Hallo allemaal,
Ik zit met een probleempje waarvoor ik al een behoorlijk stuk internet heb afgezocht, maar nog niet echt een oplossing voor heb kunnen vinden:
Ik probeer de computer van mijn vriendin een verse windows installatie te geven, maar dit gaat wat moeizamer dan gedacht. Het blijkt namelijk vrij onmogelijk om te booten vanaf een CD. Zodra ik de computer een CD voer schakelt het apparaat zich daarna vrij snel en abrupt uit zodra de CD wordt uitgelezen (alsof de spanning wegvalt). Meestal gebeurt dit binnen 3-10 seconden, maar een enkele keer blijft het systeem wat langer stabiel, waardoor ik al in staat was een behoorlijk stuk van windows installatieprocess te voltooien.
Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet oplossen en daarom hoop ik dat er iemand met een soortgelijke ervaring is en misschien zelfs een eventuele oplossing? Mocht je me kunnen helpen, in ieder geval dan alvast bedankt!
--
Wat ik al heb geprobeerd:
Computer specificaties:
Ik zit met een probleempje waarvoor ik al een behoorlijk stuk internet heb afgezocht, maar nog niet echt een oplossing voor heb kunnen vinden:
Ik probeer de computer van mijn vriendin een verse windows installatie te geven, maar dit gaat wat moeizamer dan gedacht. Het blijkt namelijk vrij onmogelijk om te booten vanaf een CD. Zodra ik de computer een CD voer schakelt het apparaat zich daarna vrij snel en abrupt uit zodra de CD wordt uitgelezen (alsof de spanning wegvalt). Meestal gebeurt dit binnen 3-10 seconden, maar een enkele keer blijft het systeem wat langer stabiel, waardoor ik al in staat was een behoorlijk stuk van windows installatieprocess te voltooien.
Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet oplossen en daarom hoop ik dat er iemand met een soortgelijke ervaring is en misschien zelfs een eventuele oplossing? Mocht je me kunnen helpen, in ieder geval dan alvast bedankt!
--
Wat ik al heb geprobeerd:
- Het booten vanaf diverse live CD's
- Het omwisselen van de DVD-speler met een andere gezonde DVD-speler.
- Het nakijken van de BIOS (bootdevice volgorde)
- Het juist instellen van de harde schijf en DVD-speler op master/slave. Het betreft een sata schijf op de 3e IDE bus, ingesteld als master. De DVD-speler staat nu op de 2e IDE bus als slave.
- Het booten vanaf een live CD met een losgekoppelde harde schijf
- Spanning van de computer gehaald, batterij losgekoppeld en daardoor gereset
Computer specificaties:
- Voeding: 300 watt
- Moederbord: Asus K8N-E
- Processor: AMD Sempron 2800+
- Geheugen: Corsair 512MB
- DVD-speler: Samsung SH-S222A (2e IDE bus als slave)
- Grafische kaart: Asus 6200TD (passief gekoeld)
- Harde schijf: 80GB Maxtor sata (losgekoppeld, indien aangekoppeld: 3e IDE bus als master)