Auto gekocht, onjuiste kilometerstand, advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-06 17:39
Edit 2: Opgelost met de garage, heb 250 euro contant retour gehad.
Medetweakers,

Dit is een heel lang verhaal, als je niet alle tijd hebt om alles door te lezen, lees het dan globaal door of reageer niet ;)
3 januari jongstleden (dus 2011) een Volkswagen gekocht, deze volkswagen is van bouwjaar 1998 en rijdt op LPG-G3.
Wij hebben de auto gekocht bij een autobedrijf te friesland (naam blijft bewust even onbekend, nader te bepalen of wij de bedrijfsnaam virjgeven).

3 Januari 2011:
Marktplaats.nl afgezocht voor een goede leuke LPG-G3 auto, deze VW gezien, gelijk gebeld om te informeren of deze nog beschikbaar was & gevraagd of we gelijk langs konden komen. Dit was geen probleem, wij dus advertentie uitgeprint & opgeslagen & meegenomen.
Aangekomen bleken er wat meer roestplekjes op te zitten als vermeld aan de telefoon & in de advertentie maar tis een auto van 13 jaar oud dus dat namen we voor lief. Op de kilometerstand op het dashboard stond een KMstand van: 234---
Op de factuur schreef het autobedrijf 230.000KM. Wij dachten die iets minder als 5000KM gaan we niet moeilijk omdoen.
Auto proefgereden, reed goed betaald & meegenomen.

15 April 2011:
Wij gingen naar een dealer toe om de auto in te ruilen, wij gaan aanzienlijk meer rijden vanwege het feit dat er ander werk is gevonden dat verder weg is. Aangekomen bij de dealer vult de medewerker van de dealer het kenteken in het NAP & schrikt tot zijn verbazing. Ik had namelijk aangegeven dat ik circa 20.000KM heb gereden sinds januari jongsleden. Meneer vraagt ons of wij met de KM's hebben gesjoemeld, wij schrokken & zeggen nee.
Meneer laat ons zien wat er in het NAP staat, daarin staat het volgende:

Stand nu 256---
30-11-2010 242077
01-07-2010 230319
05-11-2009 210942
16-06-2009 196554

Particulier 03-01-2011 tot -----
(Erkend) bedrijf 21-12-2010 tot 03-01-2011
Particulier 22-02-2007 tot 21-12-2010
(Erkend) bedrijf 19-01-2007 tot 22-02-2007
Particulier 26-05-2006 tot 19-01-2007

Wij thuisgekomen en gebeld met het bedrijf waar hij is gekocht, verkoper wou er niets van weten. Na aangeven dat wij graag een oplossing willen en iemand hogerop willen spreken krijgen wij het nummer van de directie. Verkoper gaf eerst een onjuist telefoonnummer waarna we hem direct weer terugbelde, hij gaf aan: O sorry verkeerde gegeven en kregen het juiste. (het onjuiste telefoonnummer leek er niet eens op), wij direct gebeld aangezien het al rond 5en was. Directie-lid nam op en was in gesprek met de verkoper (konden vrij goed meeluisteren, stond op de speaker).

Ahfijn, probleem uitgelegd & aangegeven dat wij graag een oplossing willen. Medewerker kwam met een aantal smoesjes/ kletspraat:
- Waarschijnlijk gewoon een typfout geweest kom maar even langs dat zetten we het wel recht
- De auto heeft minder als 4500 euro gekost, wij hoeven niks te controleren
- Je hebt geen Bovag garantie gekocht, je hebt pech
- Ik kan niet in het NAP systeem komen en het controleren
- Je hebt hem test gereden dat had je gelijk de auto moeten laten staan
Na vermelding dat wij dan het RDW 7 advocaat gingen raadplegen aangezien dit per wet verboden is, werd meneer wat rustiger en begon redelijkerwijs naar een oplossing zoeken. Wij gaven aan dat wij tevreden waren als zij de auto of terug konden kopen of ons een redelijke vergoeding kunnen geven aangezien wij meer als 600 euro minder krijgen voor de auto. De KM's zijn gewoon niet meer betrouwbaar dus een eventuele koper/handelaar geeft gewoon minder. De auto verkopen aan een particulier wetende dat de KM's niet juist zijn gaat niet over mijn hart.

Afgesproken dat wij afgelopen maandag 18 April per mail een reactie zouden krijgen of de door ons voorgestelde oplossing(en) vóór 12:00 uur. 14:00 uur geen mail, dus wij gebeld. Meneer gaf aan dat hij niet naar de zaak is geweest & dat zijn oom na de lunch zou mailen. (ze lunchen om 12:30 uur maar goed) 16:00 uur nog geen mail dus wij weer gebeld, meneer geeft ineens aan: wij hebben een onjuist emailadres genoteerd (wij hebben het 3maal vermeld & meneer las het nog op na het opschrijven ervan). Ahfijn meneer nogmaals gestuurd (zonder dat wij het mailadres nogmaals hebben vermeld) en na 25 min. was de mail binnen.
Kort samengevat:
Wij willen de KM-stand wat er nu op de teller staat om het recht te zetten, dat is ons oplossing.
Als u ons de huidige KM-stand geeft kunnen wij het rechtzetten.
Ons reactie erop was dat dit niet de afspraak was. Wij willen de auto verkopen/inruilen en liever gister dan vandaag. Inmiddels hebben wij al een andere auto gekocht, een bekende deed zijn auto weg en konden hem voor een leuk prijsje overnemen.

Wij hebben meerdere malen geprobeerd te bellen naar het bedrijf maar geven elke keer aan dat we persé die meneer moeten hebben die niet meer opneemt. Hij is ook telkens toevallig niet op de buurt, willen ook geen terug-bel notitie maken dat meneer ons terugbelt. Als wij meneer bellen gaat hij wel over maar neemt niet op. Zowel met geheimnummer als met nummerherkenning aan.

Zij zijn aangesloten bij de BOVAG, wij hebben geen BOVAG-garantie erbij gekocht maar toch even gebeld met het 0900 nummer van de BOVAG. BOVAG geeft aan als wij bewijsstukken hebben dat we naar een advocaat moeten stappen & zodoende de koop ontbonden kan worden. Hierbij wordt de aanschafprijs aangehouden, dus géén normale afschrijving die een auto normaliter heeft. WEL KAN er een bedrag in mindering gebracht worden vanwege de gereden KM's die wij ermee hebben gereden.

Bedrijf laat niks meer horen, niet per mail, fax & telefoon. Wij hebben alle bewijsstukken voor zover mogelijk in ons bezit. Tevens hebben wij de gesprekken die gevoerd zijn samengevat en daar gaan wij nog een mooie brief van maken en naar het bedrijf aangetekend opsturen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand hoe te handelen?
LET OP er zijn een aantal zaken waarom de juiste kilometerstand van zeer groot belang KAN zijn:
- Onderhoudsbeurten moeten op tijd gegeven worden
- Distributieriem moet bij zoveel KM vervangen worden, wij weten nu niet hoeveel de huidige riem heeft gelopen
-Inruil/ Verkoop van de auto maakt het lastiger

Nou valt er voor alles wel wat te zeggen, reacties als:
De auto is zo oud neem het voor lief of iets in dergelijek aard worden niet op prijs gesteld.

Dit topic openen wij om advies in te winnen. Rechtsbijstand hebben wij al om hulp gevraagd maar die zegt simpelweg: U heeft geen BOVAG garantie gekocht dus u kunt niks doen.
Hoeveel KM's er daadwerkelijk zijn teruggedraaid is dus onbekend. Vooral gezien de KM standen in het verleden hebben wij grote vraagtekens.
Edit 1: Het gaat om een VW Polo uit 1998
Edit 2: Opgelost met de garage, heb 250 euro contant retour gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 10:27:
Medetweakers,
- De auto heeft minder als 4500 euro gekost, wij hoeven niks te controleren
- Je hebt geen Bovag garantie gekocht, je hebt pech
Je had sowieso geen BOVAG-garantie kunnen nemen vanwege de aanschafprijs van minder dan 4500 euro.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Wat heeft de bovag garantie er mee te maken? Je hebt een auto gekocht die niet aan de overeenkomst voldoet, lijkt me voldoende vlees voor de gemiddelde jurist om een mooie brief te kunnen schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:40
Ik zou dit oplossen middels een aangetekende brief waarin je aangeeft dat het product niet de eigenschappen heeft waarmee de auto verkocht is en dat je derhalve de koop ontbindt. Geef ook aan dat je binnen 14 dagen een afspraak wilt voor het inleveren van de auto en het teruggeven van het aankoopbedrag. Geef ook aan dat, indien hieraan geen gehoor wordt gegeven, de zaak uit handen wordt gegeven.

Zo zou ik het (denk ik) aanpakken.

edit: ik zou de rechtsbijstand toch even fijntjes duidelijk maken dat een bedrijf jou een product verkocht heeft wat niet aan de specificaties voldoet. Het feit dat jij geen BOVAG garantie hebt lijkt me in deze zaak compleet irrelevant. (zoals dominator ook zegt)

[ Voor 22% gewijzigd door coyote1980 op 20-04-2011 10:34 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 20:39
Pas over twee jaar (was geloof ik gisteren in het nieuws) is het sjoemelen met km standen strafbaar. Dan sta je misschien wat sterker. Volgens mij geld voor km standen dat je daar ook zelf onderzoek naar moet doen, tot die wet is ingevoerd. Zeker omdat er een NAP aanwezig is. Daarbij had je in het begin al reden tot twijfel en misschien verder onderzoek (vanwege verschil van 5Mm).

Hoewel hier staat dat km-standen van een professionele verkoper als betrouwbaar mogen worden aangemerkt: http://www.atmadvocaten.n...ste-kilometerstand/.(punt 4.5)

[ Voor 20% gewijzigd door L-VIS op 20-04-2011 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:55

Bullet NL

Eigen Wijs

Dat de rechtsbijstand naar de Bovag-garantie wijst klopt ook niet, gewoon een brief (laten) sturen door je rechtsbijstand met de inhoud dat hij de kans krijgt om volgens de jurisprudentie de koop ongedaan te maken en anders ga je hem dagvaarden.
Gewoon druk zetten door een advocaat.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06 16:41

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik snap even niet wat het verschil in km stand is? Nu staat hij op 256---, toen hem kocht op 234--- en op 30-11-2010 stond hij op 242077.

