Zelf PC bouwen en garantie: Wat zijn je rechten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363533

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik heb een vraag over je rechten qua garantie en defecten bij het zelf bouwen van je eigen game-PC. Ik zal eerst even mijn situatie uitlichten. Mocht het hele verhaal te lang zijn, scroll even naar beneden waar ik de boel recapituleer en drie concrete vragen stel.

Beschrijving probleem:

Vorige week heb ik samen met mijn vader een aantal onderdelen aangeschaft bij een computerzaak in Bergschenhoek die bij elkaar 1100 euro kostte. Ik heb (of had) al bijna 10 jaar goede ervaringen met de zaak en bestelde dan ook met zekerheid mijn producten. Aangezien dit alweer mijn derde PC is waarin ik zit te rommelen had ik besloten om de computer zelf in elkaar te zetten. Dit bespaarde mij immers 50 euro.

Bij thuiskomst ging ik de computer in elkaar zetten. Na enkele uren knutselen was het geheel af. Wat volgde was een anti-climax: Bij het aanzetten van de PC bleek deze niet te willen starten. Na loskoppelen van de voedingskabel die naar de processor en chipset toe gaat bleef de computer wel gewoon draaien. Na enkele malen de stekkers te zijn nagelopen kwam ik zelf tot de voorlopige conclusie dat of de chipset gaar was, of de processor. Na contact met de zaak kwamen we samen tot de conclusie dat het misschien beter was om op maandag even langs te komen.

Daarop besloot ik na het weekend terug te gaan naar de zaak om assistentie te zoeken. Helaas was het al bijna sluitingstijd dus werd in overleg met een medewerker besloten om de PC daar te houden. Let wel, hier zat dus nog wel mijn eigen audiokaart en videokaart in welke niet bij de bestelling hoorde. Ik ging dus uit van een beetje goed vertrouwen. Afgesproken werd dat de volgende dag gebeld zou worden over de diagnose en dat dit voor 16:00 zou gebeuren. Na de diagnose konden we dan samen een beslissing nemen.

De volgende dag dus gewacht op een telefoontje. Helaas, deze bleek niet te komen. Daarna maar zelf besloten om op te bellen met de vraag of al naar de PC gekeken was. Hierop werd niet prettig gereageerd. Er werd gezegd dat PC's bij de afdeling 'reparatie' gesorteerd worden op ouderdom en dat er nog niet naar mijn PC was gekeken. Na dit absolute non-argument (de onderdelen waren 5 dagen oud!) even flink uit de slof geschoten. Beloofd werd dat van deze reparatie nu 'spoed' gemaakt zou worden.

Tijdens het gesprek met de medewerker kwam er voorbij dat we misschien zelf de processor of moederbord om zeep hebben geholpen aangezien we de computer zelf in elkaar hadden gezet. In dit geval zouden de kosten compleet op mijn dak worden gegooid. Echter, de medewerker begon hier al over voordat er ook maar één diagnose tool was aangeraakt. Is de medewerker van de zaak uit op een 'quick-buck' door te beweren dat we zelf de processor of moederbord om zeep hebben geholpen? Daarnaast viel bij het in elkaar zetten ook op dat de batterij voor CMOS reeds al op het moederbord geplaatst was. Dit heb ik in mijn 10 jaar ervaring nog nooit meegemaakt. Vandaar dat bij ons al meteen de vraag naar boven kwam of het moederbord al niet kapot was bij levering.

Recapitulatie
Dit is nu enkele uren geleden. In de tussentijd (en in voorbereiding op het allerergste) wilde ik enkele vragen stellen aan de tweakers community.

1) Hoe zit het met de garantie bij het zelf bouwen van een PC? Hoe kan een winkel bewijzen dat JIJ de onderdelen kapot hebt gemaakt en dat deze al niet kapot waren bij levering?

