Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verzekering opzeggen, hoe met schadevrije jaren

Pagina: 1
Acties:

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:31
Ik heb februari dit jaar een aanrijding gehad waar ik schuldig bij was, dus de kosten zijn op mij verhaald. Helemaal geen probleem, maar ik had net gebeld om mijn verzekering te downgraden van WA Caso naar Beperkt Casco zodat ik wat maandlasten zou besparen en omdat de auto ook ouder wordt.

Echter, was de schade niet zo denderend hoog wat betreft bedrag (wat ik net hoorde aan de telefoon) maar word ik wel 3 jaar teruggezet met mijn schadevrije jaren! Ik heb op dit moment 2 schadevrije jaren dus hou ik nog maar -1 schadevrije jaar over.

Nu het volgende: Ik heb nog een verzekering lopen bij Unive met 0 schadevrije jaren (deze kon niet mijn schadevrije jaren overnemen van RVS om een of andere reden, weet niet waarom) die op de reeds verkochte motor staat :+ . Als ik bij RVS de verzekering op zou zeggen, krijg ik dan nog een rekening achteraf van de schade of is het dan een afgehandelde zaak? Unive kan niet zomaar mijn schadevrije jaren laten krimpen neem ik aan.

Of ik moet het uitgekeerde bedrag terugbetalen aan RVS zodat ik sowieso niet zak in mijn schadevrije jaren en gewoon bij ze blijf, maar ze zijn nogal duur geworden sinds de fusie tussen RVS en Nationale Nederlanden.

Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand mij hier meer informatie over verstrekken? Ik ga zaterdag namelijk voor een andere auto kijken en deze dan laten verzekeren bij Unive als het voordeliger is :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Waarschijnlijk komt de schade en de daling van schadevrije jaren onder verzekeringangsmaatschappij X in Roydata (verzekeringsdatabase) te staan, en zal bij een nieuw te nemen verzekering bij verzekeringsmaatschappij Y een inconsistentie geconstateerd worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Jumpman op 19-04-2011 15:20 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Beerkeeper
Jumpman schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 15:19:
Waarschijnlijk komt de schade en de daling in Roydata (verzekeringsdatabase) te staan, en zal bij een nieuw te nemen verzekering dan een inconsistentie geconstateerd worden.
Maar als ik dan eerst de verzekering afsluit voor de nieuwe auto en dan pas daarna de oude verzekering opzeg? :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32
Afaik is het niet zo eenvoudig om no-claim over te dragen tussen voertuigtypes (motor -> auto). Dat lukt eigenlijk alleen als je het tweede voertuig bij de polis voegt afaik en de verzekeraar de korting toekent, maar daar is het nu te laat voor. Blijft over dat je linksom of rechts te maken hebt met de teruggang in schadevrije jaren voor de auto, of je moet het schadebedrag terugbetalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 19-04-2011 15:23 ]

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:56

koboy

Heb een idee voor een icon

Beerkeeper schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 15:11:
Ik heb februari dit jaar een aanrijding gehad waar ik schuldig bij was, dus de kosten zijn op mij verhaald. Helemaal geen probleem, maar ik had net gebeld om mijn verzekering te downgraden van WA Caso naar Beperkt Casco zodat ik wat maandlasten zou besparen en omdat de auto ook ouder wordt.

Echter, was de schade niet zo denderend hoog wat betreft bedrag (wat ik net hoorde aan de telefoon) maar word ik wel 3 jaar teruggezet met mijn schadevrije jaren! Ik heb op dit moment 2 schadevrije jaren dus hou ik nog maar -1 schadevrije jaar over.

Nu het volgende: Ik heb nog een verzekering lopen bij Unive met 0 schadevrije jaren (deze kon niet mijn schadevrije jaren overnemen van RVS om een of andere reden, weet niet waarom) die op de reeds verkochte motor staat :+ . Als ik bij RVS de verzekering op zou zeggen, krijg ik dan nog een rekening achteraf van de schade of is het dan een afgehandelde zaak? Unive kan niet zomaar mijn schadevrije jaren laten krimpen neem ik aan.

Of ik moet het uitgekeerde bedrag terugbetalen aan RVS zodat ik sowieso niet zak in mijn schadevrije jaren en gewoon bij ze blijf, maar ze zijn nogal duur geworden sinds de fusie tussen RVS en Nationale Nederlanden.

Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand mij hier meer informatie over verstrekken? Ik ga zaterdag namelijk voor een andere auto kijken en deze dan laten verzekeren bij Unive als het voordeliger is :)
Als je een verzekering opzegt met een negatief aantal schadevrije jaren, dan wordt dit geregistreerd (voor 3 of 5 jaar) in een centraal register. Bij het aangaan van een nieuwe verzekering wordt dit register geraadpleegd, en zal je dit dus voor je kiezen krijgen.
Je schrijft dat het schadebedrag niet zo hoog was. Je kunt eenvoudig terug naar 3 schadevrije jaren door de verzekering het schadebedrag te betalen. Er is dan namelijk geen claim geweest, dus ook geen terugval.

Aangezien de verzekering met 0 schadevrije jaren nog loopt is mijn eerste punt waarschijnlijk niet van toepassing. Wanneer deze verzekering geschorst is zou dat anders kunnen zijn.

