Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-06 22:37
He Tweakers

De laptop van mijn broer doet het niet meer. Het gaat hier om de HP dv9620ed. Als ik de laptop op wil starten branden de lampjes heel even en gaan weer uit.

Het volgende heb ik geprobeert:

- Geheugen vervangen
- CMOS batterij even eruit gehaald ook een andere batterij geprobeert

Ik denk zelf dat het een defect moederbord is, maar zou dit graag zeker willen weten voor ik een nieuwe moederbord erin ga plaatsen. Zag namelijk dezelfde moederbord (HP sparpart nummer opgezocht) voor zo'n 100 euro op ebay staan.

Weet iemand wat het kan zijn en wat ik kan proberen om erachter te komen wat het probleem is? Of is het toch het moederbord?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 13:07
Het is een beetje een korte omschrijving al zeg ik zelf.

- Hoor je de hardeschijf spinnen?
- Gaat het scherm nog aan?
- Knipperen de lampjes nog een code of iets dergelijks?

- Batterij vervangen maakt niet uit, deze zorgt er alleen voor dat je BIOS instellingen worden onthouden. Je kan ook zonder batterij werken.

Hoezo denk je trouwens dat het moederbord defect is? Het kan ook de processor zijn. Of er is kortsluiting dat die uit veiligheid afsluit. (moederbord kost al wat, laat staan cpu voor een laptop. Als je er al een vindt)

En staat de laptop op netstroom terwijl je dit probeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nagenoeg alle onderdelen zitten verder op het moederbord, als het ding dus totaal niet meer start, dan is er weinig anders meer dat je nog kunt doen.
Wat je nog kunt proberen is de accu eruit te halen, adapter uit het stopcontact te halen, de powerbutton 30s ingedrukt te houden en dan met enkel netstroom starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir.roYa
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-08 20:37
CPU al uit het slot gehad? Het schijnt dat er dan ook iets kan resetten. Verder zou ik niets anders weten dan wat Terw_Dan zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:20
Defecte grafische chip(set)

2 opties:

Reflow.

Reball.

Reball gaat hij een stuk langer mee, maar kost ook wat duurder.

Reflowen kan ook, maar gaat wat minder lang mee. (ligt er ook aan of je er alleen mee surft e.d. of dat je ook spelletjes speelt.)

Als je alleen 'simpele' dingen doet kan je hem reflowen. (Dan gaat hij nog een lange tijd mee)

Vaak gebruiken ze ook koperen plaatjes die tussen de cpu/gpu en de heatsink worden geplaatst.
Dat scheelt al gauw zo'n 5+ graden.

Bekend kwaaltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner NL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-09 14:52
Controleer de adapter eerst eens of deze nog wel 100% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 13:07
Mr.Joker schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 23:01:

2 opties:

Reflow.

Reball.

Reflowen kan ook, maar gaat wat minder lang mee. (ligt er ook aan of je er alleen mee surft e.d. of dat je ook spelletjes speelt.)

Als je alleen 'simpele' dingen doet kan je hem reflowen. (Dan gaat hij nog een lange tijd mee)

Vaak gebruiken ze ook koperen plaatjes die tussen de cpu/gpu en de heatsink worden geplaatst.

Bekend kwaaltje.
Mocht de videokaart stuk zijn start een laptop nog prima op. Echter zonder beeld. Hier valt die gelijk uit.

Videokaart is geen must om op te starten, je kan ook remote werken tenslotte.

Hier nog een Dell gehad met een defecte GRAKA, doet t prima via RDP. Alleen beeld via monitor nada, en via kabel krijg je 6x je bios te zien :+

[ Voor 8% gewijzigd door ro3lie op 19-04-2011 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinus
ro3lie schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:57:
Het is een beetje een korte omschrijving al zeg ik zelf.

- Hoor je de hardeschijf spinnen?
- Gaat het scherm nog aan?
- Knipperen de lampjes nog een code of iets dergelijks?

- Batterij vervangen maakt niet uit, deze zorgt er alleen voor dat je BIOS instellingen worden onthouden. Je kan ook zonder batterij werken.

Hoezo denk je trouwens dat het moederbord defect is? Het kan ook de processor zijn. Of er is kortsluiting dat die uit veiligheid afsluit. (moederbord kost al wat, laat staan cpu voor een laptop. Als je er al een vindt)

En staat de laptop op netstroom terwijl je dit probeert?
Kan op dit moment niet bij de laptop. Weet niet of de harde schijf draait. Wel weet ik dat het scherm helmaal niet aangaat. En de lampjes gaan alleen heel even aan en knipperen verder niet.