2) Hoe lang mag ik een zaak de kans geven om een onderdeel te repareren/vervangen? Het ging hierbij om spiksplinternieuwe onderdelen van dagen oud.

3) Wanneer mag ik eisen om direct mijn geld terug te krijgen?

Ik heb de naam van de winkel bewust uit dit topic gehouden aangezien het probleem nog 'in process' is. De reden dat ik deze vragen nu stel is dat ik straks goed voorbereid ben mocht het probleem uitgroeien tot een conflict met de zaak.

Bij voorbaat dank!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 363533 op 19-04-2011 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:16

servies

Veni Vidi Servici

Anoniem: 363533 schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 18:16:
...
Daarnaast viel bij het in elkaar zetten ook op dat de batterij voor CMOS reeds al op het moederbord geplaatst was. Dit heb ik in mijn 10 jaar ervaring nog nooit meegemaakt.
Ik heb in mijn 20 jaar ervaring nog nooit anders meegemaakt...
1) Hoe zit het met de garantie bij het zelf bouwen van een PC? Hoe kan een winkel bewijzen dat JIJ de onderdelen kapot hebt gemaakt en dat deze al niet kapot waren bij levering?
Simpel: niet...
2) Hoe lang mag ik een zaak de kans geven om een onderdeel te repareren/vervangen? Het ging hierbij om spiksplinternieuwe onderdelen van dagen oud.
Laten we dit even veranderen in:
Hoe lang moet...
Ik gok dat je een redelijke termijn in acht moet nemen. Ik zou zeggen 2 weken... maar wat de wet redelijk vind weet ik zo snel niet...
Na die redelijke termijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024

Ik denk niet dat de winkel nog jij dat kan bewijzen. Hoe dan ook, jij hebt een systeem in elkaar gezet welke wordt getest in een winkel die hier uren voor rekent. Dat wordt dus in principe betalen.

Dit is naar de redelijkheid van de winkelier, als er iets van tevoren defect lijkt te zijn (alles is correct aangesloten e.d.) kan het zo zijn dat er een RMA wordt aangevraagd door de winkel zelf en dat jij eventueel een nieuw onderdeel krijgt. (CPU of MOBO). Maar dat is ook maar afwachten.

Zodra jij kan aantonen dat het product niet werkte op het moment dat jij het aansloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ten 1e: Zal ik je vast gerust stellen dat de winkelier de eerste 6 maanden moet bewijzen dat jij het hebt gedaan, wat vrijwel onmogelijk is tenzij er zichtbare schade is.

Ten 2e: Vervanging moet binnen een redelijk termijn, zoals hierboven werd aangegeven is 2 tot 3 weken redelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 19-04-2011 18:38 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:36

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik heb de naam van de winkel bewust uit dit topic gehouden aangezien het probleem nog 'in process' is. De reden dat ik deze vragen nu stel is dat ik straks goed voorbereid ben mocht het probleem uitgroeien tot een conflict met de zaak.
Aan de andere kant heb je niet-meewerkende winkels die na een dreiging met publiciteitsschade plotseling wel kunnen meewerken. Winkels willen niet door halve Internet platgebasht worden zodat elke potentiële klant met een grote boog errond moet browsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een CMOS batterij is altijd (!) aanwezig op een moederbord. Daarnaast heb je bij dit soort winkels (Alternate/Informatique ed) geen garantie op het door jou gebouwde systeem, maar alleen op de componenten.

Dat zij het systeem innemen terwijl je het zelf hebt gebouwd is dus coulance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-06 13:27
Als jij zelf een pc in elkaar zet geldt de garantie inderdaad alleen voor de separate onderdelen.
Waarom heb je niet gewoon je mobo opgestuurd omdat je vermoedde dat de chipset kapot is?
Aan de andere kant, die winkel biedt zelf aan de pc terug te nemen voor controle, dan zullen ze wel een controle moeten uitvoeren voordat ze allerlei onzin beginnen te roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Aangezien je het systeem in losse componenten hebt gekocht zul je ook garantie op de losse componenten hebben. Dat de winkel het systeem voor je na wil kijken waar het probleem uit voortkomt is natuurlijk mooi, maar sta niet raar te kijken als ze er iets van onderzoekskosten voor rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.

