• Toverdoos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-06 15:43
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje waarvoor ik al een behoorlijk stuk internet heb afgezocht, maar nog niet echt een oplossing voor heb kunnen vinden:

Ik probeer de computer van mijn vriendin een verse windows installatie te geven, maar dit gaat wat moeizamer dan gedacht. Het blijkt namelijk vrij onmogelijk om te booten vanaf een CD. Zodra ik de computer een CD voer schakelt het apparaat zich daarna vrij snel en abrupt uit zodra de CD wordt uitgelezen (alsof de spanning wegvalt). Meestal gebeurt dit binnen 3-10 seconden, maar een enkele keer blijft het systeem wat langer stabiel, waardoor ik al in staat was een behoorlijk stuk van windows installatieprocess te voltooien.

Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet oplossen en daarom hoop ik dat er iemand met een soortgelijke ervaring is en misschien zelfs een eventuele oplossing? Mocht je me kunnen helpen, in ieder geval dan alvast bedankt!

--

Wat ik al heb geprobeerd:
  • Het booten vanaf diverse live CD's
  • Het omwisselen van de DVD-speler met een andere gezonde DVD-speler.
  • Het nakijken van de BIOS (bootdevice volgorde)
  • Het juist instellen van de harde schijf en DVD-speler op master/slave. Het betreft een sata schijf op de 3e IDE bus, ingesteld als master. De DVD-speler staat nu op de 2e IDE bus als slave.
  • Het booten vanaf een live CD met een losgekoppelde harde schijf
  • Spanning van de computer gehaald, batterij losgekoppeld en daardoor gereset
Geen van het bovenstaande heeft geholpen.

Computer specificaties:
  • Voeding: 300 watt
  • Moederbord: Asus K8N-E
  • Processor: AMD Sempron 2800+
  • Geheugen: Corsair 512MB
  • DVD-speler: Samsung SH-S222A (2e IDE bus als slave)
  • Grafische kaart: Asus 6200TD (passief gekoeld)
  • Harde schijf: 80GB Maxtor sata (losgekoppeld, indien aangekoppeld: 3e IDE bus als master)

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-04 13:15
Een oplossing voor je probleem met je optische drive heb ik niet voor handen, maar wellicht wel iets om Windows geinstalleerd te krijgen ;) Booten van USB stick een optie? Wellicht een externe speler proberen?

Nu ik het nog eens teruglees: het zou een probleem met de voeding kunnen zijn. Wellicht even een ander proberen?

[Voor 21% gewijzigd door Rupie op 20-04-2011 07:55]

Desktop | Server | Laptop

• Toverdoos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-06 15:43
Hoi Rupie, bedankt voor je reply!

Aan het booten vanaf USB heb ik ook al aan zitten denken, maar zover ik kan ontdekken ondersteund dit (bejaarde) moederbord helaas geen USB boot.

Qua oorzaak heb ik ook nog gezocht in de richting van een oververhitte CPU o.i.d. Hoewel ik me dit bijna niet kan voorstellen. Na nog wat testen, ben ik inderdaad van mening dat het probleem óf bij de CD speler, óf bij de voeding moet liggen.

Ik heb zojuist één van de eerste dvd spelers aangesloten - klinkt als een cirkelzaag - maar daarmee lijkt het systeem wat langer stabiel te blijven dan met de Samsung SH-S222A. De 5-10 seconden waarin het systeem eerder uitschakelde, lijken er bij deze 30 te zijn. Ik heb nog steeds geen idee waar de oorzaak ligt.

Ik zal nu eens een andere voeding aansluiten, de resultaten volgen..

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Update #1: Ik heb nog geen andere voeding kunnen testen (geen reserve ATX voeding). Wel heb ik nog een paar DVD drives getest, ook zonder ze te hebben aangesloten op een IDE bus en dus enkel op de voeding. Dit geeft hetzelfde probleem, na het ingeven van een CD/DVD valt het systeem binnen enkele seconden uit. Hierdoor lijkt het probleem echt in de voeding te zitten.

Update #2: Nieuwe voeding, het systeem blijft nu stabiel! (Er mag een slotje op..)

[Voor 20% gewijzigd door Toverdoos op 26-04-2011 22:49. Reden: Update #1 & #2]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee