Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers ,

Ik heb een opdracht gekregen van school om een tripple boot te maken.
Het gaat hier om het feit dat ik een bootmenu moet samenstellen die enkel en alleen 3 keuzes heeft, dus meteen keuze uit Windows 7 , Vista en OpenSuSe 11.3..
De leraar wil meteen doorgelinkt worden naar 1 van deze besturingssystemen dus wil niet doorgelinkt worden.

Nou is het probleem dat OpenSuSe de bootloader totaal aanpast en er dan op uit komt op een omgeving van OpenSuse boot.. En alsnog doorgelinkt wordt naar 1 van de besturingssystemen..

Nou is mijn vraag hoe kan ik de drie besturingssystemen alle drie onder elkaar kunnen krijgen, zonder doorlink mogelijkheden...? Ik hoor het advies van andere om FreeBSD te gebruiken als je dit probleem wil oplossen..?

Hebben jullie misschien iets van een handleiding voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2011 @ 10:42:

De leraar wil meteen doorgelinkt worden naar 1 van deze besturingssystemen dus wil niet doorgelinkt worden.
Wil hij nou wel of niet doorgelinkt worden? En wat is doorgelinkt worden in deze context?
Nou is het probleem dat OpenSuSe de bootloader totaal aanpast en er dan op uit komt op een omgeving van OpenSuse boot.. En alsnog doorgelinkt wordt naar 1 van de besturingssystemen..

Nou is mijn vraag hoe kan ik de drie besturingssystemen alle drie onder elkaar kunnen krijgen, zonder doorlink mogelijkheden...? Ik hoor het advies van andere om FreeBSD te gebruiken als je dit probleem wil oplossen..?
Wat zijn doorlinkmogelijkheden, wat heeft freebsd er mee te maken, en kun je het bootmenu van suse niet gewoon aanpassen, of achteraf je bootloader naar keuze installeren?
Hebben jullie misschien iets van een handleiding voor me?
Er is geen nuttige documentatie te vinden over triple boots?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een snelle Google search kreeg ik heel veel how-to's over triple boots met Windows 7 dus ik zie geen enkele reden om te helpen..

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2011 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

dit is inderdaad even een kwestie van onze grote vriend Google te gebruiken.

Genoeg resources dus :) Hier op tweakers.net wordt er wel verwacht dat je een beetje eigen research doet.

Daarnaast heb ik thuis een dual boot lopen met ubuntu 10 en windows 7. Werkt prima met bootloader/bootlistings

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Noot: Realiseer je dat huiswerkopgaven, want ik heb de indruk dat het dat is, hier niet zijn toegestaan. Als er een interessante discussie uit voortvloeit dan is het best ok, maar simpelweg huiswerk voor je maken beginnen we niet aan.

Om verder te gaan met je vraag:
Dit zou je kunnen doen door een stock GRUB installeren als bootloader en die configureren zodat je drie keuzes hebt.

Wat voor bootloader gebruikt OpenSUSE? Toevallig ook GRUB maar dan sterk aangepast?
Mogelijk zou het dan enkel een kwestie zijn van die configfile backuppen en renamen. Nieuwe schone configuratie maken voor GRUB die je zelf invult met de drie keuzes die jij wilt hebben.
FreeBSD ga je hier in ieder geval niet voor nodig hebben.

Lees je in, doe je ding, op de Wiki van Arch Linux en Gentoo Linux staan verder goede invullingen voor simpele configuratie van de GRUB bootloader als je voorbeelden nodig hebt.
En als je dan nog ergens tegenaanloopt kun je hier natuurlijk terugkomen met gerichte vragen.
Succes :)

[ Voor 19% gewijzigd door Ultraman op 20-04-2011 11:48 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ultraman schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:45:
Noot: Realiseer je dat huiswerkopgaven, want ik heb de indruk dat het dat is, hier niet zijn toegestaan. Als er een interessante discussie uit voortvloeit dan is het best ok, maar simpelweg huiswerk voor je maken beginnen we niet aan.
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2011 @ 10:42:
Hallo tweakers ,

Ik heb een opdracht gekregen van school om een tripple boot te maken.
Neem nog een bak koffie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28
Als moderator moet ik eigenlijk zeggen dat wij je huiswerk niet gaan maken en dat je zelf research moet doen, maar dat is in de voorgaande posts al genoeg gezegd, ik denk dat je de boodschap wel snapt....

Dan nog even over je vraag, het is ons niet duidelijk wat je met 'doorlinken' bedoelt. De FreeBSD bootloader biedt standaard aan om ook op de volgende schijf naar een bootloader te zoeken. Gaat het daar misschien over?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is me gelukt door simpelweg een aparte partitie op GRUB.
En een 2e partitie op Dva4.

Verder heb ik het voor elkaar gekregen drie OS'en onder elkaar te krijgen in het zelfde menu ,
dit heb ik gedaan met EasyBCD.

In ieder geval bedankt voor de uitleg.
Pagina: 1