Dat van die onderzoekskosten klopt, die moet ik inderdaad betalen. 25 euro per uur met een maximum tot 50 euro. Hier heb ik geen klachten over, dat is gewoon normaal handelen.

Even van die CMOS batterij, klopt. Ik had het me verkeerd herinnerd. Foutje aan mijn kant.
rapture schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 18:39:
[...]
Aan de andere kant heb je niet-meewerkende winkels die na een dreiging met publiciteitsschade plotseling wel kunnen meewerken. Winkels willen niet door halve Internet platgebasht worden zodat elke potentiële klant met een grote boog errond moet browsen.
Daar heb je een punt. Ik geef de zaak in kwestie alleen nog even de kans om de zaak redelijk af te werken. Zo eerlijk ben ik dan weer ook aangezien ik in het verleden wel goeie ervaringen heb gehad met de zaak. Als dat echter nu niet gebeurd, tsja, dan snijd de zaak natuurlijk in eigen vingers! Natuurlijk zal ik dan even een Shop Review plaatsen in Pricewatch. =P

Maar ik wacht de reactie van de zaak morgen wel af. Wordt vervolgd dus!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 363533 op 19-04-2011 20:22 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

offtopic:
Waarbij ik even wil opmerken dat de ShR alleen bedoeld is voor afgeronde ervaringen. Je kunt een ShR dus niet gebruiken om een winkel onder druk te zetten. Reviews die dit doel dienen worden onherroepelijk verwijderd. Ik zeg niet dat dat hier van toepassing is, maar denk wel dat het relevante info is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micha_no
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-05-2021
Bij het aanzetten van de PC bleek deze niet te willen starten. Na loskoppelen van de voedingskabel die naar de processor en chipset toe gaat bleef de computer wel gewoon draaien.
Gaat er een aparte voedingskabel naar de processor en chipset? En hoe kan een PC het doen als de chipset en processor geen voeding hebben? Heb je het misschien over de kabel naar de processor of chipset ventilator?
Als je deze los koppelt, kan je PC het misschien wel even doen, maar zonder koeling is de kans dat er iets stuk gaat wel groot...

Kun je misschien iets duidelijker zijn over welke kabel je het hier hebt? Als ik dit verhaal zou horen zou ik denken dat je de koeling uitgeschakeld hebt, en dat daardoor het moederbord of de processor misschien wel stuk is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

micha_no schreef op woensdag 20 april 2011 @ 15:43:
En hoe kan een PC het doen als de chipset en processor geen voeding hebben? Heb je het misschien over de kabel naar de processor of chipset ventilator?
Dit soort beweringen (plus die van de bios-batterij) doen mij inderdaad ook vermoeden dat de TS wellicht een en ander fout heeft gedaan... Maarja, het is en blijft aan de winkel om dat te bewijzen/aannemelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
micha_no schreef op woensdag 20 april 2011 @ 15:43:
Gaat er een aparte voedingskabel naar de processor en chipset? En hoe kan een PC het doen als de chipset en processor geen voeding hebben?
Hij heeft het zeer ws over de 4/8pin CPU +12V kabel. Als je deze niet aansluit lijkt de pc soms meer te doen (dwz gaat aan en sluit niet automatisch af), wat dus juist niet zo is omdat de cpu dan helemaal geen prik krijgt.

Maar als ik de ts zo lees dan denk ik ook eerder aan een verkeerd uitgevoerde installatie dan aan defect geleverde onderdelen, dus vind het erg onbeschoft om meteen zo uit je slof te schieten richting computerzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Anders dat wat mensen hier suggereren: als een onderdeel defect geweest blijkt te zijn, heb je helemaal niet direct recht op je geld terug. Zou wat zijn... Je dient ze in staat te stellen het probleem op te lossen. Echter, het is *jouw* verantwoordelijkheid het defecte onderdeel op te sporen: je hebt onderdelen gekocht, geen PC.

Verder zal je hier bot vangen als je Tweakers als drukmiddel wil gaan inzetten. Je hebt recht op waar je recht op hebt, maar wij zijn niet jouw breekijzer om voorrang te krijgen op afhandeling. We willen in de ShopReview weergeven wat je normaliter kan verwachten, dus eenieder die bestelt. Niet wat je door de winkel onder druk te zetten gedaan kan krijgen waarna de argeloze bezoeker op basis daarvan een keuze voor een winkel maakt.

Bij inleveren van een systeem waar onderdelen zijn besteld, kan je inderdaad onderzoekskosten moeten betalen om te laten onderzoeken waar het probleem precies zit. Als zij constateren dat er bv CPU pinnetjes verbogen zijn, dan zal je niet anders dan accepteren. Je kan hoog en laag springen dat dat al geweest moet zijn, maar het is zeer aannemelijk dat je dat dan voor assemblage geconstateerd zou hebben. Dan stellen dat ze dat 'alleen maar zeggen om kosten te maken' zal je moeten kunnen aantonen en dat gaat je niet lukken. Als je vertrouwensrelatie met de winkel al dusdanig is, dan moet je je afvragen of je het onderzoek daar wil laten doen of elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:13

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

1) bij zelfbouw heb je alleen garantie op de onderdelen. Niet op defecten veroorzaakt door inbouw. Bewijslast in deze is heel erg lastig. Als je de cpu pinnnen verbogen hebt bijvoorbeeld kun je aannemen dat dit gebeurd is door verkeerde montage maar je kan niet bewijzen dat hij niet zo uit de verpakking kwam.

2) zolang als de pc zaak nodig acht. Jij hebt immers onderdelen gekocht. Geen pc. Jij biedt nu de pc aan ter reperatie en dat zal in beginsel gewoon een reperatie afhandeling zijn. En sorteren op ouderdom zoals de winkel zegt is een standaard fifo systeem. Heeft niets met ouderdom van artikelen te maken.

3) ligt aan oorzaak van het niet werken. Je kunt niet verwachten als jij de spullen defect hebt gemaakt dat de winkelier zal springen om je aankopbedragen te vergoeden. Waarschijnlijk zal het coulance worden dan dat ze ervoor zorgen dat je toch een werkend systeem hebt. Indien een door hun geleverd onderdeel doa was zullen ze dat zien mag ik hopen en vervangen.

Als ik het zo lees zie ik nog niet in dat de winkel hier iets fout doet, dus ik adviseer de toon richting de shop ook te matigen.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:00
Maar als ik de ts zo lees dan denk ik ook eerder aan een verkeerd uitgevoerde installatie dan aan defect geleverde onderdelen, dus vind het erg onbeschoft om meteen zo uit je slof te schieten richting computerzaak.
Ik ga voor de voeding die niet voldoende is :)
(en hopelijk niet de CPU verkeerd gemonteerd, oid)

Aangezien de diagnose nog niet is/was uitgevoerd is het nog te vroeg om te bepalen waar het aan ligt. Ook voor de winkel. Het is een mogelijke optie dat het door een verkeerde installatie komt, maar dan nog is de vraag wat de schade ervan is. Van geen schade, tot nieuwe onderdelen nodig. Bij fysieke schade lijkt me dat het jouw probleem is (hoewel vaak ook coulance wordt gegeven).

