Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Argantos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-04-2023
Ik ben bezig met mijn eigen site (wordpress) en heb een probleem met de permalinks.
Wanneer er een artikel aangeklikt wordt komt er in de permalink een index.php tussen gezet; www.domein.nl/index.php/artikelnaam

In de instellingen in wordpress kan je de link aanpassen, wat ik ook gedaan heb (er stond standaard /index.php/%postname%/). Had er alleen /%postname%/ ingezet. Dit werkt ook alleen kan het artikel dan niet gevonden worden en krijg ik een error.

Ik vermoed dat het te maken heeft met de .htaccess code. Deze heb ik er zelf ingezet, want deze stond er niet bij. De code die erin staat is deze:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# BEGIN WordPress
Options +FollowSymLinks
DirectoryIndex index.php
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /
RRewriteCond %{THE_REQUEST} ^[A-Z]{3,9} /([^/]+/)*index.php HTTP/ 
RewriteRule ^(([^/]+/)*)index.php$ http://www.%{HTTP_HOST}/ [R=301,NS,L]
</IfModule>
 # END WordPress

Maar vooralsnog werkt het niet...

Ideeën? _/-\o_

[ Voor 96% gewijzigd door Argantos op 20-04-2011 12:27 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Argantos schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:49:
Maar vooralsnog werkt het niet...

Ideeën? _/-\o_
Ja: wat heb je zelf al geprobeerd/gezocht/gevonden? Of heb je gewoon de eerste de beste htaccess die je vond gecopy/paste? Zie onze Quickstart; we verwachten namelijk wel wat meer eigen inzet en je zou al eens kunnen beginnen met debuggen (Debuggen: Hoe doe ik dat?)

Daarbij: Waar hoort mijn topic?
PRG >> WSS

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 20-04-2011 11:54 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Argantos
RobIII schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:53:
[...]

Ja: wat heb je zelf al geprobeerd/gezocht/gevonden? Of heb je gewoon de eerste de beste htaccess die je vond gecopy/paste? Zie onze Quickstart; we verwachten namelijk wel wat meer eigen inzet en je zou al eens kunnen beginnen met debuggen (Debuggen: Hoe doe ik dat?)

Daarbij: Waar hoort mijn topic?
PRG >> WSS
Als ik geen eigen inzet toon, maak ik de hele htaccess code toch niet aan? Ik heb verscheidende codes geprobeerd (ja, van internet gehaald en deze deden het bij andere mensen met het zelfde probleem wel ja) Maar wanneer het na zolang proberen niet lukt, dacht ik wel van professionals een goed antwoord of tenminste wat hulp. En niet bij ieder topic dat ik aanmaak een moderator die zegt dat ik mijn best niet eens doe.
Buiten dat heb ik niet veel verstand van dit htaccess bestand. Dan kan ik toch een vraag stellen? op een topic...?

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-11 21:12
Argantos schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:49:
Ik ben bezig met mijn eigen site (wordpress) en heb een probleem met de permalinks.
Wanneer er een artikel aangeklikt wordt komt er in de permalink een index.php tussen gezet; www.domein.nl/index.php/artikelnaam
Een probleem waar een vriend van mij ookal heel lang mee bezig is. Maar nergens is een goede oplossing te vinden! hoop dat er hier wat uit komt!

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Enigszins offtopic:
Het is niet verstandig om artikelnaam in de permalink op te nemen (althans niet zonder zonder een ander id) aangezien de naam van het artikel kan wijzigen waardoor de *permanente* link niet meer werkt.

Je zult dan dus wel iets als www.domein.nl/(index.php/)213/mijn_post moeten gebruiken waarbij 213 altijd naar de post wijst, zelfs als de titel (stub) mocht wijzigen.

If it isn't broken, fix it until it is..

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Argantos schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:59:
Als ik geen eigen inzet toon, maak ik de hele htaccess code toch niet aan? Ik heb verscheidende codes geprobeerd (ja, van internet gehaald en deze deden het bij andere mensen met het zelfde probleem wel ja)
...
Buiten dat heb ik niet veel verstand van dit htaccess bestand.
Doe eens gek en lees de documentatie dan eens... Het hele probleem ontstaat doordat je alleen maar aan 't copy/pasten bent zonder te begrijpen waar je mee bezig bent. En dat is precies waarom er documentatie bestaat. Als iets bij Jantje wel werkt en bij jou niet dan zit er een verschil in (bijv.) de environment. Jantje's oplossing hoeft dus niet per definitie jouw oplossing te zijn.
Maar wanneer het na zolang proberen niet lukt, dacht ik wel van professionals een goed antwoord of tenminste wat hulp.
In 't donker in een porceleinwinkel met een honkbalknuppel op een vervelende mug gaan jagen werkt ook best, als je maar lang genoeg probeert ;) Je kunt ook 't licht aan doen en wat omzichtiger te werk gaan. Dan heb je eerder een tevredenstellend resultaat. De "pro's" hebben ook ooit, al dan niet lang geleden, documentatie moeten lezen om zich de stof eigen te maken. Waarom zou dat voor jou niet gelden?
En niet bij ieder topic dat ik aanmaak een moderator die zegt dat ik mijn best niet eens doe.
Als je er bij ieder topic op gewezen wordt moet je eens bij jezelf nagaan of wij 't leuk vinden of eropuit zijn om je topics te verpesten of dat je misschien echt eens wat zelf moet ondernemen voordat je een topic opent ;)
Dan kan ik toch een vraag stellen? op een topic...?
We zijn hier toch om elkaar te helpen?
Waarom gaan die topics eigenlijk dicht, we zijn hier toch om elkaar te helpen?
Zonder vragen geen forum! Die redenatie gaat op GoT niet op. Het is een forum wat niet als doel heeft zoveel mogelijk users of zoveel mogelijk posts. Dat staat namelijk ongeveer lijnrecht tegen ons werkelijke doel: Een technisch discussieforum op een hoog niveau. Het is dus niet je helpdesk waar je even zonder eigen inzet je probleem neerdumpt.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:51
@Niemand_Anders: Wordpress heeft hier een oplossing voor, zelfs als je de titel verandert blijft de link hetzelfde. Deze is wel te veranderen maar checkt zelf of deze link uniek is. Kan in uitzonderlijke gevallen (als de check mislukt) foutgaan, maar anders lost wordpress het zelf op.

