-RoB- schreef op woensdag 20 april 2011 @ 10:34:
Buiten de inhoud van de reclamefolder om wisten ze niks nieuws te vertellen en fungeerden volgens mij alleen als leads doorgeef luik voor de dealer. Ook als je vroeg wat een dergelijke auto ongeveer in de lease kost ( diesel, 4 jaar en 40.000 kilomter ). Konden ze niet vertellen of het bij wijze van spreke 100 of 800 euro pm is. Ook hadden ze geen idee van de business line uitvoeringen en opties. Ook vond ik het jammer dat bij de meeste merken alleen de GT versie stond en niet de kale uitvoering of de business line.
Natuurlijk is het mooi als men globaal weet wat een auto in de lease kost, maar er zijn zoveel mogelijkheden (3/4/5 jaar 20k/30k/40k/50k km met winter banden, zonder winterbanden, met vervangend vervoer, zonder vervangend vervoer) dat dat gewoon niet geweten kan worden.
Daarnaast nogal logisch dat ze dikke versies meenemen, je laat als merk uiteindelijk je visitekaartje daar zien. Zitten er nog veel mensen te wachten op een Audi A3 met wieldeksels en zonder airconditioning? Het niveau van autoverkopers vind ik sowiso laag (product specifieke kennis bedoel ik dan), maar dat geld dan niet alleen voor de AutoRAI, maar net zo goed bij de dealers.
Daarnaast zijn het vaak studenten van de IVA. Die mensen weten vaak meer dan genoeg in het algemeen over de auto en autoindustrie, maar ja of een Business Line Pro nu zilveren accenten aan de binnenzijde heeft of een carbon look dat hoeven ze wat mij betreft dan ook niet te weten.
Daarnaast kan je jezelf afvragen hoeveel dealers zitten te wachten op jouw als leaserijder. Je gaat bij een dealer wel een proefrit maken, maar uiteindelijk doen de leasemaatschappijen de inkoop centraal (weinig marge voor de leverende dealer) en heeft het voor een dealer alleen nog maar geld gekost, omdat de auto toch niet bij die dealer is besteld. Het onderhoud dat je misschien daar laat doen (als je dan al die auto geleased hebt) gaat ook nog eens tegen scherpe prijzen, dus daar worden ze ook niet superblij van.
Als ik eerlijk ben, vind ik het nogal dom overkomen dat je voor leaseprijzen en de exacte Business Line specificaties op de AutoRAI gaat zoeken. Je moet daar gewoon lekker naartoe gaan om auto's te kijken en om te kijken of die auto die jij wilt hebben eigenlijk in het echt (aan de binnenkant) wel naar je wens is. Specificaties zijn prima op internet te vinden.