En je laat zelf je PC achter zodat hun er naar kunnen kijken. Het is niet netjes dat ze niet aan hun toezeggingen hebben gehouden, maar hoeveel tijd staat er voor het onderzoek? Zeker omdat het systeem niet door hun is samengesteld, lijkt me dat de prioriteit bij hun niet hoog is en zou het enkele dagen kunnen duren.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
woekele schreef op woensdag 20 april 2011 @ 18:30:
[...]

Dit soort beweringen (plus die van de bios-batterij) doen mij inderdaad ook vermoeden dat de TS wellicht een en ander fout heeft gedaan... Maarja, het is en blijft aan de winkel om dat te bewijzen/aannemelijk te maken.
Bij mijn vorige mobo was het geval met de batterijen toch echt dat deze los in een zakje werd geleverd.

@Floppus

Rustig aan. In één van mijn vorige posts meldde ik al dat ik absoluut geen problemen heb met onderzoekskosten. Daarom vind ik je post hierover nogal overbodig. Daarnaast heb ik ook niet de naam van de winkel genoemd en ben ik dus ook absoluut niet bezig met de winkel onder druk aan het zetten. Er zijn andere topics in dit forum die dit dus WEL doen en daarom vind ik je post ook een beetje misplaatst in dit topic.

Daarnaast is het in mijn optiek nogal flauw om meteen te gaan zeggen: 'Oh TS heeft een fout gemaakt, bla bla, hij weet er niks van.' Zo stimuleer je namelijk wel een elitist cultuur op dit forum wat volgens mij niet de bedoeling kan zijn.

In ieder geval, de situatie is opgelost. Het bleek dat één pin van het mobo zelf minimaal was verbogen. Het was een zure pil aangezien ik dus een volledige nieuwprijs moest betalen voor het bord + reparatie + constructiekosten.

Ik denk wel dat uit deze situatie lering te trekken valt. Aparte onderdelen zoals een videokaart zijn redelijk eenvoudig in te bouwen en kan je ook prima zelf bouwen. Mobo's en processoren niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Anoniem: 363533 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 19:13:
[...]

Bij mijn vorige mobo was het geval met de batterijen toch echt dat deze los in een zakje werd geleverd.

@Floppus

Rustig aan. In één van mijn vorige posts meldde ik al dat ik absoluut geen problemen heb met onderzoekskosten. Daarom vind ik je post hierover nogal overbodig. Daarnaast heb ik ook niet de naam van de winkel genoemd en ben ik dus ook absoluut niet bezig met de winkel onder druk aan het zetten. Er zijn andere topics in dit forum die dit dus WEL doen en daarom vind ik je post ook een beetje misplaatst in dit topic.

Daarnaast is het in mijn optiek nogal flauw om meteen te gaan zeggen: 'Oh TS heeft een fout gemaakt, bla bla, hij weet er niks van.' Zo stimuleer je namelijk wel een elitist cultuur op dit forum wat volgens mij niet de bedoeling kan zijn.

In ieder geval, de situatie is opgelost. Het bleek dat één pin van het mobo zelf minimaal was verbogen. Het was een zure pil aangezien ik dus een volledige nieuwprijs moest betalen voor het bord + reparatie + constructiekosten.

Ik denk wel dat uit deze situatie lering te trekken valt. Aparte onderdelen zoals een videokaart zijn redelijk eenvoudig in te bouwen en kan je ook prima zelf bouwen. Mobo's en processoren niet.
Dat jij iets hebt geleerd zegt nog niet iets over de mensen op Tweakers... we zitten hier op een Tweakers forum/website dus ik mag er dan toch best wel vanuit gaan dat iemand een pc zelf in elkaar kan zetten. Laten we nu eerlijk zijn... de stekkers passen eigenlijk maar op één manier en zo moeilijk is dat niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363533 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 19:13:
[...]

