Toon posts:

[Freenas] Schijven mounten, Format noodzakelijk ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik ben van plan om vanavond freenas te installeren. Nu lees ik in de manual dat schijven geformateerd worden en daarna gemount. Is het noodzakelijk een HD eerst te formateren vooraleer ze gebruikt kan worden in freenas ? ik heb een 500gig aan data die ik zou willen behouden en niet zomaar een lege schijf beschikbaar die ik eerst zou kunnen formateren en dan heen en weer de data kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:05
Wat voor een bestandssysteem staat er nu op dan, en ondersteunt freenas/bsd deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 16:56:
Wat voor een bestandssysteem staat er nu op dan, en ondersteunt freenas/bsd deze?
ntfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dat gaat niet lekker werken :) Formatten of converten dus :P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:05
http://freenas.org/faq:0018

Q: Can I use an NTFS, FAT, or EXT formatted drive with FreeNAS?
A: Yes you can, but there are limits:

FAT, NTFS and EXT2/3 can be used to transfer bulk data to a UFS formatted drive ONLY.
FAT, NTFS and EXT2/3 should be used in read-only mode, not read/write.

UFS is the native FreeNAS file system, it is robust, stable and we recommend you use it. You can use other file systems in read/write mode, but this is not recommended.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 17:10:
http://freenas.org/faq:0018

Q: Can I use an NTFS, FAT, or EXT formatted drive with FreeNAS?
A: Yes you can, but there are limits:

FAT, NTFS and EXT2/3 can be used to transfer bulk data to a UFS formatted drive ONLY.
FAT, NTFS and EXT2/3 should be used in read-only mode, not read/write.

UFS is the native FreeNAS file system, it is robust, stable and we recommend you use it. You can use other file systems in read/write mode, but this is not recommended.
ok dank jullie wel om dit even uit te zoeken, ik kan dus wel mijn data kopieren naar een bestaande, externe ntfs HD, dan freenas installeren, HD format van interne HD, mounten en dan via de externe ntfs HD kopieren naar de nieuwe UFS disk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 16:52:
Hoi,

ik ben van plan om vanavond freenas te installeren. Nu lees ik in de manual dat schijven geformateerd worden en daarna gemount. Is het noodzakelijk een HD eerst te formateren vooraleer ze gebruikt kan worden in freenas ? ik heb een 500gig aan data die ik zou willen behouden en niet zomaar een lege schijf beschikbaar die ik eerst zou kunnen formateren en dan heen en weer de data kopieren.
Ja, Freenas wil het beheer over je gehele schijf hebben, deze zal dus geformatteerd worden in het standaard formaat UFS.
Wat het verstandigste is, installeer je Freenas installatie op een USB stick of CF kaart als je die mogelijkheid hebt : ).
Overigens kun je je Freenas installatie ook als Live-media gebruiken en je config opslaan op Floppy of USB stick.
Heb je deze mogelijkheid niet, regel dan toch eerst een andere schijf.
Freenas zal de data op je schijf wel herkennen en kunnen mounten, waarna je deze dus kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 17:13:
[...]

ok dank jullie wel om dit even uit te zoeken, ik kan dus wel mijn data kopieren naar een bestaande, externe ntfs HD, dan freenas installeren, HD format van interne HD, mounten en dan via de externe ntfs HD kopieren naar de nieuwe UFS disk
Ja, dat kan gewoon ja.

(Damn, druk je op edit maakt ie er een nieuw bericht van)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok dank je wel allemaal
Pagina: 1