Ik zie een verschil van ~7000 km. Dan denk ik niet dat er opzet in het spel is. Als je de meter terug gaat draaien doe je het over het algemeen goed en niet bij een auto die NAP geregistreerd is.
Tenzij er tussen 30-11-2010 en 21-12-2010 (registratie NAP en verkoop door particulier) er heel veel kilometers mee gereden zijn, maar dat lijkt mij stug.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centaur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-04 17:01

Centaur

Lieg niet,Verdraai de waarheid

Ik heb helaas hetzelfde meegemaakt bij de aanschaf van mijn Peugeot 1,5 jaar geleden.
Nadat ik hem vanwege veel probleempjes ANWB heb laten keuren, een paar weken na de aankoop, kwam ik ook erachter dat mijn teller fors is teruggedraaid (100k eraf ongeveer).
Contact met een bevriende advocaat en de juridische balie van de ANWB was helaas een teleurstelling. Omdat bij mijn verkoop de kilometerstand bewust is weggelaten, kreeg ik te horen dat het niet aannemelijk te maken was, dat ik zelf de teller teruggedraaid heb.
Aangezien er in jouw geval door de dealer een KM-stand is genoteerd op je bon, is dat een schriftelijk bewijs van de zogenaamde KM-stand op dat moment. Dat gekoppelt aan de NAP gegevens was volgens de ANWB in mijn geval genoeg geweest om de verkoop te laten ontbinden.
Ik zou je dus met klem adviseren om dat hele bovag-gezeur te laten zitten en een advocaat dit af te laten handelen. Als ik de dame van de juridische balie van de ANWB mag geloven, was een KM-stand op de bon namelijk alles wat ik nodig had gehad om de verkoop te ontbinden.
Wees hier wel snel mee, want elke meter die jij erin rijdt is natuurlijk weer een excuus voor hen om te zeggen dat je er inmiddels al x-maanden in hebt gereden enz.

Succes!

Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
L-VIS schreef op woensdag 20 april 2011 @ 10:35:
Pas over twee jaar (was geloof ik gisteren in het nieuws) is het sjoemelen met km standen strafbaar. Dan sta je misschien wat sterker.
Dan moet je aantonen dat de garage met de stand gesjoemeld heeft... In dit geval gaat het erom dat de garage je iets verkocht heeft met andere specificaties dan geadverteerd.
Volgens mij geld voor km standen dat je daar ook zelf onderzoek naar moet doen, tot die wet is ingevoerd. Zeker omdat er een NAP aanwezig is. Daarbij had je in het begin al reden tot twijfel en misschien verder onderzoek (vanwege verschil van 5Mm).
De NAP zat er juist niet bij, de garage waar hij de auto wilde inruilen liep er tegenaan.

Tot slot: het gaat blijkbaar inderdaad om een paar duizend kilometer op een totaal van 2,5 ton. Qua inruilwaarde zal het toch geen verschil maken lijkt me? De garage kan hem gewoon te koop zetten met de (geschatte) actuele kilometerstand en de stand op het display moet worden aangepast. Je kunt zo ver gaan als je wilt met je recht halen, hangt er hélémaal vanaf hoeveel energie je erin wilt steken en hoeveel je verwachte opbrengst is. Moet je zelf maar afwegen of dat rendeert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Het is wel vreemd dat er maar 10 of 20K aan kilometers onverklaarbaar zijn. Als je een teller terug draait.... Dan gaat het meestal van 250 naar 150K ofzo, dan is de auto meteen een stuk meer waard. Van 230 naar 210K? Zou in de verkoop niet veel meer opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Deze tellers zijn toch digitaal? Hoe moeilijk of makkelijk is het om daarmee te gaan sjoemelen?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Touchdomex schreef op woensdag 20 april 2011 @ 10:54:
Deze tellers zijn toch digitaal? Hoe moeilijk of makkelijk is het om daarmee te gaan sjoemelen?
Dat zou kunnen, maar we weten niet het specifieke model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
Bedankt allen voor de reacties.
Rechtsbijstand verhaal:
Deze mevrouw die wij hierover hebben gesproken, gaf echt letterlijk aan: is er 100.000KM gesjoemeld met de KMstand? Wij zeiden dat weten we niet het ZOU kunnen maar het moet niet. Op papier hebben wij in ieder geval een sjoemeling van meer als 10.000KM. Wij vonden dit ook zeer vreemd.

Bovag garantie:
De verkoper gaf ons inderdaad ook aan dat BOVAG garantie niet mogelijk is bij een auto onder de 4500 euro. Dit vermeld te hebben bij de rechtsbijstand zegt ze: Meneer wat wilt u? De auto is 13 jaar oud, u moet dat niet vergelijken met een nieuwe auto. Toen wij aangaven dat de auto aan bepaalde opgegeven eisen moet voldoen waarmee zij adverteerde en deze auto dat dus NIET doet, gaf ze aan: Neem het voor verlies, juridisch kan je niets !
Dit verhaal hebben wij met een korrel zout genomen.

@ Standeman:
Op 30-11-2010 was de auto nog van de particulier destijds, die volgens het bedrijf waar wij hem hadden gekocht nog DAGELIJKS mee heeft gereden. de auto is het meest gebruikt op snelwegen.
Er is trouwens meer als 7.000 gesjoemeld. In de advertentie stond: 240.000 KM, op de teller stond 234---KM & op de factuur staat 230.000KM, dat is dus meer als 14.000KM bewijs op papier.
Mogelijk is hij daarvoor ook al teruggedraaid maar daar is geen bewijs van. een paar duizend kan ik me nog als typfout voorstellen maar meer als 10.000 niet daarnaast zijn de exacte KM's aangegeven dus 1 cijfertje verschil is er niet.

Aantallen verschil in kmstand:
Of het nou 5000km of 15000km, gesjoemeld is er. Dat hebben wij zwart op wit. Een potentiele koper die de auto wilt kopen merkt een sjoemeling op in de kmstand. De hele auto wordt als onbetrouwbaar opgemerkt omdat er dan met nog veel meer gesjoemeld kan zijn.
Verkoopprijs daalt 100% daardoor, want voor minder willen zij het risico wel nemen (gedachte !).

Digitaal/analoog:
Zowel digitale kmstanden als analoge kunnen vrij gemakkelijk teruggedraait worden. Verder hebben wij zwart-op-wit het bewijs dat er WEL echt gesjoemeld is dus deze hele discussie gaat nergens over.

Pas over 2 jaar strafbaar:
Dit zou best KUNNEN, echter is het nu wel gewoon een feit dat het niet toegestaan is. Zie een linkje hierboven naar een uitspraak van de rechter. Het is dus WEL gewoon strafbaar, althans er is reden voor ontbinding van de koop.

BTW. Het gaat om een Volkswagen Polo uit 1998.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-06 19:50
Touchdomex schreef op woensdag 20 april 2011 @ 10:54:
Schijnt dat je met een OBD computer (niet zo'n dongletje wat je zelf voor een paar euri uit China kan halen, maar echt zo'n computer bij de garage) het redelijk makkelijk kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
@ictinteresse: je wilde de auto toch inruilen, welk verschil in inruilwaarde loop je nu tegenaan door dit km-stand verhaal? Laat de garage dat op papier zetten want dat is in wezen je directe schade nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:41
Die Polo's uit 1998 hebben idd een digitale km-teller. Deze wil overigens maar tot 299999 en dan springt ie op 0.
Vraag me wel af of ze dat bij de NAP weten en of dit bij autorijders bekend is. Het is namelijk een beetje vreemd voor een 6-cijferige digitale teller.

[ Voor 40% gewijzigd door GAIAjohan op 20-04-2011 11:21 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
coyote1980 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:00:
@ictinteresse: je wilde de auto toch inruilen, welk verschil in inruilwaarde loop je nu tegenaan door dit km-stand verhaal? Laat de garage dat op papier zetten want dat is in wezen je directe schade nu.
Wij krijgen nu nog geen 800 euro op inruil op een nieuwe auto !
Verkoepr geeft aan dat wij anders een bedrag van 1150 hadden gekregen. Wel op voorwaarde dat de Xenon set die erin zit, erin blijft (een Pilot setje, dus wel kwaliteit).
Nu dus bijna 400 verlies.
Als wij dat op papier hebben, wat raad jij dan aan?

Dus ga er maar even vanuit dat wij het zwart op wit hebben (offerte krijg je toch altijd bij de dealer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 10:27:
Medetweakers,
LET OP er zijn een aantal zaken waarom de juiste kilometerstand van zeer groot belang KAN zijn:
- Onderhoudsbeurten moeten op tijd gegeven worden
- Distributieriem moet bij zoveel KM vervangen worden, wij weten nu niet hoeveel de huidige riem heeft gelopen
-Inruil/ Verkoop van de auto maakt het lastiger
Als het om 50k of 100k ging zou je hier inderdaad problemen mee kunnen krijgen, maar met een verschil van nog geen 10k hoef je je over bovenstaande niet druk te maken. Op 2.5ton maakt die 10k ook niet veel uit dus het enige wat er is is dat de kilometerstand niet helemaal overeen komt. Het grootste probleem dat je nu hebt is dat je de auto niet mag verkopen omdat je weet dat de kilometerstand niet klopt. Aan de andere kant is het verschil zo klein en is er via de NAP ook niets van terug te vinden zodat je ook net kunt doen of je neus bloed en hem wel gewoon verkopen (of nog beter regel dat er 10k bij de teller wordt gezet)

Dat verhaal van rechtsbijstand klopt trouwens niet, ook zonder BOVAG garantie mag dit niet (al is het terug draaien van een teller niet verboden, het verkopen van een auto met zo'n teller is wel verboden).
ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:02:
[...]
Verkoepr geeft aan dat wij anders een bedrag van 1150 hadden gekregen. Wel op voorwaarde dat de Xenon set die erin zit, erin blijft (een Pilot setje, dus wel kwaliteit).
Hmm, ik kan hierbij niets anders bedenken dan dat de verkoper er een slaatje uit wil slaan. Gegarandeerd nl. dat zij een van bovenstaande 'oplossingen' gaan toepassen en hem weer lekker doorverkopen (waarschijnlijk via een of andere opkoper waar dit soort bakken meestal heen gaan)

[ Voor 20% gewijzigd door redwing op 20-04-2011 11:09 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

800 euro inruil op een *nieuwe* auto? Dan zou ik sowieso maar eens bij andere dealers gaan praten :+ Dat soort bedragen krijg je ook zonder inruil met gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
[...]

Als wij dat op papier hebben, wat raad jij dan aan?

Dus ga er maar even vanuit dat wij het zwart op wit hebben (offerte krijg je toch altijd bij de dealer).
Dat is natuurlijk een beetje vreemde zaak van de inruiler: 800 ipv 1150 omdat de auto bvb 276.000 ipv 256.000 heeft gelopen. Ik zou daarmee de rechtsbijstand confronteren en aangeven dat dat jouw schade is. Als de rechtsbijstand het liever direct aan jouw uitkeert in plaats van de garagist te plukken dan moet de rechtsbijstand dat weten, maar jij hebt met dit zwart op wit aangetoond wat jouw schade is.

Het hele verhaal komt over als een kapotte tellerunit waardoor er een ander ingekomen is met een iets afwijkende stand.

edit: @floppus: ik mag inderdaad hopen dat dat niet op een 'nieuwe' auto is...

[ Voor 9% gewijzigd door coyote1980 op 20-04-2011 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thiesggb
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11-2020
Ik lees even gauw door de startpost en wat reacties en vraag me af wat nu het probleem is??

Je hebt een polo met 250000km++ die je wilt inruilen, ik heb zelf jaren bij verschillende autobedrijven gewerkt en dit soort inruil gaat gelijk weg (lees: doorverkocht/handel/export), een autobedrijf die moeilijk gaat doen over een paar duizend kilometer op een teller bij dit soort autos en daarom minder wil terug geven bij inruil wil waarschijnlijk liever helemaal die polo niet inruilen.
Ik zou even bij wat meer bedrijven gaan kijken voor een andere auto en een offerte laten maken en dan weer langsgaan bij de auto die je het liefste wil en daar proberen een goede prijs te beddingen met de andere offertes in je achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
Inmiddels hebben wij al een andere auto gekocht.
Het is niet moeilijk te begrijpen neem ik aan?
Zoals eerder gezegd hebben wij zwart op wit een sjoemeling met de KM-standen. De kans dat dit in het verleden is gebrut is dus automatisch ook veel hoger.

Daarnaast staat er op het NAP online van deze auto:
NAP Trendbreuk geconstateerd (en dan in het rood).

Iedereen die de NAP te zien krijgt zal dit zien.

Al voert de verkoper een "praatje" op over het onbetrouwbare kilometerstand om het bedrag lager op te voeren, feit blijft dat hij ZEGT dat hij minder geeft ervoor. Dan mogen wij daar toch wel vanuit gaan?

Bij andere handelaren langsgaan heeft geen zin voor ons aangezien wij al een andere auto hebben gekocht.

@ Redwing:
ook 10k maakt uit hoor. Stel je voor dat je riem om de 80000 vervangen moet worden maar dat hij nu al op 85k staat bijv?
De auto is gewoon niet meer betrouwbaar in deze !

@ Floppus & Coyote1980
gaat toch echt om een nieuwe auto, zowel bij Peugeot & Hyundai

[ Voor 4% gewijzigd door ictinteresse op 20-04-2011 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 07:20
Vervelende situatie iig!. Ik vraag me wel af waarom je extra advies vraagt op tweakers terwijl je al diverse instanties hebt geraadpleegd. Wat kunnen wij jouw meer vertellen? Kan je niet beter naar het autoweek forum?

Of wilde je gewoon je ei kwijt?

[ Voor 9% gewijzigd door mcsluis op 20-04-2011 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
mcsluis schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:17:
Vervelende situatie iig!. Ik vraag me wel af waarom je extra advies vraagt op tweakers terwijl je al diverse instanties hebt geraadpleegd. Wat kunnen wij jouw meer vertellen?

Of wilde je gewoon je ei kwijt!
Als er nou iemand zoiets al heeft meegemaakt, dan kan die dus bijv. uit eigen ervaring advies geven?
Daarnaast hebben we inderdaad al verschillende instanties om advies gevraagd MAAR bijv. het verhaal van de rechtsbijstand klopt niet.

Of ik gewoon mijn ei kwijt wilt? NEEN. Anders zou ik toch niet zo duidelijk om ADVIES vragen?
Graag ontopic, als je het niet gelooft/vertrouwt hoef je ook niet te reageren.
Hier hebben wij noch een ander geen extra toegevoegde waarde aan.

Als je mijn reacties goed had doorgelezen, was je zelf wel op je antwoorden uitgekomen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:11:
Inmiddels hebben wij al een andere auto gekocht.
Het is niet moeilijk te begrijpen neem ik aan?
Zoals eerder gezegd hebben wij zwart op wit een sjoemeling met de KM-standen. De kans dat dit in het verleden is gebrut is dus automatisch ook veel hoger.

Daarnaast staat er op het NAP online van deze auto:
NAP Trendbreuk geconstateerd (en dan in het rood).
Ik vraag me alleen af waar die trendbreuk vandaan komt ? Die is er toch helemaal niet behalve dat jij hebt gezegd dat er 20k mee gereden is terwijl dit volgens de NAP nu maar 12k oid is ? Hoe dan ook, door deze registratie heb je inderdaad een probleem aangezien iedereen dit in kan zien en elke garage er ge/misbruik van zal maken.

Ik had altijd begrepen dat ze dit soort dingen er alleen in zetten als de km-stand plotseling lager is dan eerder geregistreerd.

Een andere mogelijkheid is trouwens ook nog steeds dat ze echt een tikfout hebben gemaakt bij de laatste registratie in het NAP. Als dat 232k was geweest ipv 242k klopt het hele verhaal nl. ook.
@ Redwing:
ook 10k maakt uit hoor. Stel je voor dat je riem om de 80000 vervangen moet worden maar dat hij nu al op 85k staat bijv?
De auto is gewoon niet meer betrouwbaar in deze !
Zo nauwkeurig komen die vervangingen niet hoor. Dat je hem nu niet meer betrouwbaar vind kan ik me voor stellen, maar dat heeft meer te maken dat je niet weet of dat er andere aanpassingen zijn geweest. Deze 10k zorgt er iig echt niet voor dat je auto minder waard is of dat je beurten een probleem gaan opleveren.

Oh en over die rechtsbijstand, heb je dat rechtstreeks ergens afgesloten of via een tussenpersoon ? Als het het laatste is kun je hem er eens naar laten kijken aangezien die meestal meer geregeld krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 20-04-2011 11:20 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 14:18
mcsluis schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:17:
Vervelende situatie iig!. Ik vraag me wel af waarom je extra advies vraagt op tweakers terwijl je al diverse instanties hebt geraadpleegd. Wat kunnen wij jouw meer vertellen?

Of wilde je gewoon je ei kwijt?
Instanties kunnen ook de ene dag iets anders zeggen dan de andere. Er bestaat altijd een kans dat iemand hier iets soortgelijks heeft meegemaakt en gedegen advies kan geven.

Persoonlijk zou ik een auto met 2.5ton en een waarde van nog geen 1000 euro gewoon verkopen met het verhaal erbij zoals het is. Laat er dan eens 100 euro vanaf gaan, dat is in mijn ogen beter dan vele uren bellen en juridisch getouwtrek. Maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:11:
gaat toch echt om een nieuwe auto, zowel bij Peugeot & Hyundai
Als dat zo is, waarom is die 400 euro dan nog het probleem? Dan ben je er toch vanaf ook? Want het gaat feitelijk toch om die 400 euro?

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 20-04-2011 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
redwing schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:19:
[...]

Ik vraag me alleen af waar die trendbreuk vandaan komt ? Die is er toch helemaal niet behalve dat jij hebt gezegd dat er 20k mee gereden is terwijl dit volgens de NAP nu maar 12k oid is ? Hoe dan ook, door deze registratie heb je inderdaad een probleem aangezien iedereen dit in kan zien en elke garage er ge/misbruik van zal maken.

Ik had altijd begrepen dat ze dit soort dingen er alleen in zetten als de km-stand plotseling lager is dan eerder geregistreerd.

Een andere mogelijkheid is trouwens ook nog steeds dat ze echt een tikfout hebben gemaakt bij de laatste registratie in het NAP. Als dat 232k was geweest ipv 242k klopt het hele verhaal nl. ook.

[...]

Zo nauwkeurig komen die vervangingen niet hoor. Dat je hem nu niet meer betrouwbaar vind kan ik me voor stellen, maar dat heeft meer te maken dat je niet weet of dat er andere aanpassingen zijn geweest. Deze 10k zorgt er iig echt niet voor dat je auto minder waard is of dat je beurten een probleem gaan opleveren.
Dit kan geen typfout geweest zijn aangezien er op 01-07-2010 al een KMstand van 230319 was genoteerd. In bijna een half jaar later is er niet "maar'2k mee gereden.

Feit blijft toch dat verkoper mededeelt dat vanwege deze sjoemeling de auto minder opbrengt. & een eventuele particuliere koper die deze auto wilt kopen zal dit natuurlijk ook als argument kunnen aanvoeren.

Het moet niet zo zijn, maar een punt hebben om te gebruiken is al voldoende.

@ Gunner
het gaat om 400 euro minder. Een afschrijving van meer als 600 euro in 3maanden tijd? Op zo een oude auto, dan is zelfs dat niet meer redelijk. Daarnaast staan wij in ons recht voor zover ons kennis loopt, dat het bedrijf de auto terug moet kopen en de aanschafprijs moet hanteren.

Als ik er 1200 euro voor krijg, bne ik al blij. Een verlies van 200 euro kunnen we wel mee leven, maar 60% van de aanschafwaarde in 3 maanden tijd is teveel van het goede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 10:58:

@ Standeman:
Op 30-11-2010 was de auto nog van de particulier destijds, die volgens het bedrijf waar wij hem hadden gekocht nog DAGELIJKS mee heeft gereden. de auto is het meest gebruikt op snelwegen.
En hoeveel zou die particulier gereden hebben. Dan zal nooit meer geweest zijn dan 10.000km, want dan had hij in die 20 dagen elke dag minimaal 500km moeten rijden en die kans lijkt me vrij klein.
Het zou er op neerkomen dat er dan voor 17.000 km gesjoemeld is met km stand :S Het lijkt me dus stug dat dat is gebeurd. De tijd die kwijt ben aan het sjoemelen kost meer dan de meerwaarde die het oplevert (wat nihil is bij een 13 jaar oude auto met 250.000km).
Er is trouwens meer als 7.000 gesjoemeld. In de advertentie stond: 240.000 KM, op de teller stond 234---KM & op de factuur staat 230.000KM, dat is dus meer als 14.000KM bewijs op papier.
Dat is helemaal geen bewijs. Wat er in de advertentie of op de factuur staat maakt uiteraard helemaal niets uit wat betreft de werkelijke km stand. In veel advertenties die ik zie staat de km stand zelfs op 0 dus daar kan je niets uit afleiden. Het enige waar je op af kan gaan is de km stand op de teller.
Mogelijk is hij daarvoor ook al teruggedraaid maar daar is geen bewijs van. een paar duizend kan ik me nog als typfout voorstellen maar meer als 10.000 niet daarnaast zijn de exacte KM's aangegeven dus 1 cijfertje verschil is er niet.
Waarom niet? bijv 213.516 en 214.516 is maar 1 cijfertje verschil hoor. Gewoon een klein foutje bij het invoeren van km stand bij NAP is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
Standeman schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:26:
[...]