@Floppus

De melding dat de ShopReview niet is om druk te zetten is na aanleiding van de suggestie hier om dat te doen, en de 'jouw' verwijst ook naar degene die dat suggereert. Je mag dat overbodig vinden, maar in een discussieforum reageert men niet enkel op de TS. Niets misplaatst dus, behalve je gevoel aangevallen te worden.
Als er andere topics lopen die naar jouw mening een winkel onder druk zetten dan verneem ik het graag, m'n DM staat open. Het mogen voeren van een discussie met naam is niet direct gelijk aan onder druk zetten. Een ShopReview terwijl de ervaring nog niet is afgerond wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Juist de mensen "die veel ervaring hebben" zijn vaak degenen die zich niet aan de "regels" houden (incl. veel mensen in computerwinkels trouwens!). Alle onderdelen zitten anti-statisch verpakt, met een stickertje "only to be professionally installed". Als je vervolgens op een bureautje thuis zonder anti-statisch polsbandje en nog beter speciale werkplek gaat knutselen, heb je gewoon kans dat je een vonk (en 1 mm vonk is 1000 volt) geeft en iets opblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 16:19

Yor

Yor1313#2571

RemcoDelft schreef op woensdag 20 april 2011 @ 21:15:
Juist de mensen "die veel ervaring hebben" zijn vaak degenen die zich niet aan de "regels" houden (incl. veel mensen in computerwinkels trouwens!). Alle onderdelen zitten anti-statisch verpakt, met een stickertje "only to be professionally installed". Als je vervolgens op een bureautje thuis zonder anti-statisch polsbandje en nog beter speciale werkplek gaat knutselen, heb je gewoon kans dat je een vonk (en 1 mm vonk is 1000 volt) geeft en iets opblaast.
En oh oh oh, wat heb ik al vaak een een vonkje zien gaan hier....

Nog nooit een anti-statisch polsbandje omgedaan. Gewoon even de verwarming of de case beetpakken en geen fleece of synthetische kleding aan hebben tijdens het assembleren.

Nee, serieus, ik weet dat het " beter " is, maar zeg nou zelf, zie jij ze dat in de pc winkel ook doen, zo'n bandje? Overrated...

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Anoniem: 27535 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 18:44:
...Als zij constateren dat er bv CPU pinnetjes verbogen zijn, dan zal je niet anders dan accepteren. Je kan hoog en laag springen dat dat al geweest moet zijn, maar het is zeer aannemelijk dat je dat dan voor assemblage geconstateerd zou hebben. Dan stellen dat ze dat 'alleen maar zeggen omhttp://tweakimg.net/g/forum/images/icons/toolbar/italic.gif kosten te maken' zal je moeten kunnen aantonen en dat gaat je niet lukken...
Wat D4NG3R zegt, de winkel hoort toch zelf de bewijslast te geven dat het defect niet aanwezig was bij aankoop?

Ja, ik weet ook wel dat dat helemaal niet te bewijzen is en dat het alleen maar "zeer aannemelijk" is maar zo is het op dit moment wel geregeld, al zal een winkel dat misschien niet serieus nemen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat klopt ook, en dat is het punt precies. Als de winkel namelijk een assemblagefout constateert, dan is dat van een bedrijf wat zich "specialist" mag noemen (voor de rechter) zwaarwegend. Zeker als dergelijke mogelijkheid tot schade door een externe specialist bevestigd wordt.
Als je dan al met deze insteek begint:
Is de medewerker van de zaak uit op een 'quick-buck' door te beweren dat we zelf de processor of moederbord om zeep hebben geholpen?
Dan kan je je afvragen of je wel genoeg vertrouwensrelatie hebt met de winkel om hen die constatering te willen laten doen. Immers, de onderdelen zijn hun verantwoording, maar de assemblage de jouwe. Als je het na een constatering van assemblagefout voor zou laten komen, hoe wil jij dan de stelling van de winkel weerleggen? Zeker als die stelt dat de dozen gesealed en onbeschadigd zijn meegegeven, en de fabrikant alle componenten door een kwaliteitscontrole haalt (check dozen maar eens op een QC sticker).

