Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 15:31

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Ik heb sinds een korte tijd flinke problemen met mn pc. De BSOD's vliegen me letterlijk om de oren.
De problemen begonnen allemaal toen ik een paar dagen geleden mn tweede videokaart erbij heb gezet. Ik kwam erachter dat mn mobo geen geluid meer gaf. Niet heel fijn, aangezien het enige PCI slot wat ik nog overhad net plaatsen van de extra videokaart al bezet was door een W-LAN kaartje, via de geluidskaart heb ik nog wel gewoon geluid.

Afijn, ik heb toen vanalles geprobeerd om mn geluid weer aan de praat te krijgen, drivers verwijderd/bios instellingen aangepast/ verschillende drivers geprobeerd (van de Asus site, van de Realtek site, van windows update) maar niks hielp.

Ook liep ik opeens tegen erg veel BSOD's aan op rare momenten. Bijvoorbeeld als ik net 8u Prime95 gedraaid had om de pc op stabiliteit te testen en dan Prime afzette en vervolgens Paint opende om mn screenshot op te slaan, of net na een run van 3Dmark Vantage.

Nu krijg ik ze ook gewoon als ik een beetje op Tweakers zit rond te klikken of als ik filmpjes afspeel e.d.

De Errors die dan voorbij komen zijn bijvoorbeeld:
Driver IRQL not less or equal (error code: d1)
PFN List Corrupt
System Service Exception

Maar er is niet echt een lijn op te trekken van wat voorn melding ik krijg.
Een vand e errors die het meest terugkwam werd veroorzaakt door de Driver IRQL fout icm met het bestand NETIO.SYS

Ik heb vervolgens mijn netwerkkaart verwijderd en er een USB kaartje voor in de plaats gedaan. Ook heb ik in het bios alles waar LAN bij stond disabled.

Nu heb ik vanochtend op de gok maar eens een keer windows opnieuw geinstalleerd, maar nog steeds heb ik regelmatig BSOD's.

Bijna altijd gaat zo'n BSOD dan ook gepaard met het niet meer kunnen opstarten van de pc, zonder de stroom er volledig van af te halen voor een paar minuten. Op het mobo begint dan zo'n lampje te knipperen die aangeeft dat er een probleem is met het RAM, maar dit heeft echter 1600 MHZ C9 @1.35v 22 uur memtest86+ foutloos gedraait, terwijl het nu 1333MHz JEDEC spec loopt (op 1.5v dus). Daar kan het dus ook niet aan liggen

Wat ook vreemd is aan het hele verhaal is dat ik soms in het BIOS zelf een vastloper heb. Dit ook na het bios ge-update te hebben naar de nieuwste versie op de Asus site.

Ik heb echt geen idee meer wat ik nog kan doen, behalve misschien RMA aanvragen voor het moederbord.. Maarja ik heb geen back-up mobo liggen, dus als dat niet hoeft zou ik het ook liever niet doen :p.

System specs:
AMD Phenom II X6 1090T
Asus M4A89GTD PRO
Kingston HyperX LoVo DDR3 2*2 GB 1600 C9@ 1.35v
Asus HD5850
PowerColor HD5850
Corsair HX650W
Samsung F1 640GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-04 21:03

Singular1ty

EV Evangelist

Dit lijkt me een dood bord. Je hebt zelf al andere componenten en een eventuele overclock uitgesloten, tevens geconstateerd dat load niets meer met het probleem te maken heeft. Het enige andere component wat de boosdoener kan zijn is de voeding, in verband met het niet willen opstarten van de pc zonder de stroom er even af te halen.

Dit verklaart echter niet het feit dat je geen geluid meer hebt, máár dat zou een op zichzelf staand probleem kunnen zijn. Ik heb eens bij een Asrock Extreme3 AM3 bordje hetzelfde gehad na installatie van een GPU, bleek dat ik een piepklein condensatortje had beschadigd bij het onvoorzichtig plaatsen van de kaart. Check je bord dus op beschadigingen.

Op basis van het feit dat er geen geluid meer uit het bord komt kun je al garantie claimen, dus ik zou het bord sowieso RMA'en. Maar check voor de zekerheid je voeding, test even met een andere PSU indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Ik heb toen ik nog dacht dat het aan CF problemen lag gekeken of de voeding misschien het probleem was. Dit heb ik gedaan door Prime95 en Furmark (multiGPU) tegelijk naast elkaar voor ongeveer 20 minuten te draaien. Toen kreeg ik geen BSOD.

Ik heb nog wel een 400W corsair liggen (in de pc van mn broertje xD) die ik wel ff zou kunnen proberen (met 1 GPU dan welteverstaan :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derrick
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 09:38
Dit bord staat bekend om problemen met de USB headers. Kijk maar hier op het Asus forum. De oplossingen die hier aangedragen worden is je resetswitch ontkoppelen en bij de onderste rij schroeven van je moederbord papieren ringen te zetten te isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:59
Singular1ty schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 15:29:
...Het enige andere component wat de boosdoener kan zijn is de voeding, in verband met het niet willen opstarten van de pc zonder de stroom er even af te halen.

Dit verklaart echter niet het feit dat je geen geluid meer hebt, ...
Een te zwakke PSU kan dit gerust veroorzaken. Geluidskaart-module krijgt niet genoeg stroom meer, en hoppa... 650W is zowieso nipt met 2 HD5850's, en een six-core, en 2 latten memory en dan nog eens een WLAN... Mss eens proberen met een 800W of hoger voeding?

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Het probleem doet zich helaas ook voor met maar 1 GPU geinstalleerd.

@Derrick: Bedankt voor die link, ik zit het topic nu door te lezen, misschien vind ik daar een oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:11
Ik heb zelf ook problemen gehad met hetzelfde mobo (Pc start erg traag op met crossfire).
Ik heb om het uit te sluiten gewoon een identiek mobo besteld en deze gaf hetzelfde probleem. deze kun je vervolgens gewoon weer terug sturen zonder problemen binnen X dagen en krijg je je geld terug!!
Vervolgens is mijn probleem uit zichzelf opgelost ....... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Ik heb zojuist de hele pc uit elkaar gehaald en uit de kast, gewoon alles op mn bureau gelegd (mobo op een antistatisch zakje, bureau is van hout. Dat kan prima toch?)

Ik heb er nu 1 van de twee geheugen bankjes erin en 1 van de twee GPU's en tot nu toe ben ik nog niet tegen problemen aangelopen! Heb zelfs al een keer Vantage kunnen draaien.

Ik ga zo even de andere stick DDR3 weer erin zetten en kijken wat er gebeurt.
Daarna gaat de andere GPU er weer bij en als alles dan nog werkt gaat het terug in de kast.

Mobo geeft echter nog steeds geen geluid, dus als ik aan een ander bordje kan komen gaat deze sowieso RMA en dan weg :).
Pagina: 1