En hoeveel zou die particulier gereden hebben. Dan zal nooit meer geweest zijn dan 10.000km, want dan had hij in die 20 dagen elke dag minimaal 500km moeten rijden en die kans lijkt me vrij klein.
Het zou er op neerkomen dat er dan voor 17.000 km gesjoemeld is met km stand :S Het lijkt me dus stug dat dat is gebeurd. De tijd die kwijt ben aan het sjoemelen kost meer dan de meerwaarde die het oplevert (wat nihil is bij een 13 jaar oude auto met 250.000km).
1 Juli 2010 stond er een stand van 230--- geregistreerd. in 5 maanden tijd is er echt wel meer als 2k mee gereden. Helemaal voglens het verhaal van de verkoper die zei dat er tot en met 21-12-2010 volop met de auto is gereden door de particuliere eigenaar destijds.

[...]
Dat is helemaal geen bewijs. Wat er in de advertentie of op de factuur staat maakt uiteraard helemaal niets uit wat betreft de werkelijke km stand. In veel advertenties die ik zie staat de km stand zelfs op 0 dus daar kan je niets uit afleiden. Het enige waar je op af kan gaan is de km stand op de teller.
Dat is daadwerkelijk WEL bewijs volgens advocaten kantoor & de BOVAG.
Zij adverteren toch met een kilometerstand? Als er een 0 staat is het een heel ander verhaal vind ik. Zodra er wel 6 cijfers worden ingevoerd mag je er toch vanuit gaan dat het klopt?
Als er dan op de teller een kilometerstand andere getallen staan als op de factuur & de advertentie & in de NAP klopt het toch niet?
[...]
Waarom niet? bijv 213.516 en 214.516 is maar 1 cijfertje verschil hoor. Gewoon een klein foutje bij het invoeren van km stand bij NAP is voldoende.
Zie mijn reactie hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als men de moeite neemt om een tellerstand terug te draaien gaat het meestal om min. 100.000km, niet om 7.000km.

Het stelselmatig terugdraaien van km standen bij bijv. Lease auto's gebeurt op grotere schaal als wat gedacht word, en in Nederland word het ook nog netjes in het NAP geregistreerd.

Dus zelfs bij een Dealer of BOVAG bedrijf ben je niet zeker van de km stand.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
Fred raket schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:35:
Als men de moeite neemt om een tellerstand terug te draaien gaat het meestal om min. 100.000km, niet om 7.000km.

Het stelselmatig terugdraaien van km standen bij bijv. Lease auto's gebeurt op grotere schaal als wat gedacht word, en in Nederland word het ook nog netjes in het NAP geregistreerd.

Dus zelfs bij een Dealer of BOVAG bedrijf ben je niet zeker van de km stand.
Wat is de intentie van jou bericht, dat we maar voor lief moeten nemen dat de kmstand niet correct is?
Als je iets koopt waarmee met bepaalde eisen wordt geadverteerd mag je er toch vanuit gaan dat het correct is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 15:30

Coach4All

I'm a Coach 4 All

ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:30:
[...]

1 Juli 2010 stond er een stand van 230--- geregistreerd. in 5 maanden tijd is er echt wel meer als 2k mee gereden. Helemaal voglens het verhaal van de verkoper die zei dat er tot en met 21-12-2010 volop met de auto is gereden door de particuliere eigenaar destijds.
Hoe weet hij dat? Misschien heeft hij zich ook maar wat op de mouw laten spelden door de particulier.
Dat is daadwerkelijk WEL bewijs volgens advocaten kantoor & de BOVAG.
Zij adverteren toch met een kilometerstand? Als er een 0 staat is het een heel ander verhaal vind ik. Zodra er wel 6 cijfers worden ingevoerd mag je er toch vanuit gaan dat het klopt?
Als er dan op de teller een kilometerstand andere getallen staan als op de factuur & de advertentie & in de NAP klopt het toch niet?
En je denkt dat ze na elke proefrit / auto meegeven als leenwagen de kilometerstand gaan aanpassen?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:37

itsalwaysme

Graast voor DB

ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:30:
[...]

[...]
Dat hoeft niet. Met mijn auto is deze zomer welliefs 300km mee gereden, omdat ik alles met de trein en de fiets deed. Het is dus goed mogelijk dat de verkoper gewoon een l*l praatje aan het houden was, zoals veel verkopers.

voor de rest:Zoals eerder gezegd een type-foutje is zo gemaakt. Een cijfertje verschil in een getal van 6 cijfers zien veel mensen ook niet, dus dat is heel goed mogelijk.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:19:
[...]

Als er nou iemand zoiets al heeft meegemaakt, dan kan die dus bijv. uit eigen ervaring advies geven?
Daarnaast hebben we inderdaad al verschillende instanties om advies gevraagd MAAR bijv. het verhaal van de rechtsbijstand klopt niet.

Of ik gewoon mijn ei kwijt wilt? NEEN. Anders zou ik toch niet zo duidelijk om ADVIES vragen?
Graag ontopic, als je het niet gelooft/vertrouwt hoef je ook niet te reageren.
Hier hebben wij noch een ander geen extra toegevoegde waarde aan.

Als je mijn reacties goed had doorgelezen, was je zelf wel op je antwoorden uitgekomen !
Ik heb je gehele topic van begin tot eind doorgelezen. Vandaar ook mijn vraag. Aangezien je aangeeft dat je op zoek bent naar ervaringen van andere met hetzelfde probleem, dan kan je beter naar een forum met betrekking tot auto's gaan, dan een topic te openen op een forum die zich veelal richt op IT/electronica gerelateerde zaken.

Edit: Overbodige regels verwijderd

[ Voor 6% gewijzigd door mcsluis op 20-04-2011 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
mcsluis schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:41:
[...]

Ik heb je gehele topic van begin tot eind doorgelezen. Vandaar ook mijn vraag. Aangezien je aangeeft dat je op zoek bent naar ervaringen van andere met hetzelfde probleem, dan kan je beter naar een forum met betrekking tot auto's gaan, dan een topic te openen op een forum die zich veelal richt op IT/electronica gerelateerde zaken.

Erg jammer dat je een goedbedoeld advies en getoonde empathie, neersabelt met zo'n botte reactie.
** Iets met stront en er in zakken**
Dan ben ik heel verkeerd overgekomen, dat is mijn intentie totaal niet en niet geweest.
Ik stel het zeker op prijs dat er reacties worden geplaatst en mensen ook adviesen etc. geven.

Excuus maar was niet mijn reactie om het zo over te brengen.

Daanraast is tweakers inderdaad niet het nummer 1 forum waar je aan zal denken bij een zaak over een auto. Maar ook hier zitten juristen & ook hier hebben wij een vervoer subforum. Niet geschoten is altijd mis toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 301603

ik vind het heel jammer voor je dat je je opgelicht voelt, maar zeg nou zelf: een verschil van 7000 km op 2.3 ton? is dat niet een beetje van een mug een olifant maken? 8)7

km meter stand zegt eigenlijk erg weinig over zo'n oude auto :z

over inruilwaarden gesproken: veel dealers zetten je nog wel eens af als je een nieuwe auto wilt kopen; als je uit bent op een hogere inruil waarden rekenen ze vaak ter compensatie extra kosten of vice versa.

zoek uit waar je het meeste krijgt voor de auto en verkoop hem lekker :z

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 301603 op 20-04-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
Coach4All schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:38:
[...]

Hoe weet hij dat? Misschien heeft hij zich ook maar wat op de mouw laten spelden door de particulier.

[...]

En je denkt dat ze na elke proefrit / auto meegeven als leenwagen de kilometerstand gaan aanpassen?
Het staat in de NAP, het is echt onverklaanbaar dat een auto in 5 maanden tijd (let wel: Een GAS auto) nog geen 2000KM mee rijdt. Daarnaast werdt er toch in de advertentie 240 geschreven? tevens staat dat ook in de NAP?

En nee ze hoeven niet elke X de kmstand aan te passen, en hier hoeft hij dan ook niet aangepast te worden want in plaats van MEER is het minder geworden. Dat is de hele doel van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 14:46

LauPro

Prof Mierenneuke®

@TS: ik heb ook het gevoel dat je je erg opsluit in je eigen gelijk.

Heb je er bijvoorbeeld aan gedacht dat de meter misschien wel defect is? Dat bijvoorbeeld niet elke kilometer wordt geregistreerd en hij daardoor langzamer op loopt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:43:
[...]

Dan ben ik heel verkeerd overgekomen, dat is mijn intentie totaal niet en niet geweest.
Ik stel het zeker op prijs dat er reacties worden geplaatst en mensen ook adviesen etc. geven.

Excuus maar was niet mijn reactie om het zo over te brengen.

Daanraast is tweakers inderdaad niet het nummer 1 forum waar je aan zal denken bij een zaak over een auto. Maar ook hier zitten juristen & ook hier hebben wij een vervoer subforum. Niet geschoten is altijd mis toch :P
Heb mijn vorige reactie aangepast en het tot de kern gehouden. Je hebt gelijk dat tweakers idd ook meer biedt.
Succes met het vinden van een oplossing. Aangezien ik verder geen ervaring heb zal ik mij afzijdig houden.

Edit: Er zijn behoorlijk wat uitspraken gedaan, echter wel op basis van grotere afwijkingen:
Er zijn voldoende uitspraken gedaan; KLIK

[ Voor 16% gewijzigd door mcsluis op 20-04-2011 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:07

Pixeltje

Woo-woohoo!