Nieuwe cpu valt wel mee hoor, voor zo'n 50 euro heb je er al een.

De laptop staat op netstroom ja. Zowel geprobeert met accu, zonder accu en op netstroom en een andere accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinus
Terw_Dan schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:58:
Nagenoeg alle onderdelen zitten verder op het moederbord, als het ding dus totaal niet meer start, dan is er weinig anders meer dat je nog kunt doen.
Wat je nog kunt proberen is de accu eruit te halen, adapter uit het stopcontact te halen, de powerbutton 30s ingedrukt te houden en dan met enkel netstroom starten.
Heb ik geprobeert, Laptop herstart steeds, dus lampjes steed heel even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinus
Sir.roYa schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 23:00:
CPU al uit het slot gehad? Het schijnt dat er dan ook iets kan resetten. Verder zou ik niets anders weten dan wat Terw_Dan zegt.
CPU nog niet eruit gehaald nee, zal ik morgen eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
ro3lie schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 23:07:
[...]

Mocht de videokaart stuk zijn start een laptop nog prima op. Echter zonder beeld. Hier valt die gelijk uit.

Videokaart is geen must om op te starten, je kan ook remote werken tenslotte.

Hier nog een Dell gehad met een defecte GRAKA, doet t prima via RDP. Alleen beeld via monitor nada, en via kabel krijg je 6x je bios te zien :+
Dat verschilt per laptop.

Heb meerde modellen van deze mogen repareren.

Varieerde van constant opnieuw opstarten, tot geen beeld e.d.

Sommige DV9000's hebben namelijk ook een Nvidia chipset die ook het slechte soldeermateriaal bevatten.

Deze serie en nog meer laptops met de G82 Chipset. (Go 6100,7600 8400/8600 e.d.) die hebben allemaal last van het nvidia 'debacle'

[ Voor 8% gewijzigd door Mr.Joker op 19-04-2011 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinus
Ik heb zelf precies dezelfde laptop, dus ik zou eventueel kunnen proberen om alleen de cpu en daarna het moederbord te vervangen. Maar riskeer ik dan niet dat deze ook kapot gaan mocht het niet daaraan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die kans is klein. Bijna net zo klein als dat je CPU defect is, die dingen gaan een stuk minder snel defect dan je moederbord, tenzij je koeling niet in orde is en het ding veel te heet is geworden (maar dat zou je dan tenminste gemerkt moeten hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinus
Mr.Joker schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 23:01:

2 opties:

Reflow.

Reball.

Bekend kwaaltje.
Ben niet echt bekend met wat je precies zegt, dat reflow en reball. Kan je dit ergens laten doen, wat zal dat ongeveer kosten en hoe weet ik of dit zal helpen bij het defect.

En iets kost meer of is duurder ;) (contaminatie B) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinus
Terw_Dan schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 23:41:
Die kans is klein. Bijna net zo klein als dat je CPU defect is, die dingen gaan een stuk minder snel defect dan je moederbord, tenzij je koeling niet in orde is en het ding veel te heet is geworden (maar dat zou je dan tenminste gemerkt moeten hebben).
Dus het kan geen kwaad om even de cpu te vervangen ookal werkt de koeling niet goed. Dan kan ik dit in ieder geval wegstrepen als defect, als hij het nog niet doet tenminste.

En geldt hetzelfde voor het moederbord, kan ik deze ook even vervangen zonder risico te lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinus
Heb het probleem gevonden. Ligt aan het moederbord. Mijn eigen moederbord erin gedaan met de cpu die erin zat en hij deed het weer. Nu een nieuw moederbord bestellen, als mijn broer dit wilt tenminste.

Bedankt voor al jullie antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Mr.Joker schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 23:33:
[...]

Dat verschilt per laptop.

Heb meerde modellen van deze mogen repareren.

Varieerde van constant opnieuw opstarten, tot geen beeld e.d.

Sommige DV9000's hebben namelijk ook een Nvidia chipset die ook het slechte soldeermateriaal bevatten.

Deze serie en nog meer laptops met de G82 Chipset. (Go 6100,7600 8400/8600 e.d.) die hebben allemaal last van het nvidia 'debacle'
Heb er een paar van die gehad hier. Geïntegreerde GPU component op moederbord. Een paar konden nog opstarten, maar de rest gaf geen kik meer. Uiteindelijk wel - na HEEL veel trammelant - gerefurbished onder de extended warranty die ze (uiteindelijk) uitgeschreven hebben.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Het is de grafische kaart die op het moederbord vast gesoldeerd zit....
Pagina: 1