Zaklamp voor nood - batterij vraagje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Al een tijdje heb ik het idee om een x aantal zaklampen op elke verdieping in het huis op te hangen. Sinds kort hebben we op het werk ook een x aantal die aan de muur hangen, dus ik dacht hey dat wil ik ook, erg handig.

Na wat zoeken ben ik het model tegen gekomen wat op het werk hangt, namelijk MagLite Mag-Charger. Die dingen zijn nogal duur rond de €100 (vooral als je er 3 wenst) en het niet eens LED en de LED upgrade module kost ook nog eens rond de €100. Totaal zou ik minimaal €300 kwijt zijn.

Nu heb ik zelf al 2 LED zaklampen (bijna net zo groot als MagLite charger model).
Die zaklampen kosten nog geen € 10 per stuk. Dus had ik dit als idee. Nog 2 bij kopen heb ik er totaal 4, even naar de gamma of praxis een beugel halen om de op te hangen (iemand tips voor een goeie beugel, laat het maar weten).

Nu zit ik alleen met de batterij. Er gaan 3 batterijen in van het model C.

De zaklampen dienen voor nood (mocht het licht uitvallen) en de zaklamp die in de meterkast komt te hangen zal wel wat vaker worden gebruikt dan alleen voor nood.

Op dit moment gebruik ik Duracell plus.

Verder heb ik geen idee, als de middelste optie, een goede keus is? Aangezien de batterij niet leeg loopt en hij oplaadbaar is, of zijn oplaadbare batterijen vatbaarder voor lekken?

De batterij zit de hele tijd in de zaklamp, vele batterijen gaan na een tijd lekken, maar hebben ze dat allemaal?

Nu wil ik graag weten met welke batterij ik het beste af ben.
Oplaadbaar batterij of niet oplaadbaar batterij?
Welk merk, type batterij.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Misschien totaal ander idee, maar een zaklamp die z'n eigen stroom opwerkt en dit in een accu kan opslaan?
Dat lijkt mij in noodgevallen ideaal, geen afhankelijkheid van andere vormen van energie meer zoals batterijen die je zal moeten vervangen.
Anders zou ik qua batterijen Eneloops aanraden, zijn niet duur en kunnen heel lang een lading vasthouden waardoor je ze slechts eenmaal per jaar even een beetje hoeft bij te laden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wbdsgnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-07 18:14

Wbdsgnr

Discombobulated?

Helemaal mee eens. In nood gevallen is een zogenaamde 'knijpkat' toch het handigst... geen batterijen, werkt altijd, moet je alleen een beetje knijpen! Of waarschijnlijk zijn er ook wel opwind versies met een condensator erin oid.

i7 - GTX760 - triple boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:13

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Uitleg
Dus gewone niet-oplaadbare erin en over ~vijf jaar vervangen. Stuk goedkoper ook dan oplaadbare C-cellen.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

In mijn zaklampen gebruik ik normaal oplaadbare batterijen, maar voor noodgevallen liggen er altijd twee setjes Li-FeS2 batterijen klaar. Vrij goedkoop, en lopen maar heel langzaam leeg. Hebben ook een shelflife van 10 jaar, dus je hoeft pas (als je ze niet eerder gebruikt) weer in 2021 een nieuw setje te kopen.

Hier te koop, maar er zijn ook bekende merken die ze leveren.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@ Tsurany & Wbdsgnr: Even opwekken (ken het model met een trek touwtje) en je hebt een lampje.
Alleen ben ik nooit degelijke modellen tegen gekomen. Ze geven altijd weinig licht, en zijn niet goed op te hangen net als het model wat ik in bezit heb (als je degelijke modellen kent laat het mij weten). En zomaar ergens neerleggen op zolder dan raakt het zoek en dan word het lastig zoeken als er geen licht is :).

@Nextron: Thnx voor de wiki link :). Niet oplaadbaar is idd stukken goedkoper en voor weinig gebruik beter zo te lezen. :D

[ Voor 13% gewijzigd door RobbyTown op 19-04-2011 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frentik
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-09-2021

Frentik

Broken, Beat and Scarred

vandeMeulenhof schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 00:30:
@ Tsurany & Wbdsgnr: Even opwekken (ken het model met een trek touwtje) en je hebt een lampje.
Alleen ben ik nooit degelijke modellen tegen gekomen. Ze geven altijd weinig licht, en zijn niet goed op te hangen net als het model wat ik in bezit heb (als je degelijke modellen kent laat het mij weten). En zomaar ergens neerleggen op zolder dan raakt het zoek en dan word het lastig zoeken als er geen licht is :).
Wij hadden deze zaklamp in eerste instantie voor de vakantie gekocht maar sinds we terug zijn staat ie op een centrale plaats in huis. Het lampje voelt stevig aan en ook het mechanisme werkt goed, de lamp geeft idd niet al te veel licht maar voor noodgevallen is het zeker een handig ding. En als beugel kun je volstaan met een spijker in de muur ;) Voor de prijs (€7,00) hoef je het ook niet te laten en kan je er op iedere kamer 1 hangen als je wil.
Afbeeldingslocatie: http://www.de-wit.nl/media/catalog/product/cache/1/image/565x391/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/i/pinguin-dynamo-zaklamp.jpg

edit, even zoeken geeft ook wat meer volwassen uiziende modellen.
Afbeeldingslocatie: http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/regular/FC/7/0/1/7/1004004006937107.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Frentik op 19-04-2011 00:46 ]