• Argantos
RobIII schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:15:
[...]

Doe eens gek en lees de documentatie dan eens... Het hele probleem ontstaat doordat je alleen maar aan 't copy/pasten bent zonder te begrijpen waar je mee bezig bent. En dat is precies waarom er documentatie bestaat. Als iets bij Jantje wel werkt en bij jou niet dan zit er een verschil in (bijv.) de environment. Jantje's oplossing hoeft dus niet per definitie jouw oplossing te zijn.

[...]

In 't donker in een porceleinwinkel met een honkbalknuppel op een vervelende mug gaan jagen werkt ook best, als je maar lang genoeg probeert ;) Je kunt ook 't licht aan doen en wat omzichtiger te werk gaan. Dan heb je eerder een tevredenstellend resultaat. De "pro's" hebben ook ooit, al dan niet lang geleden, documentatie moeten lezen om zich de stof eigen te maken. Waarom zou dat voor jou niet gelden?

[...]

Als je er bij ieder topic op gewezen wordt moet je eens bij jezelf nagaan of wij 't leuk vinden of eropuit zijn om je topics te verpesten of dat je misschien echt eens wat zelf moet ondernemen voordat je een topic opent ;)

[...]

We zijn hier toch om elkaar te helpen?

[...]
Ik moet zeggen, komt leuk uit de hoek. ;)
Maar wat je zegt is dus dat ik het zelf moet kennen, of het moet gaan leren. wat is dan de lol van het forum? Je kan wel discussiëren dat het "%" teken beter is dan het "&" teken, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling? het viel mij gewoon op na veel zoeken op internet en proberen dat niemand (die ik tegen ben gekomen) nog een goede werkende oplossing voor mij heeft. En wat betreft de plaatsing, dat klopt. Mijn fout. Sorry. 8)7

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Argantos schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:28:
Ik moet zeggen, komt leuk uit de hoek. ;)
Maar wat je zegt is dus dat ik het zelf moet kennen, of het moet gaan leren.
Wat ik zeg is dat je met copy/pasten nergens gaat komen als je niet snapt waar je mee bezig bent. Wie weet zit 't probleem wel helemaal niet in de htaccess maar draai je (for all I know) een IIS server die geen htaccess ondersteunt of vreet je Apache om een willekeurige reden de htaccess niet of... of... Je moet zelf op onderzoek uit en proberen het probleem te lokaliseren; dan gaan kijken wat daar de oorzaak van kan zijn en proberen er iets aan te doen (en dan kun je de documentatie ernaast wel gebruiken)
wat is dan de lol van het forum?
Dat staat toch letterlijk in mijn post :?
het viel mij gewoon op na veel zoeken op internet en proberen dat niemand (die ik tegen ben gekomen) nog een goede werkende oplossing voor mij heeft.
En hebben die mensen allemaal de randvoorwaarden waarom 't niet werkt met jou gemeen? Heb je situaties gezien waarin 't wél werkt (dus: kan 't überhaupt?) en zo ja; hoe is 't daar dan opgelost/aangepakt? En waarom werkt(e) die oplossing bij jou (volgens jou of volgens de foutmelding of...) niet?

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 20-04-2011 12:34 ]

Over mij

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik weet niet hoe dat bij jou zit, echter in de wordpress install van een kennis, gaf wordpress zelf de correcte inhoud voor het htaccess bestand terug. Hierin is tevens de permalink http://sitenaam.nu/%postname%/. Er vanuit gaande dat het idd apache betreft (en mod rewrite aan staat):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# BEGIN WordPress
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^index\.php$ - [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]
</IfModule>
# END WordPress

Echter verstoor ik hiermee je leerprocess natuurlijk wel een beetje, sorry RobIII :X

• Argantos
Niemand_Anders schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:12:
Enigszins offtopic:
Het is niet verstandig om artikelnaam in de permalink op te nemen (althans niet zonder zonder een ander id) aangezien de naam van het artikel kan wijzigen waardoor de *permanente* link niet meer werkt.

