Ik vind het artikel naar aanleiding van de uitzending van EenVandaag nogal gewaagd...
Allereerst even de uitspraken van de OvJ, puntsgewijs:
(EenVandaag suggereert als mogelijke 'oplossing' "Maak het versleutelen van computerbestanden strafbaar")
Allereerst even de uitspraken van de OvJ, puntsgewijs:
(EenVandaag suggereert als mogelijke 'oplossing' "Maak het versleutelen van computerbestanden strafbaar")
- Dat kan in de Verenigde Staten al. Mensen zijn niet bereid om hun wachtwoorden te geven, dus je komt niet verder in dat onderzoek.
- Dus, wat mij betreft zou dat een mogelijkheid kunnen zijn - stel dat versleutelen strafbaar; mensen moeten dan hun wachtwoord geven in bepaalde gevallen.
- Dan zouden wij in ieder geval daar opsporingstechnisch er meer mee kunnen, maar het zou mensen er misschien ook van weerhouden om zulke grote bestanden te downloaden of zelfs te maken.
Dat is uit punt 1 op te maken, maar het "in bepaalde gevallen" suggereert (al is het dan verkeerd verwoord) dat ze "in bepaalde gevallen" personen zou willen verplichten tot afgifte van een wachtwoord. Ten tweede weten we niet wat ze met "dat versleutelen" bedoelt (versleutelen voor welke doeleinden?) - de exacte vraag van de EenVandaagverslaggever is niet opgenomen in het interview (foei EenVandaag)...De Amsterdamse plaatsvervangend hoofdofficier van justitie Jet Hoogendijk wil dat het versleutelen van bestanden wordt verboden.
Waarom is dat waarschijnlijker? Mij lijkt het nogal onzinnig - het verbieden van sterke cryptografie zou concreet als doel hebben dat men versleutelde bestanden binnen 'redelijke' tijd zou kunnen decrypten. Geen enkel persoon of instantie kan dan (tenzij er sprake is van een 'ontheffing') vertrouwelijkheid van data langer dan X dagen/maanden/jaren garanderen.Waarschijnlijker is een gedeeltelijk verbod op encryptie, waarbij versleuteling met een bepaalde cryptografische sterkte aan banden wordt gelegd.
Ik zou hier toch graag een bron van zien - volgens mij is dit onjuist. Waarschijnlijk doelt de auteur op exportrestricties van sterke cryptografie (die er wel degelijk zijn), maar dat limiteert het toepassen van (sterke) cryptografie binnen de landsgrenzen niet..In de Verenigde Staten is dit het geval.
Dit is volgens mij het punt dat de OvJ wilde uitdragen. Het staat als een paal boven water dat de beste mevrouw een beperkte kennis heeft mbt. informatietechnologie, en daarnaast ontleent het T.net-artikel zijn content grotendeels aan een antwoord waarvan we de bijbehorende vraag (van de EenvandaagVerslaggever) niet in het interview voor. Gewaagd, en zeker om dan te koppen met "Justitie: encryptie moet worden verboden"...Ook mogelijk is een wettelijke verplichting om wachtwoorden en keyfiles van versleutelde bestanden over te dragen wanneer Justitie deze wil inzien. Die verplichting bestaat nog niet in Nederland, maar bijvoorbeeld wel in het Verenigd Koninkrijk.