2de HDD weg na "dubbele POST"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 12:21
In mijn Asus G50Vt heb ik naast mijn INTEL SDD 80 gb postville, een tweede HDD van 320 gb willen installeren.(het is 1 van de 2 originele hdd's van deze laptop, en ja, daar is dus plek voor)
Installatie volgens de enhanced methode, AHCI kon ik niet selecteren.
Probleem: In het BIOS wordt de schijf herkend. Daarna opstarten, bij de eerste POST staat de nieuwe schijf erbij, dan even een zwart scherm, vervolgens wéér een nieuwe POST, waarin de nieuwe HDD niet meer vermeld wordt. Windows 7x64 ziet de nieuwe schijf daarna dus idd ook niet.

Mijn BIOS heeft de laatste update (AMI, versie 213). Het maakt niet uit of ik de bewuste HDD vervang door een ander exemplaar, en ook de plaats niet in de laptop ( verwisselen helpt dus niet)

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen, ik prakkiseer me suf, en wil graag wat meer opslagruimte in deze laptop, die het overigens nog bijzonder goed doet.

dank, Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 21:00

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Blijft hij wel zichtbaar in de bios

[ Voor 37% gewijzigd door MisterJD op 19-04-2011 12:24 ]

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Hij blijft gewoon zichtbaar in de BIOS, dat maakt niet uit. Pas als hij daarna weer in zijn POST komt start hij niet gewoon door, maar herhaalt zijn POST waarbij de nieuwe HDD er ineens "niet meer is" .
Reset to Factory Defaults maakt ook niet uit.
Zou het toch een compatibiliteitsprobleem zijn met dit mobo, dat dateert uit de tijd dat er nog geen SDD's bestonden?
Het vreemde is, dat het ooit wel werkte, (toen tijdelijk mijn trage HDD even ergens anders voor gebruikt, en wil hem nu weer erin zetten.......)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dus na de 2e post is hij ook in de bios weg? of staat hij er dan nog wel?

moet je de schijf niet gewoon even initialiseren in windows schijfbeheer?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Nee, In het BIOS staat de 2de HDD altijd, alleen na de 2de post start windows. Je ziet tijdens de eerste post dat er 2 HDD's staan, direct daarna automatisch de 2de post, nu is de 2de HDD weg, dan start windows door, en is die schijf dus niet zichtbaar. Dat kan ook niet anders, want windows wordt niet verteld dat er een 2de HDD is.
Elke keer als ik in het bios kijk staat daar dus wèl die 2de HDD, alleen komt door die vermaledijde 2de post nooit het signaal aan bij windows dat hij er is. Er valt dus ook niets in schijfbeheer te initialiseren. Helaas.
Daarom plaatste ik het item bij Moederborden, omdat ik het in die richting zoek, en niet bij windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
is je 320GB schijf tijdens het andere gebruik geformateerd op AHCI modus?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Verdraaid nog eens aan toe, daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Als dat toch eens de oplossing zou zijn.
Alleen, als ik hem in een andere machine zet, hoe formatteer ik hem dan in een niet AHCI modus? Dan moet het besturingssysteem dus in niet AHCI modus zijn geïnstalleerd? en dan de schijf overnieuw formatteren?
Oeps, dat wordt moeilijk, zou dat ook via een usb interface kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Schijfformattering hangt niet van AHCI of IDE af hoor. Je kunt gewoon wisselen zolang Windows het snapt. Als Windows het niet snapt krijg je een 0x7b BSOD bij het opstarten (UNMOUNTABLE BOOT VOLUME). Als hij niet gedetecteerd wordt of tot een reboot leidt is dat echt teken van een hardwareprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Tja, ik ging uit van het voorstel van Nedernakker die dit suggereert.
Ik krijg geen BSOD of foutmelding.
Want dat zou alleen kunnen als windows de schijf zou kunnen zien.
Als ik mijn SDD eruit haal en Windows installeer met alleen de 320GB schijf is er niets aan de hand. De problemen komen pas als ik mijn windows wil installeren op de SDD, dan raakt het BIOSin de knoei ( of wat het dan ook moge zijn) en ziet de 320GB schijf alleen maar tijdens de eerste post. Op een of andere manier vindt iets het nodig om een doorstart tegen te houden, en een tweede POST te maken, waarin de 320GB schijf ineens foetsie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Is er een mogelijkheid in je BIOS om de schijven als Native IDE te laten herkennen? Je zou dit allicht eens kunnen proberen. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je besturingssysteem een stuk langer doet over het opstarten, maar zo zou je het probleem wel kunnen herkennen.

Verder zou het nog aan een defecte SATA-poort kunnen liggen. Misschien dat de pinnetjes niet goed contact maken en BIOS besluit om een reboot te doen, al lijkt me dit minder waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:36

Pixeltje

Woo-woohoo!