LauPro schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:46:
@TS: ik heb ook het gevoel dat je je erg opsluit in je eigen gelijk.

Heb je er bijvoorbeeld aan gedacht dat de meter misschien wel defect is? Dat bijvoorbeeld niet elke kilometer wordt geregistreerd en hij daardoor langzamer op loopt.
Neemt niet weg dat er ten tijde van de verkoop minder kilometers op de teller stonden dan volgens de NAP.

@TS;

Rij het ding terug naar de dealer waar hij vandaan komt. Leg de sleutel op tafel en ga eens een halfuur onderhandelen met die kerel. Hij weet waarschijnlijk zelf ook wel dat hij 't fout gedaan heeft (als hij iets fout gedaan heeft) en zal liever een 'schikking' doen met je dan het aan laten komen op een nare juridische strijd.

Je moet je ook bedenken of die 400 euro het waard zijn om die strijd aan te gaan trouwens; een advocaat kost je al heel snel meer dan 400 euro.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Pixeltje schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:48:
Neemt niet weg dat er ten tijde van de verkoop minder kilometers op de teller stonden dan volgens de NAP.
Zoals al gesteld kan dat makkelijk een invoerfout zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kan me indenken dat iemand zich druk maakt om 100.000km of meer, en een redelijk bedrag ten (onrechte) heeft uitgegeven maar dit ??

verder denken dan in je eigen emotie...............

dit is trouwens mijn laatste bericht in dit topic.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:46:
[...]

Het staat in de NAP, het is echt onverklaanbaar dat een auto in 5 maanden tijd (let wel: Een GAS auto) nog geen 2000KM mee rijdt. Daarnaast werdt er toch in de advertentie 240 geschreven? tevens staat dat ook in de NAP?
Die kans is inderdaad erg klein. Het is mogelijk, maar de kans op een foutieve invoer bij het NAP lijkt me groter. Overigens onzinnig om iets dergelijks met opzet te doen, want je valt al snel door de mand.
En nee ze hoeven niet elke X de kmstand aan te passen, en hier hoeft hij dan ook niet aangepast te worden want in plaats van MEER is het minder geworden. Dat is de hele doel van dit topic.
Ik denk dat ze in de advertentie de km stand van het NAP hebben overgenomen en niet die van de auto. Even NAP checken lijkt me makkelijker dan naar een auto lopen als je achter de computer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:46:
[...]

Ik heb mijn huidige auto een half jaar gekocht voor ik mijn vorige auto heb verkocht (verbouwing waarbij ik liever een oude auto vies misbruik :P ). Voor die tijd reed ik 20k per jaar met die auto, in dat half jaar heeft ie misschien 2k gereden. Zo onverklaarbaar is zo'n verschil dus niet, zeker niet net voordat ie verkocht is. Dus ik blijf het vreemd vinden dat je hierdoor gelijk een aantekening in je NAP krijgt.
De stand die in zo'n factuur staat is 9/10 keer een mooi afgerond getal of zelfs niet ingevuld. Aangezien er op de factuur 230.000 staat en je zelf al weet dat het 234.xxx was weet je zelf ook wel dat dat getal niet het goede getal is je dus niet uit moet gaan van die 230.000.
Dus helaas, maar die 230.000 is echt geen bewijs, zeker niet omdat je zelf moet gaan liegen als je dat getal wil gaan verdedigen. Het verschil in km stand is dus 242077-234k=+/- 8k

Maar voor de oplossing, heb je een tussenpersoon voor je rechtsbijstand ? Anders eens de voorwaarden goed doorlezen en bekijken of je er wat in kunt vinden. Enige andere oplossing is anders toch echt naar de rechter stappen, maar dat gaat je waarschijnlijk meer kosten (al was het alleen al aan tijd) dan dat het op kan gaan leveren.

[ Voor 11% gewijzigd door redwing op 20-04-2011 12:02 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 13:26

Lulukai

God's gift to women

Pixeltje schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:48:
[...]

Je moet je ook bedenken of die 400 euro het waard zijn om die strijd aan te gaan trouwens; een advocaat kost je al heel snel meer dan 400 euro.
Dit vind ik echt een verschrikkelijk argument in een 'rechtvaardig' land. Is het trouwens niet zo dat je de gerechtskosten vergoed krijgt als je wint?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
Feiten is & blijft:
NAP geeft aan dat er sprake is van Trendbreuk. Of het hier om 7000KM gaat of om 200000KM, trendbreuk is aanwezig.

Op de factuur kan het best afgerond worden, dat is ook niet erg, daarom hebben wij destijds ook geen heisa erover gemaakt.

Het verschil wat ik kan achterhalen volgens de standen op PAPIER is meer als 14000KM, hoeveel het in realiteit ECHT is, is mij onbekend. Hij kan vaker teruggedraaid zijn he.

Als de verkoper de KMstand van de NAP had overgenomen, had er dus MEER op moeten staan, dit keer stond er dus MINDER op.

In ons eerste telefonisch contact met de verkoper hebben wij dus telkens gestuurd naar een middenweg omdat wij liever ook niet tot een oplossing komen middels juristen e.d.
De verkoper wou er niets van weten, naar mijn weten hebben wij meerdere malen laten zien dat we een tussenweg willen om zo tijd & kosten te besparen voor beide partijen.

Mocht het tot een rechtszaak komen & wij winnen het, dan zal een deel of het volledige bedrag van de juristen e.d. voor de verkopende partij kunnen komen. Dit is niet uitgesloten.

Wellicht denken wij te beperkt of alleen in ons gelijk, feit blijft dan nog dat het NAP trendbreuk aangeeft. Dit hebben wij niet gedaan.

Dat het bij ons gebeurd is, waar wij achter zijn gekomen neemt niet weg dat het niet al bij andere kopers gebeurd kan zijn. Geeft ook niet dat het WEL bij andere kopers gebeurd is.
Voor mij een vraag & voor de verkopende partij een weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Hoezo trendbreuk?
- De auto is van eigenaar gewisseld, elk met een eigen rijgedrag.
- Er kunnen bij het invoeren meet/typefouten worden gemaakt.
- De elektronica van de kilometerstand kan defect zijn.
- Kilometerstanden op facturen zijn veelal afgerond (naar boven/beneden).
- Het verschil van 'terugdraaien' is zo miniem dat het eigenlijk niet aannemelijk is.
- Vrijwel elke verkoper die je dreigt met advocaten zal naar je 'luisteren', die mensen willen ook geen gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
LauPro schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:19:
Hoezo trendbreuk?
- De auto is van eigenaar gewisseld, elk met een eigen rijgedrag.
- Er kunnen bij het invoeren meet/typefouten worden gemaakt.
- De elektronica van de kilometerstand kan defect zijn.
- Kilometerstanden op facturen zijn veelal afgerond (naar boven/beneden).
- Het verschil van 'terugdraaien' is zo miniem dat het eigenlijk niet aannemelijk is.
- Vrijwel elke verkoper die je dreigt met advocaten zal naar je 'luisteren', die mensen willen ook geen gezeik.
Hoezo trendbreuk? Omdat de KM logica niet klopt.
- Auto is gewisseld van eigenaar inderdaad met eigen rijgedrag.
- Typfouten kunnen gemaakt worden, maar dan kom je niet uit op iets meer als 14000km
- Kan defect zijn (alles kan defect raken, dit is toch geen reden daarvoor?)
- Op de factuur is het inderdaad afgerond, daar deden wij ook niet moeilijk om
- Miniem of maximaal, kilometers missen ergens
- Dat is helaas niet waar. Hebben deze verkoper erop gewezen dat wij dit juridisch gaan aanpakken als de verkoper niet met een passende oplossing komt. (dit uiteraard pas bij het 3de telefooncontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinboontje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-08-2015
ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:37:
[...]

Wat is de intentie van jou bericht, dat we maar voor lief moeten nemen dat de kmstand niet correct is?
Als je iets koopt waarmee met bepaalde eisen wordt geadverteerd mag je er toch vanuit gaan dat het correct is?
nee die nap is erg fraude gevoelig ken persoonlijk mensen met autobedrijven. Neem nu maar aan dat heel veel geadverteerde nap passen niet juist zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
tuinboontje schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:26:
[...]

nee die nap is erg fraude gevoelig ken persoonlijk mensen met autobedrijven. Neem nu maar aan dat heel veel geadverteerde nap passen niet juist zijn.
Ik heb er geen NAP pas bij gekregen. Dit zijn gewoon de feiten zoals ze in het online NAP systeem geregistreerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als de 242077 op 30-11-2010 niet klopt dan gaat je hele verhaal, misschien is er een stand van een andere auto ingevoerd. Je weet het niet.

Er zijn te weinig metingen om dat uit te sluiten.

Dus nogmaals, je sluit je erg op in je eigen gelijk en je moet je afvragen wat je gaat winnen als je zo doorzet. Gewoon verkopen die auto en pak je verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
LauPro schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:27:
Als de 242077 op 30-11-2010 niet klopt dan gaat je hele verhaal, misschien is er een stand van een andere auto ingevoerd. Je weet het niet.

Er zijn te weinig metingen om dat uit te sluiten.

Dus nogmaals, je sluit je erg op in je eigen gelijk en je moet je afvragen wat je gaat winnen als je zo doorzet. Gewoon verkopen die auto en pak je verlies.
1 kant wel, andere kant van het verhaal is het de verantwoording van degene die de stand invoert om een juiste stand in te voeren.
Overigens worden in de NAP online geen standen afgerond, alle standen zijn tot op de KM nauwkeurig ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

INGEVOERD JA, maar niet tot op de km nauwkeurig afgelezen.

Meestal gaat men eerst in de auto zitten met een notitieblok, en loopt daarna naar de PC om het in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
LauPro schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:30:
INGEVOERD JA, maar niet tot op de km nauwkeurig afgelezen.

Meestal gaat men eerst in de auto zitten met een notitieblok, en loopt daarna naar de PC om het in te voeren.
Dus moeten we met andere woorden de online NAP met een korrel zout nemen?
De NAP is ingevoerd om geen KM verduistering meer te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door ictinteresse op 20-04-2011 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 19:38

NoFearCreations

3DPrint the world!

Enigste wat NAP doet, is kijken naar de laatste KM-stand die is ingevuld met de laatste APK van de auto. Zit de ingevulde KM-stand erboven is het goed, daaronder niet.