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:44
Heb er zelf geen ervaring mee, maar dit soort lampen komt regelmatig langs (onder verschillende namen) bij Aldi, Lidl en diverse bouwmarkten (voor onder de €20,-):

Safety LED light with rechargeable battery and in-built charger pack at the socket.
  • The charger pack at the socket serves as a "docking station" for the light. Interchangeable batteries can be charged at the same time.
  • During power-cuts or when removed from the charger pack, the light comes on automatically.
  • During charging, the blue charge warning light serves as an orientation light.
  • Can be switched to nightlight mode.
  • The powerful beam of 7 superwhite LEDs can be reduced in 2 stages, or can be set to constant flashing.
  • In emergencies, SOS can be flashed automatically.
  • The light is splash-water protected as per IP 44.
Afbeeldingslocatie: http://www.brennenstuhl.nl/ibase/module/produkte/thumbnails/dateien_artikelbilder_ex_en_1179840_detail.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Nielson op 19-04-2011 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@Nielson: Zal de krantjes is eens in het oog houden. Prijs is stukken beteren :D. Had wel verwacht dat zoiets bij jouwaanbieding eens langs zou komen maar heb ze nog niet gezien. Even afwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Voor €3 heb je batterijen die je 10 jaar op de plank kan laten liggen. Daar zou ik eerder voor gaan dan een oplader/adapter die continu stroom trekt.

Daarnaast zijn dit soort lampen (en die knijpkatten) niet echt de beste/handigste zaklampen die je kunt krijgen. Vaak gebruiken ze meerdere inefficiënte leds of zelfs nog een gloeilampje. Koop dan een mooie degelijke aluminium zaklantaarn met een Cree-led (voor <€20 te krijgen op bv. dealextreme) in plaats van een plastic geval dat continu aan het stopcontact hangt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:13

Sick Nick

Drop the top!

De kwaliteit van dat soort oplaadbare lampen is natuurlijk niet zo goed maar genoeg voor nood-situaties. Daar heb je geen cree of mc-e led voor nodig natuurlijk ;) Zolang je in het donker maar wat kan zien is het goed.

Enige nadeel wat je hebt met lampen die permanent aan het stroom hangen is dat de accu meestal na een jaar compleet kapot is. Dan heb je nog 1 minuut licht als je mazzel hebt, niet echt handig als je ze een keer echt nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sick Nick schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 11:31:
De kwaliteit van dat soort oplaadbare lampen is natuurlijk niet zo goed maar genoeg voor nood-situaties.
Juist in geval van nood wil je toch iets dat werkt? En niet iets dat al 3 jaar lekker hangt op te warmen aan het stopcontact en waarvan je maar moet hopen dat het nog lang licht geeft?
Daar heb je geen cree of mc-e led voor nodig natuurlijk ;) Zolang je in het donker maar wat kan zien is het goed.
Ze geven goed licht en het voordeel is dat je ze ook kunt dimmen (als je eens 10 uur licht wil hebben bijvoorbeeld). Dan is een knijpkat of plastic bouwmarkt/lidl-zaklamp wat minder handig. En voor de prijs hoef je het niet te laten, vanaf €10 heb je iets dimbaars met Cree.
Enige nadeel wat je hebt met lampen die permanent aan het stroom hangen is dat de accu meestal na een jaar compleet kapot is. Dan heb je nog 1 minuut licht als je mazzel hebt, niet echt handig als je ze een keer echt nodig hebt.
En dat dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Afbeeldingslocatie: http://international.brinkman.com/images/cata/doekfoli/buisklem-voor-schermdoek.jpg
Dit soort klemmetjes lijken mij handig om een zaklamp in op te hangen. Ik kan niet meer op de naam komen, maar ik heb ze vaak genoeg (doorgaans in metalen uitvoering) bij Praxis en GAMMA zien liggen.
Uiteraard even meten wat de diameter van je zaklamp, ik gok dat je klemmetjes met een diameter van 30 mm nodig hebt.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:05

Rmg

real[B]art schreef op donderdag 21 april 2011 @ 08:43:
[afbeelding]
Dit soort klemmetjes lijken mij handig om een zaklamp in op te hangen. Ik kan niet meer op de naam komen, maar ik heb ze vaak genoeg (doorgaans in metalen uitvoering) bij Praxis en GAMMA zien liggen.
Uiteraard even meten wat de diameter van je zaklamp, ik gok dat je klemmetjes met een diameter van 30 mm nodig hebt.
gereedschapsklem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ja, die bedoelde ik. Thanks :)
Afbeeldingslocatie: http://www.gerritse.nl/~images/products/gerritse/214-159/ger383205.jpg

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-07 21:58
Als batterijen zou ik Recyko's of enelopes (of zoiets) nemen... Na 1 jaar nog steeds 80% van de capaciteit... Ze werken echt en lopen niet uit...

No Gillette, No Minette

Pagina: 1