Lars93 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:53:
Is er een mogelijkheid in je BIOS om de schijven als Native IDE te laten herkennen? Je zou dit allicht eens kunnen proberen. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je besturingssysteem een stuk langer doet over het opstarten, maar zo zou je het probleem wel kunnen herkennen.

Verder zou het nog aan een defecte SATA-poort kunnen liggen. Misschien dat de pinnetjes niet goed contact maken en BIOS besluit om een reboot te doen, al lijkt me dit minder waarschijnlijk.
Meh, waarom zou in de eerste post dan die schijf wel zichtbaar zijn.

Wat gebeurd er als je de pc opstart van een linux live cd? Zie je de schijf daar wel?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
BèR schreef op woensdag 20 april 2011 @ 10:09:
Schijfformattering hangt niet van AHCI of IDE af hoor. Je kunt gewoon wisselen zolang Windows het snapt. Als Windows het niet snapt krijg je een 0x7b BSOD bij het opstarten (UNMOUNTABLE BOOT VOLUME). Als hij niet gedetecteerd wordt of tot een reboot leidt is dat echt teken van een hardwareprobleem.
oh ja?

vorige week een h55 bordje in mijn MCE gezet, ter vervanging van een ander bord, de schijf erin is een 1TB schijf, deze stond in IDE modus, de sata controller wilde hem niet draaien op AHCI modus, detecteerde de schijf niet..

bios op IDE en hoppa lopen..

het heeft er dus zeker wel mee te maken, anders kan je bios gewoon overstuur raken.

@TS

installeer W7 met enkel je 320 GB schijf in IDE modus, haal daarna de schijf er uit, zorg dat je een IDE modus install op je 80 GB hebt of maak deze, hang daarna de 320 GB er weer naast en dan denk ik dat je er weer bent,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
nedernakker schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:48:
[...]

oh ja?

vorige week een h55 bordje in mijn MCE gezet, ter vervanging van een ander bord, de schijf erin is een 1TB schijf, deze stond in IDE modus, de sata controller wilde hem niet draaien op AHCI modus, detecteerde de schijf niet..

bios op IDE en hoppa lopen..

het heeft er dus zeker wel mee te maken, anders kan je bios gewoon overstuur raken.
Ja, een hardwareprobleem (incompatibele SATA-controller en schijf in kwestie). Dat kan natuurlijk ook firmware zijn, hoeft niet persé defect te zijn. Maar voor de inhoud van de schijf (de formattering en het al dan niet kunnen teruglezen) maakt het niet uit of je via AHCI sector XXX opvraagt of via IDE..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Ubuntu experiment haalde niets uit. Toen ik er mee begon besefte ik in een keer dat dat ook niet kòn goed gaan.
Het lijkt helemaal niet aan het OS te liggen, de tweede POST komt evengoed ongevraagd weer terug, en daar is al meteen de 320 HDD schijf weer verdwenen, voordat UBUNTU ook maar de kans kreeg om op te starten.
Frustie, Als ik de 320 HDD eruit haal is de 2de POST weg. Logisch lijkt het, maar wat zegt het toch?
Volgens mij zit het toch in het BIOS. En daar zou het verhaal mee ophouden, de laptop is er te oud voor schijnbaar om nog een nieuwe versie van het AMI BIOS uit te brengen door Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:55

ResuCigam

BOFH

edit: niet goed gelezen.

[ Voor 72% gewijzigd door ResuCigam op 20-04-2011 13:39 ]

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:36

Pixeltje

Woo-woohoo!

Retort308 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 13:23:
Ubuntu experiment haalde niets uit. Toen ik er mee begon besefte ik in een keer dat dat ook niet kòn goed gaan.
Het lijkt helemaal niet aan het OS te liggen, de tweede POST komt evengoed ongevraagd weer terug, en daar is al meteen de 320 HDD schijf weer verdwenen, voordat UBUNTU ook maar de kans kreeg om op te starten.
Frustie, Als ik de 320 HDD eruit haal is de 2de POST weg. Logisch lijkt het, maar wat zegt het toch?
Volgens mij zit het toch in het BIOS. En daar zou het verhaal mee ophouden, de laptop is er te oud voor schijnbaar om nog een nieuwe versie van het AMI BIOS uit te brengen door Asus.
Je kunt Asus altijd e-mailen.. heb eerder gelezen dat ze zo nu en dan de kolder in hun kop krijgen en je vervolgens een aangepaste bios opsturen.. :)

Overigens lijkt het me gek dat een laptop met plek voor twee schijven geen twee schijven kan gebruiken.
Met alleen die 320 GB in je laptop kom je ook nergens? En die schijf aan een andere pc?