Terugdraaien gebeurt alleen als er daadwerkelijk winst mee behaald kan worden en niet om +/- 10.000km. Zit zelf in de autohandel, ben het ook regelmatig tegengekomen.

Zal eerder met de verkoper van de nieuwe auto gaan praten, hun willen een auto verkopen. Als die om €400 moeilijk gaat doen, is het geen goede verkoper.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
NoFearCreations schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:34:
Enigste wat NAP doet, is kijken naar de laatste KM-stand die is ingevuld met de laatste APK van de auto. Zit de ingevulde KM-stand erboven is het goed, daaronder niet.

Terugdraaien gebeurt alleen als er daadwerkelijk winst mee behaald kan worden en niet om +/- 10.000km. Zit zelf in de autohandel, ben het ook regelmatig tegengekomen.

Zal eerder met de verkoper van de nieuwe auto gaan praten, hun willen een auto verkopen. Als die om €400 moeilijk gaat doen, is het geen goede verkoper.
In je eerste zin geef je het al aan, helaas is deze NAP historie van deze auto niet correct.

Dat het nu om plus minus 10.000km gaat, is aantoonbaar maar zoals vaker aangegeven is het toch goed mogelijk dan in het verleden meer mee gesjoemeld is?
Zeg niet dat het is zo, maar zou kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:07

Pixeltje

Woo-woohoo!

ruyckske schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:07:
[...]

Dit vind ik echt een verschrikkelijk argument in een 'rechtvaardig' land. Is het trouwens niet zo dat je de gerechtskosten vergoed krijgt als je wint?
Ja dat is waar, ik vind het zelf ook een vervelende overweging, maar je moet je gevechten wel kiezen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Heb je al aan de verkoper gevraagd, hoelang hij hem al in bezit had?
Als het een handelaar is, is het groet kans dat hij hem maar kort had, waarschijnlijk ook door inruil verkregen.
En op auto's van onder de €2000,- is het niet de moeite waard om alles na te gaan, omdat de marge zeer klein is. Misschien is er wel iets mee gedaan voordat hij hem had? Kapot tellerblok, kapotte sensor in de bak, enz...

[ Voor 39% gewijzigd door NoFearCreations op 20-04-2011 12:55 ]

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:46:
[...]

In je eerste zin geef je het al aan, helaas is deze NAP historie van deze auto niet correct.

Dat het nu om plus minus 10.000km gaat, is aantoonbaar maar zoals vaker aangegeven is het toch goed mogelijk dan in het verleden meer mee gesjoemeld is?
Zeg niet dat het is zo, maar zou kunnen toch?
Het kan, maar je moet je voor nu gewoon aan de feiten houden. Het enige dat zeker is is dat de NAP 242k aangeeft terwijl je weet dat dat onder de 234k had moeten zitten omdat dat op de teller stond. Al het andere is speculatie waarmee je ook bij een rechter weinig kans zult maken.

Die 230k op de factuur zegt niets en is alleen maar een indicatie, en aangezien je niet weet wat er in het verleden is gebeurt en of ie al eerder teruggedraaid is en of dat de NAP stand niet klopt kun je daar allemaal niet van uit gaan.

Je enige oplossing is of bij de garage langs gaan en zorgen dat je een gesprek krijgt of naar de rechter stappen (evt. mbv rechtsbijstand). Dit laatste gaat je altijd geld kosten ook al krijg je bij winst een aantal kosten vergoed. Helaas zijn dat echt niet alle kosten en kost zo'n gang je uiteindelijk geld (met de kans dat het meer is dan de 400 verlies die je nu hebt).

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
NoFearCreations schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:53:
Heb je al aan de verkoper gevraagt, hoelang hij hem al in bezit had?
Misschien is er wel iets mee gedaan voordat hij hem had? Kapot tellerblok, kapotte sensor in de bak, enz...
Inderdaad al naar geinformeerd, was niks mis mee volgens de verkoper.
Uiteraard kon het zo zijn dat de particuliere eigenaar ervoor wel iets heeft uitgevoerd ermee.

De verkoper had hem vanaf 21 december 2010 in zijn bezit tot 3 januari 2011.

Dit wijst het NAP uit

@Redwing
230k op de factuur zeg wel degelijk iets, het is gewoon een officiel document wat gewoon rechtsgeldig is. Anders kan de verkoper ook aanvoeren dat er niet het volledige dan wel gedeeltelijk bedrag is betaald.
Mag toch er vanuit gaan dat een officieel factuur correct is?

Ik zal de mogelijkheden om even langs te gaan even overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:33:
Dus moeten we met andere woorden de online NAP met een korrel zout nemen?
De NAP is ingevoerd om geen KM verduistering meer te krijgen.
De NAP faalt op dit punt. Het zou wat helpen als men die stand digitaal kan uitlezen dmv een gecertificeerde dongle. Waarbij je ook de identiteit van de persoon die invoert dmv een certificaat controleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

LauPro schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:58:
[...]
De NAP faalt op dit punt. Het zou wat helpen als men die stand digitaal kan uitlezen dmv een gecertificeerde dongle. Waarbij je ook de identiteit van de persoon die invoert dmv een certificaat controleert.
Dat is leuk bij moderne auto's, maar hoe wil je dit doen bij een auto van voor laten we zeggen, 1997?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
LauPro schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:58:
[...]
Inderdaad.
Maar alles wat is te kraken. Eigenlijk nog geen waterdicht systeem gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:22:
- Dat is helaas niet waar. Hebben deze verkoper erop gewezen dat wij dit juridisch gaan aanpakken als de verkoper niet met een passende oplossing komt. (dit uiteraard pas bij het 3de telefooncontact.
Waarom zou je dat in vredesnaam doen? Je 'schade' is 400 euro. Ga je werkelijk voor zo'n bedrag procederen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
400 euro MINDER ja, totaal dus 600 euro.
Een auto wordt naarmate van tijd & KM/slijtage gewoon gedeeltelijk afgeschreven. maar circa 60% in 3 maanden tijd?
Dat is teveel.

particulier verkopen wordt ook lastig
a) Als ik de auto verkoop en de verkoper niet vermeld dat de KM registratie in het NAP onjuist is ben ik voor hem/haar verantwoordelijk
b) Aangezien ik nu precies weet hoe het voelt om zo een auto in bezit te hebben zonder dit van te voren weten gun ik dit geen ander. De ene koper hecht er meer waarde aan als een ander.
c) nu ik weet dat er gesjoemeld is mag ik hem niet eens verkopen (ga er vanuit dat het niet mag), straks krijg ik alle gedoe voor mijn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:17
Hoe zou dit voor een rechter zich afspelen?
Je kan hard maken dat er een discrepantie van minimaal 12K kilometer is (242 van NAP naar 230 op factuur), alles meer is speculatie. Als de garage meeleest wordt het 7K kilometer (235 die je hier in dit topic zelf noemt).

Boze opzet is moeilijk hard te maken; wellicht dat de garage het via NAP had moeten controleren, of wellicht dat je als koper beter had moeten onderzoeken (ANWB keuring of zo).

Op basis van de feiten lijkt het mij redelijk als het waardeverlies van de auto t.g.v. die 12K kilometer door de garage vergoed wordt. Op die kilometerstand praat je dan, verwacht ik, over tientjeswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:02
Plus, je hebt het steeds over de aanstaande koper, maar als ik een polo van 1000 euro koop interesseert het mij werkelijk geen h*l of hij een trendbreuk heeft, hij moet het alleen uithouden totdat ik zsm een fatsoenlijke auto kan kopen en niet stinken naar junks oid. Totaal non-argument, misschien verdwijnt 'ie wel gelijk richting de duitse bocht.
Als je al een punt hebt, is het flinterdun. Je wordt bijna altijd genaaid bij de koop/verkoop van een auto, pak die 400 euro verlies en leer ervan (als er al wat te leren valt). Klets 400 euro aan accesoires erbij aan je nieuwe auto, probleem ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316847

Aangekomen bleken er wat meer roestplekjes op te zitten als vermeld aan de telefoon & in de advertentie maar tis een auto van 13 jaar oud dus dat namen we voor lief. Op de kilometerstand op het dashboard stond een KMstand van: 234---
Hier zeg je hetzelf al het zal altijd de koper zijn verantwoordelijkheid blijven het te kontroleren !!

Verder hebben we het over een auto van 1998 met 256k op de teller de tendens is net als in amerika we slepen iedereen voor de rechter voor elk bedrag tegenwoordig .

Een nieuwe eigenaar zal er gezien de km stand en het bouwjaar niet meer komen dus denk dat je er snel een eind aan moet breien en gezien je eigen acceptatie bij aankoop de boel vergeten .

Misschien heb je er een goede les aan gehad voor een volgende aankoop .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06 16:20
ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:22:
- Typfouten kunnen gemaakt worden, maar dan kom je niet uit op iets meer als 14000km
Hangt ervan af waar je de typefout maakt in de kilometerstand. Kan me voorstellen dat de monteur die het invoert twee getallen omdraait en dan kan het zomaar bv 243000 ipv 234000 worden. En monteurs staan nu eenmaal niet bekend om hun gevoel voor cijfermateriaal, anders waren ze wel fiscaal jurist of accountant geworden.

Zolang de afwijking ervoor zorgde dat de ingevoerde km-stand hoger was dan de vorige in de NAP-database gaan er ook geen alarmbellen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:48

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Die 230k op de factuur is geen bewijs. Je bent zelf akkoord gegaan dat daar 230k stond terwijl je wist dat er toen al 234 op te teller stond.

Dat de NAP op 242 stond wijt ik aan een invoerfout. Dat had mijns inziens 232k moeten zijn. Dan kun je wel roepen, ja maar 2k in 4 maanden is weinig voor zo'n auto maar dat is giswerk. Er is geen plicht in nederland om x km te rijden met je auto.

Mogelijk scenario:
Stand nu 256---
30-11-2010 242077 -- 4 maand: 10k = 2,5k per maand
01-07-2010 230319 -- 8 maand: 20k = 2,5k per maand
05-11-2009 210942 -- 5 maand: 14k = 7k per maand
16-06-2009 196554

Maak van de laatste NAP 232:
30-11-2010 232077 -- 4 maand: 2k = 0,5k per maand

Het lijkt er dan sterk op dat de vorige eigenaar steeds minder ging rijden en daarom misschien ook wel zijn oude op gas rijdende auto heeft ingeruild (misschien had hij zelfs al een nieuwe de laatste paar maanden?)

