Advies opzet multiroom audio

Pagina: 1
Acties:

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-10-2025
Hallo,

Even mijn situatie schetsen.
In volgende kamers zouden we graag audio willen hebben (zie plan) : woonkamer, keuken, eetkamer en badkamer.
Afbeeldingslocatie: http://img848.imageshack.us/img848/2212/planglk.jpg
In de woonkamer komt een (nog aan te schaffen, tips welkom) A/V receiver.
Mijn bedoeling is om alle opgenoemde ruimtes van audio te voorzien dmv deze receiver.
De meeste A/V receivers kunnen meerdere zones aansturen. Ik zou de badkamer als 1 afzonderlijke zone willen beschouwen. Ik heb dan ook luidsprekerkabels getrokken van de badkamer tot de plaats waar de receiver komt. Bediening in de badkamer zou ik dan doen via een I/R systeem (bv van Marmitek).
Zoals jullie kunnen zien is het gelijkvloers eigenlijk 1 grote open ruimte.
Om een kakofonie te vermijden zal deze ruimte ook altijd 1 audio zone zijn.
Maar ik zou wel de sterkte van het geluid afzonderlijk willen besturen van woonkamer, keuken en eetkamer. Bv. enkel geluid in eetkamer, etc.
Hoe doe ik dit en hoe moet ik de LS van deze ruimtes aansluiten op de receiver ?
Alvast bedankt voor de info.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eerst maar eens de vraag of je in je woonkamer 5.1 geluid wilt en in de andere ruimtes niet, en of de zelfde receiver dat moet kunnen of niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Als je naar bedieningsgemak zoekt zou je eens kunnen lezen wat Sonos allemaal levert. Een ZP120 kun je naast je AV receiver plaatsen om muziek af te spelen in de badkamer. Vervolgens zou je een ZP90 kunnen gebruiken als speler voor de AV receiver. Als je dat systeem uit wil bereiden naar een slaapkamer,terras etc, kun je met vrij eenvoudige modules (S5) een systeem maken wat in principe met 1 afstandsbediening via wifi te besturen is.

Wat je wil met zones kan op je av receiever wel, maar de over het algemeen matige bediening van meerdere zones, zou mij persoonlijk tegen houden.