptYC/full.png

We gebruiken normaal gezien enkel en alleen Windows Authentication, maar dit kreng wil per se SQL Authentication. Ik heb dan maar een service account aangemaakt en de security settings van deze SQL gewijzigd.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NSC6VIVyEguPT0te7XariduO/full.png

Resultaat: nog steeds dezelfde melding dat de server SQL authenticatie moet ondersteunen. Nochtans heb ik het geactiveerd en heb ik de server herstart, ttz. ik heb de SQL Server service herstart. Wat heb ik over het hoofd gezien? Misschien nog van belang: het betreft een SQL cluster. Dank voor wie mij verder kan helpen zodat ik de install van die applicatie (Wise Repository Manager overigens) kan afwerken alvorens ik zelf op vakantie ga.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Heb je de betreffende user ook rechten gegeven in de database zelf? Of heb je de betreffende user SA gemaakt?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Wat voor user gebruikt die installer? Mocht het sa zijn (:X), dan is die login nog uitgeschakeld na het veranderen van die authenticatiesetting.

MSDN: How to: Change Server Authentication Mode

Saved by the buoyancy of citrus

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik heb een eigen user aangemaakt, laten we hem JohnDoe901 noemen, met privileges serveradmin en public. Ik verwacht geen problemen daar omdat Wise niet over de useraccount lijkt te struikelen maar wel het type authenticatie. De sa account liet ik liever met rust, maar ik weet dat Wise ontzettend veel rechten vraag - daar zijn discussies over gaande op de Symantec fora. Ik verwacht problemen in die zin maar de foutmelding die ik nu krijg lijkt mij helemaal nog niet in die richting te wijzen.

[ Voor 38% gewijzigd door YellowOnline op 20-04-2011 14:34 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
heeft deze gebruiker ook rechten op de database? Je moet de gebruiker ook op databaseniveau aanmaken en rechten geven. Niet alleen op de SQL instance

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
pven schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:28:
Heb je de betreffende user ook rechten gegeven in de database zelf? Of heb je de betreffende user SA gemaakt?
P_de_B schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:34:
heeft deze gebruiker ook rechten op de database? Je moet de gebruiker ook op databaseniveau aanmaken en rechten geven. Niet alleen op de SQL instance
Er is op dit moment enkel een instance en nog geen DB, behalve de standaard master, tempdb en msdb. Ik ga er van uit dat Wise na het verbinden met de instance zelf DBs aanmaakt - of vergis ik me hierin?

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Volgens mij is het niet nodig om de user rechten in de db te geven. Als de login (let op: op instance-niveau heet het een login) SA heeft, dan is dat voor zover ik weet niet nodig.

@ TS: heb je een wachtwoord ingesteld voor de Sql-login?
YellowOnline schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:37:
[...]

Er is op dit moment enkel een instance en nog geen DB, behalve de standaard master, tempdb en msdb. Ik ga er van uit dat Wise na het verbinden met de instance zelf DBs aanmaakt - of vergis ik me hierin?
Geen idee, ik ken daar WISE niet goed genoeg voor.

[ Voor 44% gewijzigd door pven op 20-04-2011 14:37 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
pven schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:37:
Volgens mij is het niet nodig om de user rechten in de db te geven. Als de login (let op: op instance-niveau heet het een login) SA heeft, dan is dat voor zover ik weet niet nodig.
ik had idd niet gezien dat de user SA rechten had.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
pven schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:37:

@ TS: heb je een wachtwoord ingesteld voor de Sql-login?

[...]

Geen idee, ik ken daar WISE niet goed genoeg voor.
min. 16 karakters & complex, does not expire

Tiens, na iets te proberen merk ik dat ik wél verder kan gaan met de install zonder die error als ik mijn eigen account gebruik (dus via Windows Authentication). Met andere woorden: in tegenstelling tot wat de foutmelding suggereert is SQL authenticatie nu wél toegestaan maar is er inderdaad een rechtenprobleem met de serviceaccount die ik aangemaakt heb.

"Nee, jij hebt geen SQL cursus nodig. Je hebt al genoeg producten. We hebben SQL mensen." Grmblz, ik had toch graag een cursus SQL gehad.

Gevonden! Nu ik wist dat het probleem toch rechtengerelateerd was en niet inzake connectietype was het eenvoudiger. Op een nogal domme manier zelfs: ik heb gekeken welke rechten aan mijn Windows account gegeven waren en het verschil bleek sysadmin ipv serveradmin. Nu werkt het wel.

[ Voor 48% gewijzigd door YellowOnline op 20-04-2011 15:18 ]

Pagina: 1