Videokaart piept als computer uitstaat

Pagina: 1
Acties:

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:54

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Topicstarter
Recentelijk heb ik een PC'tje overgenomen van een collega, met onder andere een Asus GeForce 6600 grafische kaart, aangesloten op een AGP 8X connector. Deze kaart heeft een aparte molex-aansluiting voor stroom, blijkbaar lust deze wel wat. Verder loopt er een DVI-HDMI kabel van de PC naar mijn LCD tv, DVI op de PC en HDMI naar de tv.

Alles is netjes aangesloten en werkt prima, maar er is een groot probleem: De videokaart piept als de computer uit staat. Ook uit als in stroomkabel eraf en een paar keer op de powerknop drukken zodat alle reststroom eruit is. Het komt 100% zeker uit de videokaart, er zit een piezo-speakertje vlak naast de molex aansluiting en als ik daar mijn vinger voor houd, verstomd het geluid.

Uiteraard gezocht op Google en daarbij heb ik 1 topic gevonden, http://www.techspot.com/vb/topic45948.html, exact mijn probleem, maar geen oplossing dus. Op GoT heb ik een topic gevonden, maar door een stomme fout van mij ben ik het linkje kwijtgeraakt en ik kan niet meer de juiste combinatie van zoektermen vinden die weer naar dat topic gaan.
Het ging erover dat een kaart met een vergelijkbaar probleem (ik geloof dat het ging over een 8600GT) een bepaald soort voeding nodig had. In plaats van 1 12v lijn, had deze 2 12v lijnen nodig. Nu heb ik niet zo veel verstand van PC's, maar ik weet dat dat met misschien bepaalde bekabeling te maken had, dus ik heb alle molex-connectors geprobeerd: zelfde probleem. Het lijkt er dus op dat deze voeding geen 2x12v lijnen over 1 molex aan kan sturen.

Bovenstaande geldt natuurlijk alleen als dat met de 12v lijnen ook de oorzaak van mijn probleem is. Heeft er iemand nog tips waar ik naar kan kijken? Wat kan ik nog proberen?

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 18:17

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-02 12:37
Ik zou denken aan het aangesloten zijn op een ongeaarde wandcontactdoos.

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-02 14:30
Coil Whining zou niet optreden als de computer al uit staat. Wel een raar probleem opzich dat hij doorgaat met piepen terwijl de computer afgesloten is. Ik zou zeggen sloop het speakertje eruit, lijkt mij dat via de bekabeling alsnog wat stroom op je videokaart staat waardoor hij begint te piepen.

Vroeger had je dit ook via je normale coaxiale kabels.... HDMI en DVI lijken mij ook een stroompje te hebben lopen... Test het anders even zonder kabels erin en je weet het.

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Coil whining is het niet, het is echt een klein piezo-speakertje wat piept. Ongeaarde contactdoos is het ook niet, ook al is de computer totaal op geen enkele stroombron aangesloten, piept het speakertje.

Voor zover ik het heb begrepen, is dat speakertje een waarschuwing als er geen stroom op de molexaansluiting staat. De videokaart heeft deze nodig om (goed) te kunnen functioneren. Blijkbaar geeft mijn voeding geen stroom aan de molexstekkers als de computer uit staat, en zodoende piept de videokaart.

Het eruit slopen van het speakertje is misschien een optie, maar het ding is vastgesoldeerd en ik heb exact 0 verstand van solderen etc. Doorprikken kan misschien wel eventueel, maar ik zoek liever een nettere oplossing. Mijn pc zal vast niet de eerste zijn met dit probleem, ergens moet er een optie zijn om ergens vinkje weg te halen zodat het piepen stopt.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-02 20:53

Mavamaarten

Omdat het kan!

Kan het niet zijn dat je mobo je kaart stroom blijft geven waardoor hij denkt dat hij nog aan is, maar geen extra stroom krijgt uit je molex (omdat je voeding wel ongeveer uitgaat) DUS gaat biepen (lol effe goed doorlezen) ?
Zoek eens wat rond in je BIOS instellingen over AGP power ofzoiets... ?

Android developer & dürüm-liefhebber

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Ik heb 1 instelling gevonden waarbij ik de S3-state van video van 'Suspend' naar 'Standby' of 'Disabled' kon zetten. Maar deze hadden elk geen effect helaas.

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-01 15:44
Ik heb een vergelijkbaar iets als mijn PC aan staat. Bij mij komt het alleen uit mijn monitor. Je zou dus eens kunnen proberen om gewoon je beeldscherm uit te zetten? Kijken of dat helpt.

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Nope, maakt niet uit. Alleen het fysiek loshalen van de kabel (maakt niet uit of het aan de tv-kant of rechtstreeks uit de computer) verhelpt het piepen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Wat voor moederbord heb je? Want ik denk dat het inderdaad is wat Mavamaarten zegt

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
Er loopt inderdaad altijd nog een signaal vanaf het display naar de video-adapter via de DVI/HDMI kabel. De functie van het speakertje is om je te waarschuwen dat de nodige molex-stekker niet is aangesloten, maar blijkbaar heeft jouw kaart een eigen functie bepaald.

Zoals eerder voorgesteld, maak het speakertje onklaar (misschien is een druppeltje lijm al genoeg).
ThinkPadd schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 16:47:
Wat voor moederbord heb je? Want ik denk dat het inderdaad is wat Mavamaarten zegt
Het piepje is er ook als de computer niet op een stroombron is aangesloten, dus dat kan het niet zijn.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Wat Mavamaarten zegt strookt niet met het feit dat het probleem nog steeds optreedt als stekker van de voeding uit het stopcontact is getrokken.

Het moet dus de stroom op de DVI/HDMI kabel zijn. Persoonlijk zou ik, als je geen andere issues hebt, het speakertje gewoon lossolderen en me er verder niets meer van aantrekken.

[ Voor 6% gewijzigd door Petervanakelyen op 19-04-2011 16:50 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Moning2 schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 16:48:
Er loopt inderdaad altijd nog een signaal vanaf het display naar de video-adapter via de DVI/HDMI kabel. De functie van het speakertje is om je te waarschuwen dat de nodige molex-stekker niet is aangesloten, maar blijkbaar heeft jouw kaart een eigen functie bepaald.

Zoals eerder voorgesteld, maak het speakertje onklaar (misschien is een druppeltje lijm al genoeg).

[...]

Het piepje is er ook als de computer niet op een stroombron is aangesloten, dus dat kan het niet zijn.
Dat kan wel, er is altijd nog wel een beetje spanning die in de condensatoren etc zit. Waardoor het speakertje kan piepen. HDMI levert geen stroom naar dat speakertje lijkt mij.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Ik denk dat ik inderdaad maar ga doorprikken. Als ik de videokaart helemaal sloop, moet ik de geplande upgrade maar eens vervroegen :+ Iedereen bedankt voor het meedenken!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je het met je vinger kunt dempen zal een stukje duct-tape of zo'n Pritt buddie of desnoods een uitgekauwd stukje kauwgum het geluid ook wel kunnen dempen lijkt me. Altijd iets netter dan meteen dingen kapot maken vind ik.

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Doorprikken lukte niet, uiteindelijk maar het hele speakertje afgebroken :+ Systeem werkt perfect nu.

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-02 14:30
Glaanie schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 17:16:
Doorprikken lukte niet, uiteindelijk maar het hele speakertje afgebroken :+ Systeem werkt perfect nu.
Goed schiks of kwaad schiks, werken zal het haha. Toch nog tweaker mentaliteit getoond door hem custom style to disablen:)
Pagina: 1