Ik heb de tablet net ontvangen, en ondanks dat ik erg lage verwachtingen had van de software ben ik toch wel geschrokken. WebTab OS is echt HEEEL erg slecht.
Zelfs MeeGo netbook editie is veel meer "af" dan dit (en daar heb ik ook weinig goede woorden voor over). Ik begrijp waarom ze niet openlijk de naam MeeGo op dit OS hebben gezet, dit is een merk-killer (Maemo 5 op de n900 is vele malen beter, en van wat ik van MeeGo Harmattan heb gezien, dat ook).
Koop dit ding NIET voor de software, deze zou ik classificeren als volstrekt onbruikbaar.
En als je het ding voor de hardware koopt, weet wat je koopt, er zijn een paar goede dealbreakers.
Na een uurtje spelen de volgende kritiek punten:
- meegeleverde handleiding is enkel in het duits.
- bij de installatie kan je kiezen voor Duits of Engels, maar als je later Nederland als locatie kiest wordt als nog Nederlands, Engels en Duits door elkaar gebruikt. Je moet de taal opnieuw instellen.
- Na de software update werkt de microfoon niet meer, je moet rootshell installeren om dit op te lossen. Onbegrijpelijk als je skype standaard meelevert.
- De UI is totaal inconsistent, en bij sommige talen passen woorden ook niet in knoppen. Soms kan je met je vingers scrollen, soms heb je scrollbalken, soms pijltjes om naar het volgende scherm te gaan.
- Adobe air geeft een vervormd beeld (OpenGL driver bug?), en Adobe ondersteund sowieso geen Air meer op desktop linux.
- browser is nogal haperig en traag bij ingezoomde paginas
- De video speler is ook schokkerig, heeft last van screen tearing, en in fullscreen blijft er een "USB" label zichtbaar als je een USB stick hebt ingeplugged. Dit zou niet moeten met een Crystal HD versneller.
- touch invoer reageert niet altijd even soepel (vermoedelijk een software probleem)
- framerate lijkt laag in de UI (zeker geen 60fps zoals iOS).
- Het scherm heeft een erg beperkte inkijkhoek, waardoor portrait mode eigenlijk redelijk vervelend kijken is.
- Als je op bepaalde delen van het scherm drukt zie je het beeld in sommige hoekjes vervormen (alsof je op het achterliggende LCD scherm zelf drukt), niet zo degelijk gemaakt dus.
- Het ding heeft USB poorten, maar die zijn iets dieper geplaatst waardoor niet alle USB apparaten passen zonder verleng kabel (geheugen sticks, DVB-T sticks etc).
- het ding voelt best wel opvallend zwaar
- ik vind de ventilator storend.
- Android in een VM is een leuk idee, maar de performance en interface maakt het eigenlijk nutteloos in de huidige vorm.
- rare namen en vreemde vertalingen naar nederlands hier en daar. (met "configure" verander je de desktop, maar met "info" configureer je de instellingen).
- Je moet het systeem updaten, maar in de setting kan je dan ook weer de firmware voor het touchscreen updaten. Dat gaat dus los raar genoeg.
- Weinig applicaties in de repositories en die er zijn, zijn vrij gedateerd (Firefox 4, Transmission 1.91 etc.)
- Virtual keyboard reageert traag, ik heb de neiging te snel te typen.
Leuke dingen:
- niet heel gek duur voor iets met hspa modem (werkt perfect), gps (nog niet getest), USB host mode (ook een aantal DVB-T sticks werken out-of-the box getest met PCTV nanostick), broadcom Crystal HD versneller (werkt nog niet vlekkeloos), 32GB SSD en capacitive touchscreen.
- geheugen uitbreidbaar tot 2GB (nog niet gedaan, maar lijkt erg simpel)
- installeren van Ubuntu of Windows schijnt relatief makkelijk te zijn. (nog niet gedaan, maar ga Ubuntu installeren).
- Android in een virtual Machine is een erg leuk idee
- het panoramic desktop concept met visual scrollbar is een leuk interface concept.
Achteraf gezien vind ik de prijs ok, maar niet super. De software is naar mijn mening zo ontzettend gebrekkig dat ik het zou willen vergelijken met de slechtste linux distributies, of de software bij eerste generatie Linux gadgets ( herinneringen aan mijn Asus WL-700gE router en de gp2x komen bij mij naar boven.). De software is gewoon totaal niet af.
Koop dit ding alleen als je de tijd erin wilt stoppen om te proberen er een ander besturingssysteem op te zetten (dat hopelijk beter werkt), want de ervaring out-of-the-box zou ik achteraf niet die 169,- euro waard vinden.