Ga even goed rekenen wat voordeliger is, de schadevrije jaren terugkopen of overgaan op de andere verzekering.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Beerkeeper
Rukapul schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 15:23:
Afaik is het niet zo eenvoudig om no-claim over te dragen tussen voertuigtypes (motor -> auto). Dat lukt eigenlijk alleen als je het tweede voertuig bij de polis voegt afaik en de verzekeraar de korting toekent, maar daar is het nu te laat voor. Blijft over dat je linksom of rechts te maken hebt met de teruggang in schadevrije jaren voor de auto, of je moet het schadebedrag terugbetalen.
Hmm duidelijk verhaal, dan is het dus wijs als ik mijn huidige auto verkoop, per direct dan ook het schadebedrag af te betalen.

Ik zal daar vanavond meer informatie over vragen :) Moet ik alleen even kijken als ik een tweede auto verzeker bij de RVS, dat ik dan niet per direct met de verzekering omhoog vlieg :/

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32
Wat heb je met RVS te maken? Je wilde toch naar Unive?

Ik zou overwegen de schade aan RVS terug te betalen. Vervolgens bij je nieuwe verzekeraar een verzekering voor de nieuwe auto af te sluiten met de originele hoeveelheid schadevrije jaren (van RVS, wat de nieuwe verzekeraar zal controleren) en tzt bij die polis ook de 2e auto te voegen waarbij je nu al even moet uitzoeken of je een 2e auto onder dezelfde voorwaarden/korting/schadevrije jaren bij die polis kunt voegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 19-04-2011 15:32 ]

• Beerkeeper
Rukapul schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 15:31:
Wat heb je met RVS te maken? Je wilde toch naar Unive?

Ik zou overwegen de schade aan RVS terug te betalen. Vervolgens bij je nieuwe verzekeraar een verzekering voor de nieuwe auto af te sluiten met de originele hoeveelheid schadevrije jaren (van RVS, wat de nieuwe verzekeraar zal controleren) en tzt bij die polis ook de 2e auto te voegen waarbij je nu al even moet uitzoeken of je een 2e auto onder dezelfde voorwaarden/korting/schadevrije jaren bij die polis kunt voegen.
Hmm ergens heb ik of jij iets gemist, maar even voor de duidelijkheid:

- Ik heb nu een autoverzekering voor mijn huidige auto bij de RVS lopen
- Door de aanrijding begin dit jaar en fusie tussen RVS en NN worden nieuwe polissen opnieuw berekend
- Als ik mijn polis zou wijzigen van de huidige auto, worden mijn schadevrije jaren opnieuw berekend en ga ik er 3 op achteruit
- Bij Unive heb ik nu 0 schadevrije jaren, dus lijkt het mij voor nu verstandiger om daar nu de nieuwe verzekering af te sluiten voor de tweede auto

Aangezien de tweede auto mijn huidige gaat vervangen, dus ik wil de huidige verkopen, krijg ik een beetje problemen nu:
- Bij RVS de tweede verzekering afsluiten -> opnieuw schadevrije jaren berekenen -> duurder uit en geen mogelijk om de schade te betalen
- Bij Unive de verzekering afsluiten voor de tweede auto, eerste auto verkopen
- Bij RVS aangeven hoe de situatie is, dat ik wel de schade wil terugbetalen maar dat pas kan nadat de auto is verkocht

Hopelijk is dit duidelijker :)

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 15:42

Tomatoman

Fulltime prutser

De meeste verzekeraars hebben er geen probleem mee als je binnen een jaar na het schadegeval alsnog besluit om de schade zelf te betalen. Je hebt dus ruim de tijd om een weloverwogen beslissing te maken. Je kunt het beste tijdig informeren naar de (on)mogelijkheden, dat voorkomt verrassingen.

Ik zie dat er sprake is van een tweede auto.
• Voor die tweede auto geldt bij de meeste verzekeraars dat je die kunt meeverzekeren met de eerste auto tegen dezelfde bonus/malus-voorwaarden. Dat is handig als je op dit moment gunstige voorwaarden hebt, maar het kan ook handig zijn als je een nieuwe auto koopt en de oude vervolgens zelf te koop zet (het scheelt je wellicht administratieve rompslomp).
• Je kunt ook overwegen om die tweede auto te verzekeren bij een andere verzekeraar. Die andere verzekeraar kijkt in Roy Data, het systeem waarin alle verzekeraars de opgebouwde no-claim vermelden als een autoverzekering wordt geroyeerd (beëindigd). Op dit moment heb je de huidige verzekering nog niet geroyeerd, dus staat er waarschijnlijk ook geen vermelding in Roy Data. Dat betekent dat je door een nieuwe verzekeraar wordt gezien als een nieuwe klant die 0 schadevrije jaren heeft opgebouwd.
• Tot slot bestaat wellicht bij je huidige verzekeraar de mogelijkheid om de nieuwe auto los van de huidige polis te verzekeren, uitgaande van 0 schadevrije jaren.

Leg gewoon het dilemma uit bij de huidige verzekeraar en vraag om advies. Dat zal nooit in je nadeel werken :). Hetzelfde kun je doen bij de mogelijke nieuwe verzekeraar.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als de schade meevalt kun je het ook gewoon zelf betalen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1