Grote punt is: Je weet het gewoon niet. Je komt hier nooit achter. Of je moet de vorige eigenaar traceren en vragen of hij nog weet wat de km stand was bij inlevering. Zal misschien wel op zijn faktuur staan.
En het verschil is hoogstens 7k. Daar zal een eventuele nieuwe koper echt niet wakker van liggen (als die auto ooit nog verkocht wordt in nederland).

Als ik jou was zou ik dit laten rusten en eens goed met je nieuwe dealer gaan praten. Hij doet schijnbaar moeilijk (wil 400 euro minder geven voor de auto) over een trendbreuk die in het NAP systeem niet eens te zien is?? Of is er na de 242k NAP invoer een keer een lagere stand in NAP gezet?

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:57:
@Redwing
230k op de factuur zeg wel degelijk iets, het is gewoon een officiel document wat gewoon rechtsgeldig is. Anders kan de verkoper ook aanvoeren dat er niet het volledige dan wel gedeeltelijk bedrag is betaald.
Mag toch er vanuit gaan dat een officieel factuur correct is?
Je weet zelf al dat die officiele factuur niet correct is, dus dit is een beetje een rare vraag natuurlijk :)

Zowel jij als de garage weten dat die 230.000 niet de echte stand is. Of wil jij voor de rechter glashard blijven beweren dat er volgens jou inderdaad precies 230.000 op de teller stond ? (denk je sowieso dat je een goed punt scoort bij de rechter als je met 230.000 aankomt terwijl 2 vragen later het al duidelijk is dat het 234.xxx moet zijn ?)

Ik denk echt dat als je naar de rechter gaat het je meer tijd/geld kost dan je verlies te nemen en dat je hooguit kans maakt bij de BOVAG/garage zelf. Als je het trouwens via de BOVAG wil doen zou ik dat via een klachten-brief doen over de garage, dat werkt meestal beter dan via de telefoon (een klachten brief komt ook sneller terecht bij de personen die er echt iets mee kunnen doen)
Danfoss schreef op woensdag 20 april 2011 @ 13:39:Of is er na de 242k NAP invoer een keer een lagere stand in NAP gezet?
Ik krijg het idee dat hij tegen de laatste garage heeft gezegd dat hij hem met 234k heeft gekocht waarna die er een notitie van heeft gemaakt in NAP waardoor er nu een trendbreuk melding in NAP staat ondanks dat de kilometerstanden wel allemaal zouden kunnen (of hij moet zelfs die 234k er nog bij hebben gezet)

[ Voor 16% gewijzigd door redwing op 20-04-2011 13:46 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

NAP is zo onbetrouwbaar als de pest, als je je hier stellig op vasthoud nu had je ook heel simpel voor 5 euro oid een NAP rapport kunnen opvragen ten tijde van de koop.

Voorbeeldje;
+ Pietje koopt auto, garage geeft gelijk een APK keuring cadeau. Huidige kmstand is 145.403km
+ De o zo drukke Pietje rijdt vanwege werk maar liefst 40.000km met de auto.
+ Auto moet weer gekeurd worden, ipv 185.403km draait ie hem terug naar 153.231km. Apk keuring geeft dit door aan RDW.
+ Auto staat nog steeds te boek als Nap gekeurd, omdat het verschil in kmstand met nu en vorig jaar realistisch is.

Als men de teller terugdraait, waarom dan maar ~14.000 volgens jouw berekeningen? En dan helemaal op zo'n manier waardoor de NAP keuring niet meer klopt. Als iemand hem terugdraait met de gedachte dat NAPl toch niet meer zal kloppen, dan doet die dat gelijk "goed" en zet ie hem onder de 200.000 :) Surf eens op marktplaats en bekijk de vele diesels met bouwjaar 2001~2005.. Je zult zien dat velen onder de 2 ton staan, wel zonder onderhoudsboekje of een zwaar versleten stuur/bestuurdersstoel.

Ik geef je trouwens zeer weinig kans van slagen, zoek maar in google naar Jetcars. Die doen het al jaaaaaaren

[ Voor 4% gewijzigd door SYQ op 20-04-2011 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Laatst online: 23:33

BiLo

PSN: toiletcleaner

Ik heb alles tot nu toe gelezen in dit topic, en het viel mij op dat er niet 1 keer gepraat word over de prestaties van de auto.

Los van het feit dat je lichtelijk bent afgezet, werkt de auto naar behoren en voor 1000 euro kun je daar moeilijk over klagen denk ik? En iemand die voor minder dan 1000 euro een auto koopt wil gewoon dat het voertuig hem of haar van A naar B brengt..

Ik ben het overigens wel met je eens dat dit geen manier is van zaken doen, maar aan de andere kant bestaat er zo goed als geen zuivere autodealers

[ Voor 1% gewijzigd door BiLo op 20-04-2011 13:55 . Reden: typo ]

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

DylanE schreef op woensdag 20 april 2011 @ 13:51:
Ik heb alles tot nu toe gelezen in dit topic, en het viel mij op dat er niet 1 keer gepraat word over de prestaties van de auto.

Los van het feit dat je lichtelijk bent afgezet, werkt de auto naar behoren en voor 1000 euro kun je daar moeilijk over klagen denk ik? En iemand die voor minder dan 1000 euro een auto koopt wil gewoon dat het voertuig hem of haar van A naar B brengt..

Ik ben het overigens wel met je eens dat dit geen manier is van zaken doen, maar aan de andere kant bestaat er geen zuivere autodealer
Gaarne niet alle dealers over een kam scheren!

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Laatst online: 23:33

BiLo

PSN: toiletcleaner

NoFearCreations schreef op woensdag 20 april 2011 @ 13:53:
[...]

Gaarne niet alle dealers over een kam scheren!
:o ze bestaan zo goed als niet.. maar als je goed zoekt ;)

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Laatst online: 05-06 16:48

AzzKickah

06-CENSORED

DylanE schreef op woensdag 20 april 2011 @ 13:55:
[...]

:o ze bestaan zo goed als niet.. maar als je goed zoekt ;)
Dan moet je wel verrrrrrekte goed zoeken.
Ik begrijp volkomen dat die opmerking gemaakt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Ach, dealers die autos verkopen boven de 25.000 zijn veelal wel ok want er valt weinig te sjoemelen met auto's waarvan de koper kan eisen dat alle onderhoudspapieren in orde zijn, en dus de historie ervan is te controleren. Dus ze bestaan wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-06 17:01
Je hebt een auto gekocht in de staat waarin ie zich bevindt. Je hebt nergens bezwaar gemaakt tegen het verschil in km stand op de factuur en in de werkelijkheid. Voor zover ik kan vinden, is het controleren van NAP je eigen verantwoordelijkheid. Het kost een beetje geld maar dan weet je of de kilometerstand juist is.
Feit blijft toch dat verkoper mededeelt dat vanwege deze sjoemeling de auto minder opbrengt. & een eventuele particuliere koper die deze auto wilt kopen zal dit natuurlijk ook als argument kunnen aanvoeren
Wat denk je dat die verkoper probeert? Heb het zelf al meegemaakt dat een verkoper in een autobedrijf (in dit geval dus aankoper) 500 euro van de prijs wou afdoen omdat je de autoradio niet via de knoppen op het stuur kon bedienen. Heb toen maar naar autoafbraak gereden en standaard autoradio uit wrak gekocht voor 20 euro (leuk detail: autoafbraak was broer van de garagehouder).

Als ik het allemaal zo lees, springen volgende zaken in mijn gedachten (vele zijn al ter sprake gekomen):
- kilometerstand NAP is fout getypt
- voor 10.000 of zelfs 20.000 km gaan ze de moeite niet doen om de teller terug te draaien. Voor minder dan 100.000 komen ze hun bed niet uit
- je moest zelf maar NAP gecontroleerd hebben. Op die manier had je bij de aankoop van de wagen misschien nog iets van de prijs kunnen doen
- Je vindt dat je teveel verlies leed voor de overlating bij aankoop nieuwe auto omdat er maar weinig kilometers bijgekomen zijn. Maar niet alleen aantal kilometers zijn belangrijk, er wordt ook rekening gehouden met het aantal eigenaars en dat is met jou weer omhoog gegaan.

Vrees dat er allemaal zoveel niet aan te doen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 13:03:
Een auto wordt naarmate van tijd & KM/slijtage gewoon gedeeltelijk afgeschreven. maar circa 60% in 3 maanden tijd?
Dat is teveel.
echt? ik heb mijn 1e auto namelijk 100% kunnen afschrijven in 1 dag.. :+

ik ben t met veel mensen hier eens, laat die 400 euro zitten, klein foutje gebeurt, als dr nou 160k op had gestaan en 360 op de NAP, dan had je kunnen klagen, voor die 10k (dat is n paar maanden rijden) zou ik t lekker laten, ergens een administratief foutje geweest. veel belangrijker is *hoe* is aan zn km's gekomen is, en hoe het onderhoud is geweest. zitten er onderhoudsboekjes bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreambofh
  • Laatst online: 17-05-2020
Dat NAP vind dat de KM-stand niet "logisch" is hoef deze nog niet verkeerd te zijn. Daar kan niemand iets aan doen.

Fact is natuurlijk wel dat de auto in het NAP systeem een hogere waarde had, dan toen hij bij de garage stond waar je hem gekocht heeft. Dat is vreemd.

Een particulier is er mee naar een garage gegaan, toen heeft deze onderstaande informatie ingevuld
30-11-2010 242077

Bij de garage waar jij hem kocht stond er 234--- op de teller. De garage heeft niets in NAP gezet, waarom zouden ze eigenlijk. Heb je er wel eens aan gedacht dat de persoon die deze auto aan de garage verkocht heeft iets met de teller gedaan heeft?

Verder lijkt het mer eerder dat er een tikfout gemaakt is. Het NAP systeem word ook maar door mensen ingevuld. Misschien had er op 30-11-2010 wel 232077 moeten staan. En op 1 januari kan er wel 234--- op staan.

Logisch dat als de verkoper van je nieuwe auto zegt, he, ik krijg een melding in NAP over je auto. Maar van de andere kant, wat zeurt zo'n verkoper van je nieuwe auto. Denk je echt dat HIJ die auto in zijn winkeltje verkopen gaat? Die doet hem ook weer weg aan een handelaar, welke niet bij iedere auto gaat kijken of er een NAP bij zit.

Als met als kan je verschillen in NAP met een korreltje zout nemen, als de KM-stand natuurlijk wel oploopt natuurlijk.

