Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-06 22:37
He Tweakers

Ik heb nog een oudere laptop liggen en deze wil ik upgraden. Ik was dus voor een betere CPU aan het kijken. Deze CPU heb ik nu in mijn laptop zitten:

http://www.cpu-world.com/...%20-%20AMDTK55HAX4DC.html

En ik zag deze op ebay staan voor 40 euro:

http://www.cpu-world.com/...%20-%20TMDTL64HAX5DC.html

Nu heb ik hier een aantal vraagjes over:

Kan deze CPU in mijn laptop stoppen?

Zover ik kan zien kan deze CPU in mijn laptop, socket is hetzelfde. Maar wat houdt de Thermal Design Power precies in? Ik zie op de website van CPU-world dat de TL-64 een waarde heeft van 35 en de TK-55 een waarde van 31. Is dat compatible met mijn laptop? Ik kan namelijk nergens zien of er een maximale waarde is voor mijn laptop op dat gebied.

En zal de perfomance van mijn laptop veel verbeteren met de nieuwe CPU?

Of weet iemand een andere processor die beter geschikt zal zijn voor mijn laptop. Het liefst niet te duur (rond de 50 euro), de laptop is namelijk ongeveer 4 jaar oud en wil er niet te veel geld meer insteken. Maar nog geen behoefte om een nieuwe laptop aan te schaffen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TDP is de temperatuur waarvoor de CPU ontworpen is (de ene keer gaan ze uit van het gemiddelde, de andere keer van het maximum). Als de TDP hoger ligt moet je koeling daarop berekend zijn, is die dat niet, dan kan je notebook te heet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinus
Terw_Dan schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 19:57:
TDP is de temperatuur waarvoor de CPU ontworpen is (de ene keer gaan ze uit van het gemiddelde, de andere keer van het maximum). Als de TDP hoger ligt moet je koeling daarop berekend zijn, is die dat niet, dan kan je notebook te heet worden.
En hoe zou ik hier dan achter kunnen komen dan? En is het verschil 4 erg groot? Mij lijkt van niet namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Robinus op 19-04-2011 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinus
En wat als ik bijvoorbeeld Arctic Silver als koelpasta gebruik? Dat scheelt al weer een paar graden met standaard koelpasta die er nu op zit. Kan dit het verschil van die 4 W bij TDP overbruggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ik denk dat die 4W extra aan TDP geen problemen op zal leveren, vooral niet als je goeie koelprut gebruikt. Behalve misschien als je laptop nu al te warm wordt.

Dat gezegd hebbende, ik zou zelf geen € 40 spenderen aan een CPU die slechts 400MHz (circa 22%) sneller is. Hoewel de grotere L2 cache (512 ipv 256KB) misschien ook nog een beetje helpt, lijkt het mij toch de investering niet waard. Maar goed dat is mijn mening, de uiteindelijke keus is aan jou.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Of het nut heeft ligt ook aan de rest van de laptop, maar daar vertel je uiteraard helemaal niks over ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinus
alt-92 schreef op donderdag 21 april 2011 @ 08:34:
Of het nut heeft ligt ook aan de rest van de laptop, maar daar vertel je uiteraard helemaal niks over ;)
Als je bovenaan had gekeken had je allang kunnen zien welke laptop ik heb ;). Hoeveel meer wil je weten?

Wel heb ik 4gb RAM geheugen ipv. de 2 die daar wordt aangegeven. Mijn broertje had deze nog liggen. Ook zit er al een grotere harde schijf in maar dat heeft natuurlijk niks met de preformance te maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Robinus op 21-04-2011 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinus
real[B]art schreef op donderdag 21 april 2011 @ 01:10:
Ik denk dat die 4W extra aan TDP geen problemen op zal leveren, vooral niet als je goeie koelprut gebruikt. Behalve misschien als je laptop nu al te warm wordt.

Dat gezegd hebbende, ik zou zelf geen € 40 spenderen aan een CPU die slechts 400MHz (circa 22%) sneller is. Hoewel de grotere L2 cache (512 ipv 256KB) misschien ook nog een beetje helpt, lijkt het mij toch de investering niet waard. Maar goed dat is mijn mening, de uiteindelijke keus is aan jou.
Het is idd niet echt heel veel meer. Maar als ik een nog snellere wil hebben ben ik al snel minimaal 80 euro kwijt. En dat heb ik er zeker niet voor over, aangezien het al een vrij oud beestje is. 40 euro vind ik nog wel meevallen. En misschien dat ik nog iets voor mijn oude CPU terug kan krijgen. Zal wel niet heel erg veel zijn, maar beter iets dan niets hè.

Iemand interesse? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat is het doel van het erin zetten van een snellere cpu? duurt opstarten van programma's en zo gewoon te lang of kan je gewoon sommige programma's niet normaal draaien?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:03

BrammT

The one and only!

Zit je CPU niet vastgesoldeert in je laptop? Meen dat bij de meeste laptop's altijd de CPU vastzit.. :)

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou zeggen, zet windows er opnieuw op, en het ding is zo snel als het maar zijn kan.