Je zult dan dus wel iets als www.domein.nl/(index.php/)213/mijn_post moeten gebruiken waarbij 213 altijd naar de post wijst, zelfs als de titel (stub) mocht wijzigen.
Ja klopt, maar wat ik vreemd vind is dat wordpress zelf ookal de index.php toevoegd.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als de map waar Wordpress in staat lees- en schrijfbaar is voor de Apache user, dan kun je met WordPress zélf een .htaccess bestand genereren. Als dat niet het geval is, dan zal WordPress aangeven wát er in de .htaccess moet komen te staan.
Argantos schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:38:
Ja klopt, maar wat ik vreemd vind is dat wordpress zelf ookal de index.php toevoegd.
mod_rewrite actief op de server? Schijnbaar niet, want nu gebruikt WordPress diens interne systeem ervoor, vandaar dat index.php verschijnt. Verder heb je ook nog niets verteld over de omgeving waar jouw Wordpress zich in bevind.

Denk dan aan bijvoorbeeld het OS van de server, zoals RobIII al aangeeft, dan werkt .htaccess niet, al zijn er wel ISAPI filters voor waarmee je alsnog een mod_rewrite functie kan krijgen op Windows. Zolang wij niets weten over de omgeving kunnen wij niets betekenen voor je.

[ Voor 65% gewijzigd door CH4OS op 20-04-2011 12:51 ]

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
@CptChaos:

de rewrite-rules die TS post zijn toch ook alleen actief als de module actief is?
<ifmodule... staat er voor iets eh ;-)

het feit is net dat WP die index.php invoegt bij de RewriteRules.

naar aanleiding van hieronder:
zie wederom TS:
...In de instellingen in wordpress kan je de link aanpassen, wat ik ook gedaan heb (er stond standaard /index.php/%postname%/). Had er alleen /%postname%/ ingezet. Dit werkt ook alleen kan het artikel dan niet gevonden worden en krijg ik een error....
of heb jij het over een andere instelling?
Misschien leer ik ook bij ;)

[ Voor 49% gewijzigd door soulrider op 20-04-2011 12:55 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

soulrider schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:51:
@CptChaos:

de rewrite-rules die TS post zijn toch ook alleen actief als de module actief is?
<ifmodule... staat er voor iets eh ;-)

het feit is net dat WP die index.php invoegt bij de RewriteRules.
Dan zijn het gewoon de instellingen binnen WordPress zélf.

• Argantos
wasted247 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:36:
Ik weet niet hoe dat bij jou zit, echter in de wordpress install van een kennis, gaf wordpress zelf de correcte inhoud voor het htaccess bestand terug. Hierin is tevens de permalink http://sitenaam.nu/%postname%/. Er vanuit gaande dat het idd apache betreft (en mod rewrite aan staat):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# BEGIN WordPress
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^index\.php$ - [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]
</IfModule>
# END WordPress

Echter verstoor ik hiermee je leerprocess natuurlijk wel een beetje, sorry RobIII :X
Deze code heb ik inderdaad geprobeerd, maar ook geen resultaat (tot zover het leer proces xD). Krijg de error code 404.. Ik kan niet bij de mod_write, heb de site extern staan. Zou dit echt de simpele oplossing zijn?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Argantos schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:54:
Deze code heb ik inderdaad geprobeerd, maar ook geen resultaat (tot zover het leer proces xD). Krijg de error code 404.. Ik kan niet bij de mod_write, heb de site extern staan. Zou dit echt de simpele oplossing zijn?
Bekijk regel 5 eens van jouw .htaccess... ;) Laat WordPress de .htaccess genereren, makkelijker kan niet.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
TS: zijn het mogelijk instellingen (en een .htaccess) die vanaf een testinstallatie meegekomen zijn en die nu niet kunnen aangepast worden door WP omwille van onvoldoende rechten op de bestanden of folders?

of dat op je live-server die Rewrite-module inderdaad mist ?
-> navragen bij je hostingsbedrijf dan, of in je admin-panel kijken of die zo aan te zetten is.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mod_rewrite is tegenwoordig standaard eigenlijk binnen Apache2 en veel Linux distributies.

Verwijderd

@topicstarter

Welk besturingssysteem / webserver gebruik je?

Als Wordpress op Windows / IIS geïnstalleerd wordt en je enabled permalinks, dan krijg je inderdaad die "index.php" ertussen gegooid. Die moet je in principe laten staan, anders zullen je permalinks niet meer werken.

Lees in ieder geval eens de relevante pagina op de Wordpress Codex hierover.

Indien je dus effectief op IIS host, bestaan er wel plugins om die index.php te laten verdwijnen. Maar persoonlijk vind ik dit een beetje gevaarlijk. Als de plugin om de 1 of andere reden niet meer werkt, kan je je website onbereikbaar maken of bv problemen krijgen met zoekmachineindexatie.
Pagina: 1