(Als je zelf niet de mogelijkheid hebt om die schijf aan een andere pc te hangen kan je langskomen als je wilt. Ben t weekend thuis)

[ Voor 6% gewijzigd door Pixeltje op 20-04-2011 13:45 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Het verwisselen van je ssd en hdd kun je ook proberen. En heb je nedernakkers antwoord al geprobeerd? Want dat lijkt me bijna het enige mogelijke probleem op dit moment..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Het verwisselen van de SSD en de HDD heb ik helaas al uit den treuren geprobeerd, maar helaas.
Als ik nu kijk in de BIOS zie ik idd dat alles in de AHCI modus staat. Dat leekt mij met de huidige schijven en OSsen de snelste oplossing.
Dus dan toch maar vlgs. Nedernakker het zaakje in de IDE modus, maar dat betekent een nieuwe install, en daar zit ik niet echt op te wachten, het wordt dan even plannen deze week.
Bedankt iedereen tot zover, update volgt........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-09 21:58
Je kunt natuurlijk het even in IDE modus zetten en daarna met een linux cd controleren als het dan wel werkt.

Weet je in ieder geval waar je aan toe bent.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Retort308 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 17:18:
Het verwisselen van de SSD en de HDD heb ik helaas al uit den treuren geprobeerd, maar helaas.
Als ik nu kijk in de BIOS zie ik idd dat alles in de AHCI modus staat. Dat leekt mij met de huidige schijven en OSsen de snelste oplossing.
Dus dan toch maar vlgs. Nedernakker het zaakje in de IDE modus, maar dat betekent een nieuwe install, en daar zit ik niet echt op te wachten, het wordt dan even plannen deze week.
Bedankt iedereen tot zover, update volgt........
het hoeft geen hele nieuwe install te zijn, simpelweg een install op IDE stand op de 320 GB schijf, dan is hij weer volgens IDE 'opgebouwd', als je die schijf na install als 2e naast je huidige OS op de SSD zet, en hij wordt gedetecteerd, kun je hem in windows weer formatteren en draai je vrolijk verder op je werkende OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Dat is ook nog eens een goeie, vanavond meteen proberen.

@Pixeltje: Het is idd het proberen waard om ASUS te mailen, alhoewel het een beetje een gedateerde laptop is, werkt hij verder nog als een stoommachine, en zie ik voorlopig geen enkele reden om hem te vervangen.

Wordt vervolgd.... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Nou, vanavond geprobeerd, maar helaas.
De SDD eruit, en opstarten van de windows installatie-dvd, met in het BIOS de overgebleven HDD van 320GB op compatibel.
Eenmaal geïnstalleerd, de SDD er weer bij, BIOS weer op "enhanced", dvd eruit, en weer opstarten.
Helaas, de notebook maakt meteen na de eerste POST (in het bios worden beide schijven wel herkend, maar dat was al zo)meteen een tweede POST, waarin de HDD niet meer gezien wordt.
Wat nu overblijft is de mogelijkheid om beide schijven niet meer AHCI te gebruiken, en alles overnieuw te installeren,(ook de SDD)
Punt 1 ben ik dan mijn echte installatie kwijt,
punt 2 mis ik de snelheid van AHCI,
punt 3 als het mislukt, en en het resultaat is ook weer nada, alle moeite weer voor niets is.

Dilemma......................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Is er in de tussentijd van het eruit halen van de originele HD en plaatsing van de SSD een BIOS update gedaan? Zo ja, even terug naar de oude versie en opnieuw testen.

[ Voor 23% gewijzigd door Diabolical op 22-04-2011 21:40 ]

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
BIOS upate is steeds de meest recente geweest, (AMI 213), dat is het niet dus...

Edit: heb de SDD naast de HDD in Windows kunnen zien, maar moest ik in compatible modus opstarten van de HDD (320gb). Vreemd genoeg na wel een tweede POST, maar nu toch zichtbaar in Windows

Ergo,het lijkt te gaan werken zolang je maar in de compatible modus de harde schijven laat werken.

Nu eens nadenken of ik de switch wil maken, want ik zie er tegen op om mijn SDD te formatteren en windows daar overnieuw op te zetten. Want toch een risico dat het dan toch niet lukt.

Wat mij betreft kan er een slot op, het muntje is wat mij betreft gevallen.

iedereen bedankt voor de input, ik had het eerder moeten doen, er zit hier veel kennis en ervaring.

gr. Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inktvisje
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een beetje laat, maar ik heb deze laptop ook (g50vt-ep015k), en de bios ervan is idd een beetje een probleem.
Het probleem wat je hier beschrijft lijkt erg op als je er een usb of esata harde schijf eraan hangt, een bekend euvel van de g50vt. Hij post dan opnieuw en dan doet opeens een van je sata porten het niet meer, erg vervelend ook als je twee schijven in raid hebt hangen, zoals ik eerst :P
Pagina: 1