Upgraden van een laptop heeft meestal weinig zin (als het al kan) omdat de hardware optimaal op elkaar is ingesteld. Geldt zeker voor een HP.

Enige uitzondering die ik zou kunnen bedenken voor een laptop: geheugen upgrade, dat wil wel eens helpen (plus een verse install van besturingssysteem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinus
flippy.nl schreef op donderdag 21 april 2011 @ 14:54:
wat is het doel van het erin zetten van een snellere cpu? duurt opstarten van programma's en zo gewoon te lang of kan je gewoon sommige programma's niet normaal draaien?
Het gaat meer om de algemene performance. Heb de laptop al een tijdje. En heb hem even niet gebruikt, omdat deze een defect had. Scherm startte vaak niet. Als het goed is, is dit probleem opgelost. Moet nog even wachten op een nieuw kabeltje (die scherm met laptop verbind), want deze was gebroken (zie ander forum bericht, Blue screen). Dus ik ga eerst wel even kijken hoe hij het doet nadat dit nieuwe kabeltje erin zit en windows er weer opnieuw op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinus
BrammT schreef op donderdag 21 april 2011 @ 14:57:
Zit je CPU niet vastgesoldeert in je laptop? Meen dat bij de meeste laptop's altijd de CPU vastzit.. :)
CPU zit niet vast. Heb deze namelijk al een keer eruit gehaald om een andere identieke laptop te testen, omdat deze ook een defect had. (zie ander forum bericht, Defecte Laptop)

[ Voor 5% gewijzigd door Robinus op 21-04-2011 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinus
Reepje schreef op donderdag 21 april 2011 @ 15:16:
Ik zou zeggen, zet windows er opnieuw op, en het ding is zo snel als het maar zijn kan.

Upgraden van een laptop heeft meestal weinig zin (als het al kan) omdat de hardware optimaal op elkaar is ingesteld. Geldt zeker voor een HP.

Enige uitzondering die ik zou kunnen bedenken voor een laptop: geheugen upgrade, dat wil wel eens helpen (plus een verse install van besturingssysteem).
Windows al een paar keer opnieuw geinstaleerd. Om zo te proberen het defect op te lossen wat ik met mijn laptop had (zie ander forum bericht, Blue screen). Het geheugen heb ik al geupgrade, er zit nu 4gb in ipv. van 2gb.

Ik kijk idd eerst even wat hij doet na het opnieuw installeren van windows. Maar ik dacht ik vraag alvast even of het wel kan en zin heeft om een nieuwe cpu erin te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik wil geen spelbreker zijn, maar ik denk dat je er weinig mee opschiet. De nieuwe processor is in theorie (benchmarkt inderdaad +15 %) sneller, maar of je dat merkt, ik vraag het me af.

Aan de andere kant, is het misschien leuk om er een beetje mee te klooien.
Wil je echter gewoon echte performance winst, kan je beter een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinus
Reepje schreef op donderdag 21 april 2011 @ 15:48:
Ik wil geen spelbreker zijn, maar ik denk dat je er weinig mee opschiet. De nieuwe processor is in theorie (benchmarkt inderdaad +15 %) sneller, maar of je dat merkt, ik vraag het me af.

Aan de andere kant, is het misschien leuk om er een beetje mee te klooien.
Wil je echter gewoon echte performance winst, kan je beter een nieuwe kopen.
Ik vind het idd wel leuk om een beetje te klooien met die dingen. Heb een tijd geleden voor het eerst een pc in elkaar gezet. En nu ook al een paar keer een laptop uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Het is niet dat ik die laptop heel vaak zal gebruiken omdat ik al een goede pc heb. Het is meer gewoon voor erbij. Dus een nieuwe laptop zal het op dit moment nog niet worden. Dan zal ik eerder bijvoorbeeld voor een Ipad gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

400Mhz meer is amper voelbaar sneller, dat is maar 20% meer en dan heb je nog paar procent meer door de iets grotere cache, maar dat is niet altijd het geval dat die cache echt meer prestatie levert of maar paar tiende procent meer. En in andere gevallen zal het enkele procenten zijn.

Edit/
Zou zeggen haal hem uit elkaar en poets de laptop van binnen haal de oude cpu eruit en lap de koeler en zet oude cpu er weer in, doe er goed pasta op in juiste verhouding. Zo weer middag je bezig geweest met je pc zonder kosten van cpu upgrade die nauwelijks voelbaar is. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door mad_max234 op 21-04-2011 22:01 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Robinus schreef op donderdag 21 april 2011 @ 11:24:
[...]
Als je bovenaan had gekeken had je allang kunnen zien welke laptop ik heb ;).
Je kan er niet van uit gaan dat iedereen produktlinks aan heeft staan.
Daarom altijd in je post vermelden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Robinus schreef op donderdag 21 april 2011 @ 11:24:
Ook zit er al een grotere harde schijf in maar dat heeft natuurlijk niks met de preformance te maken.
Ik zie niet in waarom niet. Als de oude schijf een 5400RPM is en de schijf die er nu in zit is een 7200RPM (ja, ze zijn er ook voor laptops!), dan maakt het uiteraard niets uit voor de performance... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 23-04-2011 10:21 ]

Pagina: 1