Dit hebben we echt geprobeerd: Stel je koopt smorgens een auto met 11.000 KM op de teller. Je rijd die dag 500 KM, wat in theorie kan natuurlijk, en je ruilt de auto savonds bij een andere dealer in. Dan zal NAP zeker een onlogische stand geven.

[ Voor 13% gewijzigd door dreambofh op 20-04-2011 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

De inruil-verkoper praat natuurlijk ook voor zichzelf: tegen een koper zal-ie zeggen: "de NAP klopt niet, maar er is maar 10Mm verschil. Dat is waarschijnlijk een typefout geweest, ik geef je 5 tientjes korting".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

SYQ schreef op woensdag 20 april 2011 @ 13:43:
NAP is zo onbetrouwbaar als de pest, als je je hier stellig op vasthoud nu had je ook heel simpel voor 5 euro oid een NAP rapport kunnen opvragen ten tijde van de koop.

Voorbeeldje;
+ Pietje koopt auto, garage geeft gelijk een APK keuring cadeau. Huidige kmstand is 145.403km
+ De o zo drukke Pietje rijdt vanwege werk maar liefst 40.000km met de auto.
+ Auto moet weer gekeurd worden, ipv 185.403km draait ie hem terug naar 153.231km. Apk keuring geeft dit door aan RDW.
+ Auto staat nog steeds te boek als Nap gekeurd, omdat het verschil in kmstand met nu en vorig jaar realistisch is.

Als men de teller terugdraait, waarom dan maar ~14.000 volgens jouw berekeningen? En dan helemaal op zo'n manier waardoor de NAP keuring niet meer klopt. Als iemand hem terugdraait met de gedachte dat NAPl toch niet meer zal kloppen, dan doet die dat gelijk "goed" en zet ie hem onder de 200.000 :) Surf eens op marktplaats en bekijk de vele diesels met bouwjaar 2001~2005.. Je zult zien dat velen onder de 2 ton staan, wel zonder onderhoudsboekje of een zwaar versleten stuur/bestuurdersstoel.

Ik geef je trouwens zeer weinig kans van slagen, zoek maar in google naar Jetcars. Die doen het al jaaaaaaren
Met hierboven, een "handelaar" gaat echt geen 15k terugdraaien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

ictinteresse schreef op woensdag 20 april 2011 @ 13:03:
Dat is teveel.

particulier verkopen wordt ook lastig
a) Als ik de auto verkoop en de verkoper niet vermeld dat de KM registratie in het NAP onjuist is ben ik voor hem/haar verantwoordelijk
b) Aangezien ik nu precies weet hoe het voelt om zo een auto in bezit te hebben zonder dit van te voren weten gun ik dit geen ander. De ene koper hecht er meer waarde aan als een ander.
c) nu ik weet dat er gesjoemeld is mag ik hem niet eens verkopen (ga er vanuit dat het niet mag), straks krijg ik alle gedoe voor mijn rekening.
Je weet dat er gesjoemeld is? Wellicht dat ik het over het hoofd heb gezien, maar waaruit blijkt dat dit bewezen is? Bewezen is iets anders dan een aanname.

Laat het een les zijn, je had wellicht zelf een betere voorbereiding kunnen doen. Als je naar de rechter wilt zul je toch echt meer moeten hebben dan wat aannames. En al meerdere mensen hebben gezegd...wat een hoop gedoe voor een auto die je nu weer voor 1000 euro wilt verkopen.
Was je zelf achter dit hele gedoe gekomen als je de auto niet had willen verkopen en hoeveel last had je dan gehad?

Tuurlijk wil je dat je eerlijk en rechtvaardig behandeld wordt door je garage, maar jemig de pemig...we weten onderhand toch allemaal wel dat je heeel goed researchs moet doen naar je dealer/ garage en waar je een beetje rekening mee moet houden.

En terugdraaien voor 15.000 km...?

EDIT: excuses voor de hoeveel spuit 11 opmerkingen mijnerzijds. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 21:40

Naboo

#WINNING!! DUH!

Even tussendoor; wie zegt dat er gesjoemeld is? Misschien was gewoon de tellerbak wel stuk en is er een andere ingezet met een bijna gelijke km-stand.....

Ja ook met digitale tellers kan dit gewoon. De nieuwe teller neemt namelijk niet de originele stand over....

+ het verhaal van s_broekhoven klinkt ook aannemelijk.... tikfoutje bij het NAP systeem

[ Voor 14% gewijzigd door Naboo op 21-04-2011 23:10 ]

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
Nou, een ieder die aangeeft dat het geen sjoemeling etc. is.
Ben bij het bedrijf langs geweest met de bewijsstukken die ik in bezit had & heb deze op tafel gelegd.

Verkoper kwam met een foto waar een veel hgoere KM-stand opstond.
Gaf aan dat de dashboard was vervangen maar deKMstand niet goed gezet was.
(een dashboard mag je vervangen, als de KMstand maar WEL klopt).

Verkoper vroeg aan mij een redelijke oplossing, ik heb hem 2 voorgesteld:
1. Koop de auto terug
2. een kleine redelijke vergoeding wat ik nu minder krijg.

Heb 250 euro contant meegekregen van het bedrijf. Kan ik mee leven.

Al met al een goede eind-oplossing.
Dus is er wel of niet gesjoemeld?
JA, de KMstand op de teller was niet juist & de NAP gegevens waren WEL correct ingevoerd dus geen tikfout niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 20:11

Twarp

just grin...

Tja naar die 400 euro kan je fluiten want je bewijzen zijn erg mager.

Ik zou eerder de naam van het bedrijf noemen en iedereen voor die zaken waarschuwen.

en dan ff rekenen op de ANWB site...
U wilt deze auto kopen bij de dealer/Richtprijs/Bron
257000 km
Verkoopprijs, door Bovag autobedrijf met garantie € 1000 ANWB/Bovag koerslijst
245000 km
U wilt deze auto kopen bij de dealer/Richtprijs/Bron

Met andere woorden je bent bij het begin al genaaid!

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
Heb je mijn laatste reactie gelezen?
Is al opgelost, dat ik verlies moet nemen heb ik vanaf het begin al aangegeven dat het niet meer als logisch is dat ik verlies moet nemen.
Ik kon er alleen niet mee leven dat het om 600 euro ging, nu om minder als 400 euro.
Wat jij aangeeft:
Bedoel je daarmee dat je met garantie kan kopen? Dat kan namelijk niet (althans bij dat bedrijf niet), bij een auto onder de 4500 euro.

En in het begin genaaid, bedoel je de verkoopprijs mee?
Dat is mijn eigen schuld, had ik maar beter moeten orieenteren.

Slechte reclame voor de autobedrijf? Neen, naar mijn mening is dit uitstekend opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 21:40

Naboo

#WINNING!! DUH!

ictinteresse schreef op donderdag 21 april 2011 @ 23:30:
Nou, een ieder die aangeeft dat het geen sjoemeling etc. is.
Ben bij het bedrijf langs geweest met de bewijsstukken die ik in bezit had & heb deze op tafel gelegd.

Verkoper kwam met een foto waar een veel hgoere KM-stand opstond.

Verkoper vroeg aan mij een redelijke oplossing, ik heb hem 2 voorgesteld:
1. Koop de auto terug
2. een kleine redelijke vergoeding wat ik nu minder krijg.

Heb 250 euro contant meegekregen van het bedrijf. Kan ik mee leven.

Al met al een goede eind-oplossing.
Dus is er wel of niet gesjoemeld?
JA, de KMstand op de teller was niet juist & de NAP gegevens waren WEL correct ingevoerd dus geen tikfout niks.
Mja, ik zie het niet als sjoemelen... Meer als gewoon slordig om niet even te melden dat de boel vervangen was. Wel vreemd dat ze het eerst ontkennen enzo.
Maar goed, het is ook geen mega verschil in km-stand.. Mooie oplossing toch die 250 euro?

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
Naboo schreef op donderdag 21 april 2011 @ 23:49:
[...]

Mja, ik zie het niet als sjoemelen... Meer als gewoon slordig om niet even te melden dat de boel vervangen was. Wel vreemd dat ze het eerst ontkennen enzo.
Maar goed, het is ook geen mega verschil in km-stand.. Mooie oplossing toch die 250 euro?
Zeker weten.
Ik had het op 2 manieren kunnen aanpakken toen de medewerker zei: wat denkt u van 250 euro nu direct contant?

1. Nee ik wil meer, is jullie fout, opzettelijk dan wel onbewust gesjoemeld, maar gesjoemeld is er !
2. Deal, mag ik even vangen?

Ik heb maar voor de 2de oplossing gekozen. Vond het al heel wat dat het bderijf toch de fout heeft toegegeven, ook al heeft er een hoop gedreigd moeten worden. Toch een stukje hele late service, liever te laat dan nooit he ;)
Bedrijf heeft ook bevestigd dat het de standen bij de NAP gaat laten wijzigen (of dit gebeurt? Geen idee, ik heb op papier de bevestiging getekend en al).

Eind goed al goed, gelukkig maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-06 17:01
Van mijn auto (subaru impreza) kan je de km stand helemaal niet veranderen. Denk dat het bij de meeste auto's zo is. Wil ik de kilometerteller vervangen, dan moet daar een attest bij van de installateur.
En de gegevens (in Nederland NAP) mogen niet aangepast worden. Het moet altijd de originele stand zijn die wordt bijgehouden. Bij ieder onderhoud is het dan de kilometerstand zoals op de kilometerteller + het verschil dat op het attest vermeld staat.

Uiteindelijk heb je dus 150 euro "verlies" gedaan voor de tijd die je ermee gereden hebt. Niet slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

ictinteresse schreef op donderdag 21 april 2011 @ 23:42:
Slechte reclame voor de autobedrijf? Neen, naar mijn mening is dit uitstekend opgelost.
Nou nou , wat jij verstaat onder uitstekend opgelost :? Eerst structureel genegeerd worden op de hoop dat je het opgeeft en je verlies accepteert, om vervolgens met een kulreden te vertellen dat de teller ooit is vervangen. Ach eind goed al goed, 250 toekrijgen is mooi meegenomen zonder gerechtelijke gedoe. Heb je netjes gedaan.

Nu ga je de auto alsnog verkopen neem ik aan, omdat je al een vervangend he gekocht? Ga je de kmstand fixen? :)
Pagina: 1