Bij een compleet systeem is het veel simpeler, alles is gedaan door één partij.
Als je een halffabrikaat bestelt waar je zelf nog een videokaart in moet stoppen en de CPU blijkt defect zal het ook niet zo lastig zijn.
Maar bij zelfassemblage...

De wet werkt met redelijkheid en billijkheid. Bewijzen wil niet pertinent zeggen dat je op video hebt vastliggen dat iemand een fout maakt bij assemblage. Voldoende aannemelijk gemaakt zonder tegenbewijs is voor een rechter genoeg. Waarbij wel gewogen zal worden dat het voldoende aannemelijk maken meer vereist van de winkel dan van de klant - zo kan je de stelling wie moet bewijzen interpreteren.

Een rechtszaak is ook gewoon een bitchfight met mooie woorden ;) Reken maar dat de advocaat van de winkel zal smullen van een externe specialist die even komt verklaren in hoeveel procent van de gevallen een BIOS-batterij op het mainboard aanwezig is bij levering. *poef* weg geloofwaardigheid van de kundigheid van de klant om zelf te kunnen assembleren. Maar goed, er is hier geen zaak (het is zelfs al opgelost).

In dit geval ging het allereerst om vertrouwen hebben in de winkel; en dat is dan nog niet eens zo zeer juridisch, want wie gaat er voor zo'n bedrag een zaak maken, maar voor je eigen gevoel. Het leek mij dat daar bij TS twijfels zaten, en dan zou ik eigenlijk sowieso een derde partij hebben ingeschakeld. Maar goed, dat ben ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:19

Pixeltje

Woo-woohoo!

Brummetje schreef op woensdag 20 april 2011 @ 19:26:
[...]

Dat jij iets hebt geleerd zegt nog niet iets over de mensen op Tweakers... we zitten hier op een Tweakers forum/website dus ik mag er dan toch best wel vanuit gaan dat iemand een pc zelf in elkaar kan zetten. Laten we nu eerlijk zijn... de stekkers passen eigenlijk maar op één manier en zo moeilijk is dat niet...
Das wel erg hard om te stellen ;) Ja, de stekkers passen maar op 1 manier (zelfs de processor past maar op 1 manier) maar dat wil niet zeggen dat je nooit iets fout kunt doen als je ervaring hebt :). Heb zelf ook weleens een onderdeel opgeblazen, juist omdat ik de ervaring heb en dus 'gedachtenloos' bezig was.

Dat kost geld. Doet pijn. Leer je van. Strekking van het verhaal: Dat je ervaring hebt wil niet zeggen dat je nooit meer fouten maakt. Als dat toch eens waar was..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Yor schreef op donderdag 21 april 2011 @ 00:15:
[...]
Nee, serieus, ik weet dat het " beter " is, maar zeg nou zelf, zie jij ze dat in de pc winkel ook doen, zo'n bandje? Overrated...
Dat is precies mijn punt, juist daar doen ze het niet! In de fabriek doen ze het echt wel...
En dergelijke winkels zijn een bron van (latere) storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-06 17:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

RemcoDelft schreef op donderdag 21 april 2011 @ 08:35:
[...]
Dat is precies mijn punt, juist daar doen ze het niet! In de fabriek doen ze het echt wel...
En dergelijke winkels zijn een bron van (latere) storingen.
Er zijn genoeg bedrijfen waar je een schop onder je achterste krijgt als je niet een polsbandje gebruikt en anitstatische matten. Persoonlijk gebruik ik het altijd wanneer ik met mijn of andermans Pc's bezig ben. Ik heb het namelijk ook vaak genoeg fout zien gaan, zoals hierboven oh oh oh meerdere malen letterlijk de vonk zien overspringen. De laatste maal was bij twee stagaires die elkaar een geheugen module overhandigden, mijn reactie: "Gooi maar geliijk weg, die hoeft niet meer in een systeem